Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Ukkie »

In het artikel van ds.v.d.Brink gaat het volgens mij over hoe God ons mensen tegemoet treed, Zijn eigenschappen worden daarin niet geclassificeerd in mate van belangrijkheid. Gods blijde boodschap(evangelie) is barmhartigheid waarbij Zijn rechtvaardigheid is inbegrepen.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: RE: Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Marck »

-DIA- schreef:
Marck schreef:
Valcke schreef:
Westminster Kleine Catechismus schreef:Wat is God? God is een Geest, oneindig, eeuwig en onveranderlijk in Zijn bestaan, wijsheid, macht, heiligheid, rechtvaardigheid, goedheid en waarheid.
Dit zegt een van de Westminster belijdenisschriften.

God is liefde, Hij is barmhartig, maar Hij is ook de Rechtvaardige en Heilige.
En verder: God is enkelvoudig, al deze onderscheidingen zijn in Hem niet, Hij is Een en Dezelfde.
Dat vergeten we echt niet als we enige verstandelijke kennis hebben van a. Wie is God? en Wat is God, enz. Dat begint al in Les 3 van Hellenbroek.
III OVER GOD
A. In het algemeen
Wie is God en lees zelf maar verder.
Dat zijn de onderwerpen die je toch normaal als een van de eerste op de catechisatie meekrijgt. Als je tenminste luisterde, want ook in mijn tijd was er onder jongeren al een behoorlijke onverschilligheid bij de catechisatielessen.
Ook al is dat goed geleerd, verdwijnt die "eenvoudigheid" Gods toch regelmatig in het denken en discussiëren is vaak gebleken. Het is immers zo iets wonderbaarlijks. Bij ons mensen is dat met eigenschappen zo anders.
Daarom die aandacht er voor in de geloofsleer.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: RE: Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door -DIA- »

Marck schreef:Ook al is dat goed geleerd, verdwijnt die "eenvoudigheid" Gods toch regelmatig in het denken en discussiëren is vaak gebleken. Het is immers zo iets wonderbaars. Bij ons mensen is dat met eigenschappen zo anders.
Daarom die aandacht er voor in de geloofsleer.
En dan leren we ook over de mededeelbare en onmededeelbare eigenschappen. Mededeelbaar is bijvoorbeeld liefde of rechtvaardigheid die een mens in beperkte mate kent, maar bv. alomtegenwoordigheid, almacht, enz. zijn onmededeelbare eigenschappen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Forummer »

Ukkie schreef:
Zeeuw schreef:(Zouden er hier, in al deze theoretische verhandelingen, nu ook zijn die dit uit de praktijk mogen kennen?)
Dat hoop ik van wel. Toch merk ik dat spreken over persoonlijk geloof op het forum lastig ligt.
Dat ligt inderdaad lastig. Voor je het weet krijg je een feel-good geloof aangemeten. Dat maakt het niet makkelijker om te delen wat binnenin je leeft.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Forummer »

Ukkie schreef:In het artikel van ds.v.d.Brink gaat het volgens mij over hoe God ons mensen tegemoet treed, Zijn eigenschappen worden daarin niet geclassificeerd in mate van belangrijkheid. Gods blijde boodschap(evangelie) is barmhartigheid waarbij Zijn rechtvaardigheid is inbegrepen.
Zo lees ik het ook inderdaad. En daar lijkt me niets mis mee.

Maar ja, het is ingewikkeld geworden...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Vervolgde »

Hollander schreef:
Valcke schreef:(...)
1. Wat hier door elkaar loopt, is wat God is in Zijn Wezen en welke orde Hij houdt in Zijn heilswerk naar de mens toe. Dat zijn twee onderscheiden zaken. (...)
Exact. Ik ben positief jaloers op mensen die in 29 woorden kunnen uitleggen waar ik minstens een viervoud voor nodig heb om bij hetzelfde punt uit te komen. :D
Ik ben het met je eens dat in weinig woorden veel en duidelijk iets kunnen zeggen, iets is om jaloers op te zijn. Ik ben om een andere reden blij met deze bijdrage van @Valcke.

Het citaat uit de kleine catechismus van Westminster sluit naadloos aan op artikel 1 uit de NGB, dat eerder door mij werd genoemd. Wij geloven dat God zo is. Zo niet, dan hebben wij het geloof verloren en hebben ons tegen belijdenis en kerk gekeerd.

Ook ben ik het met @Valcke eens dat Gods Wezen en Zijn handelen onderscheiden kunnen worden. Maar God kan nooit gescheiden worden van Zijn handelen. Gods handelen is God zelf. Die twee zaken mogen we nooit uit elkaar halen. Wel onderscheiding maar geen scheiding.

Tot slot geeft het citaat van @Valcke mij de mogelijkheid om iets meer te presenteren van die catechismus. Bij het door Valcke genoemde artikel behoren o.a. de volgende vragen, die denk ik verhelderend kunnen werken.

19. Hoe wordt deze rechtvaardigheid van God genoemd?
Zijn wrekende of straffende gerechtigheid, Ez. 24: 8.

20. Wat is wrekende gerechtigheid?
Het is Gods straffen van de zonde, zoals in de wet gedreigd wordt; Gen. 2: 17, Ez. 18: 4.

21. Kon God in Zijn eigen vrijmacht de zonde vergeven hebben zonder een voldoening aan Zijn rechtvaardigheid?
Neen, want Hij heeft in Ex. 34: 7 verklaard, dat Hij in het vergeven van de ongerechtigheid de overtreding en de zonde, de schuldige in geen geval onschuldig houdt, namelijk zonder een
voldoening.

22. Hoe bewijst ge dat de wrekende of straffende gerechtigheid tot het wezen van God behoort?
Uit de oneindige heiligheid Gods, die niet anders kan dan de zonde haten en derhalve ze ook moet straffen, Hab. 1 : 12-13, uit Zijn getrouw zijn aan de bedreiging, Gen. 2 : 17, Ps. 95 : 11,
uit de duidelijke oordelen, die Hij in dit leven over zondaren heeft doen komen, Judas: 5 en 7, en uit het lijden en de dood van Gods eniggeboren Zoon, Die Hij zeker zou hebben gespaard,
als er enige weg mogelijk geweest was om de zonde, behalve door verzoening, te vergeven, Matth. 26 : 42, 2 Cor. 5 : 21.

23. Welk gebruik behoren wij te maken van de rechtvaardigheid Gods, zoals ze verheerlijkt is in de "voldoening schenkende" dood van Zijn eigen Zoon?
Wij behoren te pleiten op de volmaakte en volledige genoegdoening aan die rechtvaardigheid door de Borg, als het heerlijke kanaal, waardoor ons, naar wij verwachten, alle barmhartigheid
en genade overvloedig zullen toevloeien; zoals de psalmdichter deed Ps. 25: 11: "om Uws Naams wil, Heere, zo vergeef mijn ongerechtigheid, want die is groot".
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Ukkie »

Forummer schreef: Maar ja, het is ingewikkeld geworden...
Volgens mij is daar een boekje over geschreven :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Ukkie »

Vervolgde schreef: 19. Hoe wordt deze rechtvaardigheid van God genoemd?
Zijn wrekende of straffende gerechtigheid, Ez. 24: 8.
Toch is dit m.i. één kant van die rechtvaardigheid.
Gods rechtvaardigheid komt ook uit in het vrijspreken van een zondaar op grond van het bloed van de Middelaar.
In Zijn rechtvaardigheid ziet Hij ons dan aan in Christus alsof wij nooit zonden hebben gehad nog gedaan, Hij komt daar in Zijn rechtvaardigheid nooit meer op terug.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12059
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Herman »

Ja, dat staat in vraag 23.
Valcke
Berichten: 7629
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Valcke »

Ukkie schreef:
Vervolgde schreef: 19. Hoe wordt deze rechtvaardigheid van God genoemd?
Zijn wrekende of straffende gerechtigheid, Ez. 24: 8.
Toch is dit m.i. één kant van die rechtvaardigheid.
Gods rechtvaardigheid komt ook uit in het vrijspreken van een zondaar op grond van het bloed van de Middelaar.
In Zijn rechtvaardigheid ziet Hij ons dan aan in Christus alsof wij nooit zonden hebben gehad nog gedaan, Hij komt daar in Zijn rechtvaardigheid nooit meer op terug.
Dit wordt inderdaad behandeld in andere vragen in deze reeks, zoals de vragen 14, 15 en 23.
Vervolgde citeerde de vragen uit 'Kennis der zaligheid' (J. Fisher, E. Erskine, R. Erskine)
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Ukkie »

Dank voor jullie aanvulling :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Valcke
Berichten: 7629
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Valcke »

Ukkie schreef:Dank voor jullie aanvulling :)
Voor goed begrip van vraag 19: 'Hoe wordt deze rechtvaardigheid van God genoemd?' nog dit:
Deze vraag ziet terug op vraag 18 die gaat over Gods rechtvaardige wraak op overtreders.
Vraag 19 geeft dus niet een definitie van de rechtvaardigheid van God in brede zin.
Zo lijkt het misschien wel wanneer met deze vraag gestart wordt.
De beginvragen zijn echter deze:

1. Wat is de rechtvaardigheid Gods?
Ze is die wezenlijke eigenschap van Zijn natuur, waardoor Hij oneindig rechtvaardig is en Zichzelf gelijk blijft in al Zijn wegen die Hij met Zijn schepselen houdt, Deut. 32:4.

2. Hoe kan men de rechtvaardigheid Gods beschouwen?
Zoals ze betrekking heeft op Hem Zelf, óf op de redelijke schepselen.

In de onderverdeling kom je vervolgens later uit bij hetgeen Vervolgde citeert.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Ukkie »

Ja ik snap het dankjewel!
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Vervolgde »

Ukkie schreef:
Vervolgde schreef: 19. Hoe wordt deze rechtvaardigheid van God genoemd?
Zijn wrekende of straffende gerechtigheid, Ez. 24: 8.
Toch is dit m.i. één kant van die rechtvaardigheid.
Gods rechtvaardigheid komt ook uit in het vrijspreken van een zondaar op grond van het bloed van de Middelaar.
In Zijn rechtvaardigheid ziet Hij ons dan aan in Christus alsof wij nooit zonden hebben gehad nog gedaan, Hij komt daar in Zijn rechtvaardigheid nooit meer op terug.
Fijn dat anderen nog aanvulling willen geven. Voor mij is dit de zoveelste poging om Gods heiligheid en de vastheid van het genadeverbond te ondermijnen. Ik trek me daarom volledig terug uit deze discussie.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Jantje »

Vervolgde schreef:Fijn dat anderen nog aanvulling willen geven. Voor mij is dit de zoveelste poging om Gods heiligheid en de vastheid van het genadeverbond te ondermijnen. Ik trek me daarom volledig terug uit deze discussie.
Jammer, maar zeer begrijpelijk. Het is zeer treurig, die pogingen om Gods heiligheid en de vastheid van het genadeverbond te ondermijnen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie