Alarmroep onder 'christenen'.

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Alarmroep onder 'christenen'.

Bericht door -DIA- »

Dogma's? Hebben we die nog?
Ik las vanmorgen een stukje in het RD.
De titel:
AMERIKAAN GELOOFT IN 'JE GOED VOELEN'
Iets meer dan de helft van de respondenten, afkomstig uit een breed spectrum van denominaties (proterstant, rooms=katholiek, evangelisch, pinksterkerken) gelooft dat mensen verlost kunnen worden door 'goed te zijn of goed te doen'.
59 procent vindt dat de Bijbel niet Gods gezaghebbende Woord is en 69 procent zegt dat mensen 'principieel' goed zijn.
Dominant in het Amerikaanse denken van de meeste Amerikanen is 'jezelf goed voelen' het doel van het leven is.

Zomaar wat uit het onderzoek aangehaald. Zou dit in Nederland anders liggen? Ook onder ons, in kringen die afkomstig zijn uit de kerken der Reformatie? Ik geloof dat er niet veel verschil zal zijn.

Wat dat inhoudt: Ieder doet wat goed is in eigen oog
Dogma's hoeven niet zo nodig
We geloven in een 'goede God', die er is als je Vriend
We verwerpen de gedachte aan Gods wrekende gerechtigheid.
Een paar punten, maar het zegt heel veel over wat 'het geloof' is geworden.
Onderscheid tussen een voorwerpelijke waarheid en bevindelijke waarheid hoeven helemaal niet meer te noemen.
Zien we de ernst van de toestand? Is het om niet, dat in Nederlandse dorpen en steden bijna wekelijks kerken sluiten? Is dat niet een gevolg van het loslaten van de ene absolute waarheid?
En zijn er mensen die 'een absolute waarheidsclaim' poneren, dan is dat verdacht en gaan we niet onderzoeken, maar verwerpen we dat vaak meteen. Waar blijven we dan met onze geloofsbelijdenissen? Zijn die uit de tijd? Soms lijkt het wel zo te zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Alarmroep onder 'christenen'.

Bericht door parsifal »

Ik ben het voor een groot deel met je eens. Buiten een groot deel "welvaartsevangelie" wat vooral in de VS en delen van Afrika voorkomt, is er een gigantisch gevaar van een Christendom waar het kruis eigenlijk betekenisloos is geworden. Waar de toorn van God niet meer bestaat en de Heere een soort goddelijke psychiater is geworden. Of een sociale gerechtigheidsstrijder.

Het evangelie is meer dan verlossing van zonde, veel meer dan dat. Het evangelie is goed nieuws, ook voor de reis van de Christen naar het "Vaderhuis". Met een Christelijke gemeenschap waarin met stil is over sociale ongerechtigheid en waar de mens "waardeloos" wordt gemaakt (zonder dat gewezen wordt dat de mens, ook het object van God's liefde is) is iets goed mis. Maar een evangelie zonder verzoening, zonder ernst van de zonde is geen evangelie meer.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Alarmroep onder 'christenen'.

Bericht door -DIA- »

Het is niet mijn bedoeling om dit door te duwen. Dat voorop. Toch zie ik weinig reacties, maar dat kan nog wel komen. Wie weet.
Mijn vraag is eigenlijk: merken meer mensen dit op? Of zie ik dingen die er niet zijn? Of zie ik het te 'donker' in? Ik geloof ook dat hier de grens wel dwars door dit forum loopt. Het is eenvoudig waar te nemen in de reacties.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alarmroep onder 'christenen'.

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Het is niet mijn bedoeling om dit door te duwen. Dat voorop. Toch zie ik weinig reacties, maar dat kan nog wel komen. Wie weet.
Mijn vraag is eigenlijk: merken meer mensen dit op? Of zie ik dingen die er niet zijn? Of zie ik het te 'donker' in? Ik geloof ook dat hier de grens wel dwars door dit forum loopt. Het is eenvoudig waar te nemen in de reacties.
Je stelt vrijwel allemaal retorische vragen. Welke reactie verwacht je dan precies?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Alarmroep onder 'christenen'.

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Het is niet mijn bedoeling om dit door te duwen. Dat voorop. Toch zie ik weinig reacties, maar dat kan nog wel komen. Wie weet.
Mijn vraag is eigenlijk: merken meer mensen dit op? Of zie ik dingen die er niet zijn? Of zie ik het te 'donker' in? Ik geloof ook dat hier de grens wel dwars door dit forum loopt. Het is eenvoudig waar te nemen in de reacties.
Je stelt vrijwel allemaal retorische vragen. Welke reactie verwacht je dan precies?
Vraag: Wat is een retorische vraag.
Ik acht taalkunde hier overigens wel offtopic.

Even nagekeken:

Retorische vraag
Een retorische vraag is een stijlfiguur waarbij een vraag wordt gesteld, waarop men geen antwoord verwacht. Het is de bedoeling dat de ontvanger (toehoorder, lezer) zich aangesproken voelt en voor waarheid aanneemt wat de zender (spreker, schrijver) suggereert. ==Niet-vragende intonatie== Een retorische vraag heeft de woordvolgorde van een vraag m...
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Retorische_vraag
________________________________________
retorische vraag
Term uit de stijlleer voor een nadrukkelijke mededeling in de vorm van een vraag, veelal met negatie, met de bedoeling de lezer of luisteraar te prikkelen tot nadenken. Vandaar dat het vraagteken soms vervangen wordt door het uitroepteken, zoals in het gedicht ‘Kerstnacht’ van M. Nijhoff:
Is de wereld soms niet een...
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/bork001lett01_01/
________________________________________
Retorische vraag
Een vraag die (vanwege het effect) uiterlijk de vorm van een vraag heeft maar geen echte vraag is: het antwoord hoeft namelijk niet gegeven te worden. Voorbeeld: Joost van den Vondel: Wie zal die droeve Moeder troosten, nu zij haar lieve kinders derft?
Gevonden op http://www.nederlands.nl/dichtwoordenbo ... vraag.html
________________________________________
retorische vraag
stijlfiguur. Nadrukkelijke mededeling in de vorm van een vraag. Er wordt dan ook geen antwoord op verwacht. Als een vakbondsleider de stakende arbeiders vanaf een kantinetafeltje toeroept: "Mannen, pikken wij deze diefstal van vrije dagen?" is het niet de bedoeling dat iemand antwoordt: "Nou, voor deze keer dan."
Gevonden op https://www.encyclo.nl/lokaal/10647
________________________________________
Retorische vraag
nadrukkelijke mededeling in de vorm van een vraag
Gevonden op https://www.encyclo.nl/lokaal/10855
________________________________________
retorische vraag
stijlfiguur. Nadrukkelijke mededeling in de vorm van een vraag. Er wordt dan ook geen antwoord op verwacht. Als een vakbondsleider de stakende arbeiders vanaf een kantinetafeltje toeroept: “Mannen, pikken wij deze diefstal van vrije dagen?” is het niet de bedoeling dat iemand antwoordt: “Nou, voor deze keer dan.”
Gevonden op https://www.encyclo.nl/lokaal/11147
Laatst gewijzigd door -DIA- op 12 aug 2020, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alarmroep onder 'christenen'.

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Het is niet mijn bedoeling om dit door te duwen. Dat voorop. Toch zie ik weinig reacties, maar dat kan nog wel komen. Wie weet.
Mijn vraag is eigenlijk: merken meer mensen dit op? Of zie ik dingen die er niet zijn? Of zie ik het te 'donker' in? Ik geloof ook dat hier de grens wel dwars door dit forum loopt. Het is eenvoudig waar te nemen in de reacties.
Je stelt vrijwel allemaal retorische vragen. Welke reactie verwacht je dan precies?
Vraag: Wat is een retorische vraag.
Ik acht taalkunde hier overigens wel offtopic.
In dit geval een vraag waarop jij, zie de geschiedenis op dit forum, maar 1 antwoord wil horen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Alarmroep onder 'christenen'.

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Het is niet mijn bedoeling om dit door te duwen. Dat voorop. Toch zie ik weinig reacties, maar dat kan nog wel komen. Wie weet.
Mijn vraag is eigenlijk: merken meer mensen dit op? Of zie ik dingen die er niet zijn? Of zie ik het te 'donker' in? Ik geloof ook dat hier de grens wel dwars door dit forum loopt. Het is eenvoudig waar te nemen in de reacties.
Je stelt vrijwel allemaal retorische vragen. Welke reactie verwacht je dan precies?
Vraag: Wat is een retorische vraag.
Ik acht taalkunde hier overigens wel offtopic.
In dit geval een vraag waarop jij, zie de geschiedenis op dit forum, maar 1 antwoord wil horen.
Daar ging het juist over: Men wil niet meer horen van een waarheidsclaim (zoals dat wel genoemd wordt), vooral door mensen buiten de gereformeerde gezindte, maar meer en meer ook daarbinnen, wekt dit ergernis. Dat is het verontrustende.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Alarmroep onder 'christenen'.

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Dogma's? Hebben we die nog?
Ik las vanmorgen een stukje in het RD.
De titel:
AMERIKAAN GELOOFT IN 'JE GOED VOELEN'
Iets meer dan de helft van de respondenten, afkomstig uit een breed spectrum van denominaties (proterstant, rooms=katholiek, evangelisch, pinksterkerken) gelooft dat mensen verlost kunnen worden door 'goed te zijn of goed te doen'.
59 procent vindt dat de Bijbel niet Gods gezaghebbende Woord is en 69 procent zegt dat mensen 'principieel' goed zijn.
Dominant in het Amerikaanse denken van de meeste Amerikanen is 'jezelf goed voelen' het doel van het leven is.

Zomaar wat uit het onderzoek aangehaald. Zou dit in Nederland anders liggen? Ook onder ons, in kringen die afkomstig zijn uit de kerken der Reformatie? Ik geloof dat er niet veel verschil zal zijn.

Wat dat inhoudt: Ieder doet wat goed is in eigen oog
Dogma's hoeven niet zo nodig
We geloven in een 'goede God', die er is als je Vriend
We verwerpen de gedachte aan Gods wrekende gerechtigheid.
Een paar punten, maar het zegt heel veel over wat 'het geloof' is geworden.
Onderscheid tussen een voorwerpelijke waarheid en bevindelijke waarheid hoeven helemaal niet meer te noemen.
Zien we de ernst van de toestand? Is het om niet, dat in Nederlandse dorpen en steden bijna wekelijks kerken sluiten? Is dat niet een gevolg van het loslaten van de ene absolute waarheid?
En zijn er mensen die 'een absolute waarheidsclaim' poneren, dan is dat verdacht en gaan we niet onderzoeken, maar verwerpen we dat vaak meteen. Waar blijven we dan met onze geloofsbelijdenissen? Zijn die uit de tijd? Soms lijkt het wel zo te zijn.
Ik denk wel dat er veel verschil is, ik denk zelfs dat er niemand hier op het forum is die "zich goed voelen" als enig doel heeft of Gods gerechtigheid verwerpen of God als een vriendje zien in plaats van een Almachtige Vader.
Wel denk ik dat het afglijden ook een soort welvaartsevangelie kan bewerkstelligen uiteindelijk en dat zal vast ook bij een gedeelte van de Nederlandse kerken zo zijn.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Alarmroep onder 'christenen'.

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:Het is niet mijn bedoeling om dit door te duwen. Dat voorop. Toch zie ik weinig reacties, maar dat kan nog wel komen. Wie weet.
Mijn vraag is eigenlijk: merken meer mensen dit op? Of zie ik dingen die er niet zijn? Of zie ik het te 'donker' in? Ik geloof ook dat hier de grens wel dwars door dit forum loopt. Het is eenvoudig waar te nemen in de reacties.
Het is mij niet duidelijk met welke intentie je bovenstaand bericht hebt geplaatst.
Van de Heere Jezus lezen we dat Hij met innerlijke ontferming over de schare bewogen was.
@Dia, heb je al gebeden voor deze Amerikanen of zij tot God mogen terugkeren?
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Alarmroep onder 'christenen'.

Bericht door Vervolgde »

---knip--- Spreek met respect a.u.b
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Alarmroep onder 'christenen'.

Bericht door Hollander »

Edit: De voorgaande post is inmiddels geknipt, dus mijn reactie overbodig.
Laatst gewijzigd door Hollander op 12 aug 2020, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Alarmroep onder 'christenen'.

Bericht door -DIA- »

Ik ben wel benieuw wat de vervolgde heeft gesproken. We hebben tot hiertoe nog geen onwaarheden van deze vervolgde gelezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Alarmroep onder 'christenen'.

Bericht door Vervolgde »

---knip--- kritiek op modbeleid niet toegestaan
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Alarmroep onder 'christenen'.

Bericht door Vervolgde »

Dia

Gegeven de lijn die is uitgezet kan ik je helaas niet verder informeren. Want het PB aan jou is helaas uitgeschakeld.

Met vriendelijke groet,
Vervolgde
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Alarmroep onder 'christenen'.

Bericht door -DIA- »

Vervolgde schreef:Dia

Gegeven de lijn die is uitgezet kan ik je helaas niet verder informeren. Want het PB aan jou is helaas uitgeschakeld.

Met vriendelijke groet,
Vervolgde
Die is niet uitgeschakeld. Maar die wel vol. Ik archiveer namelijk de berichtjes, want dan weet je altijd wat en hoe het was. Ik zal er enkele verwijderen. Dan moet het volgens mij wel lukken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie