Geloof

DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloof

Bericht door DDD »

KDD schreef:Ik ben blij dat we nog predikanten hebben die in de gaten hebben dat er ook mensen zijn voor wie het een strijd is of ze deel aan Christus hebben of niet. Zie o.a. DL h1 p16. Ook wat ik hier niet zo lang geleden gepost heeft van wat ds. Doornenbal shreef:
...
Ik zeg nog éémaal, dat ik nooit een goed theoloog geweest ben, ik wil ook niet gaan strijden over begrippen en leerstellingen. Maar ik heb het toch wel even willen opnemen voor een arm volk dat op God heeft leren hopen zonder dat 't durft te zeggen, dat 't deel aan Christus heeft, maar nog in vrees des doods gehouden wordt - somtijds hun leven lang. En ik voel me bij dit volk ook beter thuis dan bij die geweldenaren in de kerk, die zo krachtdadig alles afsnijden en veroordelen wat nog niet helemaal alles is, en die dat zelfs durven doen, zoals mij vaak gebleken, maar er zelf geen spat kennis aan hebben of er zich zelfs maar om bekreunen. De laatsten zijn de onmogelijkste mensen, die ik ooit heb gekend. Je kunt met alle mogelijke mensen uit alle mogelijke kerken en kerkjes en met buitenkerkelijken en onkerkelijken nog wel eens een goed woord spreken, maar nooit met dit soort. Zij weten het alleen en er is er niet mee om te gaan. Ik had mijn tekst voor de voorbije zondag al gekozen eer ik de kerkbode van vorige week onder de ogen kreeg: "Vrees niet, gij wormpje Jacobs, gij volkje Israëls, Ik help u, spreekt de Heere, en uw Verlosser is de Heilige Israëls."
En dan zeg ik met Wulfert Floor, dat ik toch maar het liefst met dat wormpje Jacobs naar Sion zou willen kruipen.
Wat wil je hier nu mee suggereren?

Ik kan mij in dit citaat van ds. Doornenbal uitstekend vinden. Maar hij was niet zelf de oorzaak van deze onzekerheid, en dat maakt een groot verschil.

Zelfingenomenheid in wedergeboortedrijvers en extreme volgelingen van Van der Groe is heel onaangenaam. Maar dat was hier het punt niet.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Geloof

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
KDD schreef:Ik ben blij dat we nog predikanten hebben die in de gaten hebben dat er ook mensen zijn voor wie het een strijd is of ze deel aan Christus hebben of niet. Zie o.a. DL h1 p16. Ook wat ik hier niet zo lang geleden gepost heeft van wat ds. Doornenbal shreef:
...
Ik zeg nog éémaal, dat ik nooit een goed theoloog geweest ben, ik wil ook niet gaan strijden over begrippen en leerstellingen. Maar ik heb het toch wel even willen opnemen voor een arm volk dat op God heeft leren hopen zonder dat 't durft te zeggen, dat 't deel aan Christus heeft, maar nog in vrees des doods gehouden wordt - somtijds hun leven lang. En ik voel me bij dit volk ook beter thuis dan bij die geweldenaren in de kerk, die zo krachtdadig alles afsnijden en veroordelen wat nog niet helemaal alles is, en die dat zelfs durven doen, zoals mij vaak gebleken, maar er zelf geen spat kennis aan hebben of er zich zelfs maar om bekreunen. De laatsten zijn de onmogelijkste mensen, die ik ooit heb gekend. Je kunt met alle mogelijke mensen uit alle mogelijke kerken en kerkjes en met buitenkerkelijken en onkerkelijken nog wel eens een goed woord spreken, maar nooit met dit soort. Zij weten het alleen en er is er niet mee om te gaan. Ik had mijn tekst voor de voorbije zondag al gekozen eer ik de kerkbode van vorige week onder de ogen kreeg: "Vrees niet, gij wormpje Jacobs, gij volkje Israëls, Ik help u, spreekt de Heere, en uw Verlosser is de Heilige Israëls."
En dan zeg ik met Wulfert Floor, dat ik toch maar het liefst met dat wormpje Jacobs naar Sion zou willen kruipen.
Wat wil je hier nu mee suggereren?

Ik kan mij in dit citaat van ds. Doornenbal uitstekend vinden. Maar hij was niet zelf de oorzaak van deze onzekerheid, en dat maakt een groot verschil.

Zelfingenomenheid in wedergeboortedrijvers en extreme volgelingen van Van der Groe is heel onaangenaam. Maar dat was hier het punt niet.
Eens, altijd een mooi stuk van ds. Doornebal.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Geloof

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:In deze preek hoorde ik echter dat Jezus gekend wordt in de wederbarende werking van Gods Geest.
Dat is nogal logisch. Dat preken gelukkig alle predikanten wel. Wat hoor jij wel eens anders dan? Ik begrijp je nog niet.
Hoe kan je dan Jezus kennen terwijl er anderzijds verkondigd wordt dat er een heimwee komt naar een onbekende God?
Is dit je laatste vraag?

Ik poneerde de stelling: in de wedergeboorte krijg je een nieuw hart, dat wil zeggen, het hart van Christus, n.a.v. teksten uit Korinthe en Galaten. Dat betekent dat de zondaar deel krijgt aan de gerechtigheid van Christus. Zo'n zondaar weet dat dan ook. Dat het bestreden wordt, verduisterd ligt, in de weg van de heiligmaking vele zonden het licht in de ziel kan verduisteren, blijft overeind staan. Daarom moet het wormpke Jakobs niet vrezen, om Doornebal te citeren.

Wat jij samenvat uit een jouw gehoorde preek begrijp ik niet. Maar ik hoef dat verder ook niet te begrijpen. Ik zou het mooi vinden dat we terugkeren naar het gesprek waar vanmorgen door Posthoorn, DDD en eilander mooie dingen over gezegd zijn.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Geloof

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:Ik baal ervan dat het weer een GG topic wordt. Wat maakt het in dit gesprek uit wat ze daar leren, laten we het hier over de inhoud hebben.
Misschien te verklaren? Als we de verdeling van de achterban van dit forum bekijken zien we dat ook veruit het grootste deel uit dit kerkverband komt.
Oorspronkelijk misschien wel ja, maar velen zijn uitgegaan DIA.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Geloof

Bericht door Susanna »

Wat ik heel mooi vind (en Bijbels) is de opmerking van @posthoorn ergens tussen al de berichten over "geloof".
Wij kunnen pas in Christus gaan geloven als Hij ons geopenbaard is. En die openbaring brengt vrede en vreugde in de ziel. Daar ben je met andere woorden gewoon bij. Als je zegt dat dat niet nodig is, waar blijft dan de vreugde? Niet in de eerste plaats de vreugde dat je zelf behouden bent, maar dat God is Wie Hij is in Christus. Dat kun je jezelf toch niet geven? Of (laten) aanpraten?
Het zaligmakend geloof beschouwt en omhelst Christus, Die al in de belofte voorgesteld is. (John Owen) Geloof is geloof in Christus, Die geworden is tot Wijsheid, Gerechtigheid. Daarnaast: Geloof blijf nooit alleen. Geloof en heiligmaking gaan altijd samen
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Geloof

Bericht door Gian »

Wordt het nu niet erg versmald tot het persoonlijk heil? Geloof betekent dat je het woord van God gelooft. Dat omvat veel meer dan het persoonlijk heil.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Geloof

Bericht door CvdW »

Gian schreef:Wordt het nu niet erg versmald tot het persoonlijk heil? Geloof betekent dat je het woord van God gelooft. Dat omvat veel meer dan het persoonlijk heil.
Ik hoorde de woorden: 'Het komt op de toepassing aan'. Ik ga er van uit dat het persoonlijk heil wordt bedoeld. Inderdaad geloof omvat veel meer.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloof

Bericht door Posthoorn »

Gian schreef:Wordt het nu niet erg versmald tot het persoonlijk heil? Geloof betekent dat je het woord van God gelooft. Dat omvat veel meer dan het persoonlijk heil.
1 Petr. 1:7-10:

Opdat de beproeving uws geloofs, die veel kostelijker is dan van het goud, hetwelk vergaat en door het vuur beproefd wordt, bevonden worde te zijn tot lof en eer en heerlijkheid, in de openbaring van Jezus Christus; Denwelken gij niet gezien hebt en nochtans liefhebt; in Denwelken gij nu, hoewel Hem niet ziende, maar gelovende, u verheugt met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde; verkrijgende het einde uws geloofs, namelijk de zaligheid der zielen. Van welke zaligheid ondervraagd en onderzocht hebben de profeten, die geprofeteerd hebben van de genade, aan u geschied.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Geloof

Bericht door CvdW »

Wat bedoelt u te zeggen?
Zie kanttekening 32 bij vers 9.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Geloof

Bericht door HersteldHervormd »

Geloof komt openbaar als er gevraagd word wie God voor hem/haar is.
Want kan de kleine in de genade niet íets zeggen over de Heere Jezus?

Al die moeilijke dogma's, vraag gewoon simpelweg wie de Heere voor hem/haar is. Als het waar is, komt daar een antwoord, en wat dat antwoord dan is, dat zal ook wel verschillend zijn.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Geloof

Bericht door Gian »

Posthoorn schreef:
Gian schreef:Wordt het nu niet erg versmald tot het persoonlijk heil? Geloof betekent dat je het woord van God gelooft. Dat omvat veel meer dan het persoonlijk heil.
1 Petr. 1:7-10:

Opdat de beproeving uws geloofs, die veel kostelijker is dan van het goud, hetwelk vergaat en door het vuur beproefd wordt, bevonden worde te zijn tot lof en eer en heerlijkheid, in de openbaring van Jezus Christus; Denwelken gij niet gezien hebt en nochtans liefhebt; in Denwelken gij nu, hoewel Hem niet ziende, maar gelovende, u verheugt met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde; verkrijgende het einde uws geloofs, namelijk de zaligheid der zielen. Van welke zaligheid ondervraagd en onderzocht hebben de profeten, die geprofeteerd hebben van de genade, aan u geschied.
Deze brief is gericht aan de verstrooiing.
De zaligheid, behoudenis of de redding der zielen is het 'gevolg' van het geloof in Christus Jezus die men niet waarnam, maar toch verwachtte. De redding of behoudenis aangaande de vervulling van de beloften (oprichting van het koningrijk, verwachting van de Koning), ofwel het behoud of verloren gaan wb het komende koningrijk. Dat wordt ook duidelijk omdat het over behoude der zielen gaat. Aardse beloften, aardse zegeningen zoals de profeten voorzegde.

Dat is wel iets anders dan geloven of jezelf gered ben, of probeert te geloven om gered te worden. Dat is niet op God gericht, dat is op jezelf gericht. Maw, als je het Woord van God gelooft, en weet wat het werk van God is ('van welke zaligheid ondervraagd en onderzocht hebben de profeten'), volgt daar de redding uit. Het is bijzonder dat er 13 pagina's wordt gesproken over oa toeeïgening, en wat wie er allemaal over schrijft. Dat lijkt me niet primair de goede focus.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Geloof

Bericht door Susanna »

Gian schreef:Wordt het nu niet erg versmald tot het persoonlijk heil? Geloof betekent dat je het woord van God gelooft. Dat omvat veel meer dan het persoonlijk heil.
Christenen erkennen dat bijbels geloof drie essentiële aspecten heeft: notitia , assensus en fiducia.

Notitia verwijst naar de inhoud van het geloof, of die dingen die we geloven. We stellen ons vertrouwen in iets, of beter gezegd, iemand. Om te geloven, moeten we iets weten over die iemand, die de Heer Jezus Christus is.

Assensus is onze overtuiging dat de inhoud van ons geloof waar is. Je kunt het christelijk geloof kennen en toch geloven dat het niet waar is. Echt geloof zegt dat de inhoud - de notitia die door de Heilige Schrift wordt geleerd - waar is.

Ik denk dat jij het daar over hebt @Gian? Deze twee dingen? ik dacht dat het in deze topic meer ging over effectief, persoonlijk vertrouwen. Fiducia noemden de hervormers dat. Geloof is een objectgeoriënteerde reactie, gevormd door dat wat vertrouwd wordt, namelijk God zelf, Gods beloften en Jezus Christus, allemaal zoals uiteengezet in de Schrift. En geloof is een reactie van ganser harte, waarbij verstand, hart, wil en genegenheid betrokken zijn.

Fiducia verwijst naar persoonlijk vertrouwen en vertrouwen. Het kennen en geloven van de inhoud van het christelijk geloof is niet genoeg, want zelfs demonen kunnen dat ( Jakobus 2:19 ). Geloof is alleen effectief als men, wetende van en instemmend met de leerstellingen over van Jezus, persoonlijk op Hem alleen vertrouwt voor redding.

Studietip: https://www.monergism.com/thethreshold/ ... works.html
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Geloof

Bericht door KDD »

Susanna schreef:
Gian schreef:Wordt het nu niet erg versmald tot het persoonlijk heil? Geloof betekent dat je het woord van God gelooft. Dat omvat veel meer dan het persoonlijk heil.
Christenen erkennen dat bijbels geloof drie essentiële aspecten heeft: notitia , assensus en fiducia.

Notitia verwijst naar de inhoud van het geloof, of die dingen die we geloven. We stellen ons vertrouwen in iets, of beter gezegd, iemand. Om te geloven, moeten we iets weten over die iemand, die de Heer Jezus Christus is.

Assensus is onze overtuiging dat de inhoud van ons geloof waar is. Je kunt het christelijk geloof kennen en toch geloven dat het niet waar is. Echt geloof zegt dat de inhoud - de notitia die door de Heilige Schrift wordt geleerd - waar is.

Ik denk dat jij het daar over hebt @Gian? Deze twee dingen? ik dacht dat het in deze topic meer ging over effectief, persoonlijk vertrouwen. Fiducia noemden de hervormers dat. Geloof is een objectgeoriënteerde reactie, gevormd door dat wat vertrouwd wordt, namelijk God zelf, Gods beloften en Jezus Christus, allemaal zoals uiteengezet in de Schrift. En geloof is een reactie van ganser harte, waarbij verstand, hart, wil en genegenheid betrokken zijn.

Fiducia verwijst naar persoonlijk vertrouwen en vertrouwen. Het kennen en geloven van de inhoud van het christelijk geloof is niet genoeg, want zelfs demonen kunnen dat ( Jakobus 2:19 ). Geloof is alleen effectief als men, wetende van en instemmend met de leerstellingen over van Jezus, persoonlijk op Hem alleen vertrouwt voor redding.

Studietip: https://www.monergism.com/thethreshold/ ... works.html
Je heb ze alle drie of geen een. Ze staan of vallen samen. Notitia en assensus kunnen niet zonder fiducia. Als de fiducia er niet is dan is de notitia alleen maar een historisch geloof welke noodzakelijkis maar het is niet genoeg.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Geloof

Bericht door KDD »

KDD schreef:
Ds. J. Nupoort schreef:
Maar wat zijn nu de geloofsdelen?
Dat zijn er drie.
1. De kennis.
2. De toestemming.
3. Het vertrouwen.

Waarin bestaat de geloofskennis?
Deze bestaat:
1. In een hebbelijk licht, door de Heilige Geest onstoken in het begenadigd gemoed, waardoor de ziel bekwaam is om de inhoud van het Goddelijke getuigenis naar de zin van Christus te verstaan. Dit wordt genoemd: verlichte ogen des verstands (Ef. 1:18).
2. In een werkzame oefening, waardoor de verlichte ziel de voorwerpen die haar door het Goddelijke getuigenis ontdekt zijn, tot voorwerpen van haar beschouwing stelt, om door een ernstig, aandachtig en bidden naspeuren van Gods getuigenis te komen tot een zielzaligende bevatting daarvan, in het Woord genoemd: een aanschouwen van Christus en van de heerlijkheid Gods (Joh. 6:40; 2 Kor. 3:18).

Waarin bestaat de toestemming?
Deze bestaat:
1. In een hebbelijke overreding van het begenadigd gemoed, door de Heilige Geest gewerkt, waardoor het, aangaande de waarheid van het Goddelijke getuigenis ten volle overtuigd, bekwaam is om het als waarachtig aan te nemen. Dit wordt in Gods Woord genoemd: het getuigenis in zichzelf hebben (1 Joh. 5:20).
2. In een dadelijke oefening, waardoor de gelovende ziel, met onderwerping van het verstand des vleses, de waarheid van het Goddelijke getuigenis eerbiedigt en met een geheiligde erkentenis omhelst. Dit wordt in Gods Woord genoemd: een erkentenis der waarheid (2 Tim. 2:255) en de genade Gods in waarheid erkennen (Kol. 1:6).

Waarin bestaat het vertrouwen?
Dat bestaat:
1. In een gemoedszekerheid, door de Heilige Geest in het begenadigde hart gewerkt, waardoor het voor zichzelf ontwijfelbare zekerheid heeft dat het Goddelijke getuigenis, als een getuigenis dat voor haar van het grootste belang is, haar persoonlijk raakt. Dit wordt in Gods Woord genoemd: een vaste grond (Heb. 1:1) en een volle verzekerheid des geloofs (Hebr. 10:22).
2. In een dadelijke werkzaamheid, waardoor de ziel zich het Goddelijke getuigenis, als tot haar gesproken eerbiedig en vrijmoedig toe-eigent, met een ootmoedig en blijmoedig daarop verlaten van zichzelf. Dit wordt in Gods Woord genoemd: een leunen op haar Liefste (Hoogl. 8:5), een steunen op zijn God (Jes. 50:10), een verlaten vanzichzelf op den Heere (Ps. 10:14), en een betrouwen op Hem (Ps. 31:10).

In welke van deze drie delen van het geloof bestaat het eigenlijke en ware wezen van het geloof?
Dat bestaat niet in het een of ander daarvan, maar in die drie dingen tezamen, zodat bij niemand het zaligend geloof is, als niet al deze drie dingen erin gevonden worden; en ook niet een van deze drie dingen bij iemand zijn, tenzij hij dat geloof waarlijk bezit. Dit is duidelijk uit het verband waarin deze drie dingen met elkaar gesteld worden (Ps. 9:12; Jes. 43:10; 2 Kor. 15:1,2; Kol. 1:4-6; enz.).

Is evenwel het enen deel net wezenlijker dan het andere?
Nee. Al deze drie geloofsdelen zijn in het geloof even wezenlijk, aangezien de ontbering van zowel het een als van het ander de ontbering van het gehele geloofswezen insluit.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Geloof

Bericht door Valcke »

Dank je wel, KDD voor het citaat van Jan Nupoort!
Plaats reactie