leer GG eenvoudig uitgelegd

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Forummer »

Posthoorn schreef:
nieuweling schreef:Ik ben totaal niet christelijk opgevoed maar een aantal jaren geleden na/door mijn trouwen wel in de GG terecht gekomen. Ondanks het volgen van (belijdenis) catechisatie van een ouderling die enorm zijn best deed maar dat nog nooit had gedaan en waarbij we dus ook niet verder zijn gekomen dan het maken van vragen uit een boekje, is mij nog steeds niet duidelijk wat nou precies de leer is zoals gepredikt in de GG. En ook ten opzichte van andere kerkverbanden. Ik heb er wel wat over gelezen maar vaak wordt het dan met woorden uitgelegd waarvan ik echt niet weet wat ermee wordt bedoeld, kan net zo goed chinees zijn. Dat is echt niet respectloos bedoeld maar de meeste artikelen/boeken zijn naar mijn idee niet geschreven om aan buitenkerkelijke de verschillen uit te leggen maar meer om gemeenteleden van het eigen kerkverband op de verschillen te wijzen. Aangezien ik geen familie heb aan wie ik het kan vragen hoop ik dat er hier mensen zijn die dit eenvoudig zouden kunnen uitleggen.
Komt op mij een beetje trollig over. Als je door je trouwen in de GG terechtgekomen bent, zul je vast ook mensen ontmoet hebben die je verder wegwijs kunnen maken. Maar ik denk dat dit een pseudo-account is.
Nou zeg, doe eens niet zo wantrouwig.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mar 2021, 15:15
Locatie: zuid-beveland

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door nieuweling »

Posthoorn schreef:
nieuweling schreef:Ik ben totaal niet christelijk opgevoed maar een aantal jaren geleden na/door mijn trouwen wel in de GG terecht gekomen. Ondanks het volgen van (belijdenis) catechisatie van een ouderling die enorm zijn best deed maar dat nog nooit had gedaan en waarbij we dus ook niet verder zijn gekomen dan het maken van vragen uit een boekje, is mij nog steeds niet duidelijk wat nou precies de leer is zoals gepredikt in de GG. En ook ten opzichte van andere kerkverbanden. Ik heb er wel wat over gelezen maar vaak wordt het dan met woorden uitgelegd waarvan ik echt niet weet wat ermee wordt bedoeld, kan net zo goed chinees zijn. Dat is echt niet respectloos bedoeld maar de meeste artikelen/boeken zijn naar mijn idee niet geschreven om aan buitenkerkelijke de verschillen uit te leggen maar meer om gemeenteleden van het eigen kerkverband op de verschillen te wijzen. Aangezien ik geen familie heb aan wie ik het kan vragen hoop ik dat er hier mensen zijn die dit eenvoudig zouden kunnen uitleggen.
Komt op mij een beetje trollig over. Als je door je trouwen in de GG terechtgekomen bent, zul je vast ook mensen ontmoet hebben die je verder wegwijs kunnen maken. Maar ik denk dat dit een pseudo-account is.
ik heb geen idee wat er bedoeld wordt met trollig en pseudo-account maar het komt wantrouwig over. Mijn schoonfamilie zit in de GG maar dat betekent nog niet helaas dat ze me wegwijs kunnen maken. Voor hun is de taal/leer/gebruiken/tradities zo gewoon dat ze niet doorhebben dat het voor mij dan niet begrijpelijk is, voeg daarbij dat het geen praters zijn en ook mijn man als kind geen uitleg kreeg maakt dat het niet makkelijker. We proberen elkaar te begrijpen maar als je een ''andere'' taal spreekt is dat echt niet eenvoudig. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen maar veel van de woorden die in de GG gebruikt worden hoor je in de niet christelijke wereld totaal niet, tenminste bij ons thuis werden ze nooit gebruikt, dus vaak moet ik eerst al die woorden proberen te ontcijferen voor je nog maar kan beginnen aan de tekst. Als je je hele leven die woorden wel hebt gehoord sta je er vaak niet bij stil dat een ander de betekenis niet kent. Mocht je twijfelen aan mijn oprechtheid mag je altijd een pb sturen om meer informatie maar ik kan je 100% garanderen dat mijn vragen echt en oprecht zijn en ookal gebeurd het misschien niet vaak dat iemand die opgevoed is als atheist in de kerk terecht komt, het gebeurd gelukkig nog wel.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Geytenbeekje »

Waar heb je nog vragen over ?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Tiberius »

@nieuweling, is er in jouw GG-gemeente geen evangelisatiecommissie? Zij zijn doorgaans aardig toegerust om gesprekken met buitenstaanders te voeren. Nu ben jij dan geen buitenstaander, maar wellicht kunnen zij jou toch verder helpen.

Eigenlijk klopt je topic-titel en -vraag niet, als ik het zo lees. Het beste kan je eerst wat meer van de Bijbel en het christelijk geloof te weten zien te komen, via een evangelisatiecommissie of anders kan ik je wel wat materiaal toezenden, en pas een volgende stap wordt de positie van de GG hierin voor jou relevant.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Zeeuw »

nieuweling schreef:
Posthoorn schreef:
nieuweling schreef:Ik ben totaal niet christelijk opgevoed maar een aantal jaren geleden na/door mijn trouwen wel in de GG terecht gekomen. Ondanks het volgen van (belijdenis) catechisatie van een ouderling die enorm zijn best deed maar dat nog nooit had gedaan en waarbij we dus ook niet verder zijn gekomen dan het maken van vragen uit een boekje, is mij nog steeds niet duidelijk wat nou precies de leer is zoals gepredikt in de GG. En ook ten opzichte van andere kerkverbanden. Ik heb er wel wat over gelezen maar vaak wordt het dan met woorden uitgelegd waarvan ik echt niet weet wat ermee wordt bedoeld, kan net zo goed chinees zijn. Dat is echt niet respectloos bedoeld maar de meeste artikelen/boeken zijn naar mijn idee niet geschreven om aan buitenkerkelijke de verschillen uit te leggen maar meer om gemeenteleden van het eigen kerkverband op de verschillen te wijzen. Aangezien ik geen familie heb aan wie ik het kan vragen hoop ik dat er hier mensen zijn die dit eenvoudig zouden kunnen uitleggen.
Komt op mij een beetje trollig over. Als je door je trouwen in de GG terechtgekomen bent, zul je vast ook mensen ontmoet hebben die je verder wegwijs kunnen maken. Maar ik denk dat dit een pseudo-account is.
ik heb geen idee wat er bedoeld wordt met trollig en pseudo-account maar het komt wantrouwig over. Mijn schoonfamilie zit in de GG maar dat betekent nog niet helaas dat ze me wegwijs kunnen maken. Voor hun is de taal/leer/gebruiken/tradities zo gewoon dat ze niet doorhebben dat het voor mij dan niet begrijpelijk is, voeg daarbij dat het geen praters zijn en ook mijn man als kind geen uitleg kreeg maakt dat het niet makkelijker. We proberen elkaar te begrijpen maar als je een ''andere'' taal spreekt is dat echt niet eenvoudig. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen maar veel van de woorden die in de GG gebruikt worden hoor je in de niet christelijke wereld totaal niet, tenminste bij ons thuis werden ze nooit gebruikt, dus vaak moet ik eerst al die woorden proberen te ontcijferen voor je nog maar kan beginnen aan de tekst. Als je je hele leven die woorden wel hebt gehoord sta je er vaak niet bij stil dat een ander de betekenis niet kent. Mocht je twijfelen aan mijn oprechtheid mag je altijd een pb sturen om meer informatie maar ik kan je 100% garanderen dat mijn vragen echt en oprecht zijn en ookal gebeurd het misschien niet vaak dat iemand die opgevoed is als atheist in de kerk terecht komt, het gebeurd gelukkig nog wel.
Misschien moet je hier dan meer gerichte vragen stellen. 'De leer' is erg breed. En zoals ik aangaf: kies een predikant of ambtsdrager waar je een goede klik mee hebt en ga met die persoon gesprekken aan. Bij ons in kerk zijn er bv ook Bijbelcursussen voor mensen met weinig Bijbelkennis. Dat zijn mooie startpunten, waar op iedere vraag wordt ingegaan.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:Misschien moet je hier dan meer gerichte vragen stellen. 'De leer' is erg breed. En zoals ik aangaf: kies een predikant of ambtsdrager waar je een goede klik mee hebt en ga met die persoon gesprekken aan. Bij ons in kerk zijn er bv ook Bijbelcursussen voor mensen met weinig Bijbelkennis. Dat zijn mooie startpunten, waar op iedere vraag wordt ingegaan.
Dat dacht ik ook.
Maar vergis je niet, iemand die er niet in is opgegroeid, haalt dat niet snel in. Het gaat niet alleen om bijbelkennis he.
Het zijn de regels, geschreven en ongeschreven, de wijze van preken en spreken.
Wat voor ons gewoon is, is het voor een ingekomene absoluut niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef:Misschien moet je hier dan meer gerichte vragen stellen. 'De leer' is erg breed. En zoals ik aangaf: kies een predikant of ambtsdrager waar je een goede klik mee hebt en ga met die persoon gesprekken aan. Bij ons in kerk zijn er bv ook Bijbelcursussen voor mensen met weinig Bijbelkennis. Dat zijn mooie startpunten, waar op iedere vraag wordt ingegaan.
Dat dacht ik ook.
Maar vergis je niet, iemand die er niet in is opgegroeid, haalt dat niet snel in. Het gaat niet alleen om bijbelkennis he.
Het zijn de regels, geschreven en ongeschreven, de wijze van preken en spreken.
Wat voor ons gewoon is, is het voor een ingekomene absoluut niet.
Nee, ik vergis me niet :-). Ik vertel wat ik voor opties zie. Vaak zijn de personen die dit soort Bijbelcursussen geven ook goed in het uitleggen aan 'leken'. Ze zijn ook vaak betrokken bij de evangelisatie.

Wat ik aan de andere kant een beetje vaag aan dit verhaal vind, is het feit 'ik ben door trouwen in de GG terecht gekomen, maar was atheïstisch opgevoed'. Wat is er dan gebeurd in de hele tijd tussen het krijgen van verkering en nu op het gebied van catechisatie, belijdenis doen, jezelf inleven, verdiepen enz.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik ergens 'lid' van wordt en dan echt totaal niet weet waar ik ja tegen zeg. Ik zou me een weinig inspannen zeg maar, voordat ik een dergelijke grote stap zou zetten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:
Wat ik aan de andere kant een beetje vaag aan dit verhaal vind, is het feit 'ik ben door trouwen in de GG terecht gekomen, maar was atheïstisch opgevoed'. Wat is er dan gebeurd in de hele tijd tussen het krijgen van verkering en nu op het gebied van catechisatie, belijdenis doen, jezelf inleven, verdiepen enz.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik ergens 'lid' van wordt en dan echt totaal niet weet waar ik ja tegen zeg. Ik zou me een weinig inspannen zeg maar, voordat ik een dergelijke grote stap zou zetten.
Wat ik me wel afvraag, je moet toch belijdenis afleggen alvorens je kunt trouwen :quoi
Dat wordt zelfs bij ons gevraagd. I.i.g. aktief deelnemen aan bel. cath.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door JvW »

Mara schreef:
Zeeuw schreef:
Wat ik aan de andere kant een beetje vaag aan dit verhaal vind, is het feit 'ik ben door trouwen in de GG terecht gekomen, maar was atheïstisch opgevoed'. Wat is er dan gebeurd in de hele tijd tussen het krijgen van verkering en nu op het gebied van catechisatie, belijdenis doen, jezelf inleven, verdiepen enz.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik ergens 'lid' van wordt en dan echt totaal niet weet waar ik ja tegen zeg. Ik zou me een weinig inspannen zeg maar, voordat ik een dergelijke grote stap zou zetten.
Wat ik me wel afvraag, je moet toch belijdenis afleggen alvorens je kunt trouwen :quoi
Dat wordt zelfs bij ons gevraagd. I.i.g. aktief deelnemen aan bel. cath.
Nee hoor, om lid te worden moet je deelnemen aan de belijdenis catechesatie. Maar trouwen staat daar helemaal los van, dat kan ook zonder dat je als partner lid bent van een gemeente (in de GG in ieder geval).
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Piet Puk »

Ze geeft toch zelf aan dat de ouderling z'n best deed, maar ze het blijkbaar niet begreep? Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dan even z'n mond opentrekt om dat te zeggen. Zeker niet in een omgeving waar je 'nieuw' bent.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:
Zeeuw schreef:
Wat ik aan de andere kant een beetje vaag aan dit verhaal vind, is het feit 'ik ben door trouwen in de GG terecht gekomen, maar was atheïstisch opgevoed'. Wat is er dan gebeurd in de hele tijd tussen het krijgen van verkering en nu op het gebied van catechisatie, belijdenis doen, jezelf inleven, verdiepen enz.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik ergens 'lid' van wordt en dan echt totaal niet weet waar ik ja tegen zeg. Ik zou me een weinig inspannen zeg maar, voordat ik een dergelijke grote stap zou zetten.
Wat ik me wel afvraag, je moet toch belijdenis afleggen alvorens je kunt trouwen :quoi
Dat wordt zelfs bij ons gevraagd. I.i.g. aktief deelnemen aan bel. cath.
Dat is niet een hervormde gedachte
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef: Dat is niet een hervormde gedachte
Zoals eerder hier door iemand werd opgemerkt (ik meen dat het Helma was) Eerst bekering, dan verkering
En een antwoord van drs. I.A. Kole op RW:
"Bij de kerk horen. Wil je dat samen blijven doen, omdat je de zegen van de Heere nodig hebt op en in jullie huwelijk? Daar moeten jullie eerst duidelijk over zijn naar elkaar. Het horen bij de kerk betekent dat je ook kennis moet hebben van de hoofdzaken van de leer en de gevolgen voor je leven. De kerkenraad zal vragen als je geen belijdenis hebt gedaan, dat jullie in het komende seizoen deel zult nemen aan de belijdeniscatechisatie. Bij instemming zal jullie huwelijk in de kerk bevestigd worden, zo is dat in onze gemeente.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18 ... denis-doen
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mar 2021, 15:15
Locatie: zuid-beveland

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door nieuweling »

JvW schreef:
Mara schreef:
Zeeuw schreef:
Wat ik aan de andere kant een beetje vaag aan dit verhaal vind, is het feit 'ik ben door trouwen in de GG terecht gekomen, maar was atheïstisch opgevoed'. Wat is er dan gebeurd in de hele tijd tussen het krijgen van verkering en nu op het gebied van catechisatie, belijdenis doen, jezelf inleven, verdiepen enz.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik ergens 'lid' van wordt en dan echt totaal niet weet waar ik ja tegen zeg. Ik zou me een weinig inspannen zeg maar, voordat ik een dergelijke grote stap zou zetten.
Wat ik me wel afvraag, je moet toch belijdenis afleggen alvorens je kunt trouwen :quoi
Dat wordt zelfs bij ons gevraagd. I.i.g. aktief deelnemen aan bel. cath.
Nee hoor, om lid te worden moet je deelnemen aan de belijdenis catechesatie. Maar trouwen staat daar helemaal los van, dat kan ook zonder dat je als partner lid bent van een gemeente (in de GG in ieder geval).
Wij zijn niet in kerk getrouwd dus hebben daar niet mee te maken gehad. Een tijdje na ons trouwen heb ik mogen leren en ervaren dat God weldegelijk bestaat en ontstond het verlangen om gedoopt te worden( voor de duidelijkheid geen verlangen om belijdenis te doen wel om gedoopt te worden). Alleen gedoopt worden zonder belijdenis te doen kan niet dus vandaar dat ik belijdeniscatechisatie ben gaan volgen zoals ik aangaf maar er zit een groot verschil tussen iets uit je hoofd leren en herhalen en ook werkelijk waar begrijpen wat er bedoeld wordt, aangezien het tijdens de catechisatie niet mogelijk was om echt daarover in gesprek te gaan heb ik me daar toen bij neergelegd. Maar inmiddels kan ik me daar niet meer bij neerleggen en wil ik het wel weten.
Sommige hebben aangegeven dat ik specifiekere vragen moet stellen of dat de titel niet klopt maar dat is juist wat het zo moeilijk maakt dat ik ook niet precies weet welke vragen ik dan zou moeten stellen. Helaas maken alle coronamaatregelen het er ook niet makkelijker op, wij wonen hier nog niet zo lang en ken daardoor ook nog maar weinig mensen en om dan op iemand af te stappen en om hulp te vragen is voor mij dan best moeilijk. Vandaar dat ik het hier vraag.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door Mannetje »

Wat maakte dat je wel gedoopt wilde worden, maar geen belijdenis wilde doen?
In de Bijbelse lijn liggen die twee toch bij elkaar, denk aan de kamerling.
-
nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mar 2021, 15:15
Locatie: zuid-beveland

Re: leer GG eenvoudig uitgelegd

Bericht door nieuweling »

Mannetje schreef:Wat maakte dat je wel gedoopt wilde worden, maar geen belijdenis wilde doen?
In de Bijbelse lijn liggen die twee toch bij elkaar, denk aan de kamerling.
omdat er bij een volwassendoop en belijdenis er bijna automatisch vanuit wordt gegaan dat je gelooft een kind van God te zijn maar voor mij is dat niet iets automatisch. De reden dat ouders hun kindje naar mijn idee laten dopen is dezelfde reden waarom ik ook gedoopt wilde worden. De ouderling noemde dat op het erf van het verbond (willen) zijn. Dit is uiteraard maar een heel kort antwoord, aangezien het voor mij een hele persoonlijke vraag is wil ik liever niet via een ''anoniem forum'' zeer persoonlijke dingen vermelden, uiteraard in een persoonlijk gesprek met iemand zal ik altijd proberen dit duidelijker en beter uit te leggen.
Plaats reactie