Geestelijke doodstaat

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:3. Er is door jou en vooral Sheba steeds gezegd dat het geestelijke leven pas begint bij kennis van Christus en de zekerheid van de vergeving der zonden. Predikers als Owen,Watson,Sibbes en Winslow zeggen bewijsbaar iets anders. ...

Niemand op dit forum beweert dat wij zalig kunnen worden zonder kennis van Christus en de vergeving der zonden maar daar begint het niet.
Volgens mij laat je nu Owen iets bewijzen wat er niet staat. Ik haal nog even een stukje van het laatste citaat naar voren en breng daarin wat onderstrepingen aan:
John Owen schreef:De verzoening door Christus, zeg ik, de volheid der verlossing die in Hem is, en dus ook de vergeving door Zijn bloed voor de gelovigen, voortvloeiende uit de goede wil, de genade en liefde des Vaders, is de eerste evangelieontdekking, waar een zondaar zich op een zaligmakende wijze mede verenigt. De bijzondere verzekering ontstaat naderhand, of kan naderhand ontstaan.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Ik heb vele Schriftplaatsen aangehaald bv Ezechiel 36.
Het lijkt me niet ondienstig in dit verband te wijzen op de Schotse prediker McCheyne, die in een preek over 'De overtuiging van zonde' een onderscheid maakt tussen overtuiging van zonde en het gevoel van de walgelijkheid der zonde.
R.M. McCheyne schreef:Overtuiging van zonde is niet het gevoel van de walgelijkheid der zonde. Deze wordt gevoeld door een kind van God. (...) Een onbekeerde ziel is echter nimmer in de tegenwoordigheid van de verzoende God geweest, en alzo kan ook de zonde niet duister en walgelijk in zijn ogen zijn.
Overtuiging van zonde --> vóór het geloof
Walging van de zonde --> ná het geloof
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Vagari »

Huisman, wat wilt u nu zeggen?
In mijn ogen dit:

1. De Heere Jezus is het leven. En Hem te kennen is het leven. En als we Hem niet kennen zijn we niet levend gemaakt. Waar of niet waar? Huisman: waar --> Bijbels

2. Het werk van de Heere begint niet met de kennis van de Heere Jezus. Waar of niet waar? Huisman: waar --> Bijbels

3. De verslagenheid in het hart op de pinksterdag is leven. Waar niet waar? Huisman: waar. --> Huh?!?

Dus de Heere Jezus = Leven. En kennis van de Heere Jezus = Leven
En dan zegt huisman: verslagenheid = leven.

Wat is die verslagenheid dan? Gaat dat niet over de verwerping van de Heere Jezus? Dus: verwerping van Jezus ≠ leven.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:Ik heb vele Schriftplaatsen aangehaald bv Ezechiel 36.
Het lijkt me niet ondienstig in dit verband te wijzen op de Schotse prediker McCheyne, die in een preek over 'De overtuiging van zonde' een onderscheid maakt tussen overtuiging van zonde en het gevoel van de walgelijkheid der zonde.
R.M. McCheyne schreef:Overtuiging van zonde is niet het gevoel van de walgelijkheid der zonde. Deze wordt gevoeld door een kind van God. (...) Een onbekeerde ziel is echter nimmer in de tegenwoordigheid van de verzoende God geweest, en alzo kan ook de zonde niet duister en walgelijk in zijn ogen zijn.
Overtuiging van zonde --> vóór het geloof
Walging van de zonde --> ná het geloof
Het gaat mij niet om dit verschil maar om de (eerste) vrucht van het nieuwe leven. walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u
; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.
29 En Ik zal u verlossen van al uw onreinigheden; en Ik zal roepen tot het koren, en zal dat vermenigvuldigen, en Ik zal geen honger op u leggen.
30 En Ik zal de vrucht van het geboomte en de inkomst des velds vermenigvuldigen; opdat gij de smaadheid des hongers niet meer ontvangt onder de heidenen.
31 Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen en uw handelingen, die niet goed waren; en gij zult een walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Geestelijke doodstaat

Bericht door Vagari »

Trouwens een vraag.
Pas hoorde ik in een preek: Als de Heere iemand levend maakt leer je de Heere Jezus echt nog niet kennen hoor. Nee, als de Heere iemand levend gemaakt heeft dan laat de Heere hem eerst zien dat hij dood is. (Dit zei de predikant notabene vanuit Efeze 2)

Mijn vraag: Nu speelt iedereen een toneelstukje op deze wereld. Maar er is er toch Èèn die dat niet doet? Die de Waarheid is? Die niet liegen kan? Dus het kan toch niet zijn dat de Heere je leert dat je dood bent terwijl Hij je net levend gemaakt heeft?

Ik weet dat er in de Bijbel wel iets staat over de oude mens omdragen als een dood lichaam maar dat bedoelde deze predikant niet. Zeker niet als hij zegt dat het is voordat je de Heere Jezus kent.

Je kunt toch nergens op bouwen als het Fundament niet goed is? Het leven komt toch na de dood? En dat is toch geen schijndood?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Het gaat mij niet om dit verschil maar om de (eerste) vrucht van het nieuwe leven. walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u
; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.
29 En Ik zal u verlossen van al uw onreinigheden; en Ik zal roepen tot het koren, en zal dat vermenigvuldigen, en Ik zal geen honger op u leggen.
30 En Ik zal de vrucht van het geboomte en de inkomst des velds vermenigvuldigen; opdat gij de smaadheid des hongers niet meer ontvangt onder de heidenen.
31 Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen en uw handelingen, die niet goed waren; en gij zult een walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen.
Lees nu eens goed: wanneer zullen ze denken aan hun ongerechtigheden en gruwelen? Juist, wanneer ze terug in het beloofde land (= in een verzoende staat met God) gekomen zijn. Dus om in lijn met McCheyne te blijven: het geestelijk leven begint niet met walging van de zonde, maar met overtuiging van de zonde. Goed onderscheiden!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:Het gaat mij niet om dit verschil maar om de (eerste) vrucht van het nieuwe leven. walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u
; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.
29 En Ik zal u verlossen van al uw onreinigheden; en Ik zal roepen tot het koren, en zal dat vermenigvuldigen, en Ik zal geen honger op u leggen.
30 En Ik zal de vrucht van het geboomte en de inkomst des velds vermenigvuldigen; opdat gij de smaadheid des hongers niet meer ontvangt onder de heidenen.
31 Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen en uw handelingen, die niet goed waren; en gij zult een walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen.
Lees nu eens goed: wanneer zullen ze denken aan hun ongerechtigheden en gruwelen? Juist, wanneer ze terug in het beloofde land (= in een verzoende staat met God) gekomen zijn. Dus om in lijn met McCheyne te blijven: het geestelijk leven begint niet met walging van de zonde, maar met overtuiging van de zonde. Goed onderscheiden!
Weet je nog wat jij schreef: Overtuiging van zonde --> vóór het geloof
Walging van de zonde --> ná het geloof

Dus er is al geestelijk leven voor het geloof?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door CvdW »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:
huisman schreef:Het gaat mij niet om dit verschil maar om de (eerste) vrucht van het nieuwe leven. walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u
; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.
29 En Ik zal u verlossen van al uw onreinigheden; en Ik zal roepen tot het koren, en zal dat vermenigvuldigen, en Ik zal geen honger op u leggen.
30 En Ik zal de vrucht van het geboomte en de inkomst des velds vermenigvuldigen; opdat gij de smaadheid des hongers niet meer ontvangt onder de heidenen.
31 Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen en uw handelingen, die niet goed waren; en gij zult een walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen.
Lees nu eens goed: wanneer zullen ze denken aan hun ongerechtigheden en gruwelen? Juist, wanneer ze terug in het beloofde land (= in een verzoende staat met God) gekomen zijn. Dus om in lijn met McCheyne te blijven: het geestelijk leven begint niet met walging van de zonde, maar met overtuiging van de zonde. Goed onderscheiden!
Weet je nog wat jij schreef: Overtuiging van zonde --> vóór het geloof
Walging van de zonde --> ná het geloof

Dus er is al geestelijk leven voor het geloof?
Voor het geloof is er geen geestelijk leven, maar daar is wel overtuiging van zonde.
Christen was overtuigd en ging stad Verderf uit. Het geloof begon pas door de enge poort, want de poort is Christus.
Het wordt hier op RF erg ingewikkeld gemaakt. Alles bij elkaar houden is het beste en niet zoals onderstaand schema.
zondag: preek gehoord in de kerk (plaats van de Heilige Geest)
maandag: overtuigd van zonde
dinsdag: kerst beleefd
woensdag: goede vrijdag beleefd
donderdag: pasen beleefd
vrijdag: hemelvaart beleefd
zaterdag: pinksteren beleefd (de meesten halen zaterdag niet)
De week is te kort om alles te leren, waarom moet dan alles in 1 preek zitten.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Weet je nog wat jij schreef: Overtuiging van zonde --> vóór het geloof
Walging van de zonde --> ná het geloof

Dus er is al geestelijk leven voor het geloof?
Dat weet ik niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door huisman »

Ik denk dat alles wat ik wilde zeggen in dit topic wel gezegd is. Voor mij is dit topic dan ook klaar.
Dank aan de opponenten voor deze nuttige gedachtenwisseling.

Vr gr,
huisman
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Sheba »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:3. Er is door jou en vooral Sheba steeds gezegd dat het geestelijke leven pas begint bij kennis van Christus en de zekerheid van de vergeving der zonden. Predikers als Owen,Watson,Sibbes en Winslow zeggen bewijsbaar iets anders. ...

Niemand op dit forum beweert dat wij zalig kunnen worden zonder kennis van Christus en de vergeving der zonden maar daar begint het niet.
Volgens mij laat je nu Owen iets bewijzen wat er niet staat. Ik haal nog even een stukje van het laatste citaat naar voren en breng daarin wat onderstrepingen aan:
John Owen schreef:De verzoening door Christus, zeg ik, de volheid der verlossing die in Hem is, en dus ook de vergeving door Zijn bloed voor de gelovigen, voortvloeiende uit de goede wil, de genade en liefde des Vaders, is de eerste evangelieontdekking, waar een zondaar zich op een zaligmakende wijze mede verenigt. De bijzondere verzekering ontstaat naderhand, of kan naderhand ontstaan.
@Huisman
Ik heb verder niet meer gereageerd. En ga dat ook niet meer doen. De discussie begon behoorlijk vermoeiend te worden. Met het continu verdraaien van woorden en het niet direct ingaan op weerleggingen bij aangedragen Schriftplaatsen ( weerleggingen die NB je ook bij bijv. Calvijn tegen komt!) zonder ook maar enige vorm excuses.

De lezer oordele verder zelf.

Winslow's boekje dat jij aanraadde heb ik hier voor mij liggen.

Jij raadde mij het 2e en 3e hoofdstuk geloof ik aan?

Zelf begin ik altijd bij hfdst 1 in een boek :) en ik raad jou aan dat ook te doen.

En wat staat daar boven? Door Winslow zelf geschreven?

Christus, De aard en bron van het geestelijk leven

Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij. (Galaten 2:20)

En in dat geestelijk leven zijn schemeringen, schaduwen etc. ( wat ik ook nooit ontkend heb) Er zijn in het geestelijk leven momenten van licht en schaduw. Schaduwen die het geestelijk leven verduisteren en momenten van licht die het geestelijk levenspad verhelderen. Zoals het herstel van Gods beeld in de gelovige en de vruchten van de heiligmaking
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door eilander »

Sheba, meen je nu werkelijk dat er geen theologen in de Nadere Reformatie, of van de puriteinen bijvoorbeeld, zijn die een ander standpunt aanhangen hierover?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door huisman »

eilander schreef:Sheba, meen je nu werkelijk dat er geen theologen in de Nadere Reformatie, of van de puriteinen bijvoorbeeld, zijn die een ander standpunt aanhangen hierover?
Sheba gebruikt een debattruukje. Niemand heeft ontkent dat Christus de aard en bron van het geestelijke leven is.
Maar hoe wordt dat beleefd. Van stonde aan met zekerheid,zicht op Christus en de vergeving der zonden?
Mijn antwoord op deze vraag is nee en dat lezen wij in de Schrift en bij de oudvaders.

Nu echt ::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Sheba »

huisman schreef:
eilander schreef:Sheba, meen je nu werkelijk dat er geen theologen in de Nadere Reformatie, of van de puriteinen bijvoorbeeld, zijn die een ander standpunt aanhangen hierover?
Sheba gebruikt een debattruukje. Niemand heeft ontkent dat Christus de aard en bron van het geestelijke leven is.
Maar hoe wordt dat beleefd. Van stonde aan met zekerheid,zicht op Christus en de vergeving der zonden?
Mijn antwoord op deze vraag is nee en dat lezen wij in de Schrift en bij de oudvaders.

Nu echt ::bye
Niks ::bye
Je doet het weer. Net doen of ik een trucje toepas.... Terwijl ik letterlijk jouw citaten aanhaal en letterlijk Winslow aanhaal. Ik pas geen trucje toe, maar ben gewoon oprecht in mijn antwoord. Ik hoop dat jij dat ook ben.

En dan kom je snel met ja maar niemand zegt dat Hij niet de aard en bron is?

Dit zijn letterlijk jouw woorden hoor Huisman.
Niemand op dit forum beweert dat wij zalig kunnen worden zonder kennis van Christus en de vergeving der zonden maar daar begint het niet.
Als iets de aard en bron is, Hoe kan je dan zeggen dat dat niet het begin is?

Weet je wel wat een bron is?
Weet je wel wat een aard is is?

Winslow doet dat juist wel. En van daaruit de licht en schaduw hoofdstukken. Hij zegt niet er is licht en schaduw zonder dat er sprake van geloof..Hij begint niet met licht en schaduw.

Ga dat boekje nu eens echt goed lezen!

En nogmaals waar in de Bijbel lees je dat de apostelen, de Moorman, de stokbewaarder of wie dan ook, de mensen die met Pinksteren tot geloof kwamen niet van stonde aan de verzekering van het eeuwige leven gevoelde....

Pinksteren. De harten werden doorstoken. Ze waren er helemaal ontdaan van. Niet verstandelijk, maar hun harten! Hebben wij Hem gekruisigd, de enige hoop op het eeuwige Leven? Wat moeten we doen? Er is geen hoop meer! Radeloosheid! Nu is het uitzichtloos! Vreselijk.

Petrus antwoord. bekeerd u! ( bekeren, ander zicht op Christus krijgen) Hij zegt niet fijn dat u zondekennis hebt, dat uw hart is doorstoken... U bent al wedergeboren. Nee, bekeer u! Jullie moeten een ander zicht op Christus krijgen!

En die dan zijn woord gaarne aannamen werden gedoopt.
En er werden velen (3000) gedoopt... (Waarom?)

En hoe zag dat leven eruit? Waren ze zo eendrachtelijk bijeen en alles samen delende en goede gaven gevende omdat zij geen hoop hadden op het Eeuwige Leven? Hoofd naar beneden omdat er in de aard geen hoop was? En waar was die hoop dan op gegrond?

.
Laatst gewijzigd door Sheba op 19 mei 2016, 11:26, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Maar hoe wordt dat beleefd. Van stonde aan met zekerheid,zicht op Christus en de vergeving der zonden?
Mijn antwoord op deze vraag is nee en dat lezen wij in de Schrift en bij de oudvaders.

Nu echt ::bye
Wat bedoel je met 'van stonde aan'?
Ik houd me maar aan het - mooie - citaat van Owen:
De verzoening door Christus, zeg ik, de volheid der verlossing die in Hem is, en dus ook de vergeving door Zijn bloed voor de gelovigen, voortvloeiende uit de goede wil, de genade en liefde des Vaders, is de eerste evangelieontdekking, waar een zondaar zich op een zaligmakende wijze mede verenigt. De bijzondere verzekering ontstaat naderhand, of kan naderhand ontstaan.
Maar blijkbaar is dit ook weer voor meerderlei uitleg vatbaar. :jongle
Plaats reactie