Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Refojongere

Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Refojongere »

Op dit forum wordt de standenleer bekritiseerd, verdedigd, en gepropageerd. Maar een paar vraagjes als buitenstaander:

1. Wat is de standenleer?
2. Welke standen heb je?
3. Op welke bijbelteksten/gedeelten worden deze standen en de leer hiervan gebaseerd?

Met vriendelijke groet,
Refojongere (een nieuwsgierige forummer buiten de Gereformeerde Gemeenten en dus vreemd van twee of drie verbondenleer en verbonds- en evangeliebeloften etc.)
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

... twee of drie verbondenleer en verbonds- en evangeliebeloften etc.)
Zijn geen onderwerpen die gergem-specifiek zijn.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Misschien kan iemand even (!)
de artikelenserie van Ds Moerkerken hier kopiëren?
Noot: ds. Moerkerken houdt niet van de term "standenleer".
Wel erkent hij, in het voetspoor van de oudvaders, dat er standen zijn in het genadeleven.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Op dit forum wordt de standenleer bekritiseerd, verdedigd, en gepropageerd. Maar een paar vraagjes als buitenstaander:

1. Wat is de standenleer?
2. Welke standen heb je?
3. Op welke bijbelteksten/gedeelten worden deze standen en de leer hiervan gebaseerd?

Met vriendelijke groet,
Refojongere (een nieuwsgierige forummer buiten de Gereformeerde Gemeenten en dus vreemd van twee of drie verbondenleer en verbonds- en evangeliebeloften etc.)
Lees het boekje "Bethel en Pniël" van ds. A. Moerkerken en je bent helemaal op de hoogte.
Of "Genadeleven en gendaeverbond" onlangs opnieuw uitgegeven bij uitg. Den Hertog - Houten.
warm aanbevolen.
jacob

Bericht door jacob »

en als ik dat nou niet doet. Is het dan heel erg????

het is toch wel gewoon samen te vatten?

Zijn standen soms de gebeurtenissen in de Christenreis?
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door jacob
en als ik dat nou niet doet. Is het dan heel erg????

het is toch wel gewoon samen te vatten?

Zijn standen soms de gebeurtenissen in de Christenreis?
Nee, maar in de Christenreis zitten zeker beelden van standen in het genadeleven.
jacob

Bericht door jacob »

noem er eens een paar.

ik weet het echt niet precies. Het verhaal in de saambinder heb ik niet gevolgd. Noem eens een stand?
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door jacob
noem er eens een paar.

ik weet het echt niet precies. Het verhaal in de saambinder heb ik niet gevolgd. Noem eens een stand?
Het zijn tere zaken, laten we dat vooropstellen. Zaken ook die zich beter laten beleven dan bespreken.

Maar 't is simpel, en bijbels: het hangt samen met de bevindelijke kennis van de heilsfeiten.
Dus er kan een tijd zijn dat een zondaar aan zijn bestaan buiten God ontdekt is, aan zijn hemelhoge schuld, en die gaat bewenen voor God, een onverklaarbare betrekking op God en een erkennen van eigen verlorenheid, dat er een belofte ontvangen mag worden van een Verlosser (denk aan de Kerk voor de daadwerkelijke komst van Christus). Maar een andere gang is toch wel als die Middelaar Gods en der mensen ook daadwerkelijk geopenbaard wordt in het hart en we Hem leren kennen als Persoon. (kerstfeest)
Een andere stand toch wel als we het leven in eigen hand niet kunnen houden en verloren moeten gaan en een geloofsoog ontvangen voor het lijden en sterven van de Borg en ook de daadwerkelijke vergeving der zonden afgekondigd mag worden in ons hart (Goede Vrijdag en Pasen).
Zo ook voor Pinksteren: de Geest der aanneming te mogen ontvangen, Abba Vader, kennis van de derde Persoon.
jacob

Bericht door jacob »

juist ja.

hoe zou jij het verschil in groeien in het geloof en de standen in het genade leven willen omschrijven.

sluit het een het andere uit of heeft het eigenlijk niks met elkaar te maken.





een andere vraag nav jouw posting;
hoe is er kennis van de Heilige Geest. Je kent de Heilige Geest alleen toch door Zijn werk?
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door jacob
juist ja.

hoe zou jij het verschil in groeien in het geloof en de standen in het genade leven willen omschrijven.

sluit het een het andere uit of heeft het eigenlijk niks met elkaar te maken.





een andere vraag nav jouw posting;
hoe is er kennis van de Heilige Geest. Je kent de Heilige Geest alleen toch door Zijn werk?
groeien in de genade is wat mij betreft nauw verbonden aan de standen, hoewel er binnen een "stand" ook duidelijk groei kan zijn (bijv. meer kennis van eigen verdorvenheid of van de namen, weldaden, ambten van Christus; of verdieping in heiligmaking).

De Heilige Geest kun je wel degelijk kennen als Persoon, de Heere Jezus introduceert Hem immers als Trooster, duidelijk als een Persoon. Ook het Grieks schijnt duidelijk op een Persoon te wijzen.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Oorspronkelijk gepost door jacob
juist ja.

hoe zou jij het verschil in groeien in het geloof en de standen in het genade leven willen omschrijven.

sluit het een het andere uit of heeft het eigenlijk niks met elkaar te maken.





een andere vraag nav jouw posting;
hoe is er kennis van de Heilige Geest. Je kent de Heilige Geest alleen toch door Zijn werk?
groeien in de genade is wat mij betreft nauw verbonden aan de standen, hoewel er binnen een "stand" ook duidelijk groei kan zijn (bijv. meer kennis van eigen verdorvenheid of van de namen, weldaden, ambten van Christus; of verdieping in heiligmaking).

De Heilige Geest kun je wel degelijk kennen als Persoon, de Heere Jezus introduceert Hem immers als Trooster, duidelijk als een Persoon. Ook het Grieks schijnt duidelijk op een Persoon te wijzen.
Hoe ken jij de Heilige Geest als persoon? Ik bedoel hoe is de kennis van de Heilige Geest.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door jacobHoe ken jij de Heilige Geest als persoon? Ik bedoel hoe is de kennis van de Heilige Geest.
Waarvan men niet weet behoort men niet te spreken.

L. Wittgenstein.

[Aangepast op 3/6/04 door Orckie]
jacob

Bericht door jacob »

wat is dat nou voor een antwoord.

citeer dan ds Moerkerken.
Orckie

Bericht door Orckie »

Ds. J. van Haaren heeft gezegd: sta niet naar grote zaken (waar hij "gevorderde" standen mee bedoelt), maar sta naar Christus.

Dat moet de kern zijn.

Toch preekte ds. Van Haaren wel standen, want ook de gelovigen moeten op hun gemis gewezen worden. Er is nog meer te krijgen.
Genade voor genade zegt Johannes 1.
Plaats reactie