Geloof

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloof

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ik zou dit nooit zo zeggen. Ik zou menen dat Christus alleen in het geloof geopenbaard wordt. Maar dit ene puntje laat al zien dat dit soort discussies nergens goed voor zijn, want het worden woordentwisten, en omdat het gevoelige punten zijn, zeker voor mensen die op dit punt misvormd zijn, is daar weinig stichtelijks aan.
Inderdaad wordt Christus in het geloof geopenbaard. Want die openbaring van Christus is niets anders dan dat je door het geloof de ogen geopend worden. En dát geeft die vreugde en de vrede met God. Maar als je dat onbelangrijk noemt en alleen maar aanleiding voor woordentwist, dan denk ik dat we uitgepraat zijn. Dan denk ik dat jij inderdaad iets verkeerd begrijpt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Geloof

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
eilander schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Wat ik in de dienst hoorde is dat er bij de wedergeboorte plaatsgemaakt wordt voor Jezus en ook dat Gods kinderen geen onbekende God gaan ontmoeten. Er werd niet gesproken over een nadere weldaad. Dat vond ik erg bijzonder inderdaad.
Is dit serieus waar bijzondere taal?! Dan is het nog erger dan ik dacht.
Het woordje 'dat' wijst op 'nadere weldaad'. Wel even goed lezen alsjeblieft.
GerefGemeentelid, aan jou wil ik wel vragen iets duidelijker te zijn. Wat versta je onder nadere weldaad? Wat bedoel je met 'bij de wedergeboorte wordt plaatsgemaakt voor Jezus' en in dit licht 'dat Gods kinderen geen onbekende God gaan ontmoeten'. Ik snap het ook echt niet hoor!
Sommige predikanten zeggen dat er na de wedergeboorte nog sprake is van een onbekende God. Er zou dan een heimwee zijn naar een God die we nog niet kennen omdat nog niet is voldaan aan het eisende recht Gods.

In deze preek hoorde ik echter dat Jezus gekend wordt in de wederbarende werking van Gods Geest.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Geloof

Bericht door Adagio »

Van Ewijk schreef:Citaten en verwijzingen te over.
Dat was ook te verwachten als antwoord op een vraag als deze.
Best, als de praktijk maar niet is: "Houd u tot uzelven en naak tot mij niet, want ik ben heiliger dan gij."
De vraag is maar: is het ook een geloof dat levend is, dat vruchten draagt door het werk van een Ander? De vrienden van Daniël zeiden: "Zal het zo zijn, onze God Dien wij eren, is machtig ons te verlossen uit den oven des brandenden vuurs, en Hij zal ons uit uw hand, o koning, verlossen. Maar zo niet, u zij bekend, o koning, dat wij uw goden niet zullen eren, noch het gouden beeld dat gij hebt opgericht, zullen aanbidden."
Ander voorbeeld van Jona die gedwongen werd te belijden een Hebreeër te zijn en de Heere te vrezen, terwijl hij in het schip nog geen gebed voor elkaar kon krijgen: "Maar ik zal U offeren met de stem der dankzegging; wat ik beloofd heb, zal ik betalen. Het heil is des HEEREN. De HEERE nu sprak tot den vis, en hij spuwde Jona uit op het droge."
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Geloof

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:In deze preek hoorde ik echter dat Jezus gekend wordt in de wederbarende werking van Gods Geest.
Dat is nogal logisch. Dat preken gelukkig alle predikanten wel. Wat hoor jij wel eens anders dan? Ik begrijp je nog niet.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Geloof

Bericht door Erskinees »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Kun je uitleggen wat mooi aansluit?
Wat ik in de dienst hoorde is dat er bij de wedergeboorte plaatsgemaakt wordt voor Jezus en ook dat Gods kinderen geen onbekende God gaan ontmoeten. Er werd niet gesproken over een nadere weldaad. Dat vond ik erg bijzonder inderdaad.
Het spijt me, maar ik kom niet door de preek heen. Op toon praten blijkt erg moeilijk en iedere minuut komen de cliches langs. Zou je kunnen uitleggen wat je zo bijzonder vond?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Geloof

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:In deze preek hoorde ik echter dat Jezus gekend wordt in de wederbarende werking van Gods Geest.
Dat is nogal logisch. Dat preken gelukkig alle predikanten wel. Wat hoor jij wel eens anders dan? Ik begrijp je nog niet.
Hoe kan je dan Jezus kennen terwijl er anderzijds verkondigd wordt dat er een heimwee komt naar een onbekende God?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Geloof

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Kun je uitleggen wat mooi aansluit?
Wat ik in de dienst hoorde is dat er bij de wedergeboorte plaatsgemaakt wordt voor Jezus en ook dat Gods kinderen geen onbekende God gaan ontmoeten. Er werd niet gesproken over een nadere weldaad. Dat vond ik erg bijzonder inderdaad.

Dit is dus precies waar het om gaat. Een onbewuste wedergeboorte zonder Christus. Waarna je Jezus nog moet leren kennen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Geloof

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Kun je uitleggen wat mooi aansluit?
Wat ik in de dienst hoorde is dat er bij de wedergeboorte plaatsgemaakt wordt voor Jezus en ook dat Gods kinderen geen onbekende God gaan ontmoeten. Er werd niet gesproken over een nadere weldaad. Dat vond ik erg bijzonder inderdaad.

Dit is dus precies waar het om gaat. Een onbewuste wedergeboorte zonder Christus. Waarna je Jezus nog moet leren kennen.
Juist. Maar dan ben ik toch niet onduidelijk als ik zeg dat deze preek aansluit op de post van @Ad Anker? Of wel?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Geloof

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Kun je uitleggen wat mooi aansluit?
Wat ik in de dienst hoorde is dat er bij de wedergeboorte plaatsgemaakt wordt voor Jezus en ook dat Gods kinderen geen onbekende God gaan ontmoeten. Er werd niet gesproken over een nadere weldaad. Dat vond ik erg bijzonder inderdaad.

Dit is dus precies waar het om gaat. Een onbewuste wedergeboorte zonder Christus. Waarna je Jezus nog moet leren kennen.
Juist. Maar dan ben ik toch niet onduidelijk als ik zeg dat deze preek aansluit op de post van @Ad Anker? Of wel?
Ik weet niet op welke post je doelt, maar het gaat er mij om dat jij en DDD ontkende dat dit breed binnen de GG geleerd wordt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Geloof

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:Ik weet niet op welke post je doelt, maar het gaat er mij om dat jij en DDD ontkende dat dit breed binnen de GG geleerd wordt.
Dat ontken ik ook nog steeds.

Maar desalniettemin weet ik wel dát het verkondigd wordt. Op dit moment kan ik echter niet meer dan 6 predikanten bedenken.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloof

Bericht door DDD »

Zo is dat. Er zijn natuurlijk wel mensen voor wie het bijzonderste nog niet vreemd genoeg is, maar je moet niet zeggen dat zoiets breed aan de orde is. Alleen lijkt de kerk een soort familiebedrijf geworden waar niet zoveel controle is aan de ene kant en erg veel aan de andere kant, het hangt er maar af over wat voor onderwerp het gaat. Dat neemt niet weg, dat het overgrote deel van de betrokkenen op een integere manier probeert de Bijbel en belijdenisgeschriften na te spreken.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Geloof

Bericht door KDD »

Ik ben blij dat we nog predikanten hebben die in de gaten hebben dat er ook mensen zijn voor wie het een strijd is of ze deel aan Christus hebben of niet. Zie o.a. DL h1 p16. Ook wat ik hier niet zo lang geleden gepost heeft van wat ds. Doornenbal shreef:
...
Ik zeg nog éémaal, dat ik nooit een goed theoloog geweest ben, ik wil ook niet gaan strijden over begrippen en leerstellingen. Maar ik heb het toch wel even willen opnemen voor een arm volk dat op God heeft leren hopen zonder dat 't durft te zeggen, dat 't deel aan Christus heeft, maar nog in vrees des doods gehouden wordt - somtijds hun leven lang. En ik voel me bij dit volk ook beter thuis dan bij die geweldenaren in de kerk, die zo krachtdadig alles afsnijden en veroordelen wat nog niet helemaal alles is, en die dat zelfs durven doen, zoals mij vaak gebleken, maar er zelf geen spat kennis aan hebben of er zich zelfs maar om bekreunen. De laatsten zijn de onmogelijkste mensen, die ik ooit heb gekend. Je kunt met alle mogelijke mensen uit alle mogelijke kerken en kerkjes en met buitenkerkelijken en onkerkelijken nog wel eens een goed woord spreken, maar nooit met dit soort. Zij weten het alleen en er is er niet mee om te gaan. Ik had mijn tekst voor de voorbije zondag al gekozen eer ik de kerkbode van vorige week onder de ogen kreeg: "Vrees niet, gij wormpje Jacobs, gij volkje Israëls, Ik help u, spreekt de Heere, en uw Verlosser is de Heilige Israëls."
En dan zeg ik met Wulfert Floor, dat ik toch maar het liefst met dat wormpje Jacobs naar Sion zou willen kruipen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Geloof

Bericht door Ad Anker »

Ik baal ervan dat het weer een GG topic wordt. Wat maakt het in dit gesprek uit wat ze daar leren, laten we het hier over de inhoud hebben.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Geloof

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:Ik baal ervan dat het weer een GG topic wordt. Wat maakt het in dit gesprek uit wat ze daar leren, laten we het hier over de inhoud hebben.
Dat is toch niet mijn schuld hoor.

Maar goed, als het om de inhoud gaat: ik ben benieuwd naar je antwoord op mijn laatste vraag die ik aan jou heb gesteld.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloof

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:Ik baal ervan dat het weer een GG topic wordt. Wat maakt het in dit gesprek uit wat ze daar leren, laten we het hier over de inhoud hebben.
Misschien te verklaren? Als we de verdeling van de achterban van dit forum bekijken zien we dat ook veruit het grootste deel uit dit kerkverband komt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie