Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door GerefGemeente-lid »

-DIA- schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
-DIA- schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Waarom is de preek enerzijds ouderwets en anderzijds toch actueel en bevindelijk? Kun je dat uitleggen?
Omdat ik weinig zulke heldere ontdekkende preken hoor. Dat maakt het actueel. Dat maakt het "ouderwerts" ontdekkend, want hier worden alle valse gronden en uitvluchten van de mens onderuitgehaald.
Volgens mij gebeurt dat in elke preek hoor.

Overigens is er meer dan alleen ontdekking. Een preek waarin alle valse gronden en uitvluchten van de mens worden onderuitgehaald, brengt zo'n zondaar wel tot Christus. Anders is de preek eenzijdig.
Wat zal ik daarop zeggen? Het hoort wel, maar het is niet altijd even separerend en ontdekkend.
Een preek hoort inderdaad zeer separerend en ontdekkend te zijn. Maar dat sluit het Evangelieaanbod en de nodiging om tot Christus te komen nooit uit. Als dat wel zo is, is er sprake van een niet-Bijbelse prediking die de mens overlaat aan zichzelf.

Lees eens wat van bijvoorbeeld Petrus Immens of de Schot Robert Murray McCheyne.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door -DIA- »

GerefGemeente-lid schreef: Een preek hoort inderdaad zeer separerend en ontdekkend te zijn. Maar dat sluit het Evangelieaanbod en de nodiging om tot Christus te komen nooit uit. Als dat wel zo is, is er sprake van een niet-Bijbelse prediking die de mens overlaat aan zichzelf.

Lees eens wat van bijvoorbeeld Petrus Immens of de Schot Robert Murray McCheyne.
Sluit ik dat dan uit? Vanwaar al die (intussen nare) insinuaties. Als die nu een paar keer gebeurde zou het me niet opvallen, maar het lijk naar mij toe meer regel dan uitzondering.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zomaar eens een aantal vragen voor een discussie: wanneer is de prediking eenzijdig?
Wanneer is er geen sprake van separatie?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Maanenschijn »

Goede vraag @GerefGemeente-lid

Ik denk dat in de prediking (niet per se elke preek) vier zaken aan de orde moeten komen:

1) het aanwijzen van onze doodstaat.
2) het aanwijzen van de noodzaak en het middel van bekering.
3) onderwijs en bemoediging voor zuigelingen in de genade, pastoraal ontmaskeren van het nabijkomende werk.
4) wat meer volwassen gelovigen te onderwijzen in de weg van de heiligmaking en de zekerheid in het geloof.

Separeren is het onderscheid maken tussen de hoorders en hun staat en stand.
Eenzijdigheid is in deze zaken in de prediking geen evenwicht aan te brengen in de tijd, zodat enkele aspecten de boventoon gaan voeren.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 09 mei 2023, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Bezorgd »

Er moet gewezen worden op schijn en zijn. Want dat bestaat.
Hoe, dat vind ik steeds lastiger worden.
Kernbegrip in de Bijbel is dat een ieder die gelooft en belijdt dat Jezus is de Christus, zalig zal worden.
De DL voegen er in lijn met de Schrift aan toe dat dan het leven er niet mee in tegenspaak moet zijn.
Heel veel meer kun je er denk ik ook niet van zeggen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef: 09 mei 2023, 11:25 Er moet gewezen worden op schijn en zijn. Want dat bestaat.
Hoe, dat vind ik steeds lastiger worden.
Kernbegrip in de Bijbel is dat een ieder die gelooft en belijdt dat Jezus is de Christus, zalig zal worden.
De DL voegen er in lijn met de Schrift aan toe dat dan het leven er niet mee in tegenspaak moet zijn.
Heel veel meer kun je er denk ik ook niet van zeggen.
Klopt. Maar de teksten die over dat leven gaan, zijn toch tamelijk helder en ook wel scherp. Gewoon één voorbeeld:
1 Joh 4:20; Indien iemand zegt: Ik heb God lief; en haat zijn broeder, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet liefheeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Dien hij niet gezien heeft?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Bezorgd »

Herman schreef: 09 mei 2023, 11:43
Bezorgd schreef: 09 mei 2023, 11:25 Er moet gewezen worden op schijn en zijn. Want dat bestaat.
Hoe, dat vind ik steeds lastiger worden.
Kernbegrip in de Bijbel is dat een ieder die gelooft en belijdt dat Jezus is de Christus, zalig zal worden.
De DL voegen er in lijn met de Schrift aan toe dat dan het leven er niet mee in tegenspaak moet zijn.
Heel veel meer kun je er denk ik ook niet van zeggen.
Klopt. Maar de teksten die over dat leven gaan, zijn toch tamelijk helder en ook wel scherp. Gewoon één voorbeeld:
1 Joh 4:20; Indien iemand zegt: Ik heb God lief; en haat zijn broeder, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet liefheeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Dien hij niet gezien heeft?
Zeker. En neem het zondenregister.
Maar die waarschuwende prediking wordt niet vaak als separatie gezien.
Veelal wordt dan een kenmerken prediking bedoeld. Die door oudvaders als pastoraal bemoedigend werd bedoeld om mensen juist 'mee te nemen' maar in sommige kringen als drempels gebruikt worden.
Het is iig een lastig onderwerp.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Oké.

Zondag waren er twee kerkdiensten (zoals altijd). Ik miste bepaalde elementen van wat ik versta onder en wat hierboven als separerend wordt genoemd, maar ook bepaalde zaken dat we allen in Adam afgevallen zijn en van onszelf nooit meer tot God kunnen naderen. Zeker ook in een dienst waarin het sacrament van de H.D. wordt bediend, is dit toch een belangrijk onderwerp waarin de grote verantwoordelijkheid niet verzwegen mag worden. Ik heb dat echter wel zo ervaren.

Daar loop ik al enige tijd over na te denken. Ik vind het erg moeilijk om hiermee om te gaan.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Tiberius »

Kan je dat niet beter met de betreffende predikant of kerkenraad bespreken in plaats van op dit forum?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Herman »

GerefGemeente-lid schreef: 09 mei 2023, 12:06 Zeker ook in een dienst waarin het sacrament van de H.D. wordt bediend, is dit toch een belangrijk onderwerp waarin de grote verantwoordelijkheid niet verzwegen mag worden. Ik heb dat echter wel zo ervaren.
- Is ook het lezen van het formulier overgeslagen dan?
- Behoorde het bij de uitleg van de tekst om juist deze elementen naar voren te halen?
- Waarom zou in een doopdienst juist bepaalde zaken extra moeten worden benadrukt ten opzichte van een normale dienst (of het geheel aan alle kerkdiensten).
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Bezorgd »

Inderdaad, in het formulier zit alles al in.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef: 09 mei 2023, 12:06 Oké.

Zondag waren er twee kerkdiensten (zoals altijd). Ik miste bepaalde elementen van wat ik versta onder en wat hierboven als separerend wordt genoemd, maar ook bepaalde zaken dat we allen in Adam afgevallen zijn en van onszelf nooit meer tot God kunnen naderen. Zeker ook in een dienst waarin het sacrament van de H.D. wordt bediend, is dit toch een belangrijk onderwerp waarin de grote verantwoordelijkheid niet verzwegen mag worden. Ik heb dat echter wel zo ervaren.

Daar loop ik al enige tijd over na te denken. Ik vind het erg moeilijk om hiermee om te gaan.
Waarom zou je deze vraag zo persoonlijk maken? Hoeft toch helemaal niet? Wetend dat ongeveer iedereen weet waar jij kerkt en nu mogelijk opzoekt wie er zondag voorging. Dan heeft er weer een dominee een sticker te pakken. Het had volstaan als je had gezegd dat je recent een preek hoorde die... Enzovoort.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Erskinees »

De definitie van Maanenschijn vind ik mooi beschreven.

Het probleem is echter dat dat sommigen separerende prediking gelijk stellen aan prediking die vooral gericht is op de onbekeerden. Dat is echter niet zo. Een preek kan vooral gericht zijn op Gods volk maar alsnog separerend zijn (en wellicht is dat dan maar een paar minuten van de hele preek). Het valt mij altijd op dat er in BhP of HHK-preken meer aandacht is voor lessen voor Gods kinderen. De prediking is mijns inziens nog erg separerend. Toch krijg ik wel eens mee dat sommigen het separende element zouden missen. De vraag is of ze dat echt missen, of dat we gewoon gewend zijn aan preken voor onbekeerden en bij een andere preekstijl maar moeilijk kunnen wennen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef: 09 mei 2023, 13:32 De definitie van Maanenschijn vind ik mooi beschreven.

Het probleem is echter dat dat sommigen separerende prediking gelijk stellen aan prediking die vooral gericht is op de onbekeerden. Dat is echter niet zo. Een preek kan vooral gericht zijn op Gods volk maar alsnog separerend zijn (en wellicht is dat dan maar een paar minuten van de hele preek). Het valt mij altijd op dat er in BhP of HHK-preken meer aandacht is voor lessen voor Gods kinderen. De prediking is mijns inziens nog erg separerend. Toch krijg ik wel eens mee dat sommigen het separende element zouden missen. De vraag is of ze dat echt missen, of dat we gewoon gewend zijn aan preken voor onbekeerden en bij een andere preekstijl maar moeilijk kunnen wennen.
Wellicht een definitie-kwestie maar ik vind de prediking in de zgn rechterflank meer separerend en in de linkerflank meer appéllerend. In de linkerflank meer beroep doet op het geloven en toebetrouwen. In de rechterflank meer op de weg van Gods kinderen en rechtvaardigmaking.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Separerende prediking (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Susanna »

Geytenbeekje schreef: 10 mei 2023, 20:03
Erskinees schreef: 09 mei 2023, 13:32 De definitie van Maanenschijn vind ik mooi beschreven.

Het probleem is echter dat dat sommigen separerende prediking gelijk stellen aan prediking die vooral gericht is op de onbekeerden. Dat is echter niet zo. Een preek kan vooral gericht zijn op Gods volk maar alsnog separerend zijn (en wellicht is dat dan maar een paar minuten van de hele preek). Het valt mij altijd op dat er in BhP of HHK-preken meer aandacht is voor lessen voor Gods kinderen. De prediking is mijns inziens nog erg separerend. Toch krijg ik wel eens mee dat sommigen het separende element zouden missen. De vraag is of ze dat echt missen, of dat we gewoon gewend zijn aan preken voor onbekeerden en bij een andere preekstijl maar moeilijk kunnen wennen.
Wellicht een definitie-kwestie maar ik vind de prediking in de zgn rechterflank meer separerend en in de linkerflank meer appéllerend. In de linkerflank meer beroep doet op het geloven en toebetrouwen. In de rechterflank meer op de weg van Gods kinderen en rechtvaardigmaking.
Ik denk dat Petrus het goed deed. Petrus confronteerde zijn hoorders met de realiteit van hun zonde en schuld. Hij wees hen erop dat ze Jezus, de Messias, hadden verworpen en gedood, hoewel Hij door God was gezonden om hen te redden. Als dat element duidelijk is in een preek, dan heb ben je aardig separerend bezig. Petrus riep hen op om zich af te keren van hun zonden en zich te laten dopen in de naam van Jezus Christus, om vergeving van zonden te ontvangen en de gave van de Heilige Geest te ontvangen.

Paulus had ook separerende elementen in zijn preek, namelijk de confrontatie met de onwetendheid en de verkeerde aanbidding van de Atheners. Dat was een belangrijk onderdeel van de preek van Paulus op de Aeropagus. Door deze confrontatie met de onwetendheid en de verkeerde aanbidding van de Atheners, scheidde Paulus hen als het ware af van hun afgoden en zette hen aan tot berouw en bekering. Hij verkondigde vervolgens het evangelie van Jezus Christus en legde uit dat Jezus de enige weg is naar de ware kennis van God en het eeuwige leven.

Ik denk dat dit het model is voor de preken die gepreekt zouden moeten worden. Wat jullie separeren noemen is dat wel een Bijbelse separeren? Wat bedoelen jullie eigenlijk.
Plaats reactie