Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:
merel schreef:Zij gaan naar diensten die gehouden worden in de regio, omdat er niet vaak meer diensten zijn ( volgens mij eens in de 2 maanden). Er zijn bij mijn weten nog maar een paar kerken van het AG in Nederland en dan vaak in de grote steden zoals Rotterdam, Den Haag en volgens mij ook Amersfoort.

Sorry, nog maar eens de website. Er zijn nog heel wat locaties. 69 : https://www.apgen.nl/locaties/
Interessant:
Rondgang
Met de rondgang leg je je nieuwe voornemens vast die tijdens de dienst zijn ontstaan. Ter bevestiging krijg je een in wijn gedoopte ouwel. Iedereen kan aan de rondgang deelnemen.
Dat klopt al niet. Ik vernam dat onze vrienden hun broer en zwager hadden verzocht om niet deel te nemen aan dit sacrament tijdens de doopdienst van hun zoon, omdat hij gescheiden was. Dat werd geaccepteerd en als normaal gezien[l

Bijzonder, want met het huwelijk gaat men ook rekkelijk om:

Huwelijksbevestiging
Hoewel het huwelijksbevestiging heet, is het ritueel ook voor partners met een samenlevingscontract of partnerregistratie. Alsook voor partners van gelijk geslacht en voor partners waarvan een van beiden niet apostolisch is.

De partners geven elkaar de rechterhand als symbool van hun liefde en inzet om elkaar gelukkig te maken. De voorganger omvat met zijn handen hun handen en verbindt hiermee hun liefde met het grotere geheel. De aanwezigen gaan staan als uiting van betrokkenheid.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Bezorgd »

Ik stop er verder mee Merel, iedereen kan het op de website lezen: https://www.apgen.nl/ waar het Apostolisch Genootschap voor staat.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Dodo »

Bezorgd schreef:Ik stop er verder mee Merel, iedereen kan het op de website lezen: https://www.apgen.nl/ waar het Apostolisch Genootschap voor staat.
Ik begrijp die heksenjacht niet zo. Merel beschrijft wat ze ziet en hoort van vrienden, en heeft daar een naam van het genootschap bij. Of ze vergist zich in de naam, of het AG heeft nogal brede flanken, of er is nog iets anders.
Maar Merel promoot geen vreemd gedachtengoed, integendeel, ik lees wat dingen waar de gereformeerde gezindte wat van kan leren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Jantje »

Ik leer van dit genootschap alleen dat ik me er angstvallig bij vandaan wil houden:

Geloven jullie in God?
Wij geloven dat God scheppingskracht is. Als we het woord God gebruiken, doen we dat om een naam te geven aan het onzegbare. Aan de onbegrijpelijke oerkracht waaruit alles is voortgekomen. We gebruiken ook woorden als levenskracht, bron van zijn, oerbron of mysterie.

Geloven jullie in Jezus?
Wij zien Jezus als een mens die liefde en barmhartigheid in praktijk bracht. Een nastrevenswaardig voorbeeld. Zijn Bergrede is een van onze bronnen van inspiratie.

Welke rol speelt de Bijbel bij jullie?
We zien de Bijbel als een verzameling verhalen, morele lessen en waardevolle metaforen. De beschreven gebeurtenissen zien we als menselijke worstelingen met levensvragen. Wij laten ons daarnaast inspireren door andere bronnen.

Hoe kijken jullie aan tegen euthanasie en abortus?
Een keuze voor een zwangerschapsonderbreking of euthanasie is vaak moeilijk, verdrietig, angstig of pijnlijk. Wij willen elkaar zonder oordeel nabij zijn en respectvol omgaan met de beslissingen die een mens daarover alleen zelf mag en kan nemen.

Hoe denken jullie over homoseksualiteit?
Voor ons is iedereen gelijkwaardig, zonder uitzondering. Geaardheid speelt geen rol. Bijvoorbeeld: een huwelijk (of relatiebevestiging) tussen twee mannen of twee vrouwen vieren we op dezelfde feestelijk wijze als een huwelijk tussen man en vrouw. Ook hebben we homoseksuele voorgangers.

https://www.apgen.nl/over-ons/veelgeste ... manistisch
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Bezorgd »

Refoforum vandaag in dit topic:


Ik hoorde van vrienden dat een olifant rood is.

Nee hoor kijk maar, een olifant is echt grijs.

Ja maar toch zeiden vrienden dat die olifant rood is en ook op vijf poten loopt.

Je vergist je , een olifant is echt grijs, zoek maar op, ook naar de beschrijvingen die er te vinden zijn op internet. En een olifant heeft maar vier poten.

Het is toch echt waar, vrienden zeiden het.


Omstanders: Waarom ga je er tegen in, die vrienden zeiden het toch?


:cry :bobo
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Geytenbeekje »

Bezorgd schreef:Refoforum vandaag in dit topic:


Ik hoorde van vrienden dat een olifant rood is.

Nee hoor kijk maar, een olifant is echt grijs.

Ja maar toch zeiden vrienden dat die olifant rood is en ook op vijf poten loopt.

Je vergist je , een olifant is echt grijs, zoek maar op, ook naar de beschrijvingen die er te vinden zijn op internet. En een olifant heeft maar vier poten.

Het is toch echt waar, vrienden zeiden het.


Omstanders: Waarom ga je er tegen in, die vrienden zeiden het toch?


:cry :bobo
Ja, wat heeft het voor zin om hier discussies over te lopen voeren ?
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door DDD »

Merel zit er naar mijn idee helemaal niet zover naast. In Elden is ook een apostolische kerk die een soortgelijke bevindelijk gereformeerde uitstraling heeft. De precieze naam weet ik niet, maar er zit iets apostolisch in.

Los daarvan zou persoonlijke waarneming op dit forum wel wat meer op waarde mogen worden geschat.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Refoforum vandaag in dit topic:


Ik hoorde van vrienden dat een olifant rood is.

Nee hoor kijk maar, een olifant is echt grijs.

Ja maar toch zeiden vrienden dat die olifant rood is en ook op vijf poten loopt.

Je vergist je , een olifant is echt grijs, zoek maar op, ook naar de beschrijvingen die er te vinden zijn op internet. En een olifant heeft maar vier poten.

Het is toch echt waar, vrienden zeiden het.


Omstanders: Waarom ga je er tegen in, die vrienden zeiden het toch?


:cry :bobo
Je vergeet ook nog een omstander die van harte beleed dat de olifant grijs is en blijft, en ook 4 poten heeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Merel zit er naar mijn idee helemaal niet zover naast. In Elden is ook een apostolische kerk die een soortgelijke bevindelijk gereformeerde uitstraling heeft. De precieze naam weet ik niet, maar er zit iets apostolisch in.

Los daarvan zou persoonlijke waarneming op dit forum wel wat meer op waarde mogen worden geschat.
Ja hoor dat klopt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Erskinees »

Wat ontzettende irritante reacties Bezorgd, jammer. Het is vrij simpel. Naast het Apostolisch Genootschap, van die website waar je steeds maar weer naar verwijst, zijn er in Nederland nog kleine losse groepjes die zich ook zo noemen maar niet bij deze organisatie horen of zijn aangesloten. Vergelijk het met de vrije OGG. Die kleine gemeentes hebben geen eigen website en treden sowieso niet naar buiten. Die komen wél op uiterlijke punten erg overeen met onze gezindte. Had je ook kunnen vinden op internet overigens....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Wat ontzettende irritante reacties Bezorgd, jammer. Het is vrij simpel. Naast het Apostolisch Genootschap, van die website waar je steeds maar weer naar verwijst, zijn er in Nederland nog kleine losse groepjes die zich ook zo noemen maar niet bij deze organisatie horen of zijn aangesloten. Vergelijk het met de vrije OGG. Die kleine gemeentes hebben geen eigen website en treden sowieso niet naar buiten. Die komen wél op uiterlijke punten erg overeen met onze gezindte. Had je ook kunnen vinden op internet overigens....
@merel verwijst toch naar deze website?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door merel »

nee, daar heb ik geen enkele keer naar verwezen
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Augustienus »

Merel noemt toch zelf het Apostolisch Genootschap en is daarmee toch zelf debet aan de verwarring, dan had ze specifieker moeten zijn. Zo doet ze het lijken alsof het hele apostolische genootschap is zoals zij doet voordoen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Tiberius »

On-topic a.u.b.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Marco »

Overeenkomst:
1. de 3FvE aanhouden
2. Errug goed weten wat niet in de gereformeerde gezindte past :hum
Plaats reactie