Welke belofte?

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke belofte?

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:Uitgepraat. Twee belijdenissen kunnen niet gemengd worden want dan gaan we op richting een syncretistisch of compromis-denken
Heb jij Bijbelteksten die aangeven dat het elkaar uitsluit ?
Zo nee : Leer dan ook van die man.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke belofte?

Bericht door DDD »

Toch vrees ik dat wat DIA zegt, waar is. Dit soort opvattingen staat zo haaks op de heilige Schrift, dat ik mij daar ook wel eens zorgen over maak. Het lijkt allemaal zo rechtzinnig, maar het is enkel vrome fantasie.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke belofte?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Toch vrees ik dat wat DIA zegt, waar is. Dit soort opvattingen staat zo haaks op de heilige Schrift, dat ik mij daar ook wel eens zorgen over maak. Het lijkt allemaal zo rechtzinnig, maar het is enkel vrome fantasie.
Klopt ja, van der Zwaag heeft mijn inziens niets voor niets boeken geschreven
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke belofte?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@DIA:
Dat is zeker waar. Daarom is het wel goed om dagelijks de slotwoorden van psalm 139 te bidden. Maar anderzijds zijn er ook dominees die menen dat het goed is om voortdurend aan het basisvertrouwen van mensen te schudden en dan verbaast zijn dat hun luisteraars geen eikenbomen der gerechtigheid zijn. Dat is ook niet goed.

Ik denk ook niet dat al die bespiegelingen over de heilsorde van God komen. Die dominees die zich daar zo druk om maken kunnen best kinderen van God zijn, maar hun grote geleerdheid/fantasie brengt hen soms ook tot razernij.

De bijbel geeft geen enkele voeding aan de gedachte dat gelovigen zich moeten bezighouden met veel andere dingen dan bekering en geloof.

Er ís overigens wel een orde. Maar ik zou aanbevelen om daar pas iets over te lezen als je al een kind van God bent, anders zie je door de bomen van iedere dominee die zijn eigen ervaringen voor ieder beschrijft als de norm het bos niet meer en zou je haast vergeten dat je alleen met het geloof van een kind het koninkrijk van de de Heere Christus kunt binnen gaan.
Hier hebben dus op het forum ook enkel waargelovigen. Heb je geen zekerheid dan wordt je niet ernstig de weg gewezen, maar als een ongelovige weggezet.
Ik denk dat ieder die zichzelf een beetje leert kennen eerst het ongeloof in eigen hart leert betreuren, en dan zou een bewogen christen toch niet iemand zo als een ongelovige wegzetten, In het ware geloof komt altijd liefde en bewogenheid met de naaste opebaar, maar die die liefde niet kennen zullen je hard aanspreken en hard slaan. Het slaan en tegenstaan is me niet onbekend, maar ik kan niet per conclusie geloven, en dat wordt dan niet door God (dat is recht) maar door die mens geëist.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke belofte?

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
DDD schreef:@DIA:
Dat is zeker waar. Daarom is het wel goed om dagelijks de slotwoorden van psalm 139 te bidden. Maar anderzijds zijn er ook dominees die menen dat het goed is om voortdurend aan het basisvertrouwen van mensen te schudden en dan verbaast zijn dat hun luisteraars geen eikenbomen der gerechtigheid zijn. Dat is ook niet goed.

Ik denk ook niet dat al die bespiegelingen over de heilsorde van God komen. Die dominees die zich daar zo druk om maken kunnen best kinderen van God zijn, maar hun grote geleerdheid/fantasie brengt hen soms ook tot razernij.

De bijbel geeft geen enkele voeding aan de gedachte dat gelovigen zich moeten bezighouden met veel andere dingen dan bekering en geloof.

Er ís overigens wel een orde. Maar ik zou aanbevelen om daar pas iets over te lezen als je al een kind van God bent, anders zie je door de bomen van iedere dominee die zijn eigen ervaringen voor ieder beschrijft als de norm het bos niet meer en zou je haast vergeten dat je alleen met het geloof van een kind het koninkrijk van de de Heere Christus kunt binnen gaan.
Hier hebben dus op het forum ook enkel waargelovigen. Heb je geen zekerheid dan wordt je niet ernstig de weg gewezen, maar als een ongelovige weggezet.
Ik denk dat ieder die zichzelf een beetje leert kennen eerst het ongeloof in eigen hart leert betreuren, en dan zou een bewogen christen toch niet iemand zo als een ongelovige wegzetten, In het ware geloof komt altijd liefde en bewogenheid met de naaste opebaar, maar die die liefde niet kennen zullen je hard aanspreken en hard slaan. Het slaan en tegenstaan is me niet onbekend, maar ik kan niet per conclusie geloven, en dat wordt dan niet door God (dat is recht) maar door die mens geëist.
Dat is ook niet zo.
Als je je afvraagt of je het echt bent, bid dan de Heere om zekerheid, bid en om verwachting en dat is het liefste wat Hij doet.
Tobben, tobben, tobben. Eerst is het welgemeend later berust je je daarin, wat zal het erg wezen als je je berust hebt op het tobben.
Terwijl bidden zo noodzakelijk is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke belofte?

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:@DIA:
Dat is zeker waar. Daarom is het wel goed om dagelijks de slotwoorden van psalm 139 te bidden. Maar anderzijds zijn er ook dominees die menen dat het goed is om voortdurend aan het basisvertrouwen van mensen te schudden en dan verbaast zijn dat hun luisteraars geen eikenbomen der gerechtigheid zijn. Dat is ook niet goed.

Ik denk ook niet dat al die bespiegelingen over de heilsorde van God komen. Die dominees die zich daar zo druk om maken kunnen best kinderen van God zijn, maar hun grote geleerdheid/fantasie brengt hen soms ook tot razernij.

De bijbel geeft geen enkele voeding aan de gedachte dat gelovigen zich moeten bezighouden met veel andere dingen dan bekering en geloof.

Er ís overigens wel een orde. Maar ik zou aanbevelen om daar pas iets over te lezen als je al een kind van God bent, anders zie je door de bomen van iedere dominee die zijn eigen ervaringen voor ieder beschrijft als de norm het bos niet meer en zou je haast vergeten dat je alleen met het geloof van een kind het koninkrijk van de de Heere Christus kunt binnen gaan.
Hier hebben dus op het forum ook enkel waargelovigen. Heb je geen zekerheid dan wordt je niet ernstig de weg gewezen, maar als een ongelovige weggezet.
Ik denk dat ieder die zichzelf een beetje leert kennen eerst het ongeloof in eigen hart leert betreuren, en dan zou een bewogen christen toch niet iemand zo als een ongelovige wegzetten, In het ware geloof komt altijd liefde en bewogenheid met de naaste opebaar, maar die die liefde niet kennen zullen je hard aanspreken en hard slaan. Het slaan en tegenstaan is me niet onbekend, maar ik kan niet per conclusie geloven, en dat wordt dan niet door God (dat is recht) maar door die mens geëist.
Dat is ook niet zo.
Als je je afvraagt of je het echt bent, bid dan de Heere om zekerheid, bid en om verwachting en dat is het liefste wat Hij doet.
Tobben, tobben, tobben. Eerst is het welgemeend later berust je je daarin, wat zal het erg wezen als je je berust hebt op het tobben.
Terwijl bidden zo noodzakelijk is.
Dat weten wel, maar nu ga je (zonder opzet denk ik) dezelfde kant op als de man die me ook niet begrijpt. We weten wel dat we alles moeten doen, en dat we niets meer kunnen en willen van nature, en dat dit de schuld is. Ik bedoel dat de ontdekking noodzaak is. Maar weten we nog wat het is als schuld schuld wordt? Want ik geloof dat we niet eerder onze schuld kennen en zien dan bij ontdekkend licht. En iedereen voelt wel, als je je eigen tekort en gebrek en gemis openbaart dat je dan niet echt meer welkom kunt voelen op een forum waarin dit niet wordt verstaan. Ik vrees zelfs dat dit veel erger gaat worden en dat zo de ware kerk die ontdekt is, nog vervolgd kan gaan worden. En ik weet niet wat ik nog meer moet zeggen. We willen een wel een afsnijdende preek van alle mensenwerk, maar we weten tegelijk dat we dan nog niets hebben. En ik weet ook wel hoe arm en ellendig een mens zich kan voordoen en daarbij toch in leven lijkt te kunnen blijven. U voelt wel dit kan niet. Maar dit word door bijna niemand meer verstaan. Dan voel je je wel eens eenzaam en alleen staan. In alle ellende en druk, en niemand schijnt er wat van te merken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke belofte?

Bericht door Geytenbeekje »

Je bid nooit voor je eten ?
bidden als remonstrants zien, kom op he
Waarom wel bidden voor eten en niet voor het belangrijkste ?
Graag inhoudelijke reactie
Ik neem niet aan dat ds van Dieren heiligmaking als iets remonstrants beschouwt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke belofte?

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:Je bid nooit voor je eten ?
bidden als remonstrants zien, kom op he
Waarom wel bidden voor eten en niet voor het belangrijkste ?
Graag inhoudelijke reactie
Ik neem niet aan dat ds van Dieren heiligmaking als iets remonstrants beschouwt.
Is dit een refoforum? En stellen we hier vragen over? In welke tijd leven we? Of heb ik de tijd wel juister getaxeerd dan velen doen blijken? Dit zijn echt kleutervragen. Sorry als iemand zich daaraan stoot.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke belofte?

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Je bid nooit voor je eten ?
bidden als remonstrants zien, kom op he
Waarom wel bidden voor eten en niet voor het belangrijkste ?
Graag inhoudelijke reactie
Ik neem niet aan dat ds van Dieren heiligmaking als iets remonstrants beschouwt.
Is dit een refoforum? En stellen we hier vragen over? In welke tijd leven we? Of heb ik de tijd wel juister getaxeerd dan velen doen blijken?
Jij geeft aan dat bidden om helderheid remonstrants is.
Volgens mij ben jij degene die de 3 Formulieren grondig moet lezen.
Als je dat gedaan hebt praat ik wel verder met je.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke belofte?

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Je bid nooit voor je eten ?
bidden als remonstrants zien, kom op he
Waarom wel bidden voor eten en niet voor het belangrijkste ?
Graag inhoudelijke reactie
Ik neem niet aan dat ds van Dieren heiligmaking als iets remonstrants beschouwt.
Is dit een refoforum? En stellen we hier vragen over? In welke tijd leven we? Of heb ik de tijd wel juister getaxeerd dan velen doen blijken?
Jij geeft aan dat bidden om helderheid remonstrants is.
Volgens mij ben jij degene die de 3 Formulieren grondig moet lezen.
Als je dat gedaan hebt praat ik wel verder met je.
Hebt u Zondag 43 vraag en antwoord 112 gelezen? We mogen elkaars woorden niet verdraaien en weer wijs ik op onze belijdenis. En als u het zo opgeeft vindt ik wel een beetje laf...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke belofte?

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Je bid nooit voor je eten ?
bidden als remonstrants zien, kom op he
Waarom wel bidden voor eten en niet voor het belangrijkste ?
Graag inhoudelijke reactie
Ik neem niet aan dat ds van Dieren heiligmaking als iets remonstrants beschouwt.
Is dit een refoforum? En stellen we hier vragen over? In welke tijd leven we? Of heb ik de tijd wel juister getaxeerd dan velen doen blijken?
Jij geeft aan dat bidden om helderheid remonstrants is.
Volgens mij ben jij degene die de 3 Formulieren grondig moet lezen.
Als je dat gedaan hebt praat ik wel verder met je.
Hebt u Zondag 43 vraag en antwoord 112 gelezen? We mogen elkaars woorden niet verdraaien en weer wijs ik op onze belijdenis. En als u het zo opgeeft vindt ik wel een beetje laf...
'ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere.'
Je ontkent dat ik dit doe.
Ik zeg dit alleen om je eigen best wil.
Meerdere zeggen dit hier, ik ben niet de enige, maar zij liggen allemaal op bed.
Als je met je hart niet kan geloven, kan je mij wel wijzen op de belijdenis maar ken je de belijdenis zelf niet.
En ja ik merk dat dit je raakt, maar dat is maar goed ook want alle harten van iedereen moet bloot worden gelegd want anders kunnen we voor God niet bestaan.
Bij iedereen moet er gesneden worden zodat wij alles kunnen uitstorten voor de Heere en dat is nu het hoogste goed.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke belofte?

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:@DIA:
Dat is zeker waar. Daarom is het wel goed om dagelijks de slotwoorden van psalm 139 te bidden. Maar anderzijds zijn er ook dominees die menen dat het goed is om voortdurend aan het basisvertrouwen van mensen te schudden en dan verbaast zijn dat hun luisteraars geen eikenbomen der gerechtigheid zijn. Dat is ook niet goed.

Ik denk ook niet dat al die bespiegelingen over de heilsorde van God komen. Die dominees die zich daar zo druk om maken kunnen best kinderen van God zijn, maar hun grote geleerdheid/fantasie brengt hen soms ook tot razernij.

De bijbel geeft geen enkele voeding aan de gedachte dat gelovigen zich moeten bezighouden met veel andere dingen dan bekering en geloof.

Er ís overigens wel een orde. Maar ik zou aanbevelen om daar pas iets over te lezen als je al een kind van God bent, anders zie je door de bomen van iedere dominee die zijn eigen ervaringen voor ieder beschrijft als de norm het bos niet meer en zou je haast vergeten dat je alleen met het geloof van een kind het koninkrijk van de de Heere Christus kunt binnen gaan.
Hier hebben dus op het forum ook enkel waargelovigen. Heb je geen zekerheid dan wordt je niet ernstig de weg gewezen, maar als een ongelovige weggezet.
Ik denk dat ieder die zichzelf een beetje leert kennen eerst het ongeloof in eigen hart leert betreuren, en dan zou een bewogen christen toch niet iemand zo als een ongelovige wegzetten, In het ware geloof komt altijd liefde en bewogenheid met de naaste opebaar, maar die die liefde niet kennen zullen je hard aanspreken en hard slaan. Het slaan en tegenstaan is me niet onbekend, maar ik kan niet per conclusie geloven, en dat wordt dan niet door God (dat is recht) maar door die mens geëist.
De weg is de weg van het geloof. Ik zie allerlei zaken in mijn leven die mij bescheiden moeten maken, en ik voel mij in het geheel geen ware gelovige. Maar dat neemt niet weg dat ik nog wel kan zien of een uitspraak wel of niet overeenkomt met de heilige Schrift. En dan maken zachte heelmeesters stinkende wonden.

Ik heb nooit jou als een ongelovige neergezet. Integendeel, ik denk dat de dominee zijn ogen zal uitkijken in de hemel wie daar allemaal zullen zijn. Maar het is wel zo dat mensen ook ongelovig gepreekt kunnen worden én dat mensen geen rust kan worden gegund buiten het oprechte geloof in Christus.

Dat heeft niets met slaan te maken, maar met een helder evangelie.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke belofte?

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef: Je ontkent dat ik dit doe.
Ik zeg dit alleen om je eigen best wil.
Meerdere zeggen dit hier, ik ben niet de enige, maar zij liggen allemaal op bed.
Als je met je hart niet kan geloven, kan je mij wel wijzen op de belijdenis maar ken je de belijdenis zelf niet.
En ja ik merk dat dit je raakt, maar dat is maar goed ook want alle harten van iedereen moet bloot worden gelegd want anders kunnen we voor God niet bestaan.
Bij iedereen moet er gesneden worden zodat wij alles kunnen uitstorten voor de Heere en dat is nu het hoogste goed.
Vindt je jezelf nu niet een beetje laf? En de beschuldigende vinger uitstekend naar wat ik hierboven zei? Reageren heeft geen zin meer als we niet de hele belijdenis en de hele schrift serieus nemen. Dat zal ook de reden zijn, dat ik in een verkeerde weg ben. Want wat doe ik op een forum vol groot gelovingen? Je wordt alleen maar verdacht gemaakt. Ik vraag u dan ook om niet in wantrouwen maar in liefde met elkaar te handelen, maar het kwade niet verdragend. En hiermee acht ik voldoende gezegd te hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welke belofte?

Bericht door Bertiel »

-DIA- schreef: Dat weten wel, maar nu ga je (zonder opzet denk ik) dezelfde kant op als de man die me ook niet begrijpt. We weten wel dat we alles moeten doen, en dat we niets meer kunnen en willen van nature, en dat dit de schuld is. Ik bedoel dat de ontdekking noodzaak is. Maar weten we nog wat het is als schuld schuld wordt? Want ik geloof dat we niet eerder onze schuld kennen en zien dan bij ontdekkend licht. En iedereen voelt wel, als je je eigen tekort en gebrek en gemis openbaart dat je dan niet echt meer welkom kunt voelen op een forum waarin dit niet wordt verstaan. Ik vrees zelfs dat dit veel erger gaat worden en dat zo de ware kerk die ontdekt is, nog vervolgd kan gaan worden. En ik weet niet wat ik nog meer moet zeggen. We willen een wel een afsnijdende preek van alle mensenwerk, maar we weten tegelijk dat we dan nog niets hebben. En ik weet ook wel hoe arm en ellendig een mens zich kan voordoen en daarbij toch in leven lijkt te kunnen blijven. U voelt wel dit kan niet. Maar dit word door bijna niemand meer verstaan. Dan voel je je wel eens eenzaam en alleen staan. In alle ellende en druk, en niemand schijnt er wat van te merken.
Dia, mag ik je in oprechtheid drie vragen stellen:
1. moeten we op ontdekkend licht gaan wachten, of moeten we strijden om in te gaan?
2. het ontvangen van ontdekkend licht en erachter komen dat we ontdekkend licht hebben, gaat dat bij iedereen hetzelfde, of is de inwendige roeping pas enkel te bepalen aan het feit dat we met Christus verenigd zijn en het dan pas achteraf kunnen bepalen?
3. denk je niet dat Heere je graag aan Zijn genadetroon ziet met je worsteling die je hierboven beschrijft?

Ik vraag het niet omdat ik er beter en ben, nee verre van. Ik begrijp je vragen en strijd in deze. Maar ik heb wel geleerd dat ik hiermee niet overeind kan blijven en dat al deze argumenten me uit handen geslagen worden door Gods woord.

Daarnaast wil ik je nog een citaat van een wijd gewaardeerde oudvader meegeven

Laat ons in gehoorzaamheid aan Gods gebod en in afhankelijkheid van Zijn almachtige kracht geloven naar dat we kunnen. Terwijl we dat betrachten zal, hoewel het werk in het begin slechts een zaak van de natuur is, juist terwijl wij ermee bezig zijn, de beloofde en verworven genade zich doen gelden en het veranderen in een bovennatuurlijke daad van geloven. Toen Christus bezig was het beroemde wonder te Kana in Galilea te verrichten, veranderde Hij niet eerst water in wij. Eerst gebood hij hun het water erin te gieten en terwijl ze het erin goten, werd het veranderd in wijn. Zo werden de broden vermenigvuldigd terwijl de discipelen die in gehoorzaamheid aan het gebod van Christgus uitdeelden onder de schare. Evenzo verandert hier, terwijl de arme ziel in afhankelijkheid van de goddelijke kracht en in gehoorzaamheid aan het goddelijke gebod probeert te geloven, een God van genade de poging in een waar en oprecht geloof. En wel zo, dat de ziel door de almachtige kracht van God ertoe gebracht wordt werkelijk te geloven, eer zij er zich maar van bewust is, en dat op een manier die zij zelf niet begrijpt. Want ' de Wind blast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, vanwaar hij komt, en waar hij heengaat; alzo is een ider, die uit de Geest geboren is' (Joh 3:8).
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welke belofte?

Bericht door Arja »

-DIA- schreef:
Valcke schreef:
-DIA- schreef:
Valcke schreef:De kanttekeningen zien het verbond met Abraham in geestelijke zin als een genadeverbond, waar eerst de Joden en vervolgens ook de heidenen in delen. De belofte in Hand. 2:39 ziet dan op de geestelijke belofte van het verbond: de zaligheid en alle weldaden van het Evangelie. Zo bedoelt de kanttekening dit, en dat lijkt mij een gegronde uitleg.

In vs. 39 gaat het zeker niet alleen om de belofte van de Heilige Geest. De gave van de Heilige Geest is reeds genoemd in vs. 38, de belofte in vs. 39 plaatst dit in het bredere kader van het heil en het verbond.
Dit soort 'geloof' heb ik ook bij een fietsmaat. Hij is hervormd, (GB) en van huis uit Oud Gereformeerd. Nu (en dat is lastig) benadrukt hij het zelf doen: Je moet geloven en aannemen. Wie leert hem dat? Op zich een waarheid... Maar hier wordt de orde van Gods werk onderuit gehaald. Er wordt begonnen met het stuk der dankbaarheid, en verder gelooft men altijd en men krijgt wel 10 maal per dag een tekst of een versje. En dan weet hij niet het verschil tussen een inkomende waarheid en een voorkomende waarheid. Dat zijn heel moeilijke mensen om mee te praten. (begrijp goed wat ik bedoel)
Men stelt zich (en dat komt ook uit in de prediking, waar men de gemeente aanspreekt als "Gemeente van onze Heere Jezus Christus"). En altijd in de wij- en ons-vorm. Ja, dan hoor je er snel bij. Maar zo kan er geen overname zijn, zonder de mens op zich te veroordelen. Hier ligt een groot stuk van veel verwarring.
Dia, ik begrijp nog niet zo goed hoe je dit koppelt aan de vraag van de betekenis van het woord 'belofte' in Hand. 2:39 ('U komt de belofte toe'). Ik meen toch dat ik met de verwijzing naar het verbond met Abraham in Gen. 17 hetzelfde bedoelde als de kanttekening. Dan begrijp ik niet zo goed hoe je ineens op je fietsmaat komt.
Hij zegt steeds dat ik geloven moet, en aannemen. Ik zeg dan dat ik dat wel weet, maar dat het niet kunnen voortspruit uit een niet willen en onszelf in de weg staan. In de catechismus wordt de vraag gesteld: Doet God de mens dan geen onrecht dat Hij in Zijn wet eist wat we niet kunnen doen, enz. Ja, dat kan niet ontkent worden dan, maar je bent toch gedoopt, en toen heeft (ik zeg even wat dan gezegd word) God gezegd: Ik wil je hebben, maar pak dan die beloften (dat geloof) aan! Dat is vreselijk moeilijk converseren en daarom probeer ik steeds een gesprek over "het geloof' te vermijden of er weinig en oppervlakkig op te antwoorden want hij weet best wat ik bedoel en belijd. Maar ja, dan noemt hij je wel naar waarheid (versta het goed) een ongelovige. Waarom? Omdat je niet aanneemt wat hij (met een kleine h) je zegt.
Ik snap helemaal dat je dan gesprekken over het geloof gaat vermijden. Ik hoor dit ook veel in mijn omgeving, wat je maat zegt. Het gesprek gaat op die manier een welles nietes spelletje worden. Je bereikt elkaar niet echt.

Niet de moed verliezen!

HEERE! maak mij Uw wegen bekend, leer mij Uw paden. Leid mij in Uw waarheid, en leer mij, want Gij zijt de God mijns heils; U verwacht ik den gansen dag. Gedenk, HEERE! Uwer barmhartigheden en Uwer goedertierenheden, want die zijn van eeuwigheid. Gedenk niet der zonden mijner jonkheid, noch mijner overtredingen; gedenk mijner naar Uw goedertierenheid, om Uwer goedheid wil, o HEERE! De HEERE is goed en recht; daarom zal Hij de zondaars onderwijzen in den weg. Hij zal de zachtmoedigen leiden in het recht, en Hij zal den zachtmoedigen Zijn weg leren.
Plaats reactie