over Exodus 20 vers 5

Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

over Exodus 20 vers 5

Bericht door Jacobse »

In Exodus 20 vers 5 staat, SV en NBG 1951: Die ( de misdaad, SV; de ongerechtigheid,NBG ) bezoekt aan de kinderen.
Nieuwere Bijbelvertalingen spreken van: vergelden( HSV), van: laat IK de kinderen boeten ( NBV ), van: dan straf IK hem en ook zijn nakomelingen ( BGT ), van: hun ongehoorzaamheid heeft gevolgen tot in de derde en vierde familie na hen ( Basis Bijbel ).
Ezechiel 18 vers 20 luidt ( SV ) : de ziel die zondigt, die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid des vaders, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid des zoons.
De kanttekening in de SV bij Exodus 20 vers 5, over kinderen, licht toe: de kinderen, dat is nakomelingen, te weten zodanige die hunner vaderen voetstappen navolgende, ook de zonde der afgoderij begaan.
De stichting herziene statenvertaling publiceerde met als datum 24 oktober 2014 een stukje toelichting op Exodus 20 vers 5, en zegt daar (onder meer ) : het gaat hier om nageslacht dat het slechte voorbeeld van de voorouder volgt.
In die toelichting van deze stichting wordt genoemd, dat de hebreeuwse stam van het hier relevante woord is: p q d, en dat zulks meerdere betekenissen kan hebben. Daarbij kiest, niet bijzonder begrijpelijk, de stichting, ondanks het vorenstaande, en ondanks dat zij schrijven " het gaat hier om het nageslacht dat het slechte voorbeeld van de voorouder volgt ",en ondanks dat zij Ezechiel 18 vers 20 aanhalen en bespreken, toch voor: vergelden, in plaats van: bezoeken.
De bovengenoemde nieuwere Bijbelvertalingen liggen in diezelfde richting, als verwoord.
Zulks lijkt evenwel niet juist.
De Statenvertaling, met kanttekening, en de vertaling NBG 1951, die het woord en het begrip " bezoeken " gebruiken, zijn reeds hierboven genoemd.
De King James Version spreekt in Exodus 20 vers 5 van: visiting the iniquity of the fathers upon the children.
De ( rooms katholieke ) Revised Standard Vision, uitgave 1965, gebruikt deze zelfde woorden: visiting.
De Lutherbibel 2017 spreekt van: die Missetat der Vater heimsucht bis..; de unrevidierten Lutherbibel 1545 verwoordt: der da heimsuchet...an den Kindern.
Hierop gelet, en mede in het licht van Ezechiel 18 vers 20, lijkt de vertaling: " bezoeken", de betere en juiste betekenis weer te geven van
Exodus 20 vers 5.
Wellicht is : " nazoeken " , een woord dat inhoudelijk daaraan wel gelijk is, maar wat meer spoort met het huidige taalgebruik.
Nazoeken; het lijkt in te houden en weer te geven dat ( door de Heere ) nagekeken wordt of bij de kinderen dezelfde zonden aanwezig zijn en bedreven worden als bij het voorgeslacht. In welk geval die kinderen daar zelf verantwoordelijk voor zijn.
Mitsdien: bezoeken, en nog liever: nazoeken. Dat als tekstwoord in Exodus 20 vers 5.
Dat lijkt algeheel in overeenstemming met hetgeen geschreven staat in Ezechiel 18 vers 20, waarvan de tekst hier in zekere zin nogmaals, nu in de verwoording van de vertaling NBG 1951, wordt weergegeven: " de ziel die zondigt, die zal sterven. Een zoon zal niet mede de ongerechtigheid van de vader dragen, en een vader zal niet mede de ongerechtigheid van de zoon dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal alleen rusten op hemzelf, en de goddeloosheid van de goddeloze zal alleen rusten op hem zelf ".
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: over Exodus 20 vers 5

Bericht door Van Ewijk »

Ik mis een vraagteken in uw openingspost.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: over Exodus 20 vers 5

Bericht door FlyingEagle »

Van Ewijk schreef:Ik mis een vraagteken in uw openingspost.
Je reageert op een post van 2 jaar oud
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: over Exodus 20 vers 5

Bericht door Van Ewijk »

FlyingEagle schreef:
Van Ewijk schreef:Ik mis een vraagteken in uw openingspost.
Je reageert op een post van 2 jaar oud
En toch komt dit op mijn telefoon na het aanklikken van "actuele berichten."
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: over Exodus 20 vers 5

Bericht door FlyingEagle »

Van Ewijk schreef:
FlyingEagle schreef:
Van Ewijk schreef:Ik mis een vraagteken in uw openingspost.
Je reageert op een post van 2 jaar oud
En toch komt dit op mijn telefoon na het aanklikken van "actuele berichten."
Dat is wel vreemd ja
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: over Exodus 20 vers 5

Bericht door Nathanaël »

Van Ewijk schreef:
FlyingEagle schreef:
Van Ewijk schreef:Ik mis een vraagteken in uw openingspost.
Je reageert op een post van 2 jaar oud
En toch komt dit op mijn telefoon na het aanklikken van "actuele berichten."
Ik heb zo het vermoeden dat je per ongeluk ´onbeantwoorde berichten´ heeft geraakt :-)
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: over Exodus 20 vers 5

Bericht door Arja »

Wel een goed onderwerp.

Het idee dat God kinderen laat boeten voor de schuld van hun voorgeslacht, heeft diepe theologische wortels (erfschuld), maar staat haaks op de waarheid dat “kinderen NIET om hun vaders ter dood gebracht zullen worden” (Deut.24:16; vergl. o.a. 2Kron.25:4).

Hoe zien jullie dit?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: over Exodus 20 vers 5

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:Wel een goed onderwerp.

Het idee dat God kinderen laat boeten voor de schuld van hun voorgeslacht, heeft diepe theologische wortels (erfschuld), maar staat haaks op de waarheid dat “kinderen NIET om hun vaders ter dood gebracht zullen worden” (Deut.24:16; vergl. o.a. 2Kron.25:4).

Hoe zien jullie dit?
Wordt hier dan nu anders over gedacht?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: over Exodus 20 vers 5

Bericht door Arja »

-DIA- schreef:
Arja schreef:Wel een goed onderwerp.

Het idee dat God kinderen laat boeten voor de schuld van hun voorgeslacht, heeft diepe theologische wortels (erfschuld), maar staat haaks op de waarheid dat “kinderen NIET om hun vaders ter dood gebracht zullen worden” (Deut.24:16; vergl. o.a. 2Kron.25:4).

Hoe zien jullie dit?
Wordt hier dan nu anders over gedacht?
Er wordt door sommige christenen nog steeds gezegd dat de HEERE de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Hem haten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: over Exodus 20 vers 5

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:
-DIA- schreef:
Arja schreef:Wel een goed onderwerp.

Het idee dat God kinderen laat boeten voor de schuld van hun voorgeslacht, heeft diepe theologische wortels (erfschuld), maar staat haaks op de waarheid dat “kinderen NIET om hun vaders ter dood gebracht zullen worden” (Deut.24:16; vergl. o.a. 2Kron.25:4).

Hoe zien jullie dit?
Wordt hier dan nu anders over gedacht?
Er wordt door sommige christenen nog steeds gezegd dat de HEERE de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Hem haten.
Dat is heel realistisch, een vreselijke waarheid. Een gezin verlaat een rechtzinnige kerk. De kinderen erven de leer van een andere kerk, en wordt het woord van vrije genade ontnomen doordat de ouders zondigden. Een groot nageslacht groeit nu op dat geen kennis meer heeft van de bevindelijke waarheid, en zonder de kennis van het Woord moet zo'n geslacht omkomen. Dat is de bezoeking van de zonde van de ouders, waarmee zij hun kinderen van de waarheid aftrokken. De ouders hebben dan de dure plicht verzuimd om hun kinderen in de Waarheid te onderwijzen. Als dan God Zelf niet tussenbeide komt moet zo'n geslacht noodwendig verloren gaan. En de kinderen van die kinderen? We kunnen tot het vierde geslacht tellen, maar ik meen dat hier het vierde geslacht staat voor meerdere geslachten na hen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: over Exodus 20 vers 5

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:
Arja schreef:
-DIA- schreef:
Arja schreef:Wel een goed onderwerp.

Het idee dat God kinderen laat boeten voor de schuld van hun voorgeslacht, heeft diepe theologische wortels (erfschuld), maar staat haaks op de waarheid dat “kinderen NIET om hun vaders ter dood gebracht zullen worden” (Deut.24:16; vergl. o.a. 2Kron.25:4).

Hoe zien jullie dit?
Wordt hier dan nu anders over gedacht?
Er wordt door sommige christenen nog steeds gezegd dat de HEERE de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Hem haten.
Dat is heel realistisch, een vreselijke waarheid. Een gezin verlaat een rechtzinnige kerk. De kinderen erven de leer van een andere kerk, en wordt het woord van vrije genade ontnomen doordat de ouders zondigden. Een groot nageslacht groeit nu op dat geen kennis meer heeft van de bevindelijke waarheid, en zonder de kennis van het Woord moet zo'n geslacht omkomen. Dat is de bezoeking van de zonde van de ouders, waarmee zij hun kinderen van de waarheid aftrokken. De ouders hebben dan de dure plicht verzuimd om hun kinderen in de Waarheid te onderwijzen. Als dan God Zelf niet tussenbeide komt moet zo'n geslacht noodwendig verloren gaan. En de kinderen van die kinderen? We kunnen tot het vierde geslacht tellen, maar ik meen dat hier het vierde geslacht staat voor meerdere geslachten na hen.
Ontzettend, maar o zo waar.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: over Exodus 20 vers 5

Bericht door Zonnebloem »

-DIA- schreef:
Arja schreef:
-DIA- schreef:
Arja schreef:Wel een goed onderwerp.

Het idee dat God kinderen laat boeten voor de schuld van hun voorgeslacht, heeft diepe theologische wortels (erfschuld), maar staat haaks op de waarheid dat “kinderen NIET om hun vaders ter dood gebracht zullen worden” (Deut.24:16; vergl. o.a. 2Kron.25:4).

Hoe zien jullie dit?
Wordt hier dan nu anders over gedacht?
Er wordt door sommige christenen nog steeds gezegd dat de HEERE de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Hem haten.
Dat is heel realistisch, een vreselijke waarheid. Een gezin verlaat een rechtzinnige kerk. De kinderen erven de leer van een andere kerk, en wordt het woord van vrije genade ontnomen doordat de ouders zondigden. Een groot nageslacht groeit nu op dat geen kennis meer heeft van de bevindelijke waarheid, en zonder de kennis van het Woord moet zo'n geslacht omkomen. Dat is de bezoeking van de zonde van de ouders, waarmee zij hun kinderen van de waarheid aftrokken. De ouders hebben dan de dure plicht verzuimd om hun kinderen in de Waarheid te onderwijzen. Als dan God Zelf niet tussenbeide komt moet zo'n geslacht noodwendig verloren gaan. En de kinderen van die kinderen? We kunnen tot het vierde geslacht tellen, maar ik meen dat hier het vierde geslacht staat voor meerdere geslachten na hen.
Je legt iets in deze tekst wat er niet staat. Het gaat hier niet om het weggaan bij een kerk. Het is veel dichterbij. Het gaat hier om het maken, hebben, iets aanbidden en dienen in de plaats van de God van Israel.

Alles draait om het liefhebben van de God. Mozes zegt: ‘En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen die Mij liefhebben en Mijn geboden onderhouden.‘ Dat gaat dieper dan het blijven bij een kerk.

In nieuw testamentische taal: "En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in de naam van Zijn Zoon Jezus Christus en elkander liefhebben. Gelijk Hij ons een gebod gegeven heeft," (1 Johannes 3:23).

Indien iemand de Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking; Maranatha!
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: over Exodus 20 vers 5

Bericht door Adagio »

W á Brakel in de Redelijke Godsdienst:
God laat de zonde toe in het begin, dat ze geschiedt. Psalm 81:13. Dus heb Ik het overgegeven in het goeddunken huns harten, dat ze wandelen in hun overwegingen. Hand. 14:16. Welke in de verleden tijden al de heidenen heeft laten wandelen in hun wegen. Gen. 20:6. Ik heb u ook belet van tegen Mij te zondigen, daarom heb Ik u niet toegelaten haar aan te roeren. Dit is niet een leeg toezien, en maar slechts de zondaar te laten begaan; maar ‘t is toelating, die werkzaam is, en bestaat in:
  1. God komt voor, bepaalt en volhardt met zijn krachtige invloed in de mens, in zijn bekwaamheden en in zijn beweging, zodat hij werken kan en werkt, zich kan bewegen en zich beweegt.
  2. God laat gelegenheden voorkomen, die de mens recht gebruiken zou, indien hij volmaakt was, en nu nog verbonden is wel te gebruiken; maar door zijn verdorvenheid misbruikt hij die. Davids lust werd ontstoken door het zien van Bathseba, 2 Sam. 11:2. Achabs toorn ontstak op het woord van de profeet Elia, 1 Kon. 21:20. De begeerlijkheden ontvonken zelfs door de wet. Rom. 7:8. De zonde oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht.
  3. God weigert rechtvaardig en vrijelijk nieuwe genade, als de mens in gelegenheden tot zondigen komt, en wil de mens, nu tot de zonde geneigd, geen kracht geven om de zonde te weerstaan, maar laat hem in zijn wangestalte, waardoor hij bekwaam en geneigd is allerlei zonden te bedrijven. Jer. 16:13. Aldaar zult gij andere goden dienen, dag en nacht, omdat Ik u geen genade zal geven.
  4. God onttrekt wel door een rechtvaardig oordeel over de verleden zonden zijn weerhoudende kracht, die Hij gewoon was naast hem te oefenen, en laat de zondaar aan zichzelf. 2 Kron. 32:31. Als de gezanten bij hem waren, verliet hem God, om hem te verzoeken.
  5. God geeft door een rechtvaardig oordeel de zondaar wel over aan zijn eigen begeerlijkheden, en straft alzo zonden met zonden. Rom. 1:28. Gelijk het hun niet goed gedacht heeft God in erkentenis te houden, zo heeft hen God overgegeven in een verkeerde zin, om te doen dingen, die niet betamen. 2 Thess. 2:10, 11. Daarvoor dat zij de liefde tot de waarheid niet aangenomen hebben, om zalig te worden. En daarom zal hun God zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven. 2 Sam. 16:11. Laat hem geworden, dat hij vloeke, want de HEERE heeft het hem gezegd.
  6. God laat de duivel los om al zijn krachten op een mens in te spannen, die hem dan als een tol door middel van zijn ontvonkte begeerlijkheden omdrijft van de ene zonde tot de andere. 1 Sam. 16:14. De Geest des HEEREN week van Saul, en een boze geest van de HEERE verschrikte hem. 1 Kon. 22:22. Gij (boze geest, duivel) zult overreden, en zult het ook vermogen, gaat uit, en doet alzo.
  7. God verstokt en versteent het hart van de zondaar, en laat hem zonder gevoel in de zonde voortgaan. God zelf gebruikt die woorden, en zegt dat Hij dat doet. Exod. 7:3, 13. Ik zal Farao’s hart verharden. Farao’s hart verstokte. Dit verharden is niet een instorting van enige kwade of zondige gestalte, maar een heilige, verborgen werking, op een buitengewone wijze gewone misbruikte gaven onttrekkende, Zichzelf geheel verbergende, zodat er geen indruk of gevoel is van God en het geweten, de zondaar aan zijn eigen woedende lusten overgevende, en de duivelen op hem loslatende, in welke staat de zondaar niet anders kan dan zondigen, en door gedurig zondigen verhard wordt. Daarom wordt ‘t geen Exod. 7:3 Gode wordt toegeschreven, Farao toegeschreven. Exod. 8:15. Toen nu Farao zag, dat er verademing was, verzwaarde hij zijn hart.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: over Exodus 20 vers 5

Bericht door Arja »

@Adagio, over stukje e
God geeft door een rechtvaardig oordeel de zondaar wel over aan zijn eigen begeerlijkheden, en straft alzo zonden met zonden. Rom. 1:28. Gelijk het hun niet goed gedacht heeft God in erkentenis te houden, zo heeft hen God overgegeven in een verkeerde zin, om te doen dingen, die niet betamen.God geeft door een rechtvaardig oordeel de zondaar wel over aan zijn eigen begeerlijkheden, en straft alzo zonden met zonden. Rom. 1:28. Gelijk het hun niet goed gedacht heeft God in erkentenis te houden, zo heeft hen God overgegeven in een verkeerde zin, om te doen dingen, die niet betamen. 2 Thess. 2:10, 11. Daarvoor dat zij de liefde tot de waarheid niet aangenomen hebben, om zalig te worden. En daarom zal hun God zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven. 2 Sam. 16:11. Laat hem geworden, dat hij vloeke, want de HEERE heeft het hem gezegd. Daarvoor dat zij de liefde tot de waarheid niet aangenomen hebben, om zalig te worden. En daarom zal hun God zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven. 2 Sam. 16:11. Laat hem geworden, dat hij vloeke, want de HEERE heeft het hem gezegd.
Waarheid op zich. Vraag: wat voor link heeft dit met het straffen van de kinderen van degenen die afgoderij bedrijven?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: over Exodus 20 vers 5

Bericht door Adagio »

Arja schreef:-God geeft door een rechtvaardig oordeel de zondaar wel over aan zijn eigen begeerlijkheden, en straft alzo zonden met zonden.-
Waarheid op zich. Vraag: wat voor link heeft dit met het straffen van de kinderen van degenen die afgoderij bedrijven?
Dat genade altijd een onverdiend wonder is, een vrije genade. Van Hizkia lezen we: "Hij nam de hoogten weg en brak de opgerichte beelden en roeide de bossen uit; en hij verbrijzelde de koperen slang, die Mozes gemaakt had, omdat de kinderen Israëls tot die dagen toe aan haar gerookt hadden; en hij noemde ze Nehûstan. Hij betrouwde op den HEERE, den God Israëls, zodat na hem zijns gelijke niet was onder alle koningen van Juda, noch die vóór hem geweest waren."
Terwijl we van zijn vader Achaz lezen: "En Achaz verzamelde de vaten van het huis Gods en hieuw de vaten van het huis Gods in stukken en sloot de deuren van het huis des HEEREN toe; daartoe maakte hij zich altaren in alle hoeken te Jeruzalem. Ook maakte hij in elke stad van Juda hoogten om anderen goden te roken; alzo verwekte hij den HEERE, zijner vaderen God, tot toorn. Het overige nu zijner geschiedenissen en al zijn wegen, de eerste en de laatste, zie, zij zijn geschreven in het boek der koningen van Juda en Israël. En Achaz ontsliep met zijn vaderen en zij begroeven hem in de stad te Jeruzalem; maar zij brachten hem niet in de graven der koningen Israëls; en zijn zoon Jehizkía werd koning in zijn plaats."
Merk op het gebed van Ezra in hoofdstuk 9, of anders van een Daniël: zij wasten echt niet hun handen in onschuld, maar werden schuldenaar, ook over de zonden van hun voorvaderen.
Plaats reactie