Is het Bijbels om ....

Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: RE: Re: Is het Bijbels om ....

Bericht door Adagio »

helma schreef:
Adagio schreef:
Bertiel schreef:een huwelijk is tussen man en vrouw
Precies, zoals Adam ook Eva kreeg. Eerst hielpen ze zich met wat bladeren, later kregen ze vellen.
Dat was in het openbaar.
Zeker, openbaar t.a.v. de nijlpaarden en de eekhoorntjes. T.a.v. andere mensen zou ik niet zo snel weten. Daarom in de eerste plaats: schaamte tegenover God.
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Is het Bijbels om ....

Bericht door johannes »

Er staat nergens in de Bijbel dat Adam en Eva zich schaamden voor hun naaktheid, maar dat zij ontdekten dat ze naakt waren.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Is het Bijbels om ....

Bericht door Tiberius »

Het boek Hooglied leert ons iets over de reine, onvervalste liefde. Het herinnert aan de liefde zoals het in het Paradijs was en wijst daarom naar God Die deze liefde in de mens heeft gelegd.
De beschrijving van de menselijke liefde ligt op zo'n hoog niveau dat het doet denken aan de enige liefde die boven alle aardse en menselijke genegenheid verheven is, namelijk de liefde van God.
Het Hooglied is een loflied op de menselijke natuur. Een loflied op man en vrouw die naar het beeld van God geschapen zijn.
De liefde komt rein, puur en lieflijk naar voren.

Hooglied is in ieder geval niet allegorisch of dramatisch.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Is het Bijbels om ....

Bericht door Terri »

Tiberius schreef:Het boek Hooglied leert ons iets over de reine, onvervalste liefde. Het herinnert aan de liefde zoals het in het Paradijs was en wijst daarom naar God Die deze liefde in de mens heeft gelegd.
De beschrijving van de menselijke liefde ligt op zo'n hoog niveau dat het doet denken aan de enige liefde die boven alle aardse en menselijke genegenheid verheven is, namelijk de liefde van God.
Het Hooglied is een loflied op de menselijke natuur. Een loflied op man en vrouw die naar het beeld van God geschapen zijn.
De liefde komt rein, puur en lieflijk naar voren.

Hooglied is in ieder geval niet allegorisch of dramatisch.
En dit is helaas na de val niet meer zo en begrijp ik Isala helemaal.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Is het Bijbels om ....

Bericht door KDD »

johannes schreef:Er staat nergens in de Bijbel dat Adam en Eva zich schaamden voor hun naaktheid, maar dat zij ontdekten dat ze naakt waren.
Eens. Adam antwoordde met de woorden: … en ik vreesde; want ik ben naakt; daarom verborg ik mij. Hij zij niet: … en ik ben beschaamd; want ik ben naakt; daarom verborg ik mij.

De naaktheid dan was een naaktheid van de ziel. Ze waren nu blootgesteld aan de toorn van hun Schepper.
Plaats reactie