Statelijke en standelijke vrijspraak

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Herman »

Dat zei Forummer. De quote gaat niet goed.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
We worden nog steeds, door alle eeuwen heen, zalig door het geloof in Jezus Christus en Zijn werk. Niet door dogma's of schema's.

Ik neem nadrukkelijk afstand van de zgn. Jezus van vijf letters, die bestaat namelijk niet!
We worden zalig omdat goddeloze zondaren door God worden teruggebracht in het huisgezin van God, de Vader van onze Heere Jezus Christus. Het geloof is een gave van God en een middel om dit aan te nemen.

Je laatste zin klopt helemaal. Het is een uitdrukking voor mensen die zeggen in Hem te geloven maar Hem niet kennen, omdat er nooit een wonder in hun leven is gebeurd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Dat zei Forummer. De quote gaat niet goed.
Nee Ad.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Forummer »

DDD schreef:
Afhankelijk van de inhoud van de preek, kan het heel vertroostend zijn dat de rechtvaardigmaking vanuit God niet afhankelijk is van menselijke ervaringen.

Het wordt pas een probleem als de ware gelovigen niet het vertrouwen op God wordt aangeleerd, maar een voortdurend afwachten op nadere belevenissen.
Helemaal mee eens.

Christus moet centraal staan, niet de christen met zijn belevenissen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door refo »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:
We worden nog steeds, door alle eeuwen heen, zalig door het geloof in Jezus Christus en Zijn werk. Niet door dogma's of schema's.

Ik neem nadrukkelijk afstand van de zgn. Jezus van vijf letters, die bestaat namelijk niet!
We worden zalig omdat goddeloze zondaren door God worden teruggebracht in het huisgezin van God, de Vader van onze Heere Jezus Christus. Het geloof is een gave van God en een middel om dit aan te nemen.

Je laatste zin klopt helemaal. Het is een uitdrukking voor mensen die zeggen in Hem te geloven maar Hem niet kennen, omdat er nooit een wonder in hun leven is gebeurd.
Dat laatste is dan een beoordeling of veroordeling van een ander.
Toen de Israelieten door de Rode Zee geleid werden konden zij daar later van verhalen: er was een wonder gebeurd in hun leven. Hun kinderen worden in Kanaän geboren, maar hebben dat wonder niet beleefd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Jantje »

samanthi schreef:De uitdrukking Jezus met vijf letters is echt verschrikkelijk. Jezus is dé Zaligmaker, je haalt Hem naar beneden.
Dat is zeker verschrikkelijk. Maar begrijp je ook wat er met die uitdrukking bedoeld wordt? Ik heb zeer de indruk dat je dat namelijk helemaal niet snapt.

En verder maak je een vreselijke karikatuur van hetgeen @Ad Anker heeft opgetekend. Juist de oudvaders hebben zo schriftuurlijk gesproken over de weg van overtuiging van zonde en schuld en het buigen onder de eis van Gods heilig recht, waarlangs een hel- en doemwaardig zondaar wederom tot genade kan komen en tot een kind van Jezus Christus kan worden aangenomen.

Als we dat oude goud wat onze vaderen ons hebben nagelaten, allemaal maar aan de kant schuiven, omdat 'ik dit zo vind', of 'dat zo meen', dan bekruipt mij een onbestemd gevoel.

Gods Woord is hét richtsnoer en de lamp voor onze voet. Maar dat oude goud, wat op Gods Woord gegrond is, kan wel degelijk helpen als reflector om Gods wegen duidelijker te zien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Forummer »

Jantje schreef:
samanthi schreef:De uitdrukking Jezus met vijf letters is echt verschrikkelijk. Jezus is dé Zaligmaker, je haalt Hem naar beneden.
Dat is zeker verschrikkelijk. Maar begrijp je ook wat er met die uitdrukking bedoeld wordt? Ik heb zeer de indruk dat je dat namelijk helemaal niet snapt.

En verder maak je een vreselijke karikatuur van hetgeen @Ad Anker heeft opgetekend. Juist de oudvaders hebben zo schriftuurlijk gesproken over de weg van overtuiging van zonde en schuld en het buigen onder de eis van Gods heilig recht, waarlangs een hel- en doemwaardig zondaar wederom tot genade kan komen en tot een kind van Jezus Christus kan worden aangenomen.

Als we dat oude goud wat onze vaderen ons hebben nagelaten, allemaal maar aan de kant schuiven, omdat 'ik dit zo vind', of 'dat zo meen', dan bekruipt mij een onbestemd gevoel.

Gods Woord is hét richtsnoer en de lamp voor onze voet. Maar dat oude goud, wat op Gods Woord gegrond is, kan wel degelijk helpen als reflector om Gods wegen duidelijker te zien.
Dat wordt niet aan de kant geschoven, het wordt geplaats in de manieren hoe God een mens kan bekeren. Niet iedereen krijgt dezelfde weg. Er is geen vaststaand schema. De Heilige Geest is niet in een hokje te stoppen. Daar mog wel eens meer aandacht voor zijn.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Jantje »

Ik houd graag de orde van de Heidelbergse Catechismus aan.

Zoals één der predikanten, met wie ik deze zomer enkele avonddiensten meeluisterde, dat deze zomer in zijn gemeente bepreekte: De weg tot de enige troost van de ware christen gaat langs de ravijnen van de ellende, door de paden van de verlossing en in de weiden van de dankbaarheid. En dat is niet een station wat je passeert, maar het leven van een schaap, wat steeds weer opnieuw ravijnen zal tegenkomen, door paden zal gaan en in weiden zal grazen, totdat het eenmaal zal komen in de hemelse schaapskooi.
Laatst gewijzigd door Jantje op 28 okt 2020, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door J.C. Philpot »

Uiteraard word de Heere Jezus met de term "een Jezus met 5 letters" niet naar beneden gehaald.

Het gaat erom: is jouw en mijn kennen van Jezus iets van ons verstand (een theoretisch kennen, zoals ik Willem van Oranje uit de boeken ken)? Of is Hij als persoon voor mij een levende werkelijkheid geworden, en is dat kennen een persoonlijk kennen vanuit mijn hart, als Zaligmaker van mijn zondeschuld die de toorn van God ook voor mij heeft weggedragen.

De brief van Jacobus leert ons dat er een dood geloof is, en een levend geloof.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
samanthi schreef:De uitdrukking Jezus met vijf letters is echt verschrikkelijk. Jezus is dé Zaligmaker, je haalt Hem naar beneden.
Dat is zeker verschrikkelijk. Maar begrijp je ook wat er met die uitdrukking bedoeld wordt? Ik heb zeer de indruk dat je dat namelijk helemaal niet snapt.

En verder maak je een vreselijke karikatuur van hetgeen @Ad Anker heeft opgetekend. Juist de oudvaders hebben zo schriftuurlijk gesproken over de weg van overtuiging van zonde en schuld en het buigen onder de eis van Gods heilig recht, waarlangs een hel- en doemwaardig zondaar wederom tot genade kan komen en tot een kind van Jezus Christus kan worden aangenomen.

Als we dat oude goud wat onze vaderen ons hebben nagelaten, allemaal maar aan de kant schuiven, omdat 'ik dit zo vind', of 'dat zo meen', dan bekruipt mij een onbestemd gevoel.

Gods Woord is hét richtsnoer en de lamp voor onze voet. Maar dat oude goud, wat op Gods Woord gegrond is, kan wel degelijk helpen als reflector om Gods wegen duidelijker te zien.
Een tandje lager mag wel hoor, je haalt maar een paar dingetjes eruit en ga vol in de aanval.
Nu moet je het geheel lezen.

Jezus van vijf letters is net zoiets als een gestolen Jezus, het eerste vind ik heel erg én onbijbels en het tweede is helemaal onbijbels.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
Dat wordt niet aan de kant geschoven, het wordt geplaats in de manieren hoe God een mens kan bekeren. Niet iedereen krijgt dezelfde weg. Er is geen vaststaand schema. De Heilige Geest is niet in een hokje te stoppen. Daar mog wel eens meer aandacht voor zijn.
En dat is natuurlijk helemaal 2020. Wees jezelf, vrij, focus op de veelkleurigheid van Gods genade. Dogmatiek is beklemmend, wat oudvaders schrijven over de weg waarlangs God Zijn kinderen leidt ook. Zeg er ook niets van, want dan ben je aan het veroordelen.

En zo wordt het 'zonder ons in ons' weggeredeneerd.

Het gaat verder niet meer over de topictitel. Ik geloof dat ik mijn punt ruim heb toegelicht. Als daar nog vragen over zijn hoor ik het wel. Anders trek ik me ook terug.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:
Dat wordt niet aan de kant geschoven, het wordt geplaats in de manieren hoe God een mens kan bekeren. Niet iedereen krijgt dezelfde weg. Er is geen vaststaand schema. De Heilige Geest is niet in een hokje te stoppen. Daar mog wel eens meer aandacht voor zijn.
En dat is natuurlijk helemaal 2020. Wees jezelf, vrij, focus op de veelkleurigheid van Gods genade. Dogmatiek is beklemmend, wat oudvaders schrijven over de weg waarlangs God Zijn kinderen leidt ook. Zeg er ook niets van, want dan ben je aan het veroordelen.

En zo wordt het 'zonder ons in ons' weggeredeneerd.

Het gaat verder niet meer over de topictitel. Ik geloof dat ik mijn punt ruim heb toegelicht. Als daar nog vragen over zijn hoor ik het wel. Anders trek ik me ook terug.
Dit is niet waar, de weg waarlangs als dit een stramien wordt wel, maar er zijn vele oudvadets die dit juist niet leren, maar de veelkleurigheid van het werk van de Heere. Net zoals het in de Bijbel staat.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:Het voorbeeld van Dia's moeder heb ik gelezen. Het is groot en mooi dat het bij haar aan het einde toch nog licht werd. Ook voor haar kinderen, Dia en zijn broers (en zussen?).
Maar veel mensen onder dit soort prediking hebben dat niet. Die worden hierdoor 'in banden' gehouden en blijven hun hele leven in duisternis.
Ik zal niet zeggen dat ze daardoor uit de hemel gehouden worden (alhoewel ik dat ook niet eens heel zeker weet, want hoe zullen ze geloven indien het hun niet gepredikt wordt), maar ze missen in ieder geval wel de troost en hoop in hun leven. En zijn ook geen goede getuigen van God en Zijn werk tegenover hun kinderen, kleinkinderen en verdere omgeving. (*Goed, in de betekenis van royaal).
Ik geloof vast dat Zijn werk doorgaat; en overvloedig ook.
Wat bedoel je met 'in banden' gehouden worden? En hoe komt dan specifiek door de prediking?
Tja dat is ook zo'n term inderdaad.
Maar ik bedoel dat ze niet tot geloof komen, of toeëigening.
Door in de prediking verhullend taalgebruik te gebruiken, wollige vaagtaal of (zoals Ad het noemt) gemoedelijke prediking.
Prediking is de oproep 'Laat u met God verzoenen'. En geen wiskundige optelsom van hoe iemand dat allemaal zou moeten beleven.

Of misschien anders gezegd (edit van dit bericht): prediking is oproep tot geloof en bekering. En niet: vraag er straks direct na de dienst maar veel om.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Ad Anker »

samanthi schreef:Dit is niet waar, de weg waarlangs als dit een stramien wordt wel, maar er zijn vele oudvadets die dit juist niet leren, maar de veelkleurigheid van het werk van de Heere. Net zoals het in de Bijbel staat.
Eens, dat leren alle oudvaders. Gelukkig maar.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
samanthi schreef:Dit is niet waar, de weg waarlangs als dit een stramien wordt wel, maar er zijn vele oudvadets die dit juist niet leren, maar de veelkleurigheid van het werk van de Heere. Net zoals het in de Bijbel staat.
Eens, dat leren alle oudvaders. Gelukkig maar.
Inderdaad. Alle oudvaders. Ook Flavel en Hellenbroek.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie