Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door GGBeroopingswerk »

Het boek heb ik nog niet gelezen. Maar bij het lezen van recensie in het RD van vandaag, bleef bij mij één vraag hangen:
Hoe kan het dat een predikant die zoveel jaar rector is geweest van de Theologische School niet afweet van de door de synode vastgestelde leeruitspraken?

Of moet ik zeggen: Hoe kan het dat van de leer afwijkende leden die publiceren in de ban worden gedaan terwijl dit de rector vrij staat te doen?
Laatst gewijzigd door GGBeroopingswerk op 10 aug 2017, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door DDD »

Dat is al jaren. Het is goed dat men geen ruzie wil, maar voor het overige heeft het voor veel problemen gezorgd.

Van in de ban doen heb ik overigens nooit vernomen. Wel van machtsmisbruik in Barneveld, maar dat is niet hetzelfde.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Vorst »

Ik las de recensie op rd.nl. Ik begrijp niet waarom altijd dezelfde recensent van stal gehaald wordt. Overigens laat de recensie qua inhoud ook niet echt een positief gevoel achter. Moerkerken schurkt wel erg dicht tegen de ggin aan.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Ad Anker »

GGBeroopingswerk schreef:Het boek heb ik nog niet gelezen. Maar bij het lezen van recensie in het RD van vandaag, bleef bij mij één vraag hangen:
Hoe kan het dat een predikant die zoveel jaar rector is geweest van de Theologische School niet afweet van de door de synode vastgestelde leeruitspraken?

Of moet ik zeggen: Hoe kan het dat van de leer afwijkende leden die publiceren in de ban worden gedaan terwijl dit de rector vrij staat te doen?
Interessant. Wijkt ds. Moerkerken in zijn boek van de leer af? Wel een grootse uitspraak voor iemand die het boek niet gelezen heeft.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Marion »

'k ben heel blij met de positieve toonzetting van ds. Roos.
Dit tekent toch wel dat het klimaat steeds gunstiger wordt tussen beide kerkverbanden.
Dat is alleen maar winst te noemen.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Onbemind »

GGBeroopingswerk schreef:Het boek heb ik nog niet gelezen. Maar bij het lezen van recensie in het RD van vandaag, bleef bij mij één vraag hangen:
Hoe kan het dat een predikant die zoveel jaar rector is geweest van de Theologische School niet afweet van de door de synode vastgestelde leeruitspraken?

Of moet ik zeggen: Hoe kan het dat van de leer afwijkende leden die publiceren in de ban worden gedaan terwijl dit de rector vrij staat te doen?
Ik heb het boek al paar weken liggen, ben benieuwd naar die recensie. Kan je me de url sturen? Of anders kort samenvatten, ik heb geen account voor het rd.
Ignoti nulla cupido.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: RE: Re: RE: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door GGBeroopingswerk »

Onbemind schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Het boek heb ik nog niet gelezen. Maar bij het lezen van recensie in het RD van vandaag, bleef bij mij één vraag hangen:
Hoe kan het dat een predikant die zoveel jaar rector is geweest van de Theologische School niet afweet van de door de synode vastgestelde leeruitspraken?

Of moet ik zeggen: Hoe kan het dat van de leer afwijkende leden die publiceren in de ban worden gedaan terwijl dit de rector vrij staat te doen?
Ik heb het boek al paar weken liggen, ben benieuwd naar die recensie. Kan je me de url sturen? Of anders kort samenvatten, ik heb geen account voor het rd.
Ds. J. Roos is blij dat ds. Moerkerken op de punten Evangeliebeloften en pleiten op de GGiN lijn zit.

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door DDD »

Marion schreef:'k ben heel blij met de positieve toonzetting van ds. Roos.
Dit tekent toch wel dat het klimaat steeds gunstiger wordt tussen beide kerkverbanden.
Dat is alleen maar winst te noemen.
Minder ruzie maken is prima. Maar dwalingen binnen de GG kan ik bepaald geen winst noemen. De betekenis van de doop is een belangrijk punt in de gereformeerde leer.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door -DIA- »

„Met boek ”Zonder enige twijfel” heeft ds. Moerkerken gereformeerde gezindte dienst bewezen”

•Ds. J. Roos

Het is begrijpelijk dat er een groot aantal verklaringen over de Heidelbergse Catechismus is geschreven. Over de Nederlandse Geloofsbelijdenis zijn beduidend minder verklaringen verschenen. Het was een goed streven van ds. A. Moerkerken om bij zijn afscheid als rector van de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten een verklaring van de Nederlandse Geloofsbelijdenis uit te geven.

Ds. Moerkerken schrijft in zijn woord vooraf dat het boek ”Zonder enige twijfel” een weergave is van een serie lidmatencatechisaties die gehouden zijn in Nieuw-Beijerland en Gouda. Het feit dat het om catechisaties gaat, betekent dat de nadruk in zijn boek valt op de behandeling van de leer, waarin het meditatieve element niet ontbreekt. Na een grondige uitleg van elk geloofsartikel wordt het afgesloten met het beantwoorden van gestelde vragen.

We achten de Nederlandse Geloofsbelijdenis van groot belang omdat zij de Schrift naspreekt. Tijdens een discussie die wij met andersdenkenden hadden over deze belijdenis werd smalend gezegd dat wij een „papieren paus” eerden. Niets is minder waar. Gods Woord alleen is voor ons normatief en we achten genoemde belijdenis hierop gegrond.
Ds. Moerkerken formuleert op heldere wijze het belang van deze belijdenis met drie redenen. In de eerste plaats is zij tot troost van Gods Kerk. In de tweede plaats vormt zij een akkoord van kerkelijke gemeenschap. In de derde plaats dient zij om de dwaalleer te weerleggen. Het is noodzakelijk dat iedereen Gods Woord en onze belijdenisgeschriften onderzoekt. In dit kader lazen we een treffende opmerking van de schrijver: „Ik zou zeggen: onderzoek de Schriften, en besteed daar je kostelijke tijd maar aan. Aan de andere kant zeg ik toch dat één minuut op de leerschool van de Heilige Geest u meer leert dan tien jaar graven in de ”Institutie” en de ”Redelijke Godsdienst”. Daarmee is dat laatste beslist niet waardeloos, de Heere kan het heiligen.”

Helder beantwoord
Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met het beantwoorden van vaak pittige vragen. Of de schrijver het volledige antwoord op dat moment paraat had, of dat hij dit thuis uitschreef en de andere week voorlas, is niet duidelijk. Belangrijker is dat de predikant heldere antwoorden geeft. Hoewel hij zich vaak geplaatst zag voor moeilijke dogmatische vraagstukken, bezit hij de gave om deze op begrijpelijke wijze te bespreken en met eenvoudige voorbeelden te verduidelijken.
Al wordt er over het pleiten op de doopbelofte in zijn kerkverband verschillend gedacht, ds. Moerkerken schroomt niet om te schrijven dat alleen Gods ware volk door de Heere daartoe gerechtigd is. Als het gaat over Gods voorzienigheid hadden we verwacht dat er vragen over vaccinatie en inenten waren gesteld, omdat de predikant in zijn verklaring hierover zwijgt. Of heeft ds. Moerkerken deze tere onderwerpen die ook tot de geloofsleer behoren in zijn boek niet willen aansnijden?
Het viel ons op dat de schrijver niet handelt over het door de synode van 1986 gemaakte onderscheid tussen Evangeliebeloften en verbondsbeloften. Tijdens de besprekingen die onze commissieleden van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland met de deputaten van de Gereformeerde Gemeenten voerden (over kerkelijke eenheid en verscheidenheid), kon men hierover geen heldere argumenten aandragen. Daarom verwondert het ons dat ds. Moerkerken Evangeliebeloften en verbondsbeloften alleen aan Gods volk toeschrijft. We achten dit zuiver naar Gods Woord.

Heldere inhoud
We omschrijven het boek ”Zonder enige twijfel” als gedegen, zuiver en onderwijzend, waardoor er een helder licht valt op de geloofsbelijdenis van Guido de Brès. De kracht van dit boek is gelegen in het feit dat de schrijver de uitleg van de geloofsleer steeds herleidt uit en grondt op Gods Woord. De predikant leert ons ook dat de kracht van de geloofsleer ligt in het geloven van de waarheid van Gods Woord met ons hart.
Waar geen gezonde bevinding is, daar is ook geen zuivere godsdienst. We zijn ervan overtuigd dat de waarheid van Gods Woord alleen dan invloed op ons hart heeft als wij het door genade bij ervaring inleven. We voelen ons verbonden aan hen die in hun hart geloofsgenade hebben ontvangen, met hun mond geloofsbelijdenis afleggen en in hun leven de geloofspraktijk beoefenen.

Het is leerzaam dat onze ambtsbroeder verschillende malen ook iets over zijn pastorale ervaringen meedeelt, waardoor zijn uitleg wordt verlevendigd. Het zou het boek zeker gesierd hebben als de auteur niet alleen had beschreven hoe Gods Geest het Woord aan het hart van zondaars zegent, maar ook was ingegaan op de kracht van Christus’ bloed en Zijn dierbare gemeenschap. Hoewel we zijn terughoudendheid willen toeschrijven aan een zekere schroom, hadden we de lezers graag een blik in het hart van de schrijver gegund.

Enkele opmerkingen
Nog enkele opmerkingen tot besluit. Het verbaast ons dat de schrijver de betekenis van de woorden dat de Heere alles „uit niet” heeft geschapen, niet weet en het een mysterie acht. De gerenommeerde uitleggers zeggen allen „uit niets.”
Dat Zwingli leerde dat Christus bij het Heilig Avondmaal wel tegenwoordig is, maar dan in de gedachten van Zijn kinderen is niet volledig.
Op 21 april 2007 heeft paus Benedictus XVI officieel de leer van het voorgeborchte voor ongedoopte overleden kinderen afgeschaft.
Op de vraag waarom er geld moet worden gegeven bij het avondmaal, worden de liefdesmaaltijden in de gemeente te Korinthe als argument genoemd. De predikant zal ongetwijfeld weten dat deze maaltijden door misbruik zijn afgeschaft.
Een literatuurverwijzing en naamregister zouden het boek niet ontsierd hebben.
Bovengenoemde opmerkingen doen echter niets af aan de waardevolle inhoud, die we met instemming hebben gelezen. De schrijver heeft hiermee de hele gereformeerde gezindte een bijzondere dienst bewezen.

---
Boekgegevens:
Zonder enige twijfel, ds. A. Moerkerken; uitg. Den Hertog, Houten, 2017; ISBN 978 90331 2833 2; 535 blz.; € 32,50.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Jongere »

GGBeroopingswerk schreef:Het boek heb ik nog niet gelezen. Maar bij het lezen van recensie in het RD van vandaag, bleef bij mij één vraag hangen:
Hoe kan het dat een predikant die zoveel jaar rector is geweest van de Theologische School niet afweet van de door de synode vastgestelde leeruitspraken?

Of moet ik zeggen: Hoe kan het dat van de leer afwijkende leden die publiceren in de ban worden gedaan terwijl dit de rector vrij staat te doen?
Inmiddels komt de recensie in drie topics ter sprake.
Je post illustreert wel wat ik in een ander topic schreef. Het gaat nu alleen over de mogelijke overeenkomsten met de GGiN. Ik denk dat je je daarin niet zo moet laten sturen door de recensent en zijn keuzes. De focus hierop doet geen recht aan de opzet, inhoud en intentie van het besproken boek.
Al zijn de inhoudelijke punten die genoemd worden natuurlijk het bespreken wel waard.
Jongere schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/met-boek ... -1.1421599

Ik zie het als een positieve recensie van een goed, gedegen boek over de NGB.

Wel vind ik het jammer dat, door de insteek van de recensie, het boek gelijk in het licht wordt geplaatst van de verhouding tussen de GG en GGiN. Dat heeft natuurlijk met de keuze van de recensent te maken en is een perspectief dat best ter sprake mag komen.
Toch doe je het boek daarmee m.i. onvoldoende recht. Het is vooral breder van opzet dan deze discussies en theologisch waardevol.
Daarnaast doet het me altijd wat pijn als een overeenkomst wordt benoemd, door de diversiteit in het kerkverband ter sprake te brengen. Die diversiteit is er uiteraard, daar gaat het me niet om. Maar zulk zoeken naar eenheid, door de verschillen binnen het andere kerkverband te benoemen en daarin partij te kiezen, brengt uiteindelijk geen eenheid maar verdere verdeeldheid. Daar moeten we heel voorzichtig mee zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Herman »

Steunt de gedachte dat er onderscheid is in de beloften wel op de NGB?
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Refoforum2017 »

Ds. Moerkerken wordt hier door ds. Roos een hoek ingedrukt, die hij zelf niet wil. Hij zal de recensie dan ook zeker betreuren, is mijn verwachting. De citaten van ds. Moerkerken worden door ds. Roos volledig uit zijn verband gerukt. Het gevoel wat ik overhield na het lezen van de recensie was: ds. Roos begrijpt ds. Moerkerken niet, terwijl hij dat wel denkt. En hij richt door deze recensie wel schade aan... Velen (van links en rechts) worden door deze recensie weer bevestigd in hun karikatuur van de Ger. Gem. en dat raakt mij enorm.

Een aantal opmerkingen op stukjes uit de recensie:
Al wordt er over het pleiten op de doopbelofte in zijn kerkverband verschillend gedacht, ds. Moerkerken schroomt niet om te schrijven dat alleen Gods ware volk door de Heere daartoe gerechtigd is.
Het klopt dat ds. Moerkerken moeite heeft met het woord 'pleiten' vanwege het gevoel dat het iets te maken zou hebben met 'recht hebben op'. Ik kan daar in meekomen, hoewel je het woord 'pleiten' ook in een goede zin kunt gebruiken. Maar los daarvan, gaat het natuurlijk om de inhoud en niet om de woordkeus. In meerdere preken, die ik van hem gehoord heb, geeft hij juist aan dat de Doop een heerlijke grond is om hoopvol naar God toe te gaan, omdat God bereid is barmhartig te zijn. Dat is totaal wat anders dan de suggestie die ds. Roos wekt dat ds. Moerkerken vindt dat de doop allen betekenis heeft voor Gods volk. En dan er ook nog even aan toevoegen dat er in de GG verschillend over wordt gedacht. Preken voor eigen parochie is dat, om het bestaansrecht van de GGiN voor eigen achterban duidelijk te maken. Ik heb hier heel veel moeite mee. Waarom moet hij steeds benadrukken dat er toch wel echt een verschil is met de GG? Benoem gewoon alleen de positieve dingen van een recensie en verdraai de inhoud niet.
Als het gaat over Gods voorzienigheid hadden we verwacht dat er vragen over vaccinatie en inenten waren gesteld, omdat de predikant in zijn verklaring hierover zwijgt. Of heeft ds. Moerkerken deze tere onderwerpen die ook tot de geloofsleer behoren in zijn boek niet willen aansnijden?
Hier zit ironie in... Alsof ds. Moerkerken moeilijke onderwerpen moedwillig uit de weg te gaat, terwijl ze (volgens ds. Roos) van wezenlijk belang zijn.
Tijdens de besprekingen die onze commissieleden van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland met de deputaten van de Gereformeerde Gemeenten voerden (over kerkelijke eenheid en verscheidenheid), kon men hierover geen heldere argumenten aandragen.
Dit is toch ongelofelijk? Ds. Roos zou zo eerlijk moeten zijn door zeggen dat hij de opvatting van de GG-deputaten niet deelt, maar hij maakt ze gewoon belachelijk, alsof ze niet eens zouden weten waar ze voor staan. Ds. Roos zegt eigenlijk dat ze met een mond vol tanden daar zaten en geen argumenten hadden.
Daarom verwondert het ons dat ds. Moerkerken Evangeliebeloften en verbondsbeloften alleen aan Gods volk toeschrijft. We achten dit zuiver naar Gods Woord.
Ds. Moerkerken is absoluut niet van mening dat de Evangeliebeloften slechts bestemd zijn voor Gods volk, wel dat ze alleen vervuld zullen worden in het leven van Gods volk. Dat heeft hij geschreven en gezegd. Maar ds. Roos concludeert daaruit dat Moerkerken de beloften alleen voor Gods volk vindt, maar dat is dus absoluut onwaar. Hij begrijpt ds. Moerkerken op dit punt niet. En door zijn zin 'we achten dit zuiver naar Gods Woord' geeft hij indirect aan dat een groot van de Ger. Gem. iets leert wat niet zuiver is naar Gods Woord, gelet op zijn opmerkingen over de deputaten en de verschillen binnen de GG.

Nadat ik deze recensie had gelezen, pakte ik vrijwel direct de Saambinder en trof daarin de recensie van het boek van Th. Avinck (door ds. Visscher). Wat een verademing was dat, om te lezen over het welmenend aanbod van genade en hoe daar door de theologen in de geschiedenis over werd gedacht. Geen krampachtige manier van omgaan met dogmatiek, maar een levende en praktische inhoud van de theologie!
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door freek »

Ik heb geen mening over deze recensie in het algemeen, noch over het boek, omdat de thematiek me niet bezighoudt. Maar die opmerking van Roos over gesprekken die er zouden zijn en waarbij de Ger.Gem-deputaten met een mond vol tanden zouden staan, vond ik nogal ongepast. En voegt in het kader van een recensie helemaal niets toe.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Ad Anker »

Refoforum2017: een recensie mag ook kritische noten kraken. Jij maakt daar gelijk van alles van. Dat mag natuurlijk.

Je laatste alinea verrast me. Juist ds. Roos geeft aan dat hij in het boek leest over de weg Hoe de zondaar tot God komt maar dat hij meer had willen lezen over het leven met Christus. Hij wil dus meer dan alleen maar dorre dogmatiek. En over de ouden en het aanbod van genade: ik raad je aan de laatste jaargang van De Wachter Sions te lezen. Daar lees je er veel van. Ik durf te beweren dat je daarin meer vindt dan in de laatste jaargang van de Saambinder bijvoorbeeld. Ik volg je echt niet in je negatieve posting.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Zonder enige twijfel, Ds. A. Moerkerken

Bericht door Ad Anker »

freek schreef:Ik heb geen mening over deze recensie in het algemeen, noch over het boek, omdat de thematiek me niet bezighoudt. Maar die opmerking van Roos over gesprekken die er zouden zijn en waarbij de Ger.Gem-deputaten met een mond vol tanden zouden staan, vond ik nogal ongepast. En voegt in het kader van een recensie helemaal niets toe.
Vandaar dat ds. Moerkerken in zijn boek dat onderscheid niet maakt, stel ik me zo voor. In die zin is die opmerking wel ter zake doende. Het is niet echt uit te leggen.
Plaats reactie