Uitleg Johannes 3:16

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
CvdW schreef:Bij meerdere predikanten is de Bijbel erg dun geworden. Zou de Heilige Geest niet kunnen leiden in andere tekstgedeelten waar weinig tot nooit over wordt gepreekt. Of kost het teveel inspanning voor betreffende predikant. Ik heb de indruk dat bij oudvaders de Bijbel breder was.
Gisteren heb ik een preek uit Nehemia gehoord. Ik kan me niet herinneren dat ik hier ooit eerder een preek uit heb gehoord. Misschien heel lang geleden.
Ik vond het heel bijzonder.
Ik heb er ooit een prekenserie over gehoord. Erg leerzaam.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Herman »

Ik maak me ook zorgen over de beperkte tekstkeuze. Wat dat betreft doet DDD hier een heel goed pleidooi. Aan de andere kant moeten we niet vergeten dat de preektijgers van vroeger a la Calvijn zo'n 6 diensten per week hadden om heel de bijbel door te preken. Dan ga je toch wat sneller door de bijbel als 1 keer per zondag, want de andere preek is gereserveerd voor de leerdienst.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:
CvdW schreef:Bij meerdere predikanten is de Bijbel erg dun geworden. Zou de Heilige Geest niet kunnen leiden in andere tekstgedeelten waar weinig tot nooit over wordt gepreekt. Of kost het teveel inspanning voor betreffende predikant. Ik heb de indruk dat bij oudvaders de Bijbel breder was.
Gisteren heb ik een preek uit Nehemia gehoord. Ik kan me niet herinneren dat ik hier ooit eerder een preek uit heb gehoord. Misschien heel lang geleden.
Ik vond het heel bijzonder.
Ik heb er ooit een prekenserie over gehoord. Erg leerzaam.
Ik ben een groot voorstander van vervolgstof. En dan geen losse tekst maar een perikoop. Dan komen er vanzelf heel veel nieuwe dingen aan de orde.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door CvdW »

Reactie op Herman: Zit een kern van waarheid in.
Tegenwoordige predikanten gaan regelmatig voor in andere gemeenten. Laten ze dan niet dezelfde preek gebruiken, maar een onbekend gedeelte uit Gods Woord.
Vervolgstof is ook een goed. Neem bijvoorbeeld de geestelijk mens van ds. Costerus.
Laatst gewijzigd door CvdW op 09 aug 2021, 11:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:
Mara schreef:
CvdW schreef:Bij meerdere predikanten is de Bijbel erg dun geworden. Zou de Heilige Geest niet kunnen leiden in andere tekstgedeelten waar weinig tot nooit over wordt gepreekt. Of kost het teveel inspanning voor betreffende predikant. Ik heb de indruk dat bij oudvaders de Bijbel breder was.
Gisteren heb ik een preek uit Nehemia gehoord. Ik kan me niet herinneren dat ik hier ooit eerder een preek uit heb gehoord. Misschien heel lang geleden.
Ik vond het heel bijzonder.
Ik heb er ooit een prekenserie over gehoord. Erg leerzaam.
Ik ben een groot voorstander van vervolgstof. En dan geen losse tekst maar een perikoop. Dan komen er vanzelf heel veel nieuwe dingen aan de orde.
Soms wel. Maar onlangs lange series over Jozef en Esther gehoord. Dat werd op een bepaald moment toch wel erg overlappend. Het vraagt m.i. wel van de voorganger om te waken voor te veel overlap.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Ditbenik »

CvdW schreef:Zit een kern van waarheid in.
Tegenwoordige predikanten gaan regelmatig voor in andere gemeenten. Laten ze dan niet dezelfde preek gebruiken, maar een onbekend gedeelte uit Gods Woord.
Dan komen ze tijd te kort. Zeker bij een onbekend gedeelte vergt dat veel studie en kost de preekvoorbereiding al snel een á anderhalve dag. En bij sommigen nog meer.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:
Mara schreef: Gisteren heb ik een preek uit Nehemia gehoord. Ik kan me niet herinneren dat ik hier ooit eerder een preek uit heb gehoord. Misschien heel lang geleden.
Ik vond het heel bijzonder.
Ik heb er ooit een prekenserie over gehoord. Erg leerzaam.
Ik ben een groot voorstander van vervolgstof. En dan geen losse tekst maar een perikoop. Dan komen er vanzelf heel veel nieuwe dingen aan de orde.
Soms wel. Maar onlangs lange series over Jozef en Esther gehoord. Dat werd op een bepaald moment toch wel erg overlappend. Het vraagt m.i. wel van de voorganger om te waken voor te veel overlap.
Ja, er zal altijd wat overlap in zitten, al is het maar omdat je een inleiding nodig hebt voor degene die er de vorige keer niet bij waren. Verder kun je het ook afwisselen door bijvoorbeeld in een bepaalde periode van het jaar uit een Bijbelboek te preken en er in diezelfde periode volgend jaar weer mee verder te gaan.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door J.C. Philpot »

Systematisch door de bijbel preken is ook heel Reformatorisch.
Wikipedia schreef:Expository preaching took on new life in the Reformation when Ulrich Zwingli began his continuous exposition of the Gospel of Matthew on January 1, 1519 in Zürich. Other Reformers, like Zwingli's friend Johannes Oecolampadius, followed suit. According to Hughes Oliphant Old, Oecolampadius' translations of the sermons of John Chrysostom, one of many church fathers who also practiced expository preaching, inspired him to return to this classic form, and with his own exposition of 1John in 1523, the pattern for preaching in Basel, one that would be formalized in 1529, was set. Though both Oecolampadius and Zwingli died in 1531, the expository form of preaching they (and other Swiss Reformers, like Wolfgang Capito and Martin Bucer) established would be the form inherited, and some would say perfected, by John Calvin himself, who began to draft his Institutes of the Christian Religion in Basel in 1535, where every preacher in every pulpit was now devoted to continuous reading and preaching through books of the Bible.

Zwingli was succeeded in Zürich by Heinrich Bullinger, Oecolampadius by Oswald Myconius in Basel, while John Knox would take the form of exposition he learned from Calvin in Geneva back to Scotland. Translations of Calvin's expository sermons would inspire generations of Reformed Christians in England and the Netherlands, Puritans on both sides of the Atlantic, and the preachers of the Great Awakening.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef: Ja, er zal altijd wat overlap in zitten, al is het maar omdat je een inleiding nodig hebt voor degene die er de vorige keer niet bij waren. Verder kun je het ook afwisselen door bijvoorbeeld in een bepaalde periode van het jaar uit een Bijbelboek te preken en er in diezelfde periode volgend jaar weer mee verder te gaan.
Ja, inderdaad. Dit was best snel achter elkaar. Destijds overigens uit Nehemia was ook snel achter elkaar, maar daar kwamen iedere keer zoveel lessen uit.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Maanenschijn »

Ik kan me uit mijn jeugd hele prekenseries herinneren, gehouden door ds. M.J van Gelder. Hierin nam hij vaak een kleine profeet, Openbaringen of een Psalm als uitgangspunt. Het feit dat ik ze mij herinner, geeft mogelijk aan dat het me zeer heeft aangesproken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door J.C. Philpot »

Het dwingt een predikant ook om niet alleen zijn stokpaardjes te bepreken, maar de hele schrift.

Uiteraard mits er echt aan schriftuitleg word gedaan, en niet achter elk schriftgedeelte dezelfde toepassing word geplakt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door DDD »

Wij hadden vorige week preken uit Jesaja 28 (de gelijkenis van de boer) en deze week uit 1 Kronieken 18 en 19. Die preken zaten prima in elkaar en ze waren ook helemaal niet heel ingewikkeld. Precies goed voor de gemiddelde luisteraar, hooguit wat veel thema's tegelijk, wat mij betreft hadden er ook vier preken over deze stof gehouden kunnen worden. Dus het kan best. Die preken kun je vervolgens ook elders houden.

Los daarvan vind ik anderhalve dag voor een preek echt niet veel. Ik begrijp in zo'n geval dat het niet al te veel soeps kan zijn. Als ik een uur spreek, dan bereid ik me wel een week voor. Nou zou dat voor een preek meestal niet nodig zijn, maar zo wel: dan moet je de preken recyclen en een preekbeurt ruilen. Er is zelden een goed excuus om de gemeente op te zadelen met een nietszeggend verhaal. De woordverkondiging is een van de belangrijkste taken van een dominee. Daar moet je dan wel werk van maken.

Het zou mijns inziens sowieso goed zijn als beginnende predikanten maar éénmaal per zondag in hun gemeente preken. Dat is meer dan zat. Op die manier kun je een assortiment opbouwen voor de jaren erna.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Mannetje »

Toch kun je ook niet een preek van vijf jaar terug uit de doos pakken en zo weer houden. Maarja voorbereiding zal inderdaad minder zijn als je preekt over een gedeelte dat je al eerder beperkte.
-
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Wij hadden vorige week preken uit Jesaja 28 (de gelijkenis van de boer) en deze week uit 1 Kronieken 18 en 19. Die preken zaten prima in elkaar en ze waren ook helemaal niet heel ingewikkeld. Precies goed voor de gemiddelde luisteraar, hooguit wat veel thema's tegelijk, wat mij betreft hadden er ook vier preken over deze stof gehouden kunnen worden. Dus het kan best. Die preken kun je vervolgens ook elders houden.

Los daarvan vind ik anderhalve dag voor een preek echt niet veel. Ik begrijp in zo'n geval dat het niet al te veel soeps kan zijn. Als ik een uur spreek, dan bereid ik me wel een week voor. Nou zou dat voor een preek meestal niet nodig zijn, maar zo wel: dan moet je de preken recyclen en een preekbeurt ruilen. Er is zelden een goed excuus om de gemeente op te zadelen met een nietszeggend verhaal. De woordverkondiging is een van de belangrijkste taken van een dominee. Daar moet je dan wel werk van maken.

Het zou mijns inziens sowieso goed zijn als beginnende predikanten maar éénmaal per zondag in hun gemeente preken. Dat is meer dan zat. Op die manier kun je een assortiment opbouwen voor de jaren erna.
Ik dacht: "laat ik het maar voorzichtig onder woorden brengen" Er zijn nogal wat mensen die anderhalve dag belachelijk veel vinden. Ik weet van een ervaren predikant die al tientallen jaren preekt dat hij anderhalf á twee dagen nodig heeft. Maar er zijn er ook die met een paar uur klaar zijn. En inderdaad, het verschil merk je aan de preken. Als de prediking de eerste roeping is van een predikant, zou daar toch ook de meeste tijd voor vrijgemaakt moeten worden.
Een beginnende predikant in zijn eerste jaar minder laten is preken is in sommige kerken al vele jaren gebruikelijk en vind ik een hele goede instelling. In die periode kun je trouwens geen assortiment opbouwen. Preken die je voorbereid en een paar jaar later weer doorneemt, smaken niet. Dat klinkt vreemd, maar het is wel zo.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door J.C. Philpot »

John MacArthur had in zijn eerder ook 2 dagen nodig. Na tientallen jaren preken doet hij er nu 10 uur over. Ik denk dat de predikanten het er helaas soms te druk voor zijn door veel neventaken, maar dat het goed zou zijn dat de predikanten de tijd krijgen om preken werkelijk voor te bereiden. De gemeente zal het ten goede komen.
Ds. J. MacArthur schreef:I spend less time now than I did earlier in my ministry. I used to spend about fifteen hours on a sermon, but now it is about eight or ten hours. Over the years of my ministry, I have accumulated more information, more knowledge of the Scriptures, and more Bible-study skills. These allow me to dig deeper into a text in ten hours than I could in fifteen hours earlier in my ministry.

The big challenge facing me now is not just in the area of interpretation, but in communication. I have been at the same church for more than thirty years, so I have to fight to keep from falling into a pattern of similarity. It is a challenge for me to be fresh, and not just say the same things over and over in the same way.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie