Rechtvaardigheid en barmhartigheid

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Dr. Van den Brink stelt dat het begint met Gods barmhartigheid en dat die vóór de rechtvaardigheid van God komt.

Maar dat lees ik nou nergens in de Catechismus. Sterker nog, ik lees in antwoord 11 juist iets anders.
Luther laat zich kennelijk wel in die richting uit. En ik weet dat er ook puriteinen zijn die dit zeggen.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Ukkie »

Jantje schreef:
Ukkie schreef:Mijn laatste regels zijn te vinden in deze tekst.
Openbaring 22
17En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die het hoort, zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets.
Jawel. Maar deze tekst heeft niets te maken met hetgeen ik zei. Je haalt een Bijbeltekst aan die helemaal niets met deze discussie te maken heeft. Bovendien: de kanttekening zegt daarbij (kanttekening 46): Namelijk door de genade des Heiligen Geestes, Die het willen en volbrengen in ons werkt (Filippenzen 2: 13). Dat gaat nooit buiten een weg van recht! Want van nature geldt voor een mens: ik kan niet, ik wil niet, ik durf niet, ik ga niet, ik zal niet, ik doe niet.

Ik moet denken aan de moordenaar aan het kruis. Hij begon ook niet over Gods barmhartigheid. Maar juist door te erkennen dat God in Zijn rechtvaardigheid nooit over de zonde heenstapt, werd God hem barmhartig.
Hij die wil is inderdaad gewillig gemaakt door de Heilige Geest en volgens mij was deze tekst waar jouw vraag over ging. De woorden van de moordenaar richting Jezus gingen over barmhartigheid.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:Dr. Van den Brink stelt dat het begint met Gods barmhartigheid en dat die vóór de rechtvaardigheid van God komt.

Maar dat lees ik nou nergens in de Catechismus. Sterker nog, ik lees in antwoord 11 juist iets anders.
Luther laat zich kennelijk wel in die richting uit. En ik weet dat er ook puriteinen zijn die dit zeggen.
Ds. De Heer haalt Luther ook aan (enigszins samenvattend): De verkondiging van de genadige vergeving der zonden om Christus’ wil vindt geen ingang in het hart en smaakt niet, omdat er een geweldig rotsblok en een muur van harde diamanten, namelijk de inbeelding van eigengerechtigheid, waarmee het hart zelf bezet is, in de weg staat. Daarom is de wet als een sterke hamer nodig om ons te verbrijzelen. Waartoe? Opdat de zondaar God rechtvaardigt en belijdt dat hij een schuldenaar is aan de eeuwige dood en verdoemenis.
Dat klinkt heel anders dan wat dr. Van den Brink zegt. Hoe kan dat dan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Jantje »

@Ukkie, je gaat volledig voorbij aan de intentie van deze discussie. Ik ga daarom ook niet meer in op allerlei Bijbelteksten en beweringen die je doet, maar die niets met deze discussie te maken hebben.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Ukkie »

Jantje schreef:@Ukkie, je gaat volledig voorbij aan de intentie van deze discussie. Ik ga daarom ook niet meer in op allerlei Bijbelteksten en beweringen die je doet, maar die niets met deze discussie te maken hebben.
Nou rijzen mijn haren ten berge Jan.
Jij zegt dat mijn laatste regels gevaarlijk zijn.
Dan laat ik zien dat die ontleent zijn aan een bijbeltekst en heb je het ineens over allerlei bijbelteksten en beweringen. Ik vind dit niet leuk van je, als je alle beweringen en bijbelteksten van het forum wil negeren ben je snel klaar. Of wil je bewust mijn teksten en beweringen negeren?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Hollander »

Ik moet denken aan Efeze 2: 4,5:
'Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, door Zijn grote liefde waarmede Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus (uit genade zijt gij zalig geworden), ...'

Johannes Calvijn:
'En hoewel hij met deze woorden onze ganse zaligheid aan de barmhartigheid Gods toeschrijft, zo stelt hij nochtans weinig daarna uitdrukkelijker de oorzaak in de onverdiende goedheid, als hij zegt, dat dit geschied is om de grote liefde. Want hij beduidt dat God door deze beschouwing alleen is bewogen geest, gelijk ook Johannes zegt: Niet omdat wij Hem eerst liefgehad hebben, maar Hij heeft zelve eerst ons liefgehad.'

Bij vers 8 vervolgt Calvijn:
'Dat wij uit de barmhartigheid Gods alleen de rechtvaardigheid verkrijgen; dat zij ons aangeboden wordt in Christus en wel door het Evangelie; dat zij door het geloof alleen, buiten verdiensten der werken verkregen wordt.'

Thomas Scott schrijft:
'Zelfs toen de apostel en zijn medechristenen, Joden of heidenen, dood waren in de zonde, niet in staat zichzelf te helpen, en voorwerpen van Gods toorn en gruwel, had Hij hen lief met een zeer grote liefde; niet vanwege iets wat Hij in hen zag of voorzag, maar omdat Hij rijk was in goedertierenheid, en lust had aan de overvloedige beoefening ervan.'

Martin Bucer schrijft bij Efeze 2:
'Wij waren dood in de misdaden zodat wij slechts konden zondigen, beroofd als we waren van alle gevoel en beweging tot het goede. Toen heeft God ons mede levend gemaakt samen met Christus, door niets anders bewogen dan door Zijn eigen barmhartigheid en liefde jegens ons.'
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Jantje »

Ukkie schreef:
Jantje schreef:@Ukkie, je gaat volledig voorbij aan de intentie van deze discussie. Ik ga daarom ook niet meer in op allerlei Bijbelteksten en beweringen die je doet, maar die niets met deze discussie te maken hebben.
Nou rijzen mijn haren ten berge Jan.
Jij zegt dat mijn laatste regels gevaarlijk zijn.
Dan laat ik zien dat die ontleent zijn aan een bijbeltekst en heb je het ineens over allerlei bijbelteksten en beweringen. Ik vind dit niet leuk van je, als je alle beweringen en bijbelteksten van het forum wil negeren ben je snel klaar. Of wil je bewust mijn teksten en beweringen negeren?
Jouw eerste reactie suggereerde dat een mens tot Christus kan komen als hij dat zélf wil. Maar dat klopt dus niet. Alleen door wederbarende genade komt een mens tot Christus. En dat sluit de handhaving van Gods recht geenszins uit. Lees Zondag 23 maar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Ukkie schreef:
Jantje schreef:@Ukkie, je gaat volledig voorbij aan de intentie van deze discussie. Ik ga daarom ook niet meer in op allerlei Bijbelteksten en beweringen die je doet, maar die niets met deze discussie te maken hebben.
Nou rijzen mijn haren ten berge Jan.
Jij zegt dat mijn laatste regels gevaarlijk zijn.
Dan laat ik zien dat die ontleent zijn aan een bijbeltekst en heb je het ineens over allerlei bijbelteksten en beweringen. Ik vind dit niet leuk van je, als je alle beweringen en bijbelteksten van het forum wil negeren ben je snel klaar. Of wil je bewust mijn teksten en beweringen negeren?
Jouw eerste reactie suggereerde dat een mens tot Christus kan komen als hij dat zélf wil. Maar dat klopt dus niet. Alleen door wederbarende genade komt een mens tot Christus. En dat sluit de handhaving van Gods recht geenszins uit. Lees Zondag 23 maar.
Volgens mij worden nu - zoals Jantje al opmerkt - discussies door elkaar gehaald. Het zou fijner zijn als we ons concentreren op het onderwerp dat hier besproken wordt.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Ukkie »

Jantje schreef:
Ukkie schreef:
Jantje schreef:@Ukkie, je gaat volledig voorbij aan de intentie van deze discussie. Ik ga daarom ook niet meer in op allerlei Bijbelteksten en beweringen die je doet, maar die niets met deze discussie te maken hebben.
Nou rijzen mijn haren ten berge Jan.
Jij zegt dat mijn laatste regels gevaarlijk zijn.
Dan laat ik zien dat die ontleent zijn aan een bijbeltekst en heb je het ineens over allerlei bijbelteksten en beweringen. Ik vind dit niet leuk van je, als je alle beweringen en bijbelteksten van het forum wil negeren ben je snel klaar. Of wil je bewust mijn teksten en beweringen negeren?
Jouw eerste reactie suggereerde dat een mens tot Christus kan komen als hij dat zélf wil. Maar dat klopt dus niet. Alleen door wederbarende genade komt een mens tot Christus. En dat sluit de handhaving van Gods recht geenszins uit. Lees Zondag 23 maar.
Ik suggereer niks! Ik zeg hoe het is.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Vervolgde »

Voor ieder de beetje thuis is in de geschriften van Luther is het duidelijk dat v.d. Brink Luther laat buikspreken. Sinds ik weet dat hij vertaler is geworden bij dat instituut lees ik geen hertalingen van Luther meer.

Om verder op het onderwerp terug te komen. Eilander citeerde laatst in een ander topic à Brakel. In datzelfde hoofdstuk laat Brakel zich ook uit over dit onderwerp. Hij schrijft daar:

Bedriegt u niet met te denken: God is genadig en barmhartig, daar hoop ik op. Mens, ontwaak toch uit de strik des duivels en van uw verduisterd verstand. Worden er dan geen mensen verdoemd, en gaat het merendeel der mensen niet verloren? Math. 7. Waar is dan uw ingebeelde barmhartigheid Gods?
Dat is geen bermhartigheid, dat God, de rechtvaardige Rechter, zonden zou vergeven zonder die volkomen te straffen; zulk een barmhartigheid zoudt gij verfoeien in de wereldse rechters; maar dit is de barmhartigheid Gods, dat Hij een Borg geeft en de zonden der gelovigen in Hem volkomen straft, dat Hij iemand het geloof geeft in die Borg, dat Hij die wederbaart, heiligt en door die weg tot de zaligheid brengt.
Ziet gij nu dat uw hoop op de barmhartigheid vals is en u bedriegen zou, dewijl uw hoop geen grond heeft?
Bedriegt u ook niet met deze gedachten, als ik geloof dat Christus voor ons gestorven is, en als ik mij best doe, mij bekeer en godzalig tracht te leven en bid, dat God mij genadig wil zijn, dan heb ik goede hoop, dat ik zalig zal worden. Dit is het breedste voetpad naar ’t verderf; want ’t is alles mis.


W à Brakel, Redelijke Godsdienst Boek 1, Hoofdstuk 42 paragraaf 8 e.v.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Herman »

:yahoo buikspreken, nou moe. Ik stel voor dat we de volledige Weimarer Ausgabe gaan verbranden, geheel in 16e eeuwse stijl.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Hollander »

Vervolgde schreef:(...)
Om verder op het onderwerp terug te komen. Eilander citeerde laatst in een ander topic à Brakel. In datzelfde hoofdstuk laat Brakel zich ook uit over dit onderwerp. Hij schrijft daar:

Bedriegt u niet (...) want ’t is alles mis.

W à Brakel, Redelijke Godsdienst Boek 1, Hoofdstuk 42 paragraaf 8 e.v.
Dit citaat van à Brakel (overigens heel inhoudsvol) richt zich er volgens mij op dat in de Evangelieverkondiging geen grond voor conclusiegeloof gegeven mag worden: God is barmhartig dus daar hoop ik op voor mijn zaligheid.
Dat is een terechte waarschuwing voor de Evangelieverkondiging en de toepassing, maar dit citaat beoogt toch wel iets anders dan een weergave te geven over de theologische samenhang tussen de begrippen rechtvaardigheid en barmhartigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door eilander »

Vervolgde schreef:Voor ieder de beetje thuis is in de geschriften van Luther is het duidelijk dat v.d. Brink Luther laat buikspreken. Sinds ik weet dat hij vertaler is geworden bij dat instituut lees ik geen hertalingen van Luther meer.
Een mooi en duidelijk citaat van à Brakel.
Maar dit soort praat, zoals in deze quote, daar houd ik niet van. Ik zou dan echt wel een aantal voorbeelden willen hebben van een foute vertaling. Dit is erg stevige taal, waarmee iemand nogal wordt weggezet.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door -DIA- »

God is allereerst barmhartig, en daarna ook rechtvaardig. God is beslist beide, maar Gods barmhartigheid is ”basaler”.


Om over na te denken....
Ik denk...
Kan dit?
Is de ene Deugd van God basaler dan de andere Deugd?

Dit kan toch niet, als we ervan uitgaan wat de Kerk altijd heeft beleden:
Gods weg is volmaakt.
Alles in God is volmaalt
Niets in God is eerste of laatste
Is er een reden waarom God de ene mens verwierp en de andere genade bewees?
Is dat willekeur?

Nadenken...
Niet oppervlakkig...

Of lag dat vast in het eeuwige welbehagen van God?
Zeg het maar!

Weer nadenken...


Geen onrecht in God gevonden
Alle rede Gods is volmaakt

Niet het ene is volmaakter dan het andere.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Rechtvaardigheid en barmhartigheid

Bericht door Ukkie »

Jantje schreef:
Ukkie schreef:
Jantje schreef:@Ukkie, je gaat volledig voorbij aan de intentie van deze discussie. Ik ga daarom ook niet meer in op allerlei Bijbelteksten en beweringen die je doet, maar die niets met deze discussie te maken hebben.
Nou rijzen mijn haren ten berge Jan.
Jij zegt dat mijn laatste regels gevaarlijk zijn.
Dan laat ik zien dat die ontleent zijn aan een bijbeltekst en heb je het ineens over allerlei bijbelteksten en beweringen. Ik vind dit niet leuk van je, als je alle beweringen en bijbelteksten van het forum wil negeren ben je snel klaar. Of wil je bewust mijn teksten en beweringen negeren?
Jouw eerste reactie suggereerde dat een mens tot Christus kan komen als hij dat zélf wil. Maar dat klopt dus niet. Alleen door wederbarende genade komt een mens tot Christus. En dat sluit de handhaving van Gods recht geenszins uit. Lees Zondag 23 maar.
Als ik als mens tot Christus wil gaan dan mag dat en het klopt nog ook! Als ik de nodiging hoor denk je dat God dan niet het geloof geeft om Hem aan te nemen? God handhaaft Zijn recht in Christus barmhartigheid.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Plaats reactie