Statelijke en standelijke vrijspraak

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Forummer »

Gisteren een preek, waarin benoemd werd dat er verschil is tussen statelijke vrijspraak en standelijke vrijspraak.

Dit was onderdeel van de vierschaar der consciëntie. Overigens vond ik deze keer de uitleg van de vierschaar best redelijk, niet zo mysterieus.

Maar goed, ik zou graag willen weten wat het verschil is tussen statelijke en standelijke vrijspraak.

De predikant zou HC zondag 23 proberen kort en duidelijk uit te leggen. Maar dat is toch niet helemaal gelukt.

Is het vreemd dat ik dit niet weet? Oftewel hoort dit tot de "basiskennis", of is dit een specifiek GerGem dingetje of dogmatisch dingetje?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Ad Anker »

Raadpleeg digibron. Daar is genoeg over te vinden. Deze link bijvoorbeeld:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 1015316f2d
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door DDD »

Het is een typisch dingetje van de rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten, maar het is heus niet raar als je dit niet weet. Al is het concept verder niet zo ingewikkeld, het is slechts de vraag of het klopt.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Hollander »

Welk geestelijk nut heeft het gebruik van zulke terminologie in de prediking?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Hendrikus »

Forummer schreef: Is het vreemd dat ik dit niet weet? Oftewel hoort dit tot de "basiskennis", of is dit een specifiek GerGem dingetje of dogmatisch dingetje?
Laten we het erop houden dat je best een goed christen kunt zijn, ook wanneer dit boven je pet gaat.
En je kunt er ook vannacht prima om slapen.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door -DIA- »

Forummer schreef:Gisteren een preek, waarin benoemd werd dat er verschil is tussen statelijke vrijspraak en standelijke vrijspraak.

Dit was onderdeel van de vierschaar der consciëntie. Overigens vond ik deze keer de uitleg van de vierschaar best redelijk, niet zo mysterieus.

Maar goed, ik zou graag willen weten wat het verschil is tussen statelijke en standelijke vrijspraak.

De predikant zou HC zondag 23 proberen kort en duidelijk uit te leggen. Maar dat is toch niet helemaal gelukt.

Is het vreemd dat ik dit niet weet? Oftewel hoort dit tot de "basiskennis", of is dit een specifiek GerGem dingetje of dogmatisch dingetje?
Er staat een preek ergen online van ds. I. Kievit; ik heb die pas gedownload en nog niet gelezen. Het zou heel goed kunnen zijn dat hierin wat zaken hieromtrent aan de orde komen. De preek gaat over Job 33:23-24, en het thema luidt: Één uit duizend.
De preek kan bij theologienet.nl staan, maar dat weet ik niet zeker.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Forummer schreef: Is het vreemd dat ik dit niet weet? Oftewel hoort dit tot de "basiskennis", of is dit een specifiek GerGem dingetje of dogmatisch dingetje?
Laten we het erop houden dat je best een goed christen kunt zijn, ook wanneer dit boven je pet gaat.
En je kunt er ook vannacht prima om slapen.
Er zijn er ook nog van niet. Maar inderdaad, het is een zeldzaamheid geworden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Forummer schreef: Is het vreemd dat ik dit niet weet? Oftewel hoort dit tot de "basiskennis", of is dit een specifiek GerGem dingetje of dogmatisch dingetje?
Laten we het erop houden dat je best een goed christen kunt zijn, ook wanneer dit boven je pet gaat.
En je kunt er ook vannacht prima om slapen.
Er zijn er ook nog van niet. Maar inderdaad, het is een zeldzaamheid geworden.
Niet slapen over statelijk/standelijk? Nu probeer je wel weer heel erg een inhoudelijke discussie richting je eigen stokpaardje te bewegen DiA.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Forummer schreef: Is het vreemd dat ik dit niet weet? Oftewel hoort dit tot de "basiskennis", of is dit een specifiek GerGem dingetje of dogmatisch dingetje?
Laten we het erop houden dat je best een goed christen kunt zijn, ook wanneer dit boven je pet gaat.
En je kunt er ook vannacht prima om slapen.
Er zijn er ook nog van niet. Maar inderdaad, het is een zeldzaamheid geworden.
Niet slapen over statelijk/standelijk?
Ze zijn er nog wel. Even iets duidelijk: We verstaan het verstandelijk maar we moeten die zaken wel bevindelijk kennen. Ik kan daar niet uit de bevinding over spreken.
Ds. Kersten zegt er hier iets van:
"Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn." En dat getuigenis is onfeilbaar. Laat ik het eerst eens statelijk nemen, dat de Heere de zondaar in Zijn gemeenschap opneemt en Zijn genade verheerlijkt. Mijn hoorders, het is niet zo, dat zij vandaag zeggen: "Ik geloof dat ik een kind Gods ben", en morgen: "Ik ben het kwijt."
Zulke verzekeringen kunnen in het standelijke leven liggen. In het geloof is altijd verzekering en dat sluit twijfel buiten, en dan kan het volk dikwijls zeggen: "Heere, ik zal er niet meer aan twijfelen"; en morgen zijn ze het weer kwijt. Maar als God de Geest der aanneming tot kinderen geeft, in tegenstelling tot die Geest der dienstbaarheid, en zij worden in de gemeenschap met God de Vader gebracht, dan zijn ze het morgen niet kwijt. En nu kan het wel donker worden en er zijn niet altijd evenveel genietingen van de liefde des Vaders, maar o, dat gelovig gebruik maken van Christus, Die hun eigendom is en Voorbidder aan Gods rechterhand: Lieve Vader! Die Geest getuigt onfeilbaar met zulke verzekeringen in het hart, dat het daar ligt als in het bewustzijn ingegrift.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Bijdrager »

De kinderen geopenbaard..... en wij maar moeilijk doen.
Wat moet ik doen om zalig te worden? Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden. Statelijke, standelijk ach het is afstandelijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: Ze zijn er nog wel. Even iets duidelijk: We verstaan het verstandelijk maar we moeten die zaken wel bevindelijk kennen. Ik kan daar niet uit de bevinding over spreken.
Ds. Kersten zegt er hier iets van:
"Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn." En dat getuigenis is onfeilbaar. Laat ik het eerst eens statelijk nemen, dat de Heere de zondaar in Zijn gemeenschap opneemt en Zijn genade verheerlijkt. Mijn hoorders, het is niet zo, dat zij vandaag zeggen: "Ik geloof dat ik een kind Gods ben", en morgen: "Ik ben het kwijt."
Zulke verzekeringen kunnen in het standelijke leven liggen. In het geloof is altijd verzekering en dat sluit twijfel buiten, en dan kan het volk dikwijls zeggen: "Heere, ik zal er niet meer aan twijfelen"; en morgen zijn ze het weer kwijt. Maar als God de Geest der aanneming tot kinderen geeft, in tegenstelling tot die Geest der dienstbaarheid, en zij worden in de gemeenschap met God de Vader gebracht, dan zijn ze het morgen niet kwijt. En nu kan het wel donker worden en er zijn niet altijd evenveel genietingen van de liefde des Vaders, maar o, dat gelovig gebruik maken van Christus, Die hun eigendom is en Voorbidder aan Gods rechterhand: Lieve Vader! Die Geest getuigt onfeilbaar met zulke verzekeringen in het hart, dat het daar ligt als in het bewustzijn ingegrift.
Ik hoop en bid van harte dat dat wel mag gaan gebeuren DIA!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door -DIA- »

Bijdrager schreef:De kinderen geopenbaard..... en wij maar moeilijk doen.
Wat moet ik doen om zalig te worden? Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden. Statelijke, standelijk ach het is afstandelijk.
Maar begrijpt u werkelijk wel waar het over gaat? Ik weet wel dat er zo duizenden geloven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Ze zijn er nog wel. Even iets duidelijk: We verstaan het verstandelijk maar we moeten die zaken wel bevindelijk kennen. Ik kan daar niet uit de bevinding over spreken.
Ds. Kersten zegt er hier iets van:
"Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn." En dat getuigenis is onfeilbaar. Laat ik het eerst eens statelijk nemen, dat de Heere de zondaar in Zijn gemeenschap opneemt en Zijn genade verheerlijkt. Mijn hoorders, het is niet zo, dat zij vandaag zeggen: "Ik geloof dat ik een kind Gods ben", en morgen: "Ik ben het kwijt."
Zulke verzekeringen kunnen in het standelijke leven liggen. In het geloof is altijd verzekering en dat sluit twijfel buiten, en dan kan het volk dikwijls zeggen: "Heere, ik zal er niet meer aan twijfelen"; en morgen zijn ze het weer kwijt. Maar als God de Geest der aanneming tot kinderen geeft, in tegenstelling tot die Geest der dienstbaarheid, en zij worden in de gemeenschap met God de Vader gebracht, dan zijn ze het morgen niet kwijt. En nu kan het wel donker worden en er zijn niet altijd evenveel genietingen van de liefde des Vaders, maar o, dat gelovig gebruik maken van Christus, Die hun eigendom is en Voorbidder aan Gods rechterhand: Lieve Vader! Die Geest getuigt onfeilbaar met zulke verzekeringen in het hart, dat het daar ligt als in het bewustzijn ingegrift.
Ik hoop en bid van harte dat dat wel mag gaan gebeuren DIA!
Als we dat samen mochten leren, dan kon dat wel eens samenbinden als een David en een Jonathan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Bijdrager »

Ik geloof......maar bid vaak, kom mijn ongeloof te hulp. Bevindelijk,statelijk, standelijk? Totaal afhankelijk, zonder enig recht. Genade oneindig groot!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Het is een typisch dingetje van de rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten, maar het is heus niet raar als je dit niet weet. Al is het concept verder niet zo ingewikkeld, het is slechts de vraag of het klopt.
Ik heb er nog nooit van gehoord in al die jaren dat ik in de kerk zit.
Plaats reactie