Valcke schreef:Ik weet niet precies waarom je op deze wijze reageert (je tweede alinea). Behalve dan vanwege het feit dat ik (onder meer) op ds. Paauwe georiënteerd ben, wat inderdaad het geval is. Ik zal ds. P. in deze niet verabsoluteren en zeker niet de uitspraken die hij over 'alle oudvaders' gedaan heeft. In mijn vorige posts ging het echter over een meervoudige rechtvaardigmaking. Dat vind je wel degelijk slechts zelden bij oudvaders. Laten we het nu bij die discussie houden.
Aanleiding voor deze discussie was, meen ik, een vraag over de prediking van ds. Paauwe.
Ten aanzien van je eerste alinea. Hier op het forum heb ik de term 'bewuste rechtvaardigmaking' zeer vaak langs zien komen. Dan vraag ik mij wel af waar die term vandaan komt. Overigens kan ik de term 'onmiddellijke verzekering' eerlijk gezegd ook niet duiden; waar komt die term vandaan? De term 'verzegeling' is Bijbels, maar dan gaat het bij mijn weten gewoonlijk om de 'verzegeling met de Heilige Geest'. Deze verzegeling is naar mijn overtuiging het deel van alle gelovigen. Ik heb tot dusver niet begrepen dat deze term ook gebruikt wordt in het kader van de rechtvaardigmaking. Dat zou ik ook verwarrend vinden. De rechtvaardigmaking is de toerekening van de gerechtigheid van Christus, door het geloof aangenomen, wat inhoudt: de vergeving van zonden en recht op het eeuwige leven. In die zin is de rechtvaardigmaking een werk buiten de mens (niet buiten de mens om, maar wel buiten de mens). De verzegeling met de Heilige Geest is juist een werk in de mens.
De term 'onmiddellijke verzekering', kom je bij Smytegelt tegen en bij Comrie, meestal in het kader van een 'middellijke' en 'onmiddellijke' verzekering. De eerste is dan door de sluitrede, te weten direct door de werking van de Heilige Geest, zonder sluitrede.
Verder is het ook weer zo, dat je bepaalde noties niet tegenkomt bij oudvaders. Zoals de openbaring van Christus aan de ziel, die wordt helemaal niet zo duidelijk beschreven bij bijv. Brakel, Smijtegelt en Immens. Vaak wordt de bekering beschreven als een traject van veel twijfelen tot zekerheid dat Christus de jouwe is. De Schotten zijn daar veel duidelijker in.