Uitleg Johannes 3:16

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Panny »

Dominee Tuinier zegt dat het woord kosmos in deze tekst wijst op het hele heelal (de hele schepping).
Gods liefde voor Zijn Schepping dus. Dit is Zijn eigen werk, verbonden met Zijn Naam en Eer.

Je hoeft niet bang te zijn dat deze uitleg leidt tot een alverzoeningsleer. Het tweede deel van de tekst is hier duidelijk over.
En wij weten uit andere teksten dat het geloof een gave van God is en geen werk van de mens zelf.

Ook belangrijk is dat we deze tekst niet uit het verband halen. Anders begrijpen we niet het "alzo" uit de tekst (één woord zo diep en rijk, waar wij met ons verstand niet bij kunnen. Er past eigenlijk alleen stille verwondering en aanbidding) en dat de mensen van nature de duisternis liever hebben dan het licht.

14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door DDD »

Zonderling schreef:
DDD schreef:@Zonderling:

Zeker wel. In DL, hoofdstuk II, artikel 5 wordt Johannes 3:16 letterlijk geciteerd. Daar wordt als uitleg bij gegeven dat het betreft alle volken en mensen, tot wie God naar zijn welbehagen zijn Evangelie zendt.

Verder verwijzen de Kanttekeningen bij Johannes 3:16 niet naar de tekst die je noemt
a) In DL II.5 wordt alleen het tweede deel van Johannes 3:16 geciteerd, niet het deel waar het in deze discussie om gaat:
5. Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Je kunt deze leerregel dan ook niet zomaar gelijkstellen aan een uitleg van de woorden 'alzo lief heeft God de wereld gehad'. De uitleg die hier gegeven wordt, is op veel meer gebaseerd dan op de tekst Johannes 3:16.

b) In de kanttekening bij Johannes 3:16 wordt wel verwezen naar 1 Johannes 2:2.
Johannes 3: 16 kun je niet naar believen opsplitsen. De DL verwijzen deels letterlijk en deels door een nadere precisering naar deze tekst.

In de kanttekening wordt inderdaad verwezen naar de andere bijbeltekst. Maar bij die bijbeltekst staat niet uitleg/ kanttekeningentekst die je daarbij hebt genoemd. Je schreef namelijk:
Toch wil ik begrip vragen voor hen die nog tot een smallere uitleg zijn gekomen. Ook de kanttekeningen in de Statenvertaling volgen m.i. min of meer deze versmalling door het woord 'wereld' te verklaren van (uitverkoren) Joden en heidenen. Zie ook de kanttekening bij 1 Johannes 2:2.
Die kanttekening zegt: dat is, niet alleen de Joden, maar ook de heidenen in de ganse wereld verstrooid.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Zonderling »

DDD schreef:Johannes 3: 16 kun je niet naar believen opsplitsen. De DL verwijzen deels letterlijk en deels door een nadere precisering naar deze tekst.
De DL II.5 verwijst toch echt naar het tweede gedeelte en niet naar het eerste gedeelte. Ook kun je de leerregel niet naar eigen believen op het eerste gedeelte van de tekst toepassen. Kortom: je kunt niet op basis van de DL een bepaalde uitleg claimen van Johannes 3:16, hoe graag je dat ook wilt.
In de kanttekening wordt inderdaad verwezen naar de andere bijbeltekst. Maar bij die bijbeltekst staat niet uitleg/ kanttekeningentekst die je daarbij hebt genoemd.
Eerst werd niet verwezen naar 1 Johannes 2:2. Bij nadere beschouwing werd wel verwezen naar die Bijbeltekst. Vervolgens zeg je nu dat daar niet de uitleg gegeven wordt die ik genoemd heb. Ik nodig je uit om de kanttekening (nr 11) dan toch nog een keer goed te lezen, want daar wordt wel degelijk 'gehele wereld' in smalle zin uitgelegd tot allen in de gehele wereld die geloven zullen (dus de uitverkorenen).

http://statenvertaling.nl/tekst.php?bb= ... nd=1#vers2

Daarmee zeg ik overigens niet dat de kwestie in Johannes 3:16 en 1 Johannes 2:2 geheel dezelfde is, maar er zijn wel belangrijke raakvlakken, en ook in 1 Johannes 2:2 staat het woord 'kosmos'.

Met alle respect: ik denk dat we alleen zinvol kunnen discussiëren als we eerst bereid zijn om te lezen wat er staat voordat we beweren dat het er niet staat.

P.S. ik zie nu dat je je post nog iets hebt aangepast. Je noemt nu weer de kanttekening bij Johannes 3:16 en niet die bij 1 Johannes 2:2. Maar ook wanneer we de kanttekening bij Johannes 3:16: 'Dat is, niet alleen de Joden, maar ook de heidenen in de ganse wereld verstrooid, Joh. 11:51, 52. 1 Joh. 2:2. Van deze liefde Gods zie breder Rom. 5:6, 8; 8:32.' beschouwen, dan moeten we erkennen dat de SV hiermee een 'smalle' uitleg beoogt, namelijk de uitleg dat met 'wereld' hier alle uitverkorenen in de wereld bedoeld worden, en niet de universele mensheid, of alle mensen hoofd voor hoofd. Dat blijkt zeker ook uit de verwijsteksten die de vertalers opnamen. Natuurlijk kenden de statenvertalers ook wel de ruimere (en toch rechtzinnige) uitleg, maar zij namen die niet over.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door DDD »

Je moet Bijbelteksten niet uit hun verband halen, het is volgens mij overduidelijk dat in de DL naar Johannes 3:16 verwezen wordt.

Ik kan dat niet uit de teksten, noch uit de verwijsteksten opmaken. Ik heb de verwijsteksten tweemaal bekeken, maar volgens mij gaat het in de tweede kanttekening over de levendmakende kracht van de verzoening. Dat heb ik al in de eerste bijdrage aan dit draadje van elkaar onderscheiden, maar misschien zit daar het misverstand.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Bert Mulder »

Niet tegenstaande wat hieronder door Zonderling ea geschreven is, is het toch zo dat God Zijn hele schepping, de kosmos lief heeft, en zoals ook in een brief van Paulus geschreven staat, dat de schepping als een geheel gezaligd zal worden. Wat niet algemene verzoening betekend.

Zo is het ook, dat God goed is aan allen. Wat weer niet betekend dat God genadig is aan allen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door GGBeroopingswerk »

Ik heb wel eens het idee dat de angst omdat de aanhangers van de alverzoening de tekst te ruim uitleggen, in de gereformeerde gezindte de neiging heerst deze dan te beperken. Eveneens met de oproep en plicht te geloven. En zo komen de dwalingen juist de gezindte binnen.

Ds. A. de Blois zou zeggen: "we moeten ons niet kopschuw laten maken door die (vul hier maar een dwaling in)"*

* Bron: dissertatie ds. M. Golverdingen
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Mannetje »

Onlangs hoorde ik nog een preek over deze tekst met daarin een lijn die ik nog niet eerder gehoord had.

De uitspraak van de Heere Jezus komt uit het gesprek met Nicodemus. Een leraar Israëls.
Maar wat doet de Heere Jezus? Hij gooit die vrome Nicodemus op één hoop met de gevallen wereld. Gods liefde gaat niet uit naar de vrome, rechtzinnige, eigengerechtigde etc. Nee, Gods liefde gaat uit naar de gevallen wereld. Op die hoop hoort Nicodemus thuis. En wij ook.
-
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Onlangs hoorde ik nog een preek over deze tekst met daarin een lijn die ik nog niet eerder gehoord had.

De uitspraak van de Heere Jezus komt uit het gesprek met Nicodemus. Een leraar Israëls.
Maar wat doet de Heere Jezus? Hij gooit die vrome Nicodemus op één hoop met de gevallen wereld. Gods liefde gaat niet uit naar de vrome, rechtzinnige, eigengerechtigde etc. Nee, Gods liefde gaat uit naar de gevallen wereld. Op die hoop hoort Nicodemus thuis. En wij ook.
Bij ons is er ook nog niet zo lang geleden over gepreekt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Onlangs hoorde ik nog een preek over deze tekst met daarin een lijn die ik nog niet eerder gehoord had.

De uitspraak van de Heere Jezus komt uit het gesprek met Nicodemus. Een leraar Israëls.
Maar wat doet de Heere Jezus? Hij gooit die vrome Nicodemus op één hoop met de gevallen wereld. Gods liefde gaat niet uit naar de vrome, rechtzinnige, eigengerechtigde etc. Nee, Gods liefde gaat uit naar de gevallen wereld. Op die hoop hoort Nicodemus thuis. En wij ook.
Bij ons is er ook nog niet zo lang geleden over gepreekt.
Op dezelfde manier als je citeerd?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Onlangs hoorde ik nog een preek over deze tekst met daarin een lijn die ik nog niet eerder gehoord had.

De uitspraak van de Heere Jezus komt uit het gesprek met Nicodemus. Een leraar Israëls.
Maar wat doet de Heere Jezus? Hij gooit die vrome Nicodemus op één hoop met de gevallen wereld. Gods liefde gaat niet uit naar de vrome, rechtzinnige, eigengerechtigde etc. Nee, Gods liefde gaat uit naar de gevallen wereld. Op die hoop hoort Nicodemus thuis. En wij ook.
Bij ons is er ook nog niet zo lang geleden over gepreekt.
Op dezelfde manier als je citeerd?
Als een mens die heel zijn bekering moest verliezen. Hij bleef verborgen 'om de vreze der joden', maar God werk kan niet verborgen blijven. We zien het openbaar komen bij de begrafenis van de Heere Jezus.
Nee geen rechtzinnige, hoewel hij dat eerst wel dacht, maar toch... hij wat zeer geleerd, uit de tekst is op te maken dat hij tot het toppunt van godgeleerdheid was gekomen. Een leraar in Israël. Zo zijn er heden ten dage velen die wellicht zeer geleerd zijn en 'deze dingen' niet weten. Daartoe is nodig dat we (met of zonder grote kennis) ons zeer nauw onderzoeken. Ik vanzelf onmogelijk een hele preek herhalen die alweer enige tijd geleden is uitgesproken.

P.S. Ik denk zoals niet goed citeerd. Ik zou zeggen let op hoe u citeert! ;)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Arja »

Wat een goede discussie was dit. Bedankt voor het omhooghalen door ...@posthoorn?

Ik was juist aangekomen bij Johannes 3:16 met mijn persoonlijke Bijbelstudie. Dat Gods liefde voor de wereld zo intens was, dat die Hem ertoe bracht zelfs Zijn eniggeboren zoon te 'geven' (ter beschikking te tellen, weg te schenken - verg. Jesaja 9:5; Johannes 14:16; 1 Johannes 4:7-21) is onvoorstelbaar. Zonder dat was er voor niemand hoop.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Mistig »

Een preek van 16 jaar geleden van Prof. A. de Reuver over deze tekst...

http://www.maranathakerk.nu/opnames/200 ... 3.1713.mp3
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door DDD »

Ik doe niets af van het belang van deze tekst, maar ik vind het toch geen goede zaak dat er in tien jaar vier keer over gepreekt wordt, terwijl heel Amos het moet doen met één preek.
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik doe niets af van het belang van deze tekst, maar ik vind het toch geen goede zaak dat er in tien jaar vier keer over gepreekt wordt, terwijl heel Amos het moet doen met één preek.
Ja, maar daar kan de kerk van eilander niets aan doen natuurlijk.
Op ds van Kooten na waren het allen gastvoorgangers, aan gastvoorgangers vraag je mijns inziens niet om een bepaalde tekst niet te preken tenzij er de vorige zondag over gepreekt was.
Plaats reactie