Vragen over de verwerping der dwalingen in de Dordtse Leerregels

KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Vragen over de verwerping der dwalingen in de Dordtse Leerregels

Bericht door KDD »

VERWERPING 1
Verwerping van de dwaling: God heeft alleen mensen uitverkoren, die volharden in het geloof

Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen, die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard.

Want dezen bedriegen de eenvoudigen, en wederspreken klaarlijk de Heilige Schrift, die getuigt, dat God niet alleen degenen, die geloven zullen, wil zalig maken, maar dat Hij ook enige bepaalde mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren, welke Hij in den tijd, boven anderen, met het geloof in Christus en met volstandigheid zou begiftigen; gelijk geschreven is: Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt (Joh. 17:6); en: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven (Hand. 13:48);en: Hij heeft ons uitverkoren in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn, enz. (Ef. 1:4).
Laatst gewijzigd door KDD op 07 jan 2021, 01:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wie worden er bedoeld met de 'eenvoudigen'?

Bericht door Bertiel »

dat zijn die, die God steeds gadeslaat (psalm 116)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wie worden er bedoeld met de 'eenvoudigen'?

Bericht door KDD »

KDD schreef:VERWERPING 1
Verwerping van de dwaling: God heeft alleen mensen uitverkoren, die volharden in het geloof

Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen, die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard.

Want dezen bedriegen de eenvoudigen, en wederspreken klaarlijk de Heilige Schrift, die getuigt, dat God niet alleen degenen, die geloven zullen, wil zalig maken, maar dat Hij ook enige bepaalde mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren, welke Hij in den tijd, boven anderen, met het geloof in Christus en met volstandigheid zou begiftigen; gelijk geschreven is: Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt (Joh. 17:6); en: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven (Hand. 13:48);en: Hij heeft ons uitverkoren in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn, enz. (Ef. 1:4).
Volgens ds. Hoeksema dat het mensen zijn die argeloos zijn. Mensen die naif en goedgelovig zijn en die de Remonstranten gevolgd hebben omdat ze verwachten dat hun dominees, en hun professoren, eerlijk, rechtlijnig en argeloos zijn.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wie worden er bedoeld met de 'eenvoudigen'?

Bericht door KDD »

Bertiel schreef:dat zijn die, die God steeds gadeslaat (psalm 116)
die worden bedrogen?
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wie worden er bedoeld met de 'eenvoudigen'?

Bericht door Bertiel »

KDD schreef:
Bertiel schreef:dat zijn die, die God steeds gadeslaat (psalm 116)
die worden bedrogen?
yep, door degene
Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen, die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wie worden er bedoeld met de 'eenvoudigen'?

Bericht door KDD »

Als het dezelfde eenvoudigen zijn als in psalm 116 zouden ze dan niet na een tijd van onder die prediking weggaan?
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wie worden er bedoeld met de 'eenvoudigen'?

Bericht door KDD »

KDD schreef:Als het dezelfde eenvoudigen zijn als in psalm 116 zouden ze dan niet na een tijd van onder die prediking weggaan?
Vaak wel denk ik.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wie worden er bedoeld met de 'eenvoudigen'?

Bericht door KDD »

Ik wil hier vragen stellen over de dwalingen die onze gereformeerde vaders in de Dordtse Leerregels blootlegden. Alvast bedankt voor jullie bijdragen.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Wie worden er bedoeld met de 'eenvoudigen'?

Bericht door Susanna »

Bertiel schreef:
KDD schreef:
Bertiel schreef:dat zijn die, die God steeds gadeslaat (psalm 116)
die worden bedrogen?
yep, door degene
Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen, die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard.
Ik denk dat hier niet de eenvoudigen uit Psalm 116 mee bedoeld worden. Deze worden juist door de Heere behoed (voor de zonde, voor een totale en definitieve afval erdoor, dus voor grove dwalingen en ketterijen). Hij behoedt hen voor de valstrikken en voor de verzoekingen van satan, om niet door hen te worden overwonnen; hij bewaart hen door zijn Geest, kracht en genade.

Eenvoudigen zijn denk ik meer de mensen die de Bijbel (nog) niet zo goed kennen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wie worden er bedoeld met de 'eenvoudigen'?

Bericht door samanthi »

KDD schreef:Als het dezelfde eenvoudigen zijn als in psalm 116 zouden ze dan niet na een tijd van onder die prediking weggaan?
Het woord eenvoudig wat er in de grondtaal staat bij psalm 116 betekent idd argeloos, onnozel of dwaas, in de SV ook wel met slecht vertaald.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wie worden er bedoeld met de 'eenvoudigen'?

Bericht door samanthi »

KDD schreef:Ik wil hier vragen stellen over de dwalingen die onze gereformeerde vaders in de Dordtse Leerregels blootlegden. Alvast bedankt voor jullie bijdragen.
Ik het het nagezocht, in de DL wordt bedoeld: mensen die weinig kennis hebben.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wie worden er bedoeld met de 'eenvoudigen'?

Bericht door DDD »

Dat is toch in alle gevallen dan hetzelfde?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wie worden er bedoeld met de 'eenvoudigen'?

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Dat is toch in alle gevallen dan hetzelfde?
Ja klopt, ik heb het even benadrukt, dat het voor de DL ook geldt?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Wie worden er bedoeld met de 'eenvoudigen'?

Bericht door Isala »

ik denk dat het woord eenvoudig verwijst naar mensen met een kinderlijk en oprecht Godsvertrouwen.
Hora est!
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wie worden er bedoeld met de 'eenvoudigen'?

Bericht door KDD »

Ds. Hoeksema schrijft over deze stuk dat de Remonstrante Handelingen 13 vers 38 graag veranderd zou hebben tot: zovelen als er geloofden, waren geordineerd tot het eeuwige leven..
Plaats reactie