Welke dogmatiek/geloofsleer voor de 'gewone' kerkganger?

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Welke dogmatiek/geloofsleer voor de 'gewone' kerkganger?

Bericht door Panny »

Wat zouden jullie aanraden om aan te schaffen en waarom?
De bedoeling is dat het goed/makkelijk leesbaar is en ook enigszins praktisch.

Institutie - Calvijn
Redelijke godsdienst - Brakel
De gereformeerde dogmatiek - Kersten
De gereformeerde dogmatiek - Steenblok
De hoofdsom van de geloofsleer - Watson
Het ABC van het geloof - Comrie
Wegwijzer voor gewone gelovigen - Veluanus
...
(of eventueel iets wat niet op dit lijstje staat)
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke dogmatiek/geloofsleer voor de 'gewone' kerkganger?

Bericht door -DIA- »

Zelf heb ik alleen
De gereformeerde dogmatiek - Kersten
Misschien ook wel als tweede boekje erbij: De bestaansgrond der gemeenten van dr. C. Steeblok

Verder gebruik ik de kanttekeningen en de Bijbelverklaring van Matthew Henry. Maar dat is wellicht geen dogmatiek te noemen.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 16 apr 2021, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8893
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke dogmatiek/geloofsleer voor de 'gewone' kerkganger?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zou geen Kersten en Steenblok aanbevelen, omdat ik deze boeken (met alle hoogachting voor deze mannen) als versmalling van de leer van de Reformatie zie. Ik zou beginnen bij de bronnen van de reformatie.

Allereerst zou ik de Institutie aanbevelen. Als je wat meer geld hiervoor over hebt en een kwalitatief hoogstaande vertaling wil, die van de Niet. Als je minder uit wil geven, en nog steeds goede, maar wat makkelijker leesbare vertaling wil, die van Gerrit Veldman.

Watson vind ik als schrijver ook zeer aan te bevelen. Altijd schriftuurlijk, bevindelijk, praktisch en fris.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Welke dogmatiek/geloofsleer voor de 'gewone' kerkganger?

Bericht door Tiberius »

Echt makkelijk leesbaar is een dogmatiek niet.
Ik zou de Beknopte Gereformeerde Dogmatiek van dr. Van Genderen en dr. Velema aanbevelen. Die hebben niet de versmalling van de leer van de Reformatie die Philpot signaleert.
Alternatief is de Christelijke dogmatiek van dr. Van den Brink en dr. Van der Kooi.
Online
Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welke dogmatiek/geloofsleer voor de 'gewone' kerkganger?

Bericht door Bertiel »

Brakel. /Watson
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8893
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke dogmatiek/geloofsleer voor de 'gewone' kerkganger?

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:Brakel. /Watson
Ik vergat Brakel te noemen.

Een prachtige pastorale en praktische dogmatiek. Zeker ook aan te bevelen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Bertiel
Berichten: 4538
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welke dogmatiek/geloofsleer voor de 'gewone' kerkganger?

Bericht door Bertiel »

Klein, praktisch, eenvoudig, de volledige geloofsleer echter geen dogmatiek; des Christen groot interest - William Guthrie
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Welke dogmatiek/geloofsleer voor de 'gewone' kerkganger?

Bericht door Valcke »

Voor de 'gewone' kerkganger:
- De kennis der zaligheid. Vragen en antwoorden bij de Westminster Catechismus (E. en R. Erskine, J. Fisher).
- Arnoldus Rotterdam. Vragen en antwoorden bij de Nederlandse Geloofsbelijdenis.

Deze werken zijn zowel klassiek-gereformeerd als bevindelijk gereformeerd.

Voor de meer geschoolden daarnaast de Institutie van Calvijn en de werken van Zacharias Ursinus en Caspar Olevianus.

De moderne dogmatieken (20e eeuws) kan ik zeker niet aanraden. Deze wijken ófwel af in de leer ófwel de bevindelijke component wordt gemist.
Laatst gewijzigd door Valcke op 16 apr 2021, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Welke dogmatiek/geloofsleer voor de 'gewone' kerkganger?

Bericht door Susanna »

Panny schreef:Wat zouden jullie aanraden om aan te schaffen en waarom?
De bedoeling is dat het goed/makkelijk leesbaar is en ook enigszins praktisch.

Institutie - Calvijn
Redelijke godsdienst - Brakel
De gereformeerde dogmatiek - Kersten
De gereformeerde dogmatiek - Steenblok
De hoofdsom van de geloofsleer - Watson
Het ABC van het geloof - Comrie
Wegwijzer voor gewone gelovigen - Veluanus
...
(of eventueel iets wat niet op dit lijstje staat)

Ik zou niet starten met bovengenoemde boeken.
Niet als je zoekt naar iets dat goed/makkelijk leesbaar is.

Dit zijn de boeken die ik wil aanraden

1. Het hart van het christelijk geloof. (J.C. Ryle)
2. God leren kennen. (J.I. Packer)

Het zijn beide boeken, die eenvoudige geschreven zijn.

De stijl van Ryle is direct en duidelijk en zijn boeken spreken ook nu nog veel mensen aan. De inhoud van dit boek getuigt van een zuivere toepassing en vertolking van de Schrift. Dit boek is een selectie uit een van de werken van de Engelse theoloog J.C. Ryle: Old Paths. In een recensie staat dat er een belangrijk deel niet vertaald is en ook niet in dit boek staat. Die kun je er in het Engels bij lezen: https://www.monergism.com/thethreshold/ ... aths_p.pdf

J.I Packer's boek: Het werk valt uiteen in drie delen. Deel 1 gaat over het hoe en waarom van de kennis van God. Deel 2 gaat over de de eigenschappen van God en drie over aan de zegeningen die zijn weggelegd voor de mens die Gods kind is.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke dogmatiek/geloofsleer voor de 'gewone' kerkganger?

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Echt makkelijk leesbaar is een dogmatiek niet.
Ik zou de Beknopte Gereformeerde Dogmatiek van dr. Van Genderen en dr. Velema aanbevelen. Die hebben niet de versmalling van de leer van de Reformatie die Philpot signaleert.
Alternatief is de Christelijke dogmatiek van dr. Van den Brink en dr. Van der Kooi.
Ik heb nergens iets gelezen of gehoord van een versmalling van de leer van de Reformatie.
Wat wordt hiermee bedoeld? De Nadere Reformatie misschien? Het is maar een gokje...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Welke dogmatiek/geloofsleer voor de 'gewone' kerkganger?

Bericht door Valcke »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Echt makkelijk leesbaar is een dogmatiek niet.
Ik zou de Beknopte Gereformeerde Dogmatiek van dr. Van Genderen en dr. Velema aanbevelen. Die hebben niet de versmalling van de leer van de Reformatie die Philpot signaleert.
Alternatief is de Christelijke dogmatiek van dr. Van den Brink en dr. Van der Kooi.
Ik heb nergens iets gelezen of gehoord van een versmalling van de leer van de Reformatie.
Wat wordt hiermee bedoeld? De Nadere Reformatie misschien? Het is maar een gokje...
De Nadere Reformatie is wat mij betreft geen versmalling. De Nederlandse oudvaders waren voluit Gereformeerd.
Ds. Kersten en dr. Steenblok zijn echter niet gelijk aan de Nadere Reformatie. Zij staan met hun standenleer zeker niet in de lijn van de meeste oudvaders.

Overigens zou ik de door Tiberius genoemde dogmatiek ook niet aanbevelen.
Ik heb al een aantal werken genoemd die ik wél voluit aanbeveel.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1083
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welke dogmatiek/geloofsleer voor de 'gewone' kerkganger?

Bericht door Anselmus »

Tiberius schreef:Echt makkelijk leesbaar is een dogmatiek niet.
Ik zou de Beknopte Gereformeerde Dogmatiek van dr. Van Genderen en dr. Velema aanbevelen. Die hebben niet de versmalling van de leer van de Reformatie die Philpot signaleert.
Alternatief is de Christelijke dogmatiek van dr. Van den Brink en dr. Van der Kooi.
Je laatste aanbeveling is wel wat spannend vind ik. Prof. Dr. Van den Brink is een theïstische evolutionist. Zijn dogmatiek past binnen die visie. Het is inderdaad een goed toegankelijk, hedendaags Nederlands werk, maar wat mij betreft moet je het wel met onderscheiding lezen en dan niet wat er staat, maar juist datgene wat er niet staat. Dat maakt het een spannend boek vind ik.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 16 apr 2021, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8893
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke dogmatiek/geloofsleer voor de 'gewone' kerkganger?

Bericht door J.C. Philpot »

Valcke schreef:De Nadere Reformatie is wat mij betreft geen versmalling. De Nederlandse oudvaders waren voluit Gereformeerd.
Ds. Kersten en dr. Steenblok zijn echter niet gelijk aan de Nadere Reformatie. Zij staan met hun standenleer zeker niet in de lijn van de meeste oudvaders.
Dat is inderdaad wat ik bedoel.

De Nadere Reformatie (zoals ik eerder al Brakel aanbeval) is volledig in lijn met de Reformatie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Welke dogmatiek/geloofsleer voor de 'gewone' kerkganger?

Bericht door Maanenschijn »

Bertiel schreef:Brakel. /Watson
Eens, ook in deze volgorde.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6444
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welke dogmatiek/geloofsleer voor de 'gewone' kerkganger?

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:Ds. Kersten en dr. Steenblok zijn echter niet gelijk aan de Nadere Reformatie. Zij staan met hun standenleer zeker niet in de lijn van de meeste oudvaders.

Overigens zou ik de door Tiberius genoemde dogmatiek ook niet aanbevelen.
Ik heb al een aantal werken genoemd die ik wél voluit aanbeveel.
In de dogmatiek van ds. Kersten vind je weinig terug van de 'standenleer'. Is een laagdrempelige dogmatiek, wel een beetje rommelig van opzet. Er worden vaak allerlei namen van zgn. ketters genoemd, zonder verdere uitleg over hun achtergrond.
Plaats reactie