Uitleg Johannes 3:16

Online
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Uitleg Johannes 3:16

Bericht door DDD »

In de kerstvakantie heb ik een aantal Saambinders doorgenomen. Daarbij kwam ik in een Saambinder een recensie tegen van ds. J.M.D. de Heer, met daarin een opmerkelijk citaat. Ik heb even gezocht op Refoforum, maar deze discussie lijkt nog niet zo specifiek zijn gevoerd, hoewel ik wel twee gerelateerde discussies vond, zie onder voor de verwijzing.

Ik citeer eerst uit de recensie:
In de preek van ds. Van Dam kwam ik ook iets opvallends tegen. Deze liefelijke predikant sprak in Tholen over een liefelijke tekst, Johannes 3:16. Maar ds. Van Dam was er glashelder in: De wereld in Johannes 3:16 is de “wereld der uitverkorenen’’, zo hield hij de gemeente voor. Volgens hem wordt de tekst “vreselijk misbruikt’ door mensen met een remonstrantse boodschap. Op 75-jarige leeftijd noemde hij vanaf de preekstoel nog vlotweg de vier bezwaren op die ds. G.H. Kersten in zijn Gereformeerde Dogmatiek inbrengt tegen de leer van de algemene verzoening. Dat onderwijs zat er blijkbaar goed in! (…)
Ik heb op dit forum ook gelezen dat er mensen zijn die in dit verband de uitdrukking “Die allen, en die alleen” gebruiken. Die is ontleend aan de Dordse Leerregels.

Opmerkelijk genoeg ging bij ons gisteren de preek over de DL, hoofdstuk 2. En wat blijkt? Het citaat over die allen, en die alleen gaat helemaal niet over dit onderwerp. Maar over de levendmakende kracht van de verzoening van Christus. (DL II, 8)

Daar komt nog bij dat de DL heel uitdrukkelijk verwijzen naar Johannes 3:16, in artikel II, 5:

Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.


Aan een eerder draadje ontleen ik nog de opvatting van Calvijn:
That whosoever believeth on him may not perish. It is a remarkable commendation of faith, that it frees us from everlasting destruction. For he intended expressly to state that, though we appear to have been born to death, undoubted deliverance is offered to us by the faith of Christ; and, therefore, that we ought not to fear death, which otherwise hangs over us. And he has employed the universal term whosoever, both to invite all indiscriminately to partake of life, and to cut off every excuse from unbelievers. Such is also the import of the term World, which he formerly used; for though nothing will be found in the world that is worthy of the favor of God, yet he shows himself to be reconciled to the whole world, when he invites all men without exception to the faith of Christ, which is nothing else than an entrance into life.
Let us remember, on the other hand, that while life is promised universally to all who believe in Christ, still faith is not common to all. For Christ is made known and held out to the view of all, but the elect alone are they whose eyes God opens, that they may seek him by faith. Here, too, is displayed a wonderful effect of faith; for by it we receive Christ such as he is given to us by the Father -- that is, as having freed us from the condemnation of eternal death, and made us heirs of eternal life, because, by the sacrifice of his death, he has atoned for our sins, that nothing may prevent God from acknowledging us as his sons. Since, therefore, faith embraces Christ, with the efficacy of his death and the fruit of his resurrection, we need not wonder if by it we obtain likewise the life of Christ.
Nog wat info uit eerdere draadjes:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 21&t=10083

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... tekeningen

Ook de kanttekeningen geven geen enkele grond voor de door ds. De Heer genoemde opvatting. Heeft iemand enig idee waar deze opvatting dan ontstaan kan zijn?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Auto »

Ik begrijp het ook niet dat juist dat er uit gehaald wordt
Dat men zegt: "De wereld in Johannes 3:16 is de “wereld der uitverkorenen’’" is niet waar. Er staat het woord KOSMOS dat is de ganse wereld, ganse schepping."
aldus de leermeester van ds De Heer, ds Van Aalst in een preek gehouden in Rhenen.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Wilhelm »

Auto schreef:Ik begrijp het ook niet dat juist dat er uit gehaald wordt
Dat men zegt: "De wereld in Johannes 3:16 is de “wereld der uitverkorenen’’" is niet waar. Er staat het woord KOSMOS dat is de ganse wereld, ganse schepping."
aldus de leermeester van ds De Heer, ds Van Aalst in een preek gehouden in Rhenen.
Zo als ds van Aalst het stelt werd het gisteren in onze gemeente ook nog expliciet genoemd, door een toekomstige classis predikant van ds de Heer.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door -DIA- »

Auto schreef:Ik begrijp het ook niet dat juist dat er uit gehaald wordt
Dat men zegt: "De wereld in Johannes 3:16 is de “wereld der uitverkorenen’’" is niet waar. Er staat het woord KOSMOS dat is de ganse wereld, ganse schepping."
aldus de leermeester van ds De Heer, ds Van Aalst in een preek gehouden in Rhenen.
De kosmos is toch het geschapene? Deze heeft niet gezondigd. De mens in die kosmos,
dat geschapene wel. God kan geen gemeenschap hebben met de zonde en daarom ook niet met
de zondaar, tenzij dat Hij die aanziet in Christus naar het vrije en soevereine van Zijn welbehagen.

Ik ken de preken van ds. Van Dam wel, heb ook veel leespreken van hem gehoord. Deze prediker
verkondigd in ieder geval de leer zoals deze vanouds in onze gemeenten is verkondigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Panny »

Luther zegt in zijn preek "Het onvoorwaardelijke Evangelie!" over het willen verdraaien van deze tekst:

"Zij zullen de hele raad Gods tot zaligheid verdraaien, en zullen zich ook verzetten tegen het: “Alzo lief heeft God de wereld gehad.” Zij zullen
liever willen dat er geschreven stond: “Alzo lief heeft God de joden gehad”, want dan zouden zij daaruit kunnen afleiden, dat die liefde
onder het Nieuwe Testament alleen op christenen van enige betekenis doelde: op bekeerde christenen.
Zonder te begrijpen, dat juist zij, die Gods Woord alléén laten gelden en dat zonder spitsvondige opmerkingen geloven, bekeerde christenen zijn. "

En een stukje verder:

"De vergeving van zonden is geen systeem, dat de mens zich kan toeëigenen. Maar het wordt u verkondigd dat zij aangebracht is
door Jezus Christus. De vergeving van de zonde wordt dus niet geschonken door een paus of priester!
Zij is door Jezus Christus geschonken aan alle uitverkorenen! En u bent een uitverkorene, omdat tot u de blijde boodschap van de vergeving van uw zonden gebracht wordt. Tenzij u tot de heiligen of tot de aanhangers van de paus zou willen behoren. Er wordt u niet gevraagd of u de vergeving van zonde wilt aannemen. Ook wordt er niet gezegd dat u er iets voor doen moet. Zij wordt u verkondigd! "

"Dat Hij de verkondiging van de vergeving van uw zonden niet aan voorwaarden verbindt. Maar dat Hij, zónder naar een offer van
uw hand om te zien, u verkondigt dat door Jezus Christus de vergeving der zonde verworven is."

"Daarom vrees ik voor allerlei menselijke voorwaarden, waarmee men de mensen van de waarachtige woorden des levens
terug doet deinzen...Meent u dat u eerst moet strijden en worstelen volgens voorschriften van menselijke vroomheid, om
daaraan het recht te ontlenen dat de vergeving ook u aangaat? Daardoor grijpt u in in het werk van
Jezus Christus! Door dat te beweren acht u Zijn strijd onvolkomen. U meent dat Paulus raast, als hij u
toeroept: “Mannen broeders, het zij u bekend dat door Deze u vergeving der zonde verkondigd wordt.”"
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Wim Anker »

Het is voor mij een beetje zoeken tegen welk deel van het citaat je nu ageert. Ben je het niet eens met de opmerking "Volgens hem wordt de tekst “vreselijk misbruikt’ door mensen met een remonstrantse boodschap. "? Of ageer je tegen de interpretatie van het woord "wereld"?

Betrek - in ieder geval - in dit verband ook Johannes 1. b.v. vers 10: "Hij was in de wereld, ken de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend."
Ik ben geen Grieks kenner maar is hier voor grondwoord het wereld niet hetzelfde?

Uiteraard moeten we wereld opvatten zoals Johannus 1 vs 10 het zegt, ook in Johannus 3 vs 16. De interpretatie van ds. de Heer - in navolging van ds van Dam - moet men dan zien in het licht van de waarschuwing dat er zo vreselijk misbruik wordt gemaakt van deze tekst.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Auto »

-DIA- schreef:
De kosmos is toch het geschapene? Deze heeft niet gezondigd. De mens in die kosmos,
dat geschapene wel. God kan geen gemeenschap hebben met de zonde en daarom ook niet met
de zondaar, tenzij dat Hij die aanziet in Christus naar het vrije en soevereine van Zijn welbehagen.

Ik ken de preken van ds. Van Dam wel, heb ook vaal leespreken van hem gehoord. Deze prediker
verkondigd in ieder geval de leer zoals deze vanouds in onze gemeenten is verkondigd.
Daarom is het erg jammer dat juist deze uitspraak eruit wordt gehaald, ds Van Dam heeft veel belangrijkere zaken verkondigd. Ds De Heer weet van de discussie over deze tekst en dan op deze manier je punt willen maken, vind ik niet netjes.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Auto schreef:Ik begrijp het ook niet dat juist dat er uit gehaald wordt
Dat men zegt: "De wereld in Johannes 3:16 is de “wereld der uitverkorenen’’" is niet waar. Er staat het woord KOSMOS dat is de ganse wereld, ganse schepping."
aldus de leermeester van ds De Heer, ds Van Aalst in een preek gehouden in Rhenen.
De kosmos is toch het geschapene? Deze heeft niet gezondigd. De mens in die kosmos,
dat geschapene wel. God kan geen gemeenschap hebben met de zonde en daarom ook niet met
de zondaar, tenzij dat Hij die aanziet in Christus naar het vrije en soevereine van Zijn welbehagen.

Ik ken de preken van ds. Van Dam wel, heb ook veel leespreken van hem gehoord. Deze prediker
verkondigd in ieder geval de leer zoals deze vanouds in onze gemeenten is verkondigd.
Dan lijkt dit toch een dwaling te zijn binnen die gemeenten. Als de Schrift schrijft 'kosmos' kunnen wij daar toch moeilijk 'uitverkorenen' van gaan maken?
Online
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door DDD »

Even voor alle duidelijkheid: ik ben er heus wel van overtuigd dat de meeste predikanten in de GG dit ds. De Heer niet zouden nazeggen, ik heb jarenlang verschillende middenpredikanten gehoord, en later een breed scala aan gastpredikanten, en die hielden zich meestal keurig aan de teksten uit de Catechismus, en ook overigens kan ik me het slechts van één keer herinneren.

Wel hoor ik recent van enkele predikanten wel dat ze bijbelteksten aanpassen; dan corrigeren ze deze op al te ruime uitspraken. Dat is natuurlijk een opmerkelijk fenomeen, dat wel in dezelfde lijn ligt als de opvatting uit de recensie. En het gekke is dat het ook gebeurt door predikanten die als ze spreken over doop, verbond en evangelie wel gereformeerd zijn. Het hangt blijkbaar in de lucht, ik weet ook niet hoe dat komt. Want ik kan me niet voorstellen dat iemand zulke aanpassingen in bijbelteksten opzettelijk en eigenmachtig doet.

Maar deze opvatting komt ook in de CGK voor, hoorde ik onlangs van een vriend. Ik ben daarom eigenlijk vooral benieuwd naar het antwoord op de vraag waar deze opvatting vandaan komt. Want het lijkt me toch een expliciete afwijking van de gereformeerde belijdenis.

Overigens ben ik blij dat de redactie van De Saambinder het wel geplaatst heeft, het is goed als niet ieder meningsverschil onder tafel wordt geschoven, want daar is niemand mee geholpen, en de kerk al helemaal niet.

Elders schreef ik al dat deze recensie meer een mogelijkheid is om eigen stokpaardjes te berijden, maar ik zou dit draadje graag tot het onderwerp dat aan de orde is willen beperken. De rest past prima onder het kopje 'kleine ergernissen' of mogelijk onder het tegenovergestelde alternatief..


@DIA: uit genoemde prekenbundel blijkt al dat wat je zegt slechts zeer ten dele waar is.
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Wittewrongel »

Auto schreef:Ik begrijp het ook niet dat juist dat er uit gehaald wordt
Dat men zegt: "De wereld in Johannes 3:16 is de “wereld der uitverkorenen’’" is niet waar. Er staat het woord KOSMOS dat is de ganse wereld, ganse schepping."
aldus de leermeester van ds De Heer, ds Van Aalst in een preek gehouden in Rhenen.
Dan zou de volgende vraag kunnen zijn. Wat betekent hier het woord KOSMOS, het kan met meerdere betekenissen vertaald worden..

Edit aangepast:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Auto schreef:Ik begrijp het ook niet dat juist dat er uit gehaald wordt
Dat men zegt: "De wereld in Johannes 3:16 is de “wereld der uitverkorenen’’" is niet waar. Er staat het woord KOSMOS dat is de ganse wereld, ganse schepping."
aldus de leermeester van ds De Heer, ds Van Aalst in een preek gehouden in Rhenen.
De kosmos is toch het geschapene? Deze heeft niet gezondigd. De mens in die kosmos,
dat geschapene wel. God kan geen gemeenschap hebben met de zonde en daarom ook niet met
de zondaar, tenzij dat Hij die aanziet in Christus naar het vrije en soevereine van Zijn welbehagen.

Ik ken de preken van ds. Van Dam wel, heb ook veel leespreken van hem gehoord. Deze prediker
verkondigd in ieder geval de leer zoals deze vanouds in onze gemeenten is verkondigd.
Dan lijkt dit toch een dwaling te zijn binnen die gemeenten. Als de Schrift schrijft 'kosmos' kunnen wij daar toch moeilijk 'uitverkorenen' van gaan maken?
Zomaar iets wat aangeeft van de verschillen met KOSMOS
http://www.pbministries.org/books/pink/ ... kosmos.htm

DDD schreef:Even voor alle duidelijkheid: ik ben er heus wel van overtuigd dat de meeste predikanten in de GG dit ds. De Heer niet zouden nazeggen, ik heb jarenlang verschillende middenpredikanten gehoord, en later een breed scala aan gastpredikanten, en die hielden zich meestal keurig aan de teksten uit de Catechismus, en ook overigens kan ik me het slechts van één keer herinneren.

Wel hoor ik recent van enkele predikanten wel dat ze bijbelteksten aanpassen; dan corrigeren ze deze op al te ruime uitspraken. Dat is natuurlijk een opmerkelijk fenomeen, dat wel in dezelfde lijn ligt als de opvatting uit de recensie. En het gekke is dat het ook gebeurt door predikanten die als ze spreken over doop, verbond en evangelie wel gereformeerd zijn. Het hangt blijkbaar in de lucht, ik weet ook niet hoe dat komt. Want ik kan me niet voorstellen dat iemand zulke aanpassingen in bijbelteksten opzettelijk en eigenmachtig doet.

Maar deze opvatting komt ook in de CGK voor, hoorde ik onlangs van een vriend. Ik ben daarom eigenlijk vooral benieuwd naar het antwoord op de vraag waar deze opvatting vandaan komt. Want het lijkt me toch een expliciete afwijking van de gereformeerde belijdenis.

Overigens ben ik blij dat de redactie van De Saambinder het wel geplaatst heeft, het is goed als niet ieder meningsverschil onder tafel wordt geschoven, want daar is niemand mee geholpen, en de kerk al helemaal niet.

Elders schreef ik al dat deze recensie meer een mogelijkheid is om eigen stokpaardjes te berijden, maar ik zou dit draadje graag tot het onderwerp dat aan de orde is willen beperken. De rest past prima onder het kopje 'kleine ergernissen' of mogelijk onder het tegenovergestelde alternatief..


@DIA: uit genoemde prekenbundel blijkt al dat wat je zegt slechts zeer ten dele waar is.
Je kan DS. De Heer mailen en ik vermoed dat hij je ook wel wil antwoorden.
Laatst gewijzigd door Wittewrongel op 29 dec 2014, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Wim Anker »

Ditbenik schreef:Dan lijkt dit toch een dwaling te zijn binnen die gemeenten. Als de Schrift schrijft 'kosmos' kunnen wij daar toch moeilijk 'uitverkorenen' van gaan maken?
Dat is het lastige met dit woord. Kijken we naar Johannes 1 vs 10 - op het gevaar af dat dit een klankexegese is, ik ken de grondwoorden niet - dan wordt met 'wereld' de geschapen wereld bedoeld die "zeer goed" was.
Zegt Johannes 3 nu dat God die - volmaakt geschapen wereld - zo lief heeft gehad dat Hij deze in de oorspronkelijke luister wil herstellen? Of wordt - zoals het ook nu weer wordt gelezen - met "wereld" in Joh. 3 vs 16 alle mensen bedoeld?

Het lastige is dus dat niet duidelijk is wat het woord "wereld" nu inhoudt en hoe we het moeten lezen. Want als we Schrift met Schrift vergelijken kunnen we niet volhouden dat God alle mensen lief heeft.

De ruimte van deze tekst wordt overigens gegeven door de zinssnede "opdat een iegelijk die in Hem gelooft...." en niet door het woord "wereld'.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 29 dec 2014, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Auto »

Wim Anker schreef:
Ditbenik schreef:Dan lijkt dit toch een dwaling te zijn binnen die gemeenten. Als de Schrift schrijft 'kosmos' kunnen wij daar toch moeilijk 'uitverkorenen' van gaan maken?
Dat is het lastige met dit woord. Kijken we naar Johannus 1 vs 10 - op het gevaar af dat dit een klankexegese is, ik ken de grondwoorden niet - dan wordt met 'wereld' de geschapen wereld bedoeld die "zeer goed" was.
Zegt Johannes 3 nu dat God die - volmaakt geschapen wereld - zo lief heeft gehad?
Of wordt - zoals het ook nu weer wordt gelezen - met "wereld" in Joh. 3 vs 16 alle mensen bedoeld?

Het lastige is dus dat niet duidelijk is wat het woord "wereld" nu inhoudt en hoe we het moeten lezen. Want als we Schrift met Schrift vergelijken kunnen we niet volhouden dat God alle mensen lief heeft.
John 1:10 ἐν τῷ κόσμῳ ἦν, καὶ ὁ κόσμος δι᾽ αὐτοῦ ἐγένετο, καὶ ὁ κόσμος αὐτὸν οὐκ ἔγνω. (Joh 1:10 BNT)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zie Dordtse leerregels hoofdstuk 2.
Sommige lijken Artikel III los te willen laten, en ook de teksten waarin over Christus lijden/offer en de (hele) wereld staat.

Laten we Gods woord niet willen corrigeren.
En zowel die teksten, als de nodiging tot allen, als de uitverkiezing laten staan, ze zijn alle 3 bijbels.

Deze tekst is nog duidelijker: 1 Joh2v2
En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Online
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:
Ditbenik schreef:Dan lijkt dit toch een dwaling te zijn binnen die gemeenten. Als de Schrift schrijft 'kosmos' kunnen wij daar toch moeilijk 'uitverkorenen' van gaan maken?
Dat is het lastige met dit woord. Kijken we naar Johannus 1 vs 10 - op het gevaar af dat dit een klankexegese is, ik ken de grondwoorden niet - dan wordt met 'wereld' de geschapen wereld bedoeld die "zeer goed" was.
Zegt Johannes 3 nu dat God die - volmaakt geschapen wereld - zo lief heeft gehad?
Of wordt - zoals het ook nu weer wordt gelezen - met "wereld" in Joh. 3 vs 16 alle mensen bedoeld?

Het lastige is dus dat niet duidelijk is wat het woord "wereld" nu inhoudt en hoe we het moeten lezen. Want als we Schrift met Schrift vergelijken kunnen we niet volhouden dat God alle mensen lief heeft.
De DL zijn er anders niet onduidelijk over wat hier bedoeld wordt, en de kanttekeningen ook niet, en de brontekst evenmin. Wat er nu zo lastig aan is, is mij dan ook niet duidelijk. Hoe je op het idee komt dat het verloren gaan op een volmaakte wereld betrekking zou kunnen hebben, is me al helemaal een raadsel.

Maar mijn vraag is nog steeds: waar zou die andere opvatting vandaan komen, en zijn er ook theologen die die opvatting hebben verdedigd?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Auto »

DDD schreef:Even voor alle duidelijkheid: ik ben er heus wel van overtuigd dat de meeste predikanten in de GG dit ds. De Heer niet zouden nazeggen, ik heb jarenlang verschillende middenpredikanten gehoord, en later een breed scala aan gastpredikanten, en die hielden zich meestal keurig aan de teksten uit de Catechismus, en ook overigens kan ik me het slechts van één keer herinneren.

Wel hoor ik recent van enkele predikanten wel dat ze bijbelteksten aanpassen; dan corrigeren ze deze op al te ruime uitspraken. Dat is natuurlijk een opmerkelijk fenomeen, dat wel in dezelfde lijn ligt als de opvatting uit de recensie. En het gekke is dat het ook gebeurt door predikanten die als ze spreken over doop, verbond en evangelie wel gereformeerd zijn. Het hangt blijkbaar in de lucht, ik weet ook niet hoe dat komt. Want ik kan me niet voorstellen dat iemand zulke aanpassingen in bijbelteksten opzettelijk en eigenmachtig doet.

Maar deze opvatting komt ook in de CGK voor, hoorde ik onlangs van een vriend. Ik ben daarom eigenlijk vooral benieuwd naar het antwoord op de vraag waar deze opvatting vandaan komt. Want het lijkt me toch een expliciete afwijking van de gereformeerde belijdenis.
Wat bedoel je met "deze opvatting komt ook in de CGK voor"? Welke opvatting?
Plaats reactie