De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Bericht door Van Ewijk »

indien op straat gepredikt wordt, in de kerk, of bij welke gelegenheid dan ook, tegenover De buitenwacht of in de gemeente zelf.
Ik hoor zelden het onderwerp van de algehele wederopstanding aan bod komen.

Terwijl deze doctrine toch een van de meest toonnaangevende fundamenten was in het begin van het bestaan van de christelijke kerk.

Er wordt mijn inziens erg veel nadruk gelegd op het leven en lijden hier op aarde, het leven in het de hemel na de aardse dood.
Om duidelijk te zijn, dus hemelopname voor de dag des oordeels.

Bij navraag bij christenen blijkt dat de enige opstanding waar ze in zoverre mee bezig zijn de opstanding van Christus zelf is.
Weliswaar uitstekend, maar toch erg vaak, zeg maar gewoon meerendeels, zonder er op voor te borduren dat de opstanding van Christus de voorbode was van de opstanding van ons allemaal na het allerlaatste bazuingeschal.

Verschilt u hierin van mij van mening?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Bericht door refo »

Ja, de opstanding leeft echt niet onder ons soort mensen.
En voor de nieuwe aarde zijn al helemaal geen liefhebbers. De enig die ik ken is een romanfiguur: Ezen. Hij zal daar voor God een akker omspitten en niet moe worden.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Bericht door Geytenbeekje »

Van Ewijk schreef:indien op straat gepredikt wordt, in de kerk, of bij welke gelegenheid dan ook, tegenover De buitenwacht of in de gemeente zelf.
Ik hoor zelden het onderwerp van de algehele wederopstanding aan bod komen.

Terwijl deze doctrine toch een van de meest toonnaangevende fundamenten was in het begin van het bestaan van de christelijke kerk.

Er wordt mijn inziens erg veel nadruk gelegd op het leven en lijden hier op aarde, het leven in het de hemel na de aardse dood.
Om duidelijk te zijn, dus hemelopname voor de dag des oordeels.

Bij navraag bij christenen blijkt dat de enige opstanding waar ze in zoverre mee bezig zijn de opstanding van Christus zelf is.
Weliswaar uitstekend, maar toch erg vaak, zeg maar gewoon meerendeels, zonder er op voor te borduren dat de opstanding van Christus de voorbode was van de opstanding van ons allemaal na het allerlaatste bazuingeschal.

Verschilt u hierin van mij van mening?
In de reformatorische kerken word er meer nadruk op bekering gelegd.
Pas nog wel een preek waar dit overging, wel de vraag of we er naar uitzien, maar wel hoe dat zal wezen als God iedereen roept.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Bericht door Terri »

Van Ewijk schreef:indien op straat gepredikt wordt, in de kerk, of bij welke gelegenheid dan ook, tegenover De buitenwacht of in de gemeente zelf.
Ik hoor zelden het onderwerp van de algehele wederopstanding aan bod komen.

Terwijl deze doctrine toch een van de meest toonnaangevende fundamenten was in het begin van het bestaan van de christelijke kerk.

Er wordt mijn inziens erg veel nadruk gelegd op het leven en lijden hier op aarde, het leven in het de hemel na de aardse dood.
Om duidelijk te zijn, dus hemelopname voor de dag des oordeels.

Bij navraag bij christenen blijkt dat de enige opstanding waar ze in zoverre mee bezig zijn de opstanding van Christus zelf is.
Weliswaar uitstekend, maar toch erg vaak, zeg maar gewoon meerendeels, zonder er op voor te borduren dat de opstanding van Christus de voorbode was van de opstanding van ons allemaal na het allerlaatste bazuingeschal.

Verschilt u hierin van mij van mening?
Nee, ik ben het helemaal met je eens.
En geestelijk zijn we al opgestaan....
"Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechter hand Gods. Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn.” Kol. 3:1, 2

Maar het vrederijk, de nieuwe hemel en aarde, het lijkt zo'n achtergebleven thema.
Terwijl het zo een vreugdevolle toekomst is.
Over toekomst gesproken....je hoort om je heen sombere woorden, alsof er eigenlijk amper nog geloofd wordt in een 'normale' toekomst. Wat een ander geluid kan je dan als christen laten horen.

Hemelopname voor de oordeelsdag? Wat bedoel je daarmee?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Bericht door Isala »

Geytenbeekje schreef:In de reformatorische kerken word er meer nadruk op bekering gelegd.
Ik denk dat dat zeker een grote rol speelt.
Daarmee komen een toch aantal zaken die de Heere Jezus ook voor Zijn Kerk gereed gemaakt heeft,
helaas wat meer op de achtergrond. De wederopstanding des levens is daar er één van.
Dat kan gelovigen van veel troost onthouden, het zicht op wat de Heere Jezus allemaal voor de gelovigen gedaan heeft.
En Hij komt in dit aardse leven onze dank daarvoor al toe! Daarom is het ook een rijke zaak om hiervoor Gods Woord te onderzoeken.
Hora est!
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Bericht door Susan »

Isala schreef:
Geytenbeekje schreef:In de reformatorische kerken word er meer nadruk op bekering gelegd.
Ik denk dat dat zeker een grote rol speelt.
Daarmee komen een toch aantal zaken die de Heere Jezus ook voor Zijn Kerk gereed gemaakt heeft,
helaas wat meer op de achtergrond. De wederopstanding des levens is daar er één van.
Dat kan gelovigen van veel troost onthouden, het zicht op wat de Heere Jezus allemaal voor de gelovigen gedaan heeft.
En Hij komt in dit aardse leven onze dank daarvoor al toe! Daarom is het ook een rijke zaak om hiervoor Gods Woord te onderzoeken.
Er is veel verwarring over.
Bijvoorbeeld: in de Bijbel lezen we over de ‘eerste opstanding’ (Openbaring 20:6). Betekent dat dan er meerdere opstandingen zijn?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Bericht door Isala »

Susan schreef:Bijvoorbeeld: in de Bijbel lezen we over de ‘eerste opstanding’ (Openbaring 20:6). Betekent dat dan er meerdere opstandingen zijn?
Ik weet niet of het de bedoeling van Ewijk is om de discussie hierover te laten gaan? De opstandingen hebben alles te maken met de komsten van de Heere Jezus. (Zijn er meer komsten?)
Ook een boeiend onderwerp!
Hora est!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Bericht door J.C. Philpot »

Susan schreef:Bijvoorbeeld: in de Bijbel lezen we over de ‘eerste opstanding’ (Openbaring 20:6). Betekent dat dan er meerdere opstandingen zijn?
De rechtvaardigen zullen als eerste opstaan, en Christus tegemoed gaan in de lucht. Dat is de eerste opstanding:

1 Thessalonicensen 4
16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin Gods nederdalen van den hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan;
17 Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen.


Dit is niet een soort geheime eerste wederkomst, waarna er nog een wederkomst komt (zoals de dispensationalisten zeggen, een nieuwe visie uit de 19e eeuw die geen historische precedent heeft). Maar God kinderen gaan Christus tegemoed in de lucht, en halen Hem binnen op deze aarde.

Zacharia 14
4 En Zijn voeten zullen te dien dage staan op den Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt, tegen het oosten; en de Olijfberg zal in tweeën gespleten worden naar het oosten, en naar het westen, zodat er een zeer grote vallei zal zijn; en de ene helft des bergs zal wijken naar het noorden, en de helft deszelven naar het zuiden.
5 Dan zult gijlieden vlieden door de vallei Mijner bergen (want deze vallei der bergen zal reiken tot Azal), en gij zult vlieden, gelijk als gij vloodt voor de aardbeving in de dagen van Uzzia, den koning van Juda; dan zal de HEERE, mijn God, komen, en al de heiligen met U, o HEERE!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Bericht door Van Ewijk »

Terri schreef:
Van Ewijk schreef:indien op straat gepredikt wordt, in de kerk, of bij welke gelegenheid dan ook, tegenover De buitenwacht of in de gemeente zelf.
Ik hoor zelden het onderwerp van de algehele wederopstanding aan bod komen.

Terwijl deze doctrine toch een van de meest toonnaangevende fundamenten was in het begin van het bestaan van de christelijke kerk.

Er wordt mijn inziens erg veel nadruk gelegd op het leven en lijden hier op aarde, het leven in het de hemel na de aardse dood.
Om duidelijk te zijn, dus hemelopname voor de dag des oordeels.

Bij navraag bij christenen blijkt dat de enige opstanding waar ze in zoverre mee bezig zijn de opstanding van Christus zelf is.
Weliswaar uitstekend, maar toch erg vaak, zeg maar gewoon meerendeels, zonder er op voor te borduren dat de opstanding van Christus de voorbode was van de opstanding van ons allemaal na het allerlaatste bazuingeschal.

Verschilt u hierin van mij van mening?
Nee, ik ben het helemaal met je eens.
En geestelijk zijn we al opgestaan....
"Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechter hand Gods. Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn.” Kol. 3:1, 2

Maar het vrederijk, de nieuwe hemel en aarde, het lijkt zo'n achtergebleven thema.
Terwijl het zo een vreugdevolle toekomst is.
Over toekomst gesproken....je hoort om je heen sombere woorden, alsof er eigenlijk amper nog geloofd wordt in een 'normale' toekomst. Wat een ander geluid kan je dan als christen laten horen.

Hemelopname voor de oordeelsdag? Wat bedoel je daarmee?
Dat iemand die heden ten dage overlijd nu naar de hemel gaat.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 22 apr 2020, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind het altijd een indrukwekkend gedeelte, waar Job spreekt van de hoop die in hem is, om nadat zijn lichaam vergaan is op te staan en met zijn lichaam Zijn verlosser te mogen aanschouwen.

Job 19
25 Want ik weet: mijn Verlosser leeft, en Hij zal de laatste over het stof opstaan;
26 En als zij na mijn huid dit doorknaagd zullen hebben, zal ik uit mijn vlees God aanschouwen;
27 Denwelken ik voor mij aanschouwen zal, en mijn ogen zien zullen, en niet een vreemde; mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Ja, de opstanding leeft echt niet onder ons soort mensen.
En voor de nieuwe aarde zijn al helemaal geen liefhebbers. De enig die ik ken is een romanfiguur: Ezen. Hij zal daar voor God een akker omspitten en niet moe worden.
Dan ben je Siem 't Hoen vergeten, uit Koningskinderen: "Heb dank, dat er een nieuwe aarde kom'..."
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Bericht door Jantje »

Posthoorn schreef:
refo schreef:Ja, de opstanding leeft echt niet onder ons soort mensen.
En voor de nieuwe aarde zijn al helemaal geen liefhebbers. De enig die ik ken is een romanfiguur: Ezen. Hij zal daar voor God een akker omspitten en niet moe worden.
Dan ben je Siem 't Hoen vergeten, uit Koningskinderen: "Heb dank, dat er een nieuwe aarde kom'..."
Vreemd.

Ik heb van beiden nog nooit gehoord. Maar ik hoor wel regelmatig een dominee die in de toepassing van zijn prediking met ernst en gunning iets uitstalt van wat het zal zijn op de dag van Christus' wederkomst en wat het dáárna zal zijn, voor bekeerden en onbekeerden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Bericht door Erskinees »

Dat is inderdaad vaak in een van de laatste zinnen van een preek.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Dat is inderdaad vaak in een van de laatste zinnen van een preek.
Nou nee, in dit geval toch niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:Dat is inderdaad vaak in een van de laatste zinnen van een preek.
Nou nee, in dit geval toch niet.
Voorbeelden van?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie