Overeenkomsten gereformeerde gezindte

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door -DIA- »

Gaat het hier over de gereformeerde gezindte in de zin als onze belijdenis, of over de levende Kerk binnen de gereformeerde gezindte? Het schijnt me soms toe dat dit hier en daar niet geheel duidelijk is, althans niet zo duidelijk overkomt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Arja »

-DIA- schreef:Gaat het hier over de gereformeerde gezindte in de zin als onze belijdenis, of over de levende Kerk binnen de gereformeerde gezindte? Het schijnt me soms toe dat dit hier en daar niet geheel duidelijk is, althans niet zo duidelijk overkomt.
Het is draadje over de positieve overeenkomsten tussen de kerken. Waar vinden 'we' elkaar in?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:
-DIA- schreef:Gaat het hier over de gereformeerde gezindte in de zin als onze belijdenis, of over de levende Kerk binnen de gereformeerde gezindte? Het schijnt me soms toe dat dit hier en daar niet geheel duidelijk is, althans niet zo duidelijk overkomt.
Het is draadje over de positieve overeenkomsten tussen de kerken. Waar vinden 'we' elkaar in?
Dat is toch al eeuwen beschreven in Schrift en in de Drie Formulieren van Enigheid nader uitgewerkt? Als we dit vasthouden vinden we elkaar. Of is dit een te simpele gedachte? Ik denk dat we elkaar daarin kunnen vinden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Arja schreef:
-DIA- schreef:Gaat het hier over de gereformeerde gezindte in de zin als onze belijdenis, of over de levende Kerk binnen de gereformeerde gezindte? Het schijnt me soms toe dat dit hier en daar niet geheel duidelijk is, althans niet zo duidelijk overkomt.
Het is draadje over de positieve overeenkomsten tussen de kerken. Waar vinden 'we' elkaar in?
Dat is toch al eeuwen beschreven in Schrift en in de Drie Formulieren van Enigheid nader uitgewerkt? Als we dit vasthouden vinden we elkaar. Of is dit een te simpele gedachte? Ik denk dat we elkaar daarin kunnen vinden.
Ik vind dat een goede gedachte DIA.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Susan »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Arja schreef:
-DIA- schreef:Gaat het hier over de gereformeerde gezindte in de zin als onze belijdenis, of over de levende Kerk binnen de gereformeerde gezindte? Het schijnt me soms toe dat dit hier en daar niet geheel duidelijk is, althans niet zo duidelijk overkomt.
Het is draadje over de positieve overeenkomsten tussen de kerken. Waar vinden 'we' elkaar in?
Dat is toch al eeuwen beschreven in Schrift en in de Drie Formulieren van Enigheid nader uitgewerkt? Als we dit vasthouden vinden we elkaar. Of is dit een te simpele gedachte? Ik denk dat we elkaar daarin kunnen vinden.
Ik vind dat een goede gedachte DIA.
Ik herken een ander niet aan het soort formulier dat zijn of haar kerk gebruikt maar meer of hij een levend lidmaat is van Jezus Christus. En of Hij Gods Woord naarstig onderzoekt en "in Hem" is.

Je kunt wel connectie met een kerk en formulieren hebben. Maar wat is dat als er verder niks is? Een beetje zoals dat oude lied zingt: Een Lied Van de vereeniging met des Heeren Volk. https://www.dbnl.org/tekst/groe019lofz0 ... 1_0029.php
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Zeeuw »

Susan schreef:
Ik herken een ander niet aan het soort formulier dat zijn of haar kerk gebruikt maar meer of hij een levend lidmaat is van Jezus Christus. En of Hij Gods Woord naarstig onderzoekt en "in Hem" is.

Je kunt wel connectie met een kerk en formulieren hebben. Maar wat is dat als er verder niks is? Een beetje zoals dat oude lied zingt: Een Lied Van de vereeniging met des Heeren Volk. https://www.dbnl.org/tekst/groe019lofz0 ... 1_0029.php
Positieve overeenkomsten was de vraag. Niet wat jij verder niks vindt etc.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Susan »

Zeeuw schreef:
Susan schreef:
Ik herken een ander niet aan het soort formulier dat zijn of haar kerk gebruikt maar meer of hij een levend lidmaat is van Jezus Christus. En of Hij Gods Woord naarstig onderzoekt en "in Hem" is.

Je kunt wel connectie met een kerk en formulieren hebben. Maar wat is dat als er verder niks is? Een beetje zoals dat oude lied zingt: Een Lied Van de vereeniging met des Heeren Volk. https://www.dbnl.org/tekst/groe019lofz0 ... 1_0029.php
Positieve overeenkomsten was de vraag. Niet wat jij verder niks vindt etc.
?
Laatst gewijzigd door Susan op 25 jan 2020, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Susan »

Bijbelse uitleg van het Woord
Liefde tot het Woord
Gehoorzaamheid aan het Woord
Liefde en omzien tot elkaar
Lijden om Christus wil
Online
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door merel »

Geytenbeekje schreef:3FVE, Kinderdoop, Een bepaalde kijk hoe je in het leven staat.
Psalmen 1773, SV
liefde voor oudvaders (alhoewel meer geprezen dan gelezen)
Vrienden van ons zijn lid van het Apostolisch Genootschap en dit zijn inderdaad alle punten waar zij ook achterstaan. Zij lezen alleen preken van oudvaders, gebruiken de SV, zingen alleen oude berijming psalmen etc. Toch vallen zij qua kerk niet binnen de gereformeerde gezindte :).
Ik denk dat de vraag moet zijn ; 'wat zijn de overeenkomsten van christenen?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:
Geytenbeekje schreef:3FVE, Kinderdoop, Een bepaalde kijk hoe je in het leven staat.
Psalmen 1773, SV
liefde voor oudvaders (alhoewel meer geprezen dan gelezen)
Vrienden van ons zijn lid van het Apostolisch Genootschap en dit zijn inderdaad alle punten waar zij ook achterstaan. Zij lezen alleen preken van oudvaders, gebruiken de SV, zingen alleen oude berijming psalmen etc. Toch vallen zij qua kerk niet binnen de gereformeerde gezindte :).
Ik denk dat de vraag moet zijn ; 'wat zijn de overeenkomsten van christenen?
Apostolisch Genootschap ?
Online
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door merel »

Ja, een van beiden kwam van buiten de kerk, is daar gedoopt, staan dichter bij de gereformeerde gezindte dan vaak gedacht wordt. Hoofdbedekking is daar volkomen normaal, ook weigering van de sacramenten bij scheiding ed. Aan de andere kant zijn zij vrijer in hun opvattingen dan de gereformeerde gezindte.
Het apostolisch genootschap heeft weinig kerkdiensten, omdat alleen ouderlingen die aangewezen zijn door de oprichters van deze kerk preken mogen lezen en de sacramenten mogen bedienen ( het houdt dus binnen 100 jaar op te bestaan). Aan de leden wordt aangeraden om binnen de gemeente waar zij wonen een andere kerk te zoeken voor de overige diensten.
Laatst gewijzigd door merel op 27 jan 2020, 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:
Geytenbeekje schreef:3FVE, Kinderdoop, Een bepaalde kijk hoe je in het leven staat.
Psalmen 1773, SV
liefde voor oudvaders (alhoewel meer geprezen dan gelezen)
Vrienden van ons zijn lid van het Apostolisch Genootschap en dit zijn inderdaad alle punten waar zij ook achterstaan. Zij lezen alleen preken van oudvaders, gebruiken de SV, zingen alleen oude berijming psalmen etc. Toch vallen zij qua kerk niet binnen de gereformeerde gezindte :).
Ik denk dat de vraag moet zijn ; 'wat zijn de overeenkomsten van christenen?

Dit lees ik op de site van het Apostolisch Genootschap: https://www.apgen.nl/over-ons/veelgestelde-vragen/

Geloven jullie in God?
Wij geloven dat God scheppingskracht is. Als we het woord God gebruiken, doen we dat om een naam te geven aan het onzegbare. Aan de onbegrijpelijke oerkracht waaruit alles is voortgekomen. We gebruiken ook woorden als levenskracht, bron van zijn, oerbron of mysterie.

Geloven jullie in Jezus?
Wij zien Jezus als een mens die liefde en barmhartigheid in praktijk bracht. Een nastrevenswaardig voorbeeld. Zijn Bergrede is een van onze bronnen van inspiratie.

Welke rol speelt de Bijbel bij jullie?
We zien de Bijbel als een verzameling verhalen, morele lessen en waardevolle metaforen. De beschreven gebeurtenissen zien we als menselijke worstelingen met levensvragen. Wij laten ons daarnaast inspireren door andere bronnen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Geytenbeekje »

Bezorgd schreef:
merel schreef:
Geytenbeekje schreef:3FVE, Kinderdoop, Een bepaalde kijk hoe je in het leven staat.
Psalmen 1773, SV
liefde voor oudvaders (alhoewel meer geprezen dan gelezen)
Vrienden van ons zijn lid van het Apostolisch Genootschap en dit zijn inderdaad alle punten waar zij ook achterstaan. Zij lezen alleen preken van oudvaders, gebruiken de SV, zingen alleen oude berijming psalmen etc. Toch vallen zij qua kerk niet binnen de gereformeerde gezindte :).
Ik denk dat de vraag moet zijn ; 'wat zijn de overeenkomsten van christenen?

Dit lees ik op de site van het Apostolisch Genootschap: https://www.apgen.nl/over-ons/veelgestelde-vragen/

Geloven jullie in God?
Wij geloven dat God scheppingskracht is. Als we het woord God gebruiken, doen we dat om een naam te geven aan het onzegbare. Aan de onbegrijpelijke oerkracht waaruit alles is voortgekomen. We gebruiken ook woorden als levenskracht, bron van zijn, oerbron of mysterie.

Geloven jullie in Jezus?
Wij zien Jezus als een mens die liefde en barmhartigheid in praktijk bracht. Een nastrevenswaardig voorbeeld. Zijn Bergrede is een van onze bronnen van inspiratie.

Welke rol speelt de Bijbel bij jullie?
We zien de Bijbel als een verzameling verhalen, morele lessen en waardevolle metaforen. De beschreven gebeurtenissen zien we als menselijke worstelingen met levensvragen. Wij laten ons daarnaast inspireren door andere bronnen.
Niet bepaald een kerk die 1773 leest en 3FVE gebruikt, ik denk dat Merel iets anders bedoeld
Online
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door merel »

Zo zien onze vrienden het duidelijk niet en wordt op de kinderkampen ook niet zo geleerd. Onze kinderen zijn wel eens met hen op kinderkamp geweest. Tijdens deze week werd de woestijnreis van Mozes behandeld met kaarten erbij. Veel bijbelstudie, veel formulier gebeden waar de almacht van God naar voren komt. Voor het slapen werd door iedereen op de knieën het Onze Vader gebeden. Onze kinderen hebben daar veel geleerd.

Veel van de leden van het AG zoeken juist aansluiting binnen de gereformeerde gezindte, omdat zij tegen de vrouw in het ambt zijn, liever een SV of HSV lezen en hoofdbedekking dragen tijdens de diensten.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:Zo zien onze vrienden het duidelijk niet en wordt op de kinderkampen ook niet zo geleerd. Onze kinderen zijn wel eens met hen op kinderkamp geweest. Tijdens deze week werd de woestijnreis van Mozes behandeld met kaarten erbij. Veel bijbelstudie, veel formulier gebeden waar de almacht van God naar voren komt. Voor het slapen werd door iedereen op de knieën het Onze Vader gebeden. Onze kinderen hebben daar veel geleerd.

Ben je niet in de war met een andere groepering?
Ik ken zelf ook mensen die lid waren / zijn van het Apostolisch Genootschap, maar de leer zoals je die op de site tegenkomt, https://www.apgen.nl/ is de leer die daar al jarenlang geleerd wordt. En waar je ook achter dient te staan wil je lid of sympathisant worden.
Plaats reactie