Uitleg Johannes 3:16

DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door DDD »

Dat zijn nogal scherpe woorden, die het commentaar van ds. De Heer op de toon van de discussies op Refoforum ook in een wat ander licht zetten. Laten we het er maar op houden dat er veel onheilig vuur is bij -naar ik vrees- iedere discussie.

Dat neemt niet weg dat de waarheid toch in liefde gezegd moet worden, en ik vind het zo drastisch aanpassen van een toch vrij duidelijke bijbeltekst, terwijl in een aanvaard belijdenisgeschrift een ander standpunt wordt ingenomen, een ernstige dwaling. Maar goed, het is een dwaling die past binnen de ruimte die de GG willen bieden, want er zijn drie predikanten genoemd die deze opvatting ventileren, en er zijn er mogelijk nog meer. En er zijn dus ook gereformeerde theologen van na 1800 die dit standpunt hebben verdedigd. Het lijkt mij typisch een vorm van hypercalvinisme.

Dit verklaart misschien ook de toon van de Evangelisatiefolder die ik vóór Kerst van een genabuurde GG kreeg uitgereikt. Daar moet ik nog eens een afzonderlijk draadje voor openen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:Het gaat in dit vers om het Evangelie. Dat is de openbaring van Gods liefde (aan de gehele wereld).
Ook een tekst als deze is de openbaring van Gods liefde aan de wereld: "Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle creaturen".
De blijde boodschap moet over de gehele wereld verkondigt worden.

Aan de andere kant de teksten over de grote toorn van God over alle zonden van de mensen.
En in bijzonderheid over de mensen die het Evangelie verwerpen, verachten. De minachting van het liefdevolle aanbod van genade en vooral van Christus zelf.
In contrast met Johannes 3:16 is dit oordeel eigenlijk nog huiveringwekkender: het Evangelie is je wel verkondigd, maar "Gij hebt niet gewild....".
"En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos” .

Eigenlijk twee kanten van dezelfde munt...
Je kunt ze van allebei de kanten bekijken en beide zouden ze je tot Christus moeten laten vluchten.

Juist als je Johannes 3:16 leest als de openbaring van Gods liefde aan de gehele wereld hebben beide kanten van de munt de meeste kracht.
Je gaat om eigen schuld verloren. Zelfs twee keer je eigen schuld: Ten eerste om je vreselijke zonden en ten tweede om het verwerpen van de liefdevolle genade die je is aangeboden in Jezus Christus.

RECHT EN GENADE:
Maar laten we het wel zuiver houden. God haat de zonde. Hij wil die ook niet ongestraft laten, dat duldt Zijn recht niet.
En wie zalig wordt, die wordt door recht zalig. God kan geen gemeenschap hebben met hetgeen gezondigd heeft, dus ook
onmogelijk met de zondaar.
En makkelijk zeggen dat we om eigen schuld verloren gaan. Dat is waar, maar ja... ik geloof werkelijk als we dat op dit
moment echt geloofden, dat geen van allen meer dachten aan deze discussie. Dan zouden we immers roepen:
Verloren, verloren, voor eeuwig verloren! Zie bij Christen in het bekende boek van John Bunyan. Het eerste wat hij
geloofde, en dat is altijd zo toch, verloren! En ook: Je krijgt iedereen tegen. Tot je vrouw en kinderen toe.
Deze zullen je voor gek verklaren, en trachten je te weerhouden. Kalm aan, rustig maar. Geloof in de beloften van
het Evangelie. Maar is een ontdekt christen daarmee geholpen. Nee, die wordt daardoor alleen maar radelozer
en gaat de medemens waarschuwen wat hem nog gehater maakt. Zie de Christenreis, en dat is ook werkelijk de
praktijk.
Ik bedoel dit. De mens heeft gezondigd en God is te rein van ogen dan dat Hij het kwade zou kunnen aanschouwen.
Kan men dan spreken van: God heeft de zondaars lief? Zo in het algemeen?
Of zou jet waar zijn dat God de zonde haat en moet straffen. Dan kan een mens die ontdekt wordt aan de grootheid
van zijn kwaad zeker niet verwachten dat God hem nog zal kunnen aanschouwen.
Het punt is dat we alleen in Christus voor God kunnen bestaan. En IN CHRISTUS alleen kan God een zondaar aanzien.
Daarom komt het vreemd over als men zegt: God heeft de hele wereld lief. Nee, Hij haat niet Zijn schepsel, maar wel
de zonde in het schepsel waarvan geen mens is uitgesloten. Dus dan zou je moeten concluderen, ik spreek even de taal
van de mensen op dit forum, dat geen mens voor God rein is en geen mens voor hem bestaan kan, en dat hij elk
schepsel (alle mensen dus) rechtvaardig moet verdoemen.
Voel je hoe je hier zaken die ik nu uitspreek moeten doen sidderen? Ons zo moesten aangrijpen dat ons alle rust werd
ontnomen?

De liefde van God is een eeuwige eindeloze en onbevattelijke liefde. Maar Hij kan die liefde aan een gevallen mens
alleen bewijzen in Christus.
Heeft God dan alzo lief de hele wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft? Of... is worden toch
degenen bedoeld die Hij van eeuwigheid heeft gekend? Het lijkt me niet zo moeilijk als we de gehele Schrift in
samenhang lezen.
God haat het kwade, God haat de zonde in Zijn schepsel, en moet die rechtvaardig straffen. En tijdens dat ik dit
schrijf besef ik dat ik hier over iets spreek wat ik en u en niemand zonder de overtuigende genade Gods zal geloven
of aannemen. Hooguit met een historieel geloof. Anders kan ik het niet zien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:In de kerstvakantie heb ik een aantal Saambinders doorgenomen. Daarbij kwam ik in een Saambinder een recensie tegen van ds. J.M.D. de Heer, met daarin een opmerkelijk citaat. Ik heb even gezocht op Refoforum, maar deze discussie lijkt nog niet zo specifiek zijn gevoerd, hoewel ik wel twee gerelateerde discussies vond, zie onder voor de verwijzing.
Kun je zeggen in welk nummer van De Saambinder dit staat? Ik zou het wel eens geheel in het verband willen zien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Auto »

-DIA- schreef:
DDD schreef:In de kerstvakantie heb ik een aantal Saambinders doorgenomen. Daarbij kwam ik in een Saambinder een recensie tegen van ds. J.M.D. de Heer, met daarin een opmerkelijk citaat. Ik heb even gezocht op Refoforum, maar deze discussie lijkt nog niet zo specifiek zijn gevoerd, hoewel ik wel twee gerelateerde discussies vond, zie onder voor de verwijzing.
Kun je zeggen in welk nummer van De Saambinder dit staat? Ik zou het wel eens geheel in het verband willen zien.
De laatste
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef:Heeft God dan alzo lief de hele wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft?
Ja, dat staat er toch luid en duidelijk? Maar lees deze tekst dan ook verder: "opdat een ieder die in Hem gelooft".
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door DDD »

@DIA:
Wat je zegt is allemaal wel waar. Maar wij moeten het niet beter weten dan God. Als Hij zich openbaart op een bepaalde manier, is het niet aan ons om daarin veranderingen aan te brengen omdat dat beter met onze gedachten of met de ervaring van Gods kinderen overeen zou komen.

En bij wat je schrijft speelt nog iets mee. Het heeft God behaagd door het woord van de prediking, zalig te maken die geloven. Het is mogelijk dat de prediking wel mensen onzeker maakt, maar hen niet de weg ter zaligheid helder en duidelijk leert. Zo'n prediking kan God wel gebruiken, maar zal nooit de vruchten dragen die de ware bijbelse prediking meebrengt. De prediking is immers volgens de Schrift de bediening van de verzoening. Hoe minder daarvan terechtkomt, zowel ter linker- als ter rechterzijde, hoe minder vruchten te verwachten zijn. God werkt immers middellijk.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:
-DIA- schreef:Heeft God dan alzo lief de hele wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft?
Ja, dat staat er toch luid en duidelijk? Maar lees deze tekst dan ook verder: "opdat een ieder die in Hem gelooft".
Kijk dat is wat anders. Want het geloof is een Gave Gods. Dus toch de uitverkoren gelovigen. Want de anderen schenkt God, maar
Zijn soeverein welbehagen en recht niet dat ware geloof. Niemand kan zeggen Christus den Heere te zijn dan door de H. Geest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door DDD »

Auto schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:In de kerstvakantie heb ik een aantal Saambinders doorgenomen. Daarbij kwam ik in een Saambinder een recensie tegen van ds. J.M.D. de Heer, met daarin een opmerkelijk citaat. Ik heb even gezocht op Refoforum, maar deze discussie lijkt nog niet zo specifiek zijn gevoerd, hoewel ik wel twee gerelateerde discussies vond, zie onder voor de verwijzing.
Kun je zeggen in welk nummer van De Saambinder dit staat? Ik zou het wel eens geheel in het verband willen zien.
De laatste
Ik weet niet welke het is, maar het artikel heet Meeluisteren in het oude Tholen
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Curatorium schreef:
-DIA- schreef:Heeft God dan alzo lief de hele wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft?
Ja, dat staat er toch luid en duidelijk? Maar lees deze tekst dan ook verder: "opdat een ieder die in Hem gelooft".
Kijk dat is wat anders. Want het geloof is een Gave Gods. Dus toch de uitverkoren gelovigen. Want de anderen schenkt God, maar
Zijn soeverein welbehagen en recht niet dat ware geloof. Niemand kan zeggen Christus den Heere te zijn dan door de H. Geest.
Wij hoeven God niet voor te schrijven hoe het zit, wij hoeven slechts eenvoudig te lezen wat er staat. Nou is dat in veel gevallen nog niet zo simpel, maar in dit geval is er toch weinig aanleiding voor misverstanden. Wat jij doet is niet luisteren, maar de tekst laten buikspreken, ook al zeg je niets wat onjuist is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Curatorium schreef:
-DIA- schreef:Heeft God dan alzo lief de hele wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft?
Ja, dat staat er toch luid en duidelijk? Maar lees deze tekst dan ook verder: "opdat een ieder die in Hem gelooft".
Kijk dat is wat anders. Want het geloof is een Gave Gods. Dus toch de uitverkoren gelovigen. Want de anderen schenkt God, maar
Zijn soeverein welbehagen en recht niet dat ware geloof. Niemand kan zeggen Christus den Heere te zijn dan door de H. Geest.
Wij hoeven God niet voor te schrijven hoe het zit, wij hoeven slechts eenvoudig te lezen wat er staat. Nou is dat in veel gevallen nog niet zo simpel, maar in dit geval is er toch weinig aanleiding voor misverstanden. Wat jij doet is niet luisteren, maar de tekst laten buikspreken, ook al zeg je niets wat onjuist is.
Dat vat ik niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Panny »

-DIA- schreef: RECHT EN GENADE:
Maar laten we het wel zuiver houden. God haat de zonde. Hij wil die ook niet ongestraft laten, dat duldt Zijn recht niet.
En wie zalig wordt, die wordt door recht zalig. God kan geen gemeenschap hebben met hetgeen gezondigd heeft, dus ook
onmogelijk met de zondaar.
Het Evangelie is een weg van recht. Jezus Christus heeft namelijk voor de zonde betaald voor een ieder die in Hem gelooft.
Ik snap nooit zo wat men bedoeld met de opmerking: "we moeten wel door recht zalig worden".
En makkelijk zeggen dat we om eigen schuld verloren gaan. Dat is waar, maar ja... ik geloof werkelijk als we dat op dit
moment echt geloofden, dat geen van allen meer dachten aan deze discussie. Dan zouden we immers roepen:
Verloren, verloren, voor eeuwig verloren! Zie bij Christen in het bekende boek van John Bunyan. Het eerste wat hij
geloofde, en dat is altijd zo toch, verloren! En ook: Je krijgt iedereen tegen. Tot je vrouw en kinderen toe.
Deze zullen je voor gek verklaren, en trachten je te weerhouden. Kalm aan, rustig maar. Geloof in de beloften van
het Evangelie. Maar is een ontdekt christen daarmee geholpen. Nee, die wordt daardoor alleen maar radelozer
en gaat de medemens waarschuwen wat hem nog gehater maakt. Zie de Christenreis, en dat is ook werkelijk de
praktijk.
Het is niet alleen "verloren, verloren".
Er komt ook een verlangen naar Christus, een liefde voor God. De nodigen en beloftes van het Evangelie gaan dan juist waarde krijgen.
Deze ga je juist aangrijpen, het wordt je hoop, troost en bemoediging.
De belangrijkste zaak is juist om verlost te worden, vergeving van zonden te krijgen, God echt te kennen, te leven voor Gods eer, etc.
Ik ben het dus niet helemaal met je eens als je schrijft dat een ontdekte zondaar niets heeft aan de beloften.
Ik kan je tientallen plekken in de Bijbel aanwijzen die juist het tegendeel bewijzen... Neem bijvoorbeeld alle mensen die tot Christus kwamen met het geloof en de hoop dat Hij ze kan en zal redden.

Reformatoren en oudvaders schrijven er ook over. Het liefste wilt God dat we Zijn Evangelie geloven. Dat we hieraan niet twijfelen. Dat we God geloven op Zijn Woord, dat Zijn beloftes zeker zijn. Dat we tot Christus komen om met lege handen door Hem genade te ontvangen.
De duivel is vooral de persoon die ongeloof, onzekerheid en twijfel wilt zaaien.
Heeft God dan alzo lief de hele wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft? Of... is worden toch
degenen bedoeld die Hij van eeuwigheid heeft gekend? Het lijkt me niet zo moeilijk als we de gehele Schrift in
samenhang lezen.
Je kan het toch niet ontkennen dat het de openbaarde wil van God is dat wij geloven in de Heere Jezus Christus?
Dat het de geopenbaarde wil van God is dat we niet sterven maar leven?
Het wordt heel ingewikkeld als je de toorn van God over de zonde/zondaar gaat hutselen door de blijde Boodschap van het Evangelie.

Het is heel makkelijk om over deze zaken in algemeenheid te praten: God verkiest mensen en God verwerpt mensen.
Maar wat als je het alleen op jezelf toepast?
Waarom brengt God mij Zijn Woord? Wat wilt God dat ik doe?
Dan is het antwoord een stuk eenvoudiger: God brengt mij Zijn Woord met de bedoeling dat ik dit Woord gelooft en niet verwerpt.
Het verwerpen van Zijn Woord is zonde. En God haat de zonde.
God wilt dat we Hem zoeken, dat we Hem aanroepen...
Laatst gewijzigd door Panny op 29 dec 2014, 22:36, 5 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door DDD »

@DIA:
Je voert het principe van Schrift met Schrift vergelijken zo ver door, dat je feitelijk niet meer lijkt te lezen wat er staat, maar dat invult aan de hand van allerlei op zich juiste dingen. Maar zo horen wij volgens mij niet met Gods woord om te gaan.

Wat er staat is niet zo ingewikkeld. Het wordt pas ingewikkeld als wij God gaan voorschrijven wat wel en niet een passende manier is om zich te openbaren. Als in de bijbeltekst -en in de Dordse LEerregels- staat dat God de wereld lief heeft gehad, dan is het mijns inziens niet passend om daarin veranderingen aan te brengen.

Maar ik geef onmiddellijk toe dat deze dwaling wel historisch recht van spreken heeft in de GG, zie ook het citaat van ds. Kersten.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door ejvl »

Hier nog een antwoord van een GG predikant over het recht en niet meer bekeerd kunnen worden.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/221 ... en-worden/
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Hier nog een antwoord van een GG predikant over het recht en niet meer bekeerd kunnen worden.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/221 ... en-worden/
Van die site weet je wat je kunt verwachten: Zie ook de preek waarin ds. Veenendaal (ook GG overigens) die site met
naam en toenaam noemde.
Duidelijk dat het niet zijn vrienden waren, maar zijn vijanden die meewerken aan die site of forum. En daar ik het nog
het liefst houdt met de behoudende predikers lijkt me dit niet de aangewezen site om je vragen te stellen of antwoorden
te zoeken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door huisman »

DDD schreef:@DIA:
Je voert het principe van Schrift met Schrift vergelijken zo ver door, dat je feitelijk niet meer lijkt te lezen wat er staat, maar dat invult aan de hand van allerlei op zich juiste dingen. Maar zo horen wij volgens mij niet met Gods woord om te gaan.

Wat er staat is niet zo ingewikkeld. Het wordt pas ingewikkeld als wij God gaan voorschrijven wat wel en niet een passende manier is om zich te openbaren. Als in de bijbeltekst -en in de Dordse LEerregels- staat dat God de wereld lief heeft gehad, dan is het mijns inziens niet passend om daarin veranderingen aan te brengen.

Maar ik geef onmiddellijk toe dat deze dwaling wel historisch recht van spreken heeft in de GG, zie ook het citaat van ds. Kersten.
Soms gaat het logisch denken zo ver dat men zelfs verder gaat dan de Schrift. Dan wordt zelfs de rijke jongeling zalig gesproken omdat Jezus hem beminde.(Ooit gelezen in DWS). Gods liefde voor vijanden is onbegrepen maar Gode zij dank waar.
17 En als Hij uitging op den weg, liep een tot Hem, en voor Hem op de knieën vallende, vraagde Hem: Goede Meester! wat zal ik doen, opdat ik het eeuwige leven beerve?
18 En Jezus zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed, dan Een, namelijk God.
19 Gij weet de geboden: Gij zult geen overspel doen; gij zult niet doden; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven; gij zult niemand te kort doen; eer uw vader en uw moeder.
20 Doch hij, antwoordende, zeide tot Hem: Meester! al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af.
21 En Jezus, hem aanziende, beminde hem, en zeide tot hem: Een ding ontbreekt u; ga heen, verkoop alles, wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op, en volg Mij.
22 Maar hij, treurig geworden zijnde over dat woord, ging bedroefd weg; want hij had vele goederen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie