Geloof

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Geloof

Bericht door Susanna »

Karlstad1970 schreef:
-DIA- schreef:
Valcke schreef:Kun je niet wat duidelijker zijn wat je wilt zeggen of vragen. Dit komt erg warrig over, met alle respect.
Om dat recht te zeggen zouden we ook het verschil met Zondag 23 erbij moeten betrekken. Maar kort gezgd: De zaak van het onmisbare geloof, die staat in Zondag 7. Zondag 23 is meer in uitwerking, de verdere beschrijving van wat in Zondag 7 genoemd wordt, het ware zaligmakende geloof. Na Zondag 7 zien we hoe in het stuk van 'des mensen verlossing' punt voor punt wordt ingegaan op details: a. Van God de Vader en onze schepping, b. Van God de Zoon en onze verlossing, c. Van de rechtvaardigmaking, d. van de Sacramenten, enz. dat gaat door tot Zondag 31. Zondag 23 spreekt dan inderdaad over de rechtvaardigmaking. Maar wie deze rechtmakende daad niet kent kan er ook niets over zeggen. Er wordt wel gezegd: vol is vol, zowel een vingerhoed als een emmer. Zou iemand die het ware geloof uit zondag 7 mag ontvangen een gemis zien? Ik denk het niet. Maar als dan verder wordt geleidt op de weg, en de ontdekking komt dat de schuld nog openstaat (...daar hebben iets wat we bijna niet meer horen), dat God na de geschonken weldaad, om Zijn recht komt. Ik zou zeggen, als je iemand weet die dit nog kent, vraag het hem of haar. Zelfs hebben we een predikant gehoord die hierin eerlijk was, na een zeer bewogen en ernstig smeekgebed, of hij daarin licht mocht krijgen, moest tenslotte zeggen: Gemeente, ik kan hier niet over preken. Veroordeel nu deze predikant niet, hij was eerlijk. Dat wat anders dan de schijn ophouden en het maar 'uit een boekje' verklaren.
Voorbeelden: Neem het verschil tussen Betn-el en Pniel, of waarom kon Hizkia toen niet sterven? Of Job, hoe werd hij ontdekt, enz. Daar gaat het dus inderdaad over de bewuste rechtvaardigmaking, die men voorheen met alle genade niet miste.
Hier ga je fout Dia, in zondag 7 worden je schulden kwijtgescholden, voor zondag 7 is er recht geschied dan is de mens gestorven in Christus en gelijk met Hem weer opgestaan dat is wedergeboorte,

NA wedergeboorte kun je nooit meer een openstaande schuld hebben Joh 3:35 Die in de Zoon GELOOFT, die heeft het eeuwige leven, 1 Joh 4:15 Een iegelijk die gelooft l, dat Jezus is de Christus l, die is uit God geboren; en een iegelijk, die liefheeft Dengene, Die geboren heeft, die heeft ook lief dengene, die uit Hem geboren is.
Voor zondag 7 ligt de ontwaakte zondaar nog vervloekt en verdoemelijk voor God, in zondag 7 is deze zondaar gedood en wederlevend gemaakt en vrij van schulden.

Lees het gedicht van mc cheyne nog maar eens goed.
Ik wilde het zelfde zeggen. In de omhelzing van Christus ben ik rechtvaardig voor God. Ik hoef me niet vrij te pleiten, maar ik word vrijgesproken.

Ik denk ook aan Christen uit de Christenreis van Bunyan. Hij ging op reis met het zware pak van zijn zonde op zijn rug en hij kwam op een gegeven moment aan de voet van het kruis. Toen hij daar kwam en opzag tot de gekruisigde Christus, Die als het Lam Gods de zonde der wereld had weggedragen, toen rolde het pak van zijn rug en het verdween voor altijd in het graf. Het pak van zijn zonde was voor eeuwig weg, het kwam nooit meer terug.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Geloof

Bericht door Valcke »

Karlstad1970 schreef:
Valcke schreef:
Karlstad1970 schreef:
CvdW schreef:Voorbeelden: Neem het verschil tussen Betn-el en Pniel,

Binnen de GG wordt dit verkeerd uitgelegd. Met oudejaarsavond in G, tenenkrommend. Je verwacht dan van een predikant komend uit Hervormde Kerk dat hij een bredere kijk heeft. Zie andere topic.
Mee eens Jacob was in de moederschoot al gerechtvaardigd en dit geloof werd alleen maar bevestigd. Hier maakt men idd een eigenbedachte bekeringsweg van.
In de moederschoot…? Dat valt Bijbels echt niet te onderbouwen. Jakob was in Bethel zeker een gelovige. Maar hoe lang dit al was: laten we daar maar buiten blijven.
Kanttekening 18, bij Hosea 12:4
Deze kanttekening gaat over het recht der eerstgeboorte die God hem uit genade voor zijn geboorte beschikt had.
Dat gaat volstrekt niet over een wedergeboorte in de moederschoot.

P.S. ik ben het wel eens met diverse opmerkingen die je maakte in je post aan DIA.
Maar dit soort opmerkingen tussendoor over Jakob, zijn m.i. nogal onbezonnen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Geloof

Bericht door Valcke »

-DIA- schreef:Om dat recht te zeggen zouden we ook het verschil met Zondag 23 erbij moeten betrekken. Maar kort gezegd: De zaak van het onmisbare geloof, die staat in Zondag 7. Zondag 23 is meer in uitwerking, de verdere beschrijving van wat in Zondag 7 genoemd wordt, het ware zaligmakende geloof. Na Zondag 7 zien we hoe in het stuk van 'des mensen verlossing' punt voor punt wordt ingegaan op details: a. Van God de Vader en onze schepping, b. Van God de Zoon en onze verlossing, c. Van de rechtvaardigmaking, d. van de Sacramenten, enz. dat gaat door tot Zondag 31. Zondag 23 spreekt dan inderdaad over de rechtvaardigmaking. Maar wie deze rechtmakende daad niet kent kan er ook niets over zeggen. Er wordt wel gezegd: vol is vol, zowel een vingerhoed als een emmer. Zou iemand die het ware geloof uit zondag 7 mag ontvangen een gemis zien? Ik denk het niet. Maar als dan verder wordt geleidt op de weg, en de ontdekking komt dat de schuld nog openstaat (...daar hebben iets wat we bijna niet meer horen), dat God na de geschonken weldaad, om Zijn recht komt. Ik zou zeggen, als je iemand weet die dit nog kent, vraag het hem of haar. Zelfs hebben we een predikant gehoord die hierin eerlijk was, na een zeer bewogen en ernstig smeekgebed, of hij daarin licht mocht krijgen, moest tenslotte zeggen: Gemeente, ik kan hier niet over preken. Veroordeel nu deze predikant niet, hij was eerlijk. Dat wat anders dan de schijn ophouden en het maar 'uit een boekje' verklaren.
Voorbeelden: Neem het verschil tussen Betn-el en Pniel, of waarom kon Hizkia toen niet sterven? Of Job, hoe werd hij ontdekt, enz. Daar gaat het dus inderdaad over de bewuste rechtvaardigmaking, die men voorheen met alle genade niet miste.
Wat je hier schrijft, is toch echt niet juist, DIA.
In zondag 7 staat dat het geloof Christus aanneemt en dat dit geloof ook behelst dat 'vergeving van zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil'. De rechtvaardigmaking is dus onafscheidelijk aan het geloof verbonden. In zondag 23 wordt dit nog eens expliciet behandeld, maar zondag 23 beschrijft niet een andere zaak dan de rechtvaardigmaking uit louter genade, door het geloof, zoals ook (vanuit het perspectief van het ware zaligmakende geloof) beschreven in zondag 7.

God is tot Zijn recht gekomen door de gerechtigheid en het offer van Christus. Het geloof omhelst deze gerechtigheid en God rekent de gelovige zondaar deze gerechtigheid van Christus toe. De rechtvaardigmaking is eenmalig (zoals o.a. ook Hellenbroek duideljik leert) en kent geen trappen.

Iets anders is dat een gelovige weleens nader verzekerd kan worden van zijn aandeel. Maar dat is geen 'nadere weldaad'. In Christus zijn alle gelovigen rechtvaardig; deze weldaad vinden we zowel in zondag 7 als in zondag 23 duidelijk beschreven. Daar ligt niets tussen.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Geloof

Bericht door Christen »

Amazing Grace :)

Ik was blind, maar nu zie ik...
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Geloof

Bericht door Karlstad1970 »

Valcke schreef:
-DIA- schreef:Om dat recht te zeggen zouden we ook het verschil met Zondag 23 erbij moeten betrekken. Maar kort gezegd: De zaak van het onmisbare geloof, die staat in Zondag 7. Zondag 23 is meer in uitwerking, de verdere beschrijving van wat in Zondag 7 genoemd wordt, het ware zaligmakende geloof. Na Zondag 7 zien we hoe in het stuk van 'des mensen verlossing' punt voor punt wordt ingegaan op details: a. Van God de Vader en onze schepping, b. Van God de Zoon en onze verlossing, c. Van de rechtvaardigmaking, d. van de Sacramenten, enz. dat gaat door tot Zondag 31. Zondag 23 spreekt dan inderdaad over de rechtvaardigmaking. Maar wie deze rechtmakende daad niet kent kan er ook niets over zeggen. Er wordt wel gezegd: vol is vol, zowel een vingerhoed als een emmer. Zou iemand die het ware geloof uit zondag 7 mag ontvangen een gemis zien? Ik denk het niet. Maar als dan verder wordt geleidt op de weg, en de ontdekking komt dat de schuld nog openstaat (...daar hebben iets wat we bijna niet meer horen), dat God na de geschonken weldaad, om Zijn recht komt. Ik zou zeggen, als je iemand weet die dit nog kent, vraag het hem of haar. Zelfs hebben we een predikant gehoord die hierin eerlijk was, na een zeer bewogen en ernstig smeekgebed, of hij daarin licht mocht krijgen, moest tenslotte zeggen: Gemeente, ik kan hier niet over preken. Veroordeel nu deze predikant niet, hij was eerlijk. Dat wat anders dan de schijn ophouden en het maar 'uit een boekje' verklaren.
Voorbeelden: Neem het verschil tussen Betn-el en Pniel, of waarom kon Hizkia toen niet sterven? Of Job, hoe werd hij ontdekt, enz. Daar gaat het dus inderdaad over de bewuste rechtvaardigmaking, die men voorheen met alle genade niet miste.
Wat je hier schrijft, is toch echt niet juist, DIA.
In zondag 7 staat dat het geloof Christus aanneemt en dat dit geloof ook behelst dat 'vergeving van zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil'. De rechtvaardigmaking is dus onafscheidelijk aan het geloof verbonden. In zondag 23 wordt dit nog eens expliciet behandeld, maar zondag 23 beschrijft niet een andere zaak dan de rechtvaardigmaking uit louter genade, door het geloof, zoals ook (vanuit het perspectief van het ware zaligmakende geloof) beschreven in zondag 7.

God is tot Zijn recht gekomen door de gerechtigheid en het offer van Christus. Het geloof omhelst deze gerechtigheid en God rekent de gelovige zondaar deze gerechtigheid van Christus toe. De rechtvaardigmaking is eenmalig (zoals o.a. ook Hellenbroek duideljik leert) en kent geen trappen.

Iets anders is dat een gelovige weleens nader verzekerd kan worden van zijn aandeel. Maar dat is geen 'nadere weldaad'. In Christus zijn alle gelovigen rechtvaardig; deze weldaad vinden we zowel in zondag 7 als in zondag 23 duidelijk beschreven. Daar ligt niets tussen.
Dank voor je duidelijke uitleg, ik ben een oude man die zich misschien wat ouderwets uitdrukt maar bedoel hetzelfde als hier, het lezen van die openstaande schuld na wedergeboorte doet mij zo’n pijn ik heb al zoveel mensen die gesproken die hierdoor in het duister zijn gehouden terwijl ze mochten vrij zijn in hun geloof en vrede hebben omdat ze gerechtvaardigd zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloof

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef: Iets anders is dat een gelovige weleens nader verzekerd kan worden van zijn aandeel. Maar dat is geen 'nadere weldaad'. In Christus zijn alle gelovigen rechtvaardig; deze weldaad vinden we zowel in zondag 7 als in zondag 23 duidelijk beschreven. Daar ligt niets tussen.
Toch komt elk mens voor Gods rechterstoel. Als dat in dit leven niet gebeurt staan we voor Gods rechterstoel en met en van onszelf hebben we dan niets. God eist Zijn Beeld terug, en daar komt een volk achter na ontvangen genade. Het kan niet anders. God rijdt door de vlakke velden. Het is wel waar dat we dit niet veel openbaar meer horen, maar daarom is het niet veranderd. Velen reizen als met de nachtschuit weg. Maar het kan niet anders dan dat ze in de poort in aanraking komen met het recht van God. U mag er anders over denken, en ik meen dat dit ook gegrond is in de Schrift, al moet u me nu niet meteen naar teksten vragen. Ik heb, meen ik, Hizkia, Jakob, David en Job al genoemd, ik wil er niet verder op ingaan, maar de zaken moeten wel recht zijn willen we God zonder verschrikken kunnen ontmoeten. Al spreekt de hele wereld dit tegen. Maar Gods laat niet toe dat hij mensen rechtvaardig buiten het recht om. En ik kan niet anders dan dit geloven. Ik kan God niet ontmoeten op een weg waarin Gods deugden ook maar op het minst (als dat zo gezegd zou kunnen worden) worden geschonden. Velen zullen er achter komen als ze voor Gods troon worden gedagvaard. Hoe het dan moet dat weet ik niet, maar dat het er niet buiten kan weet ik wel. Goedkope genade is er niet, als u begrijpt wat ik bedoel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Geloof

Bericht door Valcke »

-DIA- schreef:
Valcke schreef: Iets anders is dat een gelovige weleens nader verzekerd kan worden van zijn aandeel. Maar dat is geen 'nadere weldaad'. In Christus zijn alle gelovigen rechtvaardig; deze weldaad vinden we zowel in zondag 7 als in zondag 23 duidelijk beschreven. Daar ligt niets tussen.
Toch komt elk mens voor Gods rechterstoel. Als dat in dit leven niet gebeurt staan we voor Gods rechterstoel en met en van onszelf hebben we dan niets. God eist Zijn Beeld terug, en daar komt een volk achter na ontvangen genade. Het kan niet anders. God rijdt door de vlakke velden. Het is wel waar dat we dit niet veel openbaar meer horen, maar daarom is het niet veranderd. Velen reizen als met de nachtschuit weg. Maar het kan niet anders dan dat ze in de poort in aanraking komen met het recht van God. U mag er anders over denken, en ik meen dat dit ook gegrond is in de Schrift, al moet u me nu niet meteen naar teksten vragen. Ik heb, meen ik, Hizkia, Jakob, David en Job al genoemd, ik wil er niet verder op ingaan, maar de zaken moeten wel recht zijn willen we God zonder verschrikken kunnen ontmoeten. Al spreekt de hele wereld dit tegen. Maar Gods laat niet toe dat hij mensen rechtvaardig buiten het recht om. En ik kan niet anders dan dit geloven. Ik kan God niet ontmoeten op een weg waarin Gods deugden ook maar op het minst (als dat zo gezegd zou kunnen worden) worden geschonden. Velen zullen er achter komen als ze voor Gods troon worden gedagvaard. Hoe het dan moet dat weet ik niet, maar dat het er niet buiten kan weet ik wel. Goedkope genade is er niet, als u begrijpt wat ik bedoel.
We komen voor Gods rechterstoel tot veroordeling van onszelf en tot de erkenning dat God rechtvaardig is wanneer Hij ons verdoemen zou. Zij die geloven zijn tot deze erkenning gekomen voor zij geloofden of tóén zij geloofden. Zie bv de bekering van de Pinksterlingen en de bekering van de stokbewaarder. Zij zijn door recht verlost toen zij geloofden en niet anders.

Het lijkt erop dat je het werk der wet leert nádat een mens tot geloof gekomen is in plaats van daarvóór. Dat is een gehele omkering der zaken, al blijft het ook waar dat de wet zijn ontdekkende functie houdt in het hele leven van de gelovigen.

Dat God Zijn beeld terugeist, leert een mens niet pas ná ontvangen genade, maar ook daarvóór; juist daarvóór in het werk van ontdekking. En wanneer iemand tot geloof gekomen is, dan heeft hij dit beeld in beginsel ook terug mogen ontvangen, omdat Hij van God een nieuw leven ontvangen heeft, zijn verstand is verlicht en zijn wil en genegenheden zijn vernieuwd. Dat is iets wat onlosmakelijk verbonden is aan wedergeboorte en geloof. Wanneer je dit tot nadere weldaad maakt, dan is voor jou wedergeboorte en geloof iets heel anders dan de Schrift en de belijdenis ons leert. Wat is de wedergeboorte wanneer Gods beeld niet hersteld wordt? En wat is het zaligmakend geloof wanneer God niet aan Zijn recht gekomen zou zijn? (Niet meer dan een hersenschim.)

Verder vind ik het jammer dat je in het geheel niet ingaat op wat in zondag 7 geschreven staat over de vergeving van zonden en de toerekening van Christus’ gerechtigheid. Je lijkt dat helemaal te negeren.
Laatst gewijzigd door Valcke op 27 mei 2021, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Geloof

Bericht door Karlstad1970 »

-DIA- schreef:
Valcke schreef: Iets anders is dat een gelovige weleens nader verzekerd kan worden van zijn aandeel. Maar dat is geen 'nadere weldaad'. In Christus zijn alle gelovigen rechtvaardig; deze weldaad vinden we zowel in zondag 7 als in zondag 23 duidelijk beschreven. Daar ligt niets tussen.
Toch komt elk mens voor Gods rechterstoel. Als dat in dit leven niet gebeurt staan we voor Gods rechterstoel en met en van onszelf hebben we dan niets. God eist Zijn Beeld terug, en daar komt een volk achter na ontvangen genade. Het kan niet anders. God rijdt door de vlakke velden. Het is wel waar dat we dit niet veel openbaar meer horen, maar daarom is het niet veranderd. Velen reizen als met de nachtschuit weg. Maar het kan niet anders dan dat ze in de poort in aanraking komen met het recht van God. U mag er anders over denken, en ik meen dat dit ook gegrond is in de Schrift, al moet u me nu niet meteen naar teksten vragen. Ik heb, meen ik, Hizkia, Jakob, David en Job al genoemd, ik wil er niet verder op ingaan, maar de zaken moeten wel recht zijn willen we God zonder verschrikken kunnen ontmoeten. Al spreekt de hele wereld dit tegen. Maar Gods laat niet toe dat hij mensen rechtvaardig buiten het recht om. En ik kan niet anders dan dit geloven. Ik kan God niet ontmoeten op een weg waarin Gods deugden ook maar op het minst (als dat zo gezegd zou kunnen worden) worden geschonden. Velen zullen er achter komen als ze voor Gods troon worden gedagvaard. Hoe het dan moet dat weet ik niet, maar dat het er niet buiten kan weet ik wel. Goedkope genade is er niet, als u begrijpt wat ik bedoel.
Dat recht heb je gelijk in maar dat word voor de wedergeboorte dat is hetzelfde als rechtvaardigmaking beslist als een mens in zijn ellende loopt word hij voor Gods recht gedraagt en komt Christus tussenbeide als Borg en Middelaar, dan sterft de mens aan de wet en leeft hij in Christus dat is wat de Bijbel leert en niks anders. Alle andere manieren zijn verzonnen door mensen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloof

Bericht door -DIA- »

Karlstad1970 schreef: Dat recht heb je gelijk in maar dat word voor de wedergeboorte dat is hetzelfde als rechtvaardigmaking beslist als een mens in zijn ellende loopt word hij voor Gods recht gedraagt en komt Christus tussenbeide als Borg en Middelaar, dan sterft de mens aan de wet en leeft hij in Christus dat is wat de Bijbel leert en niks anders. Alle andere manieren zijn verzonnen door mensen.
Nu stel je de wedergeboorte en de rechtvaardigmaking als een daad. Zo hoor ik het niet. Wedergeboorte en rechtvaardigmaking zijn zaken die eenmalig zijn. Maar dat is niet een en dezelfde zaak. En hier wens ik het voorlopig bij te laten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Geloof

Bericht door Karlstad1970 »

-DIA- schreef:
Karlstad1970 schreef: Dat recht heb je gelijk in maar dat word voor de wedergeboorte dat is hetzelfde als rechtvaardigmaking beslist als een mens in zijn ellende loopt word hij voor Gods recht gedraagt en komt Christus tussenbeide als Borg en Middelaar, dan sterft de mens aan de wet en leeft hij in Christus dat is wat de Bijbel leert en niks anders. Alle andere manieren zijn verzonnen door mensen.
Nu stel je de wedergeboorte en de rechtvaardigmaking als een daad. Zo hoor ik het niet. Wedergeboorte en rechtvaardigmaking zijn zaken die eenmalig zijn. Maar dat is niet een en dezelfde zaak. En hier wens ik het voorlopig bij te laten.
De rechtvaardigmaking gaat gepaard met de wedergeboorte. De apostel Paulus zegt: “Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, zie, het is alles nieuw geworden” (2 Kor. 5:17). Denk aan het woord van Luther. Hij zag de hemel geopend en het was hem alsof hij opnieuw geboren was.

(Uit: Toespraak herdenking Kerkhervorming, 2 november 1949 te Den Haag. Bundel 1982-’84, blz. 259.) Ds Paauwe.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Geloof

Bericht door Valcke »

-DIA- schreef:En hier wens ik het voorlopig bij te laten.
DIA, geldt dit ook ten aanzien van mijn post over dit onderwerp? Ik meen dat ik eerlijk gereageerd heb op jouw post. Je bent een reactie natuurlijk niet verplicht, maar ik vraag mij dan wel af waarom je er niet op in wilt gaan.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloof

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef:
-DIA- schreef:En hier wens ik het voorlopig bij te laten.
DIA, geldt dit ook ten aanzien van mijn post over dit onderwerp? Ik meen dat ik eerlijk gereageerd heb op jouw post. Je bent een reactie natuurlijk niet verplicht, maar ik vraag mij dan wel af waarom je er niet op in wilt gaan.
Het is niet een niet willen. Overschat me niet! Misschien meer een niet kunnen. Ik weet ook zo weinig. Wat ik weet zeg ik wel. Waar ik aan twijfel zeg ik niet omdat ik dan wellicht verkeerd ga. Ik denk wel eens, misschien was het wel beter geweest als ik dit forum nooit gezien had. Je ziet zoveel afwijken, je probeert er soms wat van te zeggen, en dat heeft me nogal wat ellende opgeleverd.
En het gaat wel, als je maar post bij de leutertopics, maar die hebben mijn belangstelling niet. Dan luister ik liever naar een goede preek, waar je voelt dat het waar is. Dan denk ik weer aan die predikers waar ik grote achting voor kreeg. Ik denk dan aan (sorry dat ik mijn gedachten op deze manier kenbaar moet maken, bij gebrek aan goede verwoordingen) aan dominees waarvan ik voelde en nog voel dat ze de Waarheid spreken, en dat is geen waarheid die naar de mens is, van nature, maar ik zie ook dat er geen ander weg is dan door recht. Hoe dat moet weet ik niet, maar buiten Christus is God een verterend vuur. Dan merk ik wel hoe hard een mens is als deze niet valt onder deze waarheid: Dit moet me veroordelen, en ons allen die zo rustig door kunnen leven. Als we toch eens luisteren naar enerzijds de liefelijke klanken van het Evangelie en anderzijds de vloek indien we ons niet bekeren. Dan kom je immers knel te zitten? Anderzijds, is er ook weer, als je eens knel zit, dat je jezelf na korter of langere tijd weer rustiger gaat voelen. En juist dat is het wat me voor mezelf doet vrezen. Ds. noemt wel eens een houdbare nood, waar velen mee verloren gaan. Ik stem ermee in, maar hoe is het mogelijk om dan in leven te blijven? Ik begrijp mezelf niet. Wellicht dat u ziet wat er mis is? In ieder geval zie ik wel dat geen mens me kan helpen, en hoewel overtuigd, ook geen mens me kan overtuigen zo dat het een onvoorwaardelijk buigen wordt. Ds. J. Mol drukte het een zo helder uit wat ik goed voel: Er wordt wel gezegd, leg je hoofd maar op het blok. Toen zei hij, dat hoor ik hem nog zeggen, ja, mensen, maar dát is een heilgeheim! Hier moeten we immers ons doodvonnis ondertekenen? Als u dat anders ziet, ik kan het niet anders zien, ik kan niet met God verzoend worden door een kromme weg, en eveneens is het van de mens uit een onmogelijkheid om het hoofd op het blik te leggen, ook al zie je wel dat het daar moet komen. Het moet steeds weer opgebonden worden: Vliedt! Vliedt! En dan kunnen we beginnen anders te leven, maar dan merken wel dat zonder overbuigende genade dit niet gaat. De noodzaak zien we, en toch... Ik hoop dat er iets van deze innerlijke strijd begrepen wordt? Ik weet heel goed wat het niet is, dat laat me koud, en wat warm maakt verlies ik zo snel weer. Ik zal stoppen. en kort zeggen: Ik weet niet hoe een zondaar met God verzoend wordt. Vroeger zeiden ze wel zo treffend: Het zit een voet te hoog, en dat voel je dat wel. Ik weet iets van de theorie, dat is ook noodzakelijk maar het komt op de praktijk aan. En daarom kan ik niets met alle wetenschap want die is koud en kan niets dien. Soms kan een enkel woordje van een door God geleerd eenvoudig mens wel eens doen verbreken. Dat doet de geleerdheid doorgaans niet. Ik denk wel eens: We voelen wel wat het is: Een vreemde zullen ze geenszins volgen. Ze kennen de stem van de Herder. Maar hoe het is en hoe het gaat en waar het heen gaat kan ik net bekijken. Dat is ook de reden dat ik me niet thuis voel tussen dat redetwisten, wat zo het voelt, zo vaak meer uit het verstand komt dan uit de Geest. Laat me mogen stoppen. Ik heb zo kort als doende een verklaring gegeven waar ik mee zit. Weten en tegelijk niet weten. Ik kan wel vragen: Wat moet ik doen? Maar ik weet tegelijk dat ik daar ook niets aan heb. Waar mijn moeder mee worstelde tot op haar sterfbed daar weet ik wel een beetje van: Het kan van één kant: Zeg Gij tot mijn ziel: Ik ben uw heil. En ik begrijp heel goed wat ik wel een hoorde: je kunt lichter een ster van de hemel plukken dan het dat geloof zelf pakken. En niet ter verontschuldiging hoor. En zou ik dat al kunnen: wat zou ik eraan hebben? Niets. Dan had ik me wat toegeëigend wat ik niet ontving.
Ik heb nu kort geschreven waar ik mee zit, een antwoord verwacht ik niet op het forum, dan luister ik liever naar een preek van ds. Lamain, P. Blok. ds. Koster. ds. J. Roos, en anderen, maar zo kunt u begrijpen waar ik nog iets van het leven voel. Het gaat niet om deze dominees, maar dat is slechts om aan te geven waar ik het zoek. En ook niet denken dat die leraars me wat kunnen geven, maar we hebben ons wel onder de middelen te begeven. Hopelijk dat niemand boos wordt want ik lijdt aan veel onbegrip in de overgeblevenen van mijn familie en daar krijg je ook niet veel meer dan snauwen. En niet dat ik hen niet liefheb, maar men begrijpt niet hoe lief mijn broeders heb.
We zullen maar eindigen al, weet ik niet waar ik moet eindigen. Ik probeer wat te slapen.
.......
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Geloof

Bericht door Karlstad1970 »

-DIA- schreef:
Valcke schreef:
-DIA- schreef:En hier wens ik het voorlopig bij te laten.
DIA, geldt dit ook ten aanzien van mijn post over dit onderwerp? Ik meen dat ik eerlijk gereageerd heb op jouw post. Je bent een reactie natuurlijk niet verplicht, maar ik vraag mij dan wel af waarom je er niet op in wilt gaan.
Het is niet een niet willen. Overschat me niet! Misschien meer een niet kunnen. Ik weet ook zo weinig. Wat ik weet zeg ik wel. Waar ik aan twijfel zeg ik niet omdat ik dan wellicht verkeerd ga. Ik denk wel eens, misschien was het wel beter geweest als ik dit forum nooit gezien had. Je ziet zoveel afwijken, je probeert er soms wat van te zeggen, en dat heeft me nogal wat ellende opgeleverd.
En het gaat wel, als je maar post bij de leutertopics, maar die hebben mijn belangstelling niet. Dan luister ik liever naar een goede preek, waar je voelt dat het waar is. Dan denk ik weer aan die predikers waar ik grote achting voor kreeg. Ik denk dan aan (sorry dat ik mijn gedachten op deze manier kenbaar moet maken, bij gebrek aan goede verwoordingen) aan dominees waarvan ik voelde en nog voel dat ze de Waarheid spreken, en dat is geen waarheid die naar de mens is, van nature, maar ik zie ook dat er geen ander weg is dan door recht. Hoe dat moet weet ik niet, maar buiten Christus is God een verterend vuur. Dan merk ik wel hoe hard een mens is als deze niet valt onder deze waarheid: Dit moet me veroordelen, en ons allen die zo rustig door kunnen leven. Als we toch eens luisteren naar enerzijds de liefelijke klanken van het Evangelie en anderzijds de vloek indien we ons niet bekeren. Dan kom je immers knel te zitten? Anderzijds, is er ook weer, als je eens knel zit, dat je jezelf na korter of langere tijd weer rustiger gaat voelen. En juist dat is het wat me voor mezelf doet vrezen. Ds. noemt wel eens een houdbare nood, waar velen mee verloren gaan. Ik stem ermee in, maar hoe is het mogelijk om dan in leven te blijven? Ik begrijp mezelf niet. Wellicht dat u ziet wat er mis is? In ieder geval zie ik wel dat geen mens me kan helpen, en hoewel overtuigd, ook geen mens me kan overtuigen zo dat het een onvoorwaardelijk buigen wordt. Ds. J. Mol drukte het een zo helder uit wat ik goed voel: Er wordt wel gezegd, leg je hoofd maar op het blok. Toen zei hij, dat hoor ik hem nog zeggen, ja, mensen, maar dát is een heilgeheim! Hier moeten we immers ons doodvonnis ondertekenen? Als u dat anders ziet, ik kan het niet anders zien, ik kan niet met God verzoend worden door een kromme weg, en eveneens is het van de mens uit een onmogelijkheid om het hoofd op het blik te leggen, ook al zie je wel dat het daar moet komen. Het moet steeds weer opgebonden worden: Vliedt! Vliedt! En dan kunnen we beginnen anders te leven, maar dan merken wel dat zonder overbuigende genade dit niet gaat. De noodzaak zien we, en toch... Ik hoop dat er iets van deze innerlijke strijd begrepen wordt? Ik weet heel goed wat het niet is, dat laat me koud, en wat warm maakt verlies ik zo snel weer. Ik zal stoppen. en kort zeggen: Ik weet niet hoe een zondaar met God verzoend wordt. Vroeger zeiden ze wel zo treffend: Het zit een voet te hoog, en dat voel je dat wel. Ik weet iets van de theorie, dat is ook noodzakelijk maar het komt op de praktijk aan. En daarom kan ik niets met alle wetenschap want die is koud en kan niets dien. Soms kan een enkel woordje van een door God geleerd eenvoudig mens wel eens doen verbreken. Dat doet de geleerdheid doorgaans niet. Ik denk wel eens: We voelen wel wat het is: Een vreemde zullen ze geenszins volgen. Ze kennen de stem van de Herder. Maar hoe het is en hoe het gaat en waar het heen gaat kan ik net bekijken. Dat is ook de reden dat ik me niet thuis voel tussen dat redetwisten, wat zo het voelt, zo vaak meer uit het verstand komt dan uit de Geest. Laat me mogen stoppen. Ik heb zo kort als doende een verklaring gegeven waar ik mee zit. Weten en tegelijk niet weten. Ik kan wel vragen: Wat moet ik doen? Maar ik weet tegelijk dat ik daar ook niets aan heb. Waar mijn moeder mee worstelde tot op haar sterfbed daar weet ik wel een beetje van: Het kan van één kant: Zeg Gij tot mijn ziel: Ik ben uw heil. En ik begrijp heel goed wat ik wel een hoorde: je kunt lichter een ster van de hemel plukken dan het dat geloof zelf pakken. En niet ter verontschuldiging hoor. En zou ik dat al kunnen: wat zou ik eraan hebben? Niets. Dan had ik me wat toegeëigend wat ik niet ontving.
Ik heb nu kort geschreven waar ik mee zit, een antwoord verwacht ik niet op het forum, dan luister ik liever naar een preek van ds. Lamain, P. Blok. ds. Koster. ds. J. Roos, en anderen, maar zo kunt u begrijpen waar ik nog iets van het leven voel. Het gaat niet om deze dominees, maar dat is slechts om aan te geven waar ik het zoek. En ook niet denken dat die leraars me wat kunnen geven, maar we hebben ons wel onder de middelen te begeven. Hopelijk dat niemand boos wordt want ik lijdt aan veel onbegrip in de overgeblevenen van mijn familie en daar krijg je ook niet veel meer dan snauwen. En niet dat ik hen niet liefheb, maar men begrijpt niet hoe lief mijn broeders heb.
We zullen maar eindigen al, weet ik niet waar ik moet eindigen. Ik probeer wat te slapen.
.......
Misschien eens stoppen met voelen, en doen als de bereérs hou Gods woord er naast of het klopt, je dweept met predikanten omdat het goed voelt, onderzoek de schrift of het klopt wat zei zeggen dat is jou plicht als Christen.

Verdedig hetgeen je van jou geliefde predikanten eens met Gods woord, bv vanuit de zendbrieven zoals Romeinen en Galaten, daar kan elke leek lezen wat een waar geloof is, nogmaals met gevoel voor predikanten kun je niet zalig worden maar alleen door het bloed van Christus, en ja door een weg van recht, men moet wederom geboren worden dan is men gerechtvaardigd en gestorven aan de wet en is men vrij, je zonden zijn vergeven.

Al je berichten terug lezend, op aan raden van mannetjes sputter, is vaak genoeg uitgelegd vanuit Gods woord hoe het echt zit maar ja je luistert niet en neemt niks aan, hoe hard kan een hart zijn, ik
Merk dat je er mee tobt en ik vrees dat dat juist komt door de prediking die jij voorstaat om na wedergeboorte nog in de schuld te staan, je zegt hele goede dingen alleen de volgorde is niet goed, ik stuurde je een tekst dat wie wederom geboren is een nieuw mens is, vrij van de zonden, maar zelfs Gods woord geloof je niet en stel je gevoel voor aardse mensen zoals een dominee boven de Heilige Schrift.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloof

Bericht door -DIA- »

Een aanhaling die wel wat zegt, en vraagt om waarheid en helderheid: "Je dweept met predikanten": Is dat maar eer en geweten echt waar? Zeg het dan. Ook als je niets weet blijf dan wel eerlijk. Het mag niet zo zijn dat de wetenschap gaat heersen over deze dingen. De wetenschap kan hooguit tot leerstellingen, theorieën, redeneringen, enz komen. Maar het gaat om de daadwerkelijk waarheid, ook wel bevindelijk waarheid genoemd, en niet over anderen, en laten we onszelf niet door allerlei wind van leer laten meevoeren. Met ons verstand lopen zeker zeker vast, vroeg of laat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Geloof

Bericht door Karlstad1970 »

-DIA- schreef:Een aanhaling die wel wat zegt, en vraagt om waarheid en helderheid: "Je dweept met predikanten": Is dat maar eer en geweten echt waar? Zeg het dan. Ook als je niets weet blijf dan wel eerlijk. Het mag niet zo zijn dat de wetenschap gaat heersen over deze dingen. De wetenschap kan hooguit tot leerstellingen, theorieën, redeneringen, enz komen. Maar het gaat om de daadwerkelijk waarheid, ook wel bevindelijk waarheid genoemd, en niet over anderen, en laten we onszelf niet door allerlei wind van leer laten meevoeren. Met ons verstand lopen zeker zeker vast, vroeg of laat.
De Bijbel is de waarheid en niet gefilosofeer, als bevinding niet klopt met God woord is het nep en niet van God, God spreekt alleen vanuit Zijn woord, en niet met bedenkselen van mensen.
Plaats reactie