Rechtvaardigheid en barmhartigheid
Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid
In het artikel van ds.v.d.Brink gaat het volgens mij over hoe God ons mensen tegemoet treed, Zijn eigenschappen worden daarin niet geclassificeerd in mate van belangrijkheid. Gods blijde boodschap(evangelie) is barmhartigheid waarbij Zijn rechtvaardigheid is inbegrepen.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: RE: Re: RE: Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid
Ook al is dat goed geleerd, verdwijnt die "eenvoudigheid" Gods toch regelmatig in het denken en discussiëren is vaak gebleken. Het is immers zo iets wonderbaarlijks. Bij ons mensen is dat met eigenschappen zo anders.-DIA- schreef:Marck schreef:Dat vergeten we echt niet als we enige verstandelijke kennis hebben van a. Wie is God? en Wat is God, enz. Dat begint al in Les 3 van Hellenbroek.Valcke schreef:Dit zegt een van de Westminster belijdenisschriften.Westminster Kleine Catechismus schreef:Wat is God? God is een Geest, oneindig, eeuwig en onveranderlijk in Zijn bestaan, wijsheid, macht, heiligheid, rechtvaardigheid, goedheid en waarheid.
God is liefde, Hij is barmhartig, maar Hij is ook de Rechtvaardige en Heilige.
En verder: God is enkelvoudig, al deze onderscheidingen zijn in Hem niet, Hij is Een en Dezelfde.
III OVER GOD
A. In het algemeen
Wie is God en lees zelf maar verder.
Dat zijn de onderwerpen die je toch normaal als een van de eerste op de catechisatie meekrijgt. Als je tenminste luisterde, want ook in mijn tijd was er onder jongeren al een behoorlijke onverschilligheid bij de catechisatielessen.
Daarom die aandacht er voor in de geloofsleer.
Re: RE: Re: RE: Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid
En dan leren we ook over de mededeelbare en onmededeelbare eigenschappen. Mededeelbaar is bijvoorbeeld liefde of rechtvaardigheid die een mens in beperkte mate kent, maar bv. alomtegenwoordigheid, almacht, enz. zijn onmededeelbare eigenschappen.Marck schreef:Ook al is dat goed geleerd, verdwijnt die "eenvoudigheid" Gods toch regelmatig in het denken en discussiëren is vaak gebleken. Het is immers zo iets wonderbaars. Bij ons mensen is dat met eigenschappen zo anders.
Daarom die aandacht er voor in de geloofsleer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid
Dat ligt inderdaad lastig. Voor je het weet krijg je een feel-good geloof aangemeten. Dat maakt het niet makkelijker om te delen wat binnenin je leeft.Ukkie schreef:Dat hoop ik van wel. Toch merk ik dat spreken over persoonlijk geloof op het forum lastig ligt.Zeeuw schreef:(Zouden er hier, in al deze theoretische verhandelingen, nu ook zijn die dit uit de praktijk mogen kennen?)
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid
Zo lees ik het ook inderdaad. En daar lijkt me niets mis mee.Ukkie schreef:In het artikel van ds.v.d.Brink gaat het volgens mij over hoe God ons mensen tegemoet treed, Zijn eigenschappen worden daarin niet geclassificeerd in mate van belangrijkheid. Gods blijde boodschap(evangelie) is barmhartigheid waarbij Zijn rechtvaardigheid is inbegrepen.
Maar ja, het is ingewikkeld geworden...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid
Ik ben het met je eens dat in weinig woorden veel en duidelijk iets kunnen zeggen, iets is om jaloers op te zijn. Ik ben om een andere reden blij met deze bijdrage van @Valcke.Hollander schreef:Exact. Ik ben positief jaloers op mensen die in 29 woorden kunnen uitleggen waar ik minstens een viervoud voor nodig heb om bij hetzelfde punt uit te komen.Valcke schreef:(...)
1. Wat hier door elkaar loopt, is wat God is in Zijn Wezen en welke orde Hij houdt in Zijn heilswerk naar de mens toe. Dat zijn twee onderscheiden zaken. (...)
Het citaat uit de kleine catechismus van Westminster sluit naadloos aan op artikel 1 uit de NGB, dat eerder door mij werd genoemd. Wij geloven dat God zo is. Zo niet, dan hebben wij het geloof verloren en hebben ons tegen belijdenis en kerk gekeerd.
Ook ben ik het met @Valcke eens dat Gods Wezen en Zijn handelen onderscheiden kunnen worden. Maar God kan nooit gescheiden worden van Zijn handelen. Gods handelen is God zelf. Die twee zaken mogen we nooit uit elkaar halen. Wel onderscheiding maar geen scheiding.
Tot slot geeft het citaat van @Valcke mij de mogelijkheid om iets meer te presenteren van die catechismus. Bij het door Valcke genoemde artikel behoren o.a. de volgende vragen, die denk ik verhelderend kunnen werken.
19. Hoe wordt deze rechtvaardigheid van God genoemd?
Zijn wrekende of straffende gerechtigheid, Ez. 24: 8.
20. Wat is wrekende gerechtigheid?
Het is Gods straffen van de zonde, zoals in de wet gedreigd wordt; Gen. 2: 17, Ez. 18: 4.
21. Kon God in Zijn eigen vrijmacht de zonde vergeven hebben zonder een voldoening aan Zijn rechtvaardigheid?
Neen, want Hij heeft in Ex. 34: 7 verklaard, dat Hij in het vergeven van de ongerechtigheid de overtreding en de zonde, de schuldige in geen geval onschuldig houdt, namelijk zonder een
voldoening.
22. Hoe bewijst ge dat de wrekende of straffende gerechtigheid tot het wezen van God behoort?
Uit de oneindige heiligheid Gods, die niet anders kan dan de zonde haten en derhalve ze ook moet straffen, Hab. 1 : 12-13, uit Zijn getrouw zijn aan de bedreiging, Gen. 2 : 17, Ps. 95 : 11,
uit de duidelijke oordelen, die Hij in dit leven over zondaren heeft doen komen, Judas: 5 en 7, en uit het lijden en de dood van Gods eniggeboren Zoon, Die Hij zeker zou hebben gespaard,
als er enige weg mogelijk geweest was om de zonde, behalve door verzoening, te vergeven, Matth. 26 : 42, 2 Cor. 5 : 21.
23. Welk gebruik behoren wij te maken van de rechtvaardigheid Gods, zoals ze verheerlijkt is in de "voldoening schenkende" dood van Zijn eigen Zoon?
Wij behoren te pleiten op de volmaakte en volledige genoegdoening aan die rechtvaardigheid door de Borg, als het heerlijke kanaal, waardoor ons, naar wij verwachten, alle barmhartigheid
en genade overvloedig zullen toevloeien; zoals de psalmdichter deed Ps. 25: 11: "om Uws Naams wil, Heere, zo vergeef mijn ongerechtigheid, want die is groot".
Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid
Volgens mij is daar een boekje over geschrevenForummer schreef: Maar ja, het is ingewikkeld geworden...
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid
Toch is dit m.i. één kant van die rechtvaardigheid.Vervolgde schreef: 19. Hoe wordt deze rechtvaardigheid van God genoemd?
Zijn wrekende of straffende gerechtigheid, Ez. 24: 8.
Gods rechtvaardigheid komt ook uit in het vrijspreken van een zondaar op grond van het bloed van de Middelaar.
In Zijn rechtvaardigheid ziet Hij ons dan aan in Christus alsof wij nooit zonden hebben gehad nog gedaan, Hij komt daar in Zijn rechtvaardigheid nooit meer op terug.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid
Ja, dat staat in vraag 23.
Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid
Dit wordt inderdaad behandeld in andere vragen in deze reeks, zoals de vragen 14, 15 en 23.Ukkie schreef:Toch is dit m.i. één kant van die rechtvaardigheid.Vervolgde schreef: 19. Hoe wordt deze rechtvaardigheid van God genoemd?
Zijn wrekende of straffende gerechtigheid, Ez. 24: 8.
Gods rechtvaardigheid komt ook uit in het vrijspreken van een zondaar op grond van het bloed van de Middelaar.
In Zijn rechtvaardigheid ziet Hij ons dan aan in Christus alsof wij nooit zonden hebben gehad nog gedaan, Hij komt daar in Zijn rechtvaardigheid nooit meer op terug.
Vervolgde citeerde de vragen uit 'Kennis der zaligheid' (J. Fisher, E. Erskine, R. Erskine)
Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid
Dank voor jullie aanvulling
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid
Voor goed begrip van vraag 19: 'Hoe wordt deze rechtvaardigheid van God genoemd?' nog dit:Ukkie schreef:Dank voor jullie aanvulling
Deze vraag ziet terug op vraag 18 die gaat over Gods rechtvaardige wraak op overtreders.
Vraag 19 geeft dus niet een definitie van de rechtvaardigheid van God in brede zin.
Zo lijkt het misschien wel wanneer met deze vraag gestart wordt.
De beginvragen zijn echter deze:
1. Wat is de rechtvaardigheid Gods?
Ze is die wezenlijke eigenschap van Zijn natuur, waardoor Hij oneindig rechtvaardig is en Zichzelf gelijk blijft in al Zijn wegen die Hij met Zijn schepselen houdt, Deut. 32:4.
2. Hoe kan men de rechtvaardigheid Gods beschouwen?
Zoals ze betrekking heeft op Hem Zelf, óf op de redelijke schepselen.
In de onderverdeling kom je vervolgens later uit bij hetgeen Vervolgde citeert.
Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid
Ja ik snap het dankjewel!
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid
Fijn dat anderen nog aanvulling willen geven. Voor mij is dit de zoveelste poging om Gods heiligheid en de vastheid van het genadeverbond te ondermijnen. Ik trek me daarom volledig terug uit deze discussie.Ukkie schreef:Toch is dit m.i. één kant van die rechtvaardigheid.Vervolgde schreef: 19. Hoe wordt deze rechtvaardigheid van God genoemd?
Zijn wrekende of straffende gerechtigheid, Ez. 24: 8.
Gods rechtvaardigheid komt ook uit in het vrijspreken van een zondaar op grond van het bloed van de Middelaar.
In Zijn rechtvaardigheid ziet Hij ons dan aan in Christus alsof wij nooit zonden hebben gehad nog gedaan, Hij komt daar in Zijn rechtvaardigheid nooit meer op terug.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid
Jammer, maar zeer begrijpelijk. Het is zeer treurig, die pogingen om Gods heiligheid en de vastheid van het genadeverbond te ondermijnen.Vervolgde schreef:Fijn dat anderen nog aanvulling willen geven. Voor mij is dit de zoveelste poging om Gods heiligheid en de vastheid van het genadeverbond te ondermijnen. Ik trek me daarom volledig terug uit deze discussie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje