Dank je @ Jongere.Jongere schreef:De uitdrukking van ds. van der Poel is - denk ik - afgeleid van de uitdrukking unio mystica. Dat is een in de theologie veel gebruikt begrip om de geestelijke verbinding tussen Christus en de gelovigen mee aan te duiden. Het is bijvoorbeeld een centraal thema in de theologie van Calvijn.
De letterlijke betekenis van het woord mystiek (geheimzinnig) hoeven wij ons ook niet te laten afnemen door een verkeerd gebruik ervan. Het kan goed gebruikt worden om het geheimenis van het werk van de Geest mee te benoemen.
Dan moet er wel helder onderscheiden worden met de stroming van de mystici. Tiberius benoemt uiteindelijk het beste criterium, namelijk de plaats van Christus. Ik zou daaraan toe willen voegen dat Christus altijd door het Woord gekend wordt. Als geestelijke ervaringen "ten koste" moeten gaan van deze elementen, gaat er iets mis. Dat is ook in bevindelijke kring helemaal niet denkbeeldig en een terechte waarschuwing.
Tegelijk is het verwijt bevinding = mystiek altijd wel heel snel gemaakt en dat gaat ook in dit topic weer vrij vlug. Dat is te gemakkelijk en wijst vaak vooral op een afkeer van de juiste plaats van bevinding in het geestelijk leven.
Ik weet niet welk artikel Delftenaar heeft gelezen. Zelf ken ik het artikel van prof. Van Ruler, "Licht- en schaduwzijden in de bevindelijkheid", waarin dit onderwerp ook besproken wordt.
Ik wist het niet helemaal goed te omschrijven, maar dit bedoelde hij.
Ds. van der Poel had wel vaker specifieke opmerkingen, die een diepe inhoud hadden.