Artikel 36 NGB

Hoopvol
Berichten: 1294
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Artikel 36 NGB

Bericht door Hoopvol »

Bonny schreef:
Hoopvol schreef:Volgens mij mag je artikel 36 niet zomaar afdanken. Ik stel zelfs voor dat de overheid wetten gaat baseren op dit artikel.

Als je er van uit gaat dat elk mens tot Gods eer moet leven, dat niemand onbekeerd zou mogen zijn. Dan mag onze overheid ook niet onbekeerd zijn. Dan moet onze overheid wel alle valse godsdiensten verdrijven. En ja dan verdwijnt ook de vrijheid van godsdienst. Er kunnen wetten uitgevaardigd worden waarin staat dat we de enige ware God moeten dienen. Al is het maar uitwendig. Waarom? Omdat God het waard is.

Gaat dat gebeuren? Ik denk het niet. Het is te idealistisch. Ik verwacht ook niet dat het zal gebeuren. Maar heel strikt genomen is de wet van vrijheid van godsdienst een goddeloze wet. Deze wet zorgt er voor dat we andere goden kunnen dienen en mogen dienen. Nederland is zo ver afgedwaald dat een goddeloze wet ons christelijk geloof moet beschermen.
Dus ik stel voor, de vrijheid van godsdienst er uit, art. 36 er in.
Het is inderdaad idealistisch. Maar - en daar verzand deze discussie meestal - hoe moet de overheid in de praktijk dit uitvoeren?
om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst
. Wat is een valse godsdienst en wat niet? Waar ligt de scheidslijn tussen goed en fout? Wie bepaalt waar de scheidslijn zal liggen? Het Woord Gods, nogal wiedes, zullen velen zeggen.

Maar nu eens puur als voorbeeld en volstrekt hypothetisch : in de OGGin heerst een andere opvatting van wat het Woord Gods de zuivere leer noemt dan bijvoorbeeld de GKNh. Evenzo heeft de HHK hier een andere opvatting over dan de CGK. Welke opvatting is dan leidend? Die van de HHK? En waarom?

En dan noem ik enkel nog de kerken die onder dit forum vallen. En die zijn in Nederland een minderheid. Dan zijn er nog Katholieken, Rooms, oud, Oosters. Daarnaast diverse Pinkster, evangelisch en baptistenkerken. Die hebben ook allen een visie op de Zuivere Bijbelse leer.

Hoe moet je dan als overheid zijnde gaan bepalen wat afgoderij en valse godsdienst is die geweerd moet worden? Deze vraag hebben de op dit forum aanwezige voorstanders van het onverkorte artikel 36 tot nu niet kunnen beantwoorden. Ik ben wel benieuwd.
Volstrekt hypothetisch:
Als de Heere een wonder doet? Als we een nationale bekering en wederkeer meemaken?
Stel 90% is oprecht bekeerd. We zitten in verschillende kerkverbanden. De RK kerk, pinkstergemeentes en de Jehovagetuigen hebben geen leden meer. Die zitten verdeeld in de reformatorische kerken.
Maar als we dan al een wederkeer tot de Heere hebben, kunnen we dan niet terugverlangen naar de Nederlands Hervormde Kerk? Het was ook het verlangen van ds. Ledeboer. En ik snap hem wel. Stel voor dat wij samen op vakantie gaan naar bijvoorbeeld Zeeland. Wij zitten dan met z'n tweetjes naast andere RF leden: bijvoorbeeld in de bank met @Zeeuw en @eilander en @jantje. En we luisteren allemaal naar 1 Bron, een Bron die zuiver is. Ik zou het best leuk vinden maar ik verwacht het niet mee te maken.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Artikel 36 NGB

Bericht door Ambtenaar »

Hoopvol schreef: Ja dat klopt. Maar: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Ik denk ook niet dat het uitvoerbaar is zonder een wonder. Ik verwacht het ook niet. Maar het zou toch te wensen zijn dat er een nationale bekering kwam? Dat ieder terugkeert naar de Heere? En vanuit dat oogpunt, als ieder zich laat leiden door het gebed, dan vervallen we niet in het Rooms Katolicisme. Maar ja, het was idealistisch..
Handhaving op art. 36 NGV is per definitie niet mogelijk. Of wil je een religieuze politie invoeren?

En of er een nationale bekering moet komen? Ik weet niet wat je daar onder verstaat. Klinkt als iedereen moet worden zoals wij.
Hoopvol
Berichten: 1294
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Artikel 36 NGB

Bericht door Hoopvol »

Ambtenaar schreef:
Hoopvol schreef: Ja dat klopt. Maar: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Ik denk ook niet dat het uitvoerbaar is zonder een wonder. Ik verwacht het ook niet. Maar het zou toch te wensen zijn dat er een nationale bekering kwam? Dat ieder terugkeert naar de Heere? En vanuit dat oogpunt, als ieder zich laat leiden door het gebed, dan vervallen we niet in het Rooms Katolicisme. Maar ja, het was idealistisch..
Handhaving op art. 36 NGV is per definitie niet mogelijk. Of wil je een religieuze politie invoeren?

En of er een nationale bekering moet komen? Ik weet niet wat je daar onder verstaat. Klinkt als iedereen moet worden zoals wij.
Een nationale bekering bedoel ik uitwendig en inwendig. Maar het is idealistisch heb ik gezegd dus het gaat ook niet gebeuren verwacht ik.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Artikel 36 NGB

Bericht door Bonny »

Hoopvol schreef: Volstrekt hypothetisch:
Als de Heere een wonder doet? Als we een nationale bekering en wederkeer meemaken?
Stel 90% is oprecht bekeerd. We zitten in verschillende kerkverbanden. De RK kerk, pinkstergemeentes en de Jehovagetuigen hebben geen leden meer. Die zitten verdeeld in de reformatorische kerken.
Maar als we dan al een wederkeer tot de Heere hebben, kunnen we dan niet terugverlangen naar de Nederlands Hervormde Kerk? Het was ook het verlangen van ds. Ledeboer. En ik snap hem wel. Stel voor dat wij samen op vakantie gaan naar bijvoorbeeld Zeeland. Wij zitten dan met z'n tweetjes naast andere RF leden: bijvoorbeeld in de bank met @Zeeuw en @eilander en @jantje. En we luisteren allemaal naar 1 Bron, een Bron die zuiver is. Ik zou het best leuk vinden maar ik verwacht het niet mee te maken.
Dat zou inderdaad een Godswonder zijn. Echter, Artikel 36 gaat uit van de bestaande toestand en niet na een eventuele Nationale Bekering. (Wel opmerkelijk dat na die bekering opeens iedereen in de reformatorische kerken zit :) ). Dus mijn bovenstaandevraag blijft: hoe zou dit in het huidige kerkelijke landschap geïmplementeerd moeten worden? Waar ligt de scheidslijn tussen valse godsdienst en ware godsdienst. Wie mag dat bepalen?
The Groom's still waiting at the altar
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Artikel 36 NGB

Bericht door eilander »

Bonny schreef:
Hoopvol schreef: Volstrekt hypothetisch:
Als de Heere een wonder doet? Als we een nationale bekering en wederkeer meemaken?
Stel 90% is oprecht bekeerd. We zitten in verschillende kerkverbanden. De RK kerk, pinkstergemeentes en de Jehovagetuigen hebben geen leden meer. Die zitten verdeeld in de reformatorische kerken.
Maar als we dan al een wederkeer tot de Heere hebben, kunnen we dan niet terugverlangen naar de Nederlands Hervormde Kerk? Het was ook het verlangen van ds. Ledeboer. En ik snap hem wel. Stel voor dat wij samen op vakantie gaan naar bijvoorbeeld Zeeland. Wij zitten dan met z'n tweetjes naast andere RF leden: bijvoorbeeld in de bank met @Zeeuw en @eilander en @jantje. En we luisteren allemaal naar 1 Bron, een Bron die zuiver is. Ik zou het best leuk vinden maar ik verwacht het niet mee te maken.
Dat zou inderdaad een Godswonder zijn. Echter, Artikel 36 gaat uit van de bestaande toestand en niet na een eventuele Nationale Bekering. (Wel opmerkelijk dat na die bekering opeens iedereen in de reformatorische kerken zit :) ). Dus mijn bovenstaandevraag blijft: hoe zou dit in het huidige kerkelijke landschap geïmplementeerd moeten worden? Waar ligt de scheidslijn tussen valse godsdienst en ware godsdienst. Wie mag dat bepalen?
Hoe bedoel je, artikel 36 gaat uit van de bestaande toestand?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Artikel 36 NGB

Bericht door Bonny »

eilander schreef: Hoe bedoel je, artikel 36 gaat uit van de bestaande toestand?
Hoopvol had het hierboven over de situatie dat er een Nationale Bekering zou zijn geweest, waardoor iedereen in de Reformatorische Kerken ging kerken. IN dat geval is er geen kerkelijke verdeeldheid. Dan hoeft de vraag ook niet gesteld te worden wie zal bepalen wat een valse godsdienst is en wat niet, omdat praktisch iedereen in dezelfde kerk zit.

Dat is niet de bestaande toestand, maar een utopische toestand. Hoe pas je dan art 36 toe in de bestaande toestand. Zo bedoelde ik het .
The Groom's still waiting at the altar
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Artikel 36 NGB

Bericht door eilander »

Bonny schreef:
eilander schreef: Hoe bedoel je, artikel 36 gaat uit van de bestaande toestand?
Hoopvol had het hierboven over de situatie dat er een Nationale Bekering zou zijn geweest, waardoor iedereen in de Reformatorische Kerken ging kerken. IN dat geval is er geen kerkelijke verdeeldheid. Dan hoeft de vraag ook niet gesteld te worden wie zal bepalen wat een valse godsdienst is en wat niet, omdat praktisch iedereen in dezelfde kerk zit.

Dat is niet de bestaande toestand, maar een utopische toestand. Hoe pas je dan art 36 toe in de bestaande toestand. Zo bedoelde ik het .
Tja, Guido de Bres had het maar makkelijk in zijn tijd. :nonnon
Hoopvol
Berichten: 1294
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Artikel 36 NGB

Bericht door Hoopvol »

Bonny schreef:
eilander schreef: Hoe bedoel je, artikel 36 gaat uit van de bestaande toestand?
Hoopvol had het hierboven over de situatie dat er een Nationale Bekering zou zijn geweest, waardoor iedereen in de Reformatorische Kerken ging kerken. IN dat geval is er geen kerkelijke verdeeldheid. Dan hoeft de vraag ook niet gesteld te worden wie zal bepalen wat een valse godsdienst is en wat niet, omdat praktisch iedereen in dezelfde kerk zit.

Dat is niet de bestaande toestand, maar een utopische toestand. Hoe pas je dan art 36 toe in de bestaande toestand. Zo bedoelde ik het .
Ik denk dat dat niet mogelijk is. Maar het zou wel moeten...
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Artikel 36 NGB

Bericht door Vervolgde »

In diverse topics is de inhoud van artikel 36 van de NGB opnieuw aan de orde gekomen. Dit geldt in het bijzonder voor het topic Mohammedaanse terreur in Europa. Om de daar mij gestelde vraag goed te kunnen beantwoorden zal ik een aantal van de postings uit dat topic hier herhalen, om dan in te gaan op de gestelde vraag. Op deze manier kunnen de betreffende postings ook in die discussie in beeld blijven.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Artikel 36 NGB

Bericht door Vervolgde »

Ambtenaar schreef:Re: Mohammedanistisch terreur in Bericht 29 Okt 2020, 14:21
Vervolgde schreef:Dit probleem zou niet aan de orde zijn als in Nederland de erfenis der vaderen was bewaard. Dan zou art 36. NGB hebben gefunctioneerd en zou het probleem zich hier niet voordoen. Nu moet een oplossing komen via een seculiere weg en dan is opheffen van de rechtstaat een goede eerste stap.
Het letterlijk volgen van artikel 36 NGB betekent geen vrijheid van godsdienst en derhalve staatsterreur.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Artikel 36 NGB

Bericht door Vervolgde »

Philpot schreef:Re: Mohammedanistisch terreur in Europa 29 Okt 2020, 14:25
Ambtenaar schreef:
Vervolgde schreef:Dit probleem zou niet aan de orde zijn als in Nederland de erfenis der vaderen was bewaard. Dan zou art 36. NGB hebben gefunctioneerd en zou het probleem zich hier niet voordoen. Nu moet een oplossing komen via een seculiere weg en dan is opheffen van de rechtstaat een goede eerste stap.
Het letterlijk volgen van artikel 36 NGB betekent geen vrijheid van godsdienst en derhalve staatsterreur.
De vrijheid van godsdienst is dan ook een westers verzinsel.

In de bijbel zul je geen vrijheid van godsdienst vinden. Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Artikel 36 NGB

Bericht door Vervolgde »

Ambtenaar schreef:Re: Mohammedanistisch terreur in Europa 29 Okt 2020, 14:27
J.C. Philpot schreef:De vrijheid van godsdienst is dan ook een westers verzinsel. In de bijbel zul je geen vrijheid van godsdienst vinden. Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
De vraag is of je dat van staatswege zou moeten afdwingen, of dat het een bevel of oproep aan mensen is om te geloven in God.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Artikel 36 NGB

Bericht door Vervolgde »

Hollander schreef:Re: Mohammedanistisch terreur in Europa 29 Okt 2020, 16:04
Vervolgde schreef:Dit probleem zou niet aan de orde zijn als in Nederland de erfenis der vaderen was bewaard. Dan zou art 36. NGB hebben gefunctioneerd en zou het probleem zich hier niet voordoen. Nu moet een oplossing komen via een seculiere weg en dan is opheffen van de rechtstaat een goede eerste stap.
Zou je dit vanuit de grondtekst van de NGB ook kunnen duiden? Wie is waar verantwoordelijk voor en heeft wat verzuimd?
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Artikel 36 NGB

Bericht door Vervolgde »

Vervolgde schreef:Re: Mohammedanistisch terreur in Europa 29 Okt 2020, 17:16
Hollander schreef:
Vervolgde schreef:Dit probleem zou niet aan de orde zijn als in Nederland de erfenis der vaderen was bewaard. Dan zou art 36. NGB hebben gefunctioneerd en zou het probleem zich hier niet voordoen. Nu moet een oplossing komen via een seculiere weg en dan is opheffen van de rechtstaat een goede eerste stap.
Zou je dit vanuit de grondtekst van de NGB ook kunnen duiden? Wie is waar verantwoordelijk voor en heeft wat verzuimd?
De grondtekst is bij mijn weten Nederlands, dus die zou je gewoon kunnen lezen.
En het verzuim? Ik wil dat niet eenzijdig leggen bij of de kerk of de overheid. Beiden hebben verzuimd. Wel wil ik het als heel ernstig duiden dat de overheid na de Franse overheersing het regeerambt in de kerk expliciet aan zich heeft getrokken en hier te lande vervolging heeft ingesteld jegens die personen die Jezus Christus als Hoofd van de Kerk bleven erkennen. Hier had de overheid een andere weg in moeten slaan en ter behoud van de kerk het merendeel van de toenmalige predikanten en ouderlingen moeten ontslaan, om te komen tot herstel van de zuivere leer. Want het bederf in de kerk was toen al zo groot dat een kerkelijke gang via een synode geen oplossing gebracht zou hebben.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Artikel 36 NGB

Bericht door Vervolgde »

Hollander schreef:Re: Mohammedanistisch terreur in Europa 29 Okt 2020, 18:01
Vervolgde schreef:
Hollander schreef:
Vervolgde schreef: Dit probleem zou niet aan de orde zijn als in Nederland de erfenis der vaderen was bewaard. Dan zou art 36. NGB hebben gefunctioneerd en zou het probleem zich hier niet voordoen. Nu moet een oplossing komen via een seculiere weg en dan is opheffen van de rechtstaat een goede eerste stap.
Zou je dit vanuit de grondtekst van de NGB ook kunnen duiden? Wie is waar verantwoordelijk voor en heeft wat verzuimd?
De grondtekst is bij mijn weten Nederlands, dus die zou je gewoon kunnen lezen.
En het verzuim? Ik wil dat niet eenzijdig leggen bij of de kerk of de overheid. Beiden hebben verzuimd. Wel wil ik het als heel ernstig duiden dat de overheid na de Franse overheersing het regeerambt in de kerk expliciet aan zich heeft getrokken en hier te lande vervolging heeft ingesteld jegens die personen die Jezus Christus als Hoofd van de Kerk bleven erkennen. Hier had de overheid een andere weg in moeten slaan en ter behoud van de kerk het merendeel van de toenmalige predikanten en ouderlingen moeten ontslaan, om te komen tot herstel van de zuivere leer. Want het bederf in de kerk was toen al zo groot dat een kerkelijke gang via een synode geen oplossing gebracht zou hebben.
Is het weren van valse godsdiensten in NGB art. 36 bedoeld als overheidstaak?
Zou in de oorspronkelijke tekst ook de bij ons bekende interpunctie hebben gestaan waardoor het weren en uitroeien van valse godsdiensten een overheidstaak werd? Of is dat een taak van de kerk?
Plaats reactie