Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef
Ik zie dat over de manier van discussiëren al iets gezegd is. Er worden geestelijke lessen uit de geschiedenis getrokken. Dit gedeelte van het Oude Testament getuigt van de Meerdere van Jozef, Jezus. Het bevat veel praktische lessen over het geestelijke leven. Dit is geen vergeestelijken, en natuurlijk, dat gevaar kan er zeker zijn.
Als jij de geschiedenis duidt met "Jozef is een mens van vlees en bloed die probeerde of zijn broers nog zo waren als vroeger" dan vraag ik me echt af of je wel op de goede plaats bent op een Refoforum. Hoogstens zou je inhoudelijk kunnen weerleggen waarom volgens jou de geschiedenis van Jozef (redder van het volk Israël, broer Juda die zich borg stelde etc.) niet gebruikt mag worden om geestelijke lessen te trekken over de Heere Jezus en de weg die Zijn volk gaat in het geestelijke leven.
Ik lees nergens in de drie formulieren, die ik, net als de Schrift, onderschrijf, dat ik de geschiedenissen moet vergeestelijken, ik zie wel degelijk de lijn van Juda die borg staat, maar verder zie ik dat God Jozef gebruikt om een volk in leven te houden.

Ik vraag me af of je het zelf wel begrijpt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Zita »

Ik ben bezig met de Bijbelstudieserie over Jozua van ds P. den Butter (http://www.prekensite.nl/preken-series/Jozua). In iedere Bijbelstudie weet hij de lijn naar de Heere Jezus te trekken. En tot nu toe (ik ben geloof ik bij aflevering 9) heb ik nog geen keer het idee gehad dat deze lijn niet ondersteund werd door de Schrift. Ik ga dus zelf wat voorzichtiger worden met roepen dat iets 'vergeestelijking' is.
Ik denk wel dat het goed is als een predikant duidelijk maakt hoe hij die geestelijke lijnen trekt. Soms worden in de preek over een tamelijk aardse geschiedenis geestelijke lessen geleerd, bijvoorbeeld als de predikant in de geschiedenis van Jozef met zijn broers standen in het geloofsleven ziet. Die gedachte kan hij niet baseren op het gedeelte, maar hij kan die wel associëren met dit gedeelte (terwijl hij ze dus op andere gedeelten in de Schrift baseert). Associatie hoeft mijns inziens niet kwalijk te zijn, maar dat mag dan wel geëxpliceerd worden. Vind ik.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door KDD »

zou de geloofs belijdenis hier ons niets zeggen: ... Intussen gebruiken wij nog de getuigenissen, genomen uit de Wet en de Profeten, om ons in het Evangelie te bevestigen, en ook om ons leven te reguleren, in alle eerbaarheid, tot Gods eer, volgens Zijn wil.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door samanthi »

Zita schreef:Ik ben bezig met de Bijbelstudieserie over Jozua van ds P. den Butter (http://www.prekensite.nl/preken-series/Jozua). In iedere Bijbelstudie weet hij de lijn naar de Heere Jezus te trekken. En tot nu toe (ik ben geloof ik bij aflevering 9) heb ik nog geen keer het idee gehad dat deze lijn niet ondersteund werd door de Schrift. Ik ga dus zelf wat voorzichtiger worden met roepen dat iets 'vergeestelijking' is.
Ik denk wel dat het goed is als een predikant duidelijk maakt hoe hij die geestelijke lijnen trekt. Soms worden in de preek over een tamelijk aardse geschiedenis geestelijke lessen geleerd, bijvoorbeeld als de predikant in de geschiedenis van Jozef met zijn broers standen in het geloofsleven ziet. Die gedachte kan hij niet baseren op het gedeelte, maar hij kan die wel associëren met dit gedeelte (terwijl hij ze dus op andere gedeelten in de Schrift baseert). Associatie hoeft mijns inziens niet kwalijk te zijn, maar dat mag dan wel geëxpliceerd worden. Vind ik.
Dat doet de Heere Jezus zelf ook, zoals de slang verhoogd s in de woestijn, of meer dan Salomo is hier.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Herman »

Dat is exact de reden dat Zijn volgelingen die begiftigd zijn met Zijn Heilige Geest de geschriften van het oude testament geestelijk lezen en verstaan.

Overigens is de voornaamste betekenis van de geschiedenis van Jozes heilshistorisch. En daarmee een belangrijke bevestiging van Gods goedheid en trouw voor een afkerig en tegenstrevig geslacht.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Dat is exact de reden dat Zijn volgelingen die begiftigd zijn met Zijn Heilige Geest de geschriften van het oude testament geestelijk lezen en verstaan.

Overigens is de voornaamste betekenis van de geschiedenis van Jozes heilshistorisch. En daarmee een belangrijke bevestiging van Gods goedheid en trouw voor een afkerig en tegenstrevig geslacht.
Eensch
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Ad Anker »

samanthi schreef:
Ik lees nergens in de drie formulieren, die ik, net als de Schrift, onderschrijf, dat ik de geschiedenissen moet vergeestelijken, ik zie wel degelijk de lijn van Juda die borg staat, maar verder zie ik dat God Jozef gebruikt om een volk in leven te houden.

Ik vraag me af of je het zelf wel begrijpt.
Ik zeg ook niets positiefs over vergeestelijken hoor. Wel geestelijke lessen trekken uit de geschiedenis in het oude testament. Ik zie dat herman daar wijze dingen over zegt, waar jij het mee eens bent.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:
samanthi schreef:
Ik lees nergens in de drie formulieren, die ik, net als de Schrift, onderschrijf, dat ik de geschiedenissen moet vergeestelijken, ik zie wel degelijk de lijn van Juda die borg staat, maar verder zie ik dat God Jozef gebruikt om een volk in leven te houden.

Ik vraag me af of je het zelf wel begrijpt.
Ik zeg ook niets positiefs over vergeestelijken hoor. Wel geestelijke lessen trekken uit de geschiedenis in het oude testament. Ik zie dat herman daar wijze dingen over zegt, waar jij het mee eens bent.
Ik krijg wel de indruk als ik het gecideerde stukje lees, ik het niet zo dan kun je beter meer posten, het is zo niet duidelijk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Zita »

samanthi schreef: Ik krijg wel de indruk als ik het gecideerde stukje lees, ik het niet zo dan kun je beter meer posten, het is zo niet duidelijk.
Ik begrijp je niet helemaal. Ergens in je zin loopt het niet goed.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door samanthi »

Zita schreef:
samanthi schreef: Ik krijg wel de indruk als ik het gecideerde stukje lees, ik het niet zo dan kun je beter meer posten, het is zo niet duidelijk.
Ik begrijp je niet helemaal. Ergens in je zin loopt het niet goed.
Klopt het moet zijn: is het niet zo dat je beter meer van de tekst kunt posten, het is zo niet duidelijk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Forummer »

Herman schreef:Dat is exact de reden dat Zijn volgelingen die begiftigd zijn met Zijn Heilige Geest de geschriften van het oude testament geestelijk lezen en verstaan.

Overigens is de voornaamste betekenis van de geschiedenis van Jozes heilshistorisch. En daarmee een belangrijke bevestiging van Gods goedheid en trouw voor een afkerig en tegenstrevig geslacht.
Oprechte vraag, zonder het bij voorbaat eens of oneens met je te zijn:

Hoe kunnen wij weten dat de voornaamste betekenis van de geschiedenis van Jozef heilshistorisch is?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
Herman schreef:Dat is exact de reden dat Zijn volgelingen die begiftigd zijn met Zijn Heilige Geest de geschriften van het oude testament geestelijk lezen en verstaan.

Overigens is de voornaamste betekenis van de geschiedenis van Jozes heilshistorisch. En daarmee een belangrijke bevestiging van Gods goedheid en trouw voor een afkerig en tegenstrevig geslacht.
Oprechte vraag, zonder het bij voorbaat eens of oneens met je te zijn:

Hoe kunnen wij weten dat de voornaamste betekenis van de geschiedenis van Jozef heilshistorisch is?
Omdat het in de Bijbel staat? Omdat Jozef een middel was om het volk te redden waaruit de Messias geboren moest worden?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Herman »

De heilshistorie loopt langs de lijn van de belofte van Genesis 3 vers 15 door heel het OT heen naar de komst van de Messias.

Binnen die lijn maken Jakob, Juda en Jozef onderdeel van Gods reddingsplan voor de wereld.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:
Herman schreef:Dat is exact de reden dat Zijn volgelingen die begiftigd zijn met Zijn Heilige Geest de geschriften van het oude testament geestelijk lezen en verstaan.

Overigens is de voornaamste betekenis van de geschiedenis van Jozes heilshistorisch. En daarmee een belangrijke bevestiging van Gods goedheid en trouw voor een afkerig en tegenstrevig geslacht.
Oprechte vraag, zonder het bij voorbaat eens of oneens met je te zijn:

Hoe kunnen wij weten dat de voornaamste betekenis van de geschiedenis van Jozef heilshistorisch is?
Omdat het in de Bijbel staat? Omdat Jozef een middel was om het volk te redden waaruit de Messias geboren moest worden?
Ik denk dat jij het anders duidt dan Herman.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?

Bericht door Herman »

Ik ben het met Ad eens. Dus dat zou raar zijn.
Plaats reactie