Statelijke en standelijke vrijspraak

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:
Dat wordt niet aan de kant geschoven, het wordt geplaats in de manieren hoe God een mens kan bekeren. Niet iedereen krijgt dezelfde weg. Er is geen vaststaand schema. De Heilige Geest is niet in een hokje te stoppen. Daar mog wel eens meer aandacht voor zijn.
En dat is natuurlijk helemaal 2020. Wees jezelf, vrij, focus op de veelkleurigheid van Gods genade. Dogmatiek is beklemmend, wat oudvaders schrijven over de weg waarlangs God Zijn kinderen leidt ook. Zeg er ook niets van, want dan ben je aan het veroordelen.

En zo wordt het 'zonder ons in ons' weggeredeneerd.

Het gaat verder niet meer over de topictitel. Ik geloof dat ik mijn punt ruim heb toegelicht. Als daar nog vragen over zijn hoor ik het wel. Anders trek ik me ook terug.
Dat heeft helemaal niets met 'anno 2020' te maken. Natuurlijk kent elke gelovige de ellende, de verlossing en de dankbaarheid. Dat wordt helemaal niet ontkend.

Maar ik krijg de indruk dat je het niet wílt begrijpen. Je hoeft het echt niet met me eens te zijn hoor.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Jantje »

Wat is er volgens jou dan anders? Je zegt zelf dat het niet volgens een schema moet gaan, maar hoe zie je dat dan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
Ad Anker schreef:
Forummer schreef:
Dat wordt niet aan de kant geschoven, het wordt geplaats in de manieren hoe God een mens kan bekeren. Niet iedereen krijgt dezelfde weg. Er is geen vaststaand schema. De Heilige Geest is niet in een hokje te stoppen. Daar mog wel eens meer aandacht voor zijn.
En dat is natuurlijk helemaal 2020. Wees jezelf, vrij, focus op de veelkleurigheid van Gods genade. Dogmatiek is beklemmend, wat oudvaders schrijven over de weg waarlangs God Zijn kinderen leidt ook. Zeg er ook niets van, want dan ben je aan het veroordelen.

En zo wordt het 'zonder ons in ons' weggeredeneerd.

Het gaat verder niet meer over de topictitel. Ik geloof dat ik mijn punt ruim heb toegelicht. Als daar nog vragen over zijn hoor ik het wel. Anders trek ik me ook terug.
Dat heeft helemaal niets met 'anno 2020' te maken. Natuurlijk kent elke gelovige de ellende, de verlossing en de dankbaarheid. Dat wordt helemaal niet ontkend.

Maar ik krijg de indruk dat je het niet wílt begrijpen. Je hoeft het echt niet met me eens te zijn hoor.
Jij opent een topic. Ik ga daar volgens mij vrij uitgebreid op in en geef mijn visie. Ik geef daarbij citaten van onze vaderen die hier iets zinnigs over gezegd hebben. Ik heb niet gezien dat je daarop ingegaan bent. Je blijft wat ronddraaien over 'iedereen niet dezelfde weg, geen schema, niet in een hokje stoppen'. Verder kom je volgens mij niet. Dat geeft niets, maar er valt ook erg weinig te begrijpen. Ik ben het best met je eens, maar er valt veel meer te zeggen en ik wijs het gevaar aan dat het blijven hangen in waarin jij ronddraait leidt tot een oppervlakkige, horizontale en mensmiddelpuntige theologie. En daarvan weet ik zo heel zeker dat dát niet naar de Schrift is. Begrijp je?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door samanthi »

Waarom dan die aversie tegen de veelkleurigheid?


En dat is natuurlijk helemaal 2020. Wees jezelf, vrij, focus op de veelkleurigheid van Gods genade. Dogmatiek is beklemmend, wat oudvaders schrijven over de weg waarlangs God Zijn kinderen leidt ook. Zeg er ook niets van, want dan ben je aan het veroordelen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Jantje »

Omdat de veelkleurigheid van Gods genade niet betekent dat je daarmee over het eisende recht Gods kunt heenstappen. Want dan krijg je dus te maken met een gestolen Jezus, Die men zich onrechtmatig toe eigent.

Je ziet heel vaak dat als men zich beroept op de veelkleurigheid van Gods genade, dat men moeilijk meer overweg kan met de zondagen 2 tot en met 6 van de Heidelbergse Catechismus.

Maar de bede geldt nog steeds: 'Bekeer ons, zoals Gij al Uw volk bekeert.'

Dat gaat nog precies hetzelfde als 2000 jaar geleden. Dat geloof ik vast. Want: Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in der eeuwigheid (Hebreeën 13: 8).
Laatst gewijzigd door Jantje op 28 okt 2020, 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:Waarom dan die aversie tegen de veelkleurigheid?


En dat is natuurlijk helemaal 2020. Wees jezelf, vrij, focus op de veelkleurigheid van Gods genade. Dogmatiek is beklemmend, wat oudvaders schrijven over de weg waarlangs God Zijn kinderen leidt ook. Zeg er ook niets van, want dan ben je aan het veroordelen.
Dit slaat op deze post van Ad Anker
Eens, dat leren alle oudvaders. Gelukkig maar.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Omdat de veelkleurigheid van Gods genade niet betekent dat je daarmee over het eisende recht Gods kunt heenstappen.

Want dan krijg je dus te maken met een gestolen Jezus, Die men zich onrechtmatig toe eigent.
Als Jezus tot jou zegt, door Zijn Woord, kom naar Mij toe en wordt behouden, kun je Hem dan stelen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Erasmiaan »

samanthi schreef:
Jantje schreef:Omdat de veelkleurigheid van Gods genade niet betekent dat je daarmee over het eisende recht Gods kunt heenstappen.

Want dan krijg je dus te maken met een gestolen Jezus, Die men zich onrechtmatig toe eigent.
Als Jezus tot jou zegt, door Zijn Woord, kom naar Mij toe en wordt behouden, kun je Hem dan stelen?
Ja natuurlijk. Ik zou oudvaders kunnen citeren maar je hebt liever de Bijbel. Lees dan de gelijkenis van het zaad. Lees de gelijkenis van de bruiloft, waar iemand zonder bruiloftskleed zat.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:
Jantje schreef:Omdat de veelkleurigheid van Gods genade niet betekent dat je daarmee over het eisende recht Gods kunt heenstappen.

Want dan krijg je dus te maken met een gestolen Jezus, Die men zich onrechtmatig toe eigent.
Als Jezus tot jou zegt, door Zijn Woord, kom naar Mij toe en wordt behouden, kun je Hem dan stelen?
In mijn bijbel lees ik: Wees met nederigheid bekleed, want God keert Zich tegen de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade. Verneder u dan onder de krachtige hand van God, opdat Hij u op Zijn tijd verhoogt.

Als je je niet voor Hem vernederd, en zonder werkelijk door een waarachtig geloof tot Hem te gaan, beweert dat Hij de jouwe is, dan lieg je. Want Hij is (nog) niet de jouwe. En dat is wat er bedoeld met een gestolen Jezus. Je gaat er vanuit dat Hij de jouwe is, en jij de Zijne, maar Hij is je nog helemaal niet geschonken.

Nou is de term wellicht wat verwarrend en zorgt mogelijk voor misverstanden. Maar de realiteit is wel dat het mogelijk is er vanuit te gaan dat je Jezus kent, terwijl dat nog niet zo is.
Mattheus 27:22-23 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 28 okt 2020, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door samanthi »

Erasmiaan schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:Omdat de veelkleurigheid van Gods genade niet betekent dat je daarmee over het eisende recht Gods kunt heenstappen.

Want dan krijg je dus te maken met een gestolen Jezus, Die men zich onrechtmatig toe eigent.
Als Jezus tot jou zegt, door Zijn Woord, kom naar Mij toe en wordt behouden, kun je Hem dan stelen?
Ja natuurlijk. Ik zou oudvaders kunnen citeren maar je hebt liever de Bijbel. Lees dan de gelijkenis van het zaad. Lees de gelijkenis van de bruiloft, waar iemand zonder bruiloftskleed zat.
Het zaad... daar is de grond al verkeerd, het is hard, overwoekerd ed, dat ligt niet asn het zaad, maar aan het onbekeerde hart.

De man zonder bruiloftskleed was een huichelaar, hij was niet aan de Koning toegewijd, hij kon het zelf. Dus... hij was dus niet tot de Heere Jezus gegaan voor vergeving van zonden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:Omdat de veelkleurigheid van Gods genade niet betekent dat je daarmee over het eisende recht Gods kunt heenstappen.

Want dan krijg je dus te maken met een gestolen Jezus, Die men zich onrechtmatig toe eigent.
Als Jezus tot jou zegt, door Zijn Woord, kom naar Mij toe en wordt behouden, kun je Hem dan stelen?
In mijn bijbel lees ik: Wees met nederigheid bekleed, want God keert Zich tegen de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade. Verneder u dan onder de krachtige hand van God, opdat Hij u op Zijn tijd verhoogt.

Als je je niet voor Hem vernederd, en zonder werkelijk door een waarachtig geloof tot Hem te gaan, beweert dat Hij de jouwe is, dan lieg je. Want Hij is (nog) niet de jouwe. En dat is wat er bedoeld met een gestolen Jezus. Je gaat er vanuit dat Hij de jouwe is, en jij de Zijne, maar Hij is je nog helemaal niet geschonken.

Nou is de term wellicht wat verwarrend en zorgt mogelijk voor misverstanden. Maar de realiteit is wel dat het mogelijk is er vanuit te gaan dat je Jezus kent, terwijl dat nog niet zo is.
Mattheus 27:22-23 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Staat er dan, kom naar Mij toe allen die zich voor God vernederd hebben?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:Omdat de veelkleurigheid van Gods genade niet betekent dat je daarmee over het eisende recht Gods kunt heenstappen.

Want dan krijg je dus te maken met een gestolen Jezus, Die men zich onrechtmatig toe eigent.
Als Jezus tot jou zegt, door Zijn Woord, kom naar Mij toe en wordt behouden, kun je Hem dan stelen?
In mijn bijbel lees ik: Wees met nederigheid bekleed, want God keert Zich tegen de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade. Verneder u dan onder de krachtige hand van God, opdat Hij u op Zijn tijd verhoogt.

Als je je niet voor Hem vernederd, en zonder werkelijk door een waarachtig geloof tot Hem te gaan, beweert dat Hij de jouwe is, dan lieg je. Want Hij is (nog) niet de jouwe. En dat is wat er bedoeld met een gestolen Jezus. Je gaat er vanuit dat Hij de jouwe is, en jij de Zijne, maar Hij is je nog helemaal niet geschonken.

Nou is de term wellicht wat verwarrend en zorgt mogelijk voor misverstanden. Maar de realiteit is wel dat het mogelijk is er vanuit te gaan dat je Jezus kent, terwijl dat nog niet zo is.
Mattheus 27:22-23 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Staat er dan, kom naar Mij toe allen die zich voor God vernederd hebben?
Er staat: God wederstaat de hovaardigen, maar den nederigen geeft Hij genade

Dat betekend inderdaad dat als je niet op de juiste wijze tot Hem komt, zal hij je wederstaan. Een voorbeeld: als je het welvaartsevangelie gelooft, en tot Hem komt om een hoog salaris te krijgen, of als je meent recht te hebben op genade, dan wederstaat Hij je, en zul je geen genade ontvangen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:Er staat: God wederstaat de hovaardigen, maar den nederigen geeft Hij genade

Dat betekend inderdaad dat als je niet op de juiste wijze tot Hem komt, zal hij je wederstaan. Een voorbeeld: als je het welvaartsevangelie gelooft, en tot Hem komt om een goede baan te krijgen, of als je meent recht te hebben op genade, dan wederstaat Hij je, en zul je geen genade ontvangen.
Het is andersom, als je niet tot de Heere Jezus gaat, krijg je nooit genade, als de Heere je roept en je gehoorzaamd niet krijg je geen genade.

In de tijd van de Heere Jezus volgde mensen Jezus omdat ze de wonderen wilden zien of om de broden, maar dat is niet komen tot Jezus, dat weten we allemaal, als de Heere Jezus roepr, komt tot Mij en wordt behouden, dan ga je om behoudt... ik snap echt niet dat dat onderscheid niet begrepen wordt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:Er staat: God wederstaat de hovaardigen, maar den nederigen geeft Hij genade

Dat betekend inderdaad dat als je niet op de juiste wijze tot Hem komt, zal hij je wederstaan. Een voorbeeld: als je het welvaartsevangelie gelooft, en tot Hem komt om een goede baan te krijgen, of als je meent recht te hebben op genade, dan wederstaat Hij je, en zul je geen genade ontvangen.
Het is andersom, als je niet tot de Heere Jezus gaat, krijg je nooit genade, als de Heere je roept en je gehoorzaamd niet krijg je geen genade.

In de tijd van de Heere Jezus volgde mensen Jezus omdat ze de wonderen wilden zien of om de broden, maar dat is niet komen tot Jezus, dat weten we allemaal, als de Heere Jezus roepr, komt tot Mij en wordt behouden, dan ga je om behoudt... ik snap echt niet dat dat onderscheid niet begrepen wordt.
Dat is toch niet zoals het inde bijbel staat:
  • Lukas 14:26 Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.
Conclusie: het is mogelijk om te komen, maar niet op de juiste manier.

Nog een persoon die op zijn eigen manier wilde komen, maar geen bruiloftskleed wilde:
  • Mattheüs 22:11,12: En als de koning ingegaan was, om de aanzittende gasten te overzien, zag hij aldaar een mens, niet gekleed zijnde met een bruiloftskleed; En zeide tot hem: Vriend! hoe zijt gij hier ingekomen, geen bruiloftskleed aan hebbende? En hij verstomde.
Conclusie: het is mogelijk om te komen, maar niet op de juiste manier.

Ik vind je eenzeidige nadruk op "je moet gewoon geloven" zonder daarbij rekening te houden met de volledige bijbelse context van wedergeboorte, erkenning van schuld enzovoorts erg gevaarlijk. Het is echt bijbels dat je kunt denken dat het wel goed met je zit, terwijl dat niet het geval is:
  • Mattheus 27:22-23 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
En dat is geen oproep om dan maar af te wachten en in onzekerheid te blijven! Maar wel opdat mensen zich werkelijk vernederen onder de krachtige hand Gods, en op goede gronden zeker mogen zijn van hun aandeel in Christus. Dat is het doel!
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 28 okt 2020, 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Erasmiaan »

samanthi schreef:
Erasmiaan schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:Omdat de veelkleurigheid van Gods genade niet betekent dat je daarmee over het eisende recht Gods kunt heenstappen.

Want dan krijg je dus te maken met een gestolen Jezus, Die men zich onrechtmatig toe eigent.
Als Jezus tot jou zegt, door Zijn Woord, kom naar Mij toe en wordt behouden, kun je Hem dan stelen?
Ja natuurlijk. Ik zou oudvaders kunnen citeren maar je hebt liever de Bijbel. Lees dan de gelijkenis van het zaad. Lees de gelijkenis van de bruiloft, waar iemand zonder bruiloftskleed zat.
Het zaad... daar is de grond al verkeerd, het is hard, overwoekerd ed, dat ligt niet asn het zaad, maar aan het onbekeerde hart.

De man zonder bruiloftskleed was een huichelaar, hij was niet aan de Koning toegewijd, hij kon het zelf. Dus... hij was dus niet tot de Heere Jezus gegaan voor vergeving van zonden.
Wat wil je nu zeggen? Deze mensen méénden een aandeel aan Christus te hebben, maar misten bruiloftskleed (in de gelijkenis van de bruiloft) of wortel (in de gelijkenis van het zaad). Het bleek een tijdgeloof of een historisch geloof te zijn. En dát is wat bedoeld wordt met "een Jezus van vijf letters". Verder ook geheel eens met Philpot, die dezelfde gelijkenis noemt.
Plaats reactie