De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Bericht door Jantje »

Johann Gottfried Walther schreef:
Jantje schreef:
Erskinees schreef:Dat is inderdaad vaak in een van de laatste zinnen van een preek.
Nou nee, in dit geval toch niet.
Voorbeelden van?
Zeker.

Luister de preek van zondagavond in de GG van Westkapelle.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Bericht door refo »

Jantje schreef:
Posthoorn schreef:
refo schreef:Ja, de opstanding leeft echt niet onder ons soort mensen.
En voor de nieuwe aarde zijn al helemaal geen liefhebbers. De enig die ik ken is een romanfiguur: Ezen. Hij zal daar voor God een akker omspitten en niet moe worden.
Dan ben je Siem 't Hoen vergeten, uit Koningskinderen: "Heb dank, dat er een nieuwe aarde kom'..."
Vreemd.

Ik heb van beiden nog nooit gehoord. Maar ik hoor wel regelmatig een dominee die in de toepassing van zijn prediking met ernst en gunning iets uitstalt van wat het zal zijn op de dag van Christus' wederkomst en wat het dáárna zal zijn, voor bekeerden en onbekeerden.
Wat is 'gunning'?
Als je een erflater iets gunt per testament, krijgen de erfgenamen het gegunde in bezit.
Als je iemand iets gunt wat je niet hebt of kunt geven, is dat wel sympathiek, maar heeft voor die iemand geen waarde.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Bericht door Jantje »

Wel. Het kan jaloers maken als iemand met gunning spreekt over wat er bij de Heere te verkrijgen is, om niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Bericht door Arja »

Jantje schreef:Wel. Het kan jaloers maken als iemand met gunning spreekt over wat er bij de Heere te verkrijgen is, om niet.
Doel je dan op een stukje getuigenis in de preek? Een persoonlijke getuigenis van een dominee wat Hij gelooft op grond van Gods Woord?

Dat is wel wat anders dan verkondiging of proclamatie (directe aanspraak vanuit het evangelie met een boodschap van Godswege). Bij getuigenis staat de beleving centraal. Bij de verkondiging of proclamatie het Woord.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De algehele wederopstanding: een ondergeschoven doctrine?

Bericht door -DIA- »

Het begin van een preek, over Zondag 48: Uw Koninkrijk kome,
dat past hier ook zeker wel.
Er is een volk dat zegt: Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus waren hopende, dan
waren wij de ellendigste van alle mensen.

Citaatje uit de preek:

Ik hoor als in de verte een stem die tot mijn spreekt: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld.
Aardse koninkrijken, hoe schoon, hoe krachtig ook, gaan voorbij. Maar dit Koninkrijk zal bestaan tot in de eindeloze eeuwigheid.
Als er geen zon meer is, en als de maan haar schijnsel niet meer zal geven dan zal in de eeuwigheid het Koninkrijk van Christus Jezus op zijn aller heerlijkst schitteren.
En de onderdanen die het hier van Hem gehoord hebben, zullen daar eeuwig bij de Koning zijn.
Dan zullen ze hun kroon aan de voeten van hun Koning neder leggen, en ze zullen zingen: Gij hebt ons Gode gekocht met Uw dierbaar bloed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie