Uitleg Johannes 3:16

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik doe niets af van het belang van deze tekst, maar ik vind het toch geen goede zaak dat er in tien jaar vier keer over gepreekt wordt, terwijl heel Amos het moet doen met één preek.
Bizar om zelfs hierop kritiek te hebben. Het valt te hopen dat iedereen de hele Bijbel jaarlijks minstens één keer volledig leest, laten we daar liever mee beginnen.

Bovendien is het helemaal niet verkeerd wanneer sommige Bijbelteksten vaker aan bod komen. Luther liet zelfs bepaalde Bijbelteksten vet drukken in verband met het belang ervan - en dat is nog steeds zo in uitgaven van de Lutherbijbel.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Ik doe niets af van het belang van deze tekst, maar ik vind het toch geen goede zaak dat er in tien jaar vier keer over gepreekt wordt, terwijl heel Amos het moet doen met één preek.
O, bij mij in de kerk 2x in anderhalf jaar 2 preken over Johannes 3. Heerlijke stof. Geen enkel probleem mee.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:Ik doe niets af van het belang van deze tekst, maar ik vind het toch geen goede zaak dat er in tien jaar vier keer over gepreekt wordt, terwijl heel Amos het moet doen met één preek.
Bizar om zelfs hierop kritiek te hebben. Het valt te hopen dat iedereen de hele Bijbel jaarlijks minstens één keer volledig leest, laten we daar liever mee beginnen.

Bovendien is het helemaal niet verkeerd wanneer sommige Bijbelteksten vaker aan bod komen. Luther liet zelfs bepaalde Bijbelteksten vet drukken in verband met het belang ervan - en dat is nog steeds zo in uitgaven van de Lutherbijbel.
Ik beweer niet dat het verkeerd is als sommige bijbelteksten vaker aan bod komen dan andere. Maar eenzijdige focus op de toe-eigening van het heil geeft wel degelijk een bijzondere versmalling van de bijbelse boodschap.

Er is natuurlijk niets mis mee dat mensen thuis de hele bijbel aan bod laten komen, maar dat heeft er weinig mee te maken. Het ging nu om de prediking.

Ik pleit er niet voor dat iedere predikant begint bij Genesis en niet naar het Nieuwe Testament gaat voordat hij het hele Oude Testament behandeld heeft. En ik zie ook het nut van een leesrooster, zodat er een zeker evenwicht is en belangrijke dingen aan de orde komen. Maar als dat betekent dat er in tien jaar drie keer over hetzelfde gepreekt wordt, dan vind ik dat bedenkelijk.

Jij vindt dat bizar, en dat mag natuurlijk. Maar ik begrijp het niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door eilander »

DDD, lees nu eens wat @Geytenbeekje zegt.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door FlyingEagle »

Paar jaar geleden is in onze gemeente een leespreek van Maarten Luther gelezen over deze tekst. Ga deze nog maar weer eens lezen denk ik. Vond het toen een erg indrukwekkende preek.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door DDD »

eilander schreef:DDD, lees nu eens wat @Geytenbeekje zegt.
Hij zegt dat er drie gastpredikanten waren. Dat doet toch niets af aan mijn punt? Het zou pas iets afdoen aan mijn punt als de gastpredikanten allemaal een tekst uit Amos kozen.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Chrisje72 »

DDD schreef:
eilander schreef:DDD, lees nu eens wat @Geytenbeekje zegt.
Hij zegt dat er drie gastpredikanten waren. Dat doet toch niets af aan mijn punt? Het zou pas iets afdoen aan mijn punt als de gastpredikanten allemaal een tekst uit Amos kozen.
Het zegt alleen dat het "toeval" is dat er in die 10(!) jaar 3 keer over gepreekt is. En aangezien we niet in toeval geloven, geloven we dat God het zo bestuurd heeft, het zal dus nodig geweest zijn om dit te herhalen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
eilander schreef:DDD, lees nu eens wat @Geytenbeekje zegt.
Hij zegt dat er drie gastpredikanten waren. Dat doet toch niets af aan mijn punt? Het zou pas iets afdoen aan mijn punt als de gastpredikanten allemaal een tekst uit Amos kozen.
En dan zou er gezegd worden: Tsjonge, moet er 3x uit Amos gepreekt worden terwijl er nog zoveel meer uit de Bijbel te halen valt? HHK Achterberg had pas 7x achter elkaar Handelingen 2, weliswaar een lang hoofdstuk, maar toch, dan valt dit erg mee.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door DDD »

Chrisje72 schreef:
DDD schreef:
eilander schreef:DDD, lees nu eens wat @Geytenbeekje zegt.
Hij zegt dat er drie gastpredikanten waren. Dat doet toch niets af aan mijn punt? Het zou pas iets afdoen aan mijn punt als de gastpredikanten allemaal een tekst uit Amos kozen.
Het zegt alleen dat het "toeval" is dat er in die 10(!) jaar 3 keer over gepreekt is. En aangezien we niet in toeval geloven, geloven we dat God het zo bestuurd heeft, het zal dus nodig geweest zijn om dit te herhalen.
Nee, dat is geen toeval. Predikanten kiezen vaak dezelfde teksten. Dat verschilt ook nog eens per kerkverband. In de GKV zijn andere teksten favoriet dan in de GGiN, net zoals daar ook andere psalmen favoriet zijn.

En ik heb niet de neiging om dat allemaal aan de werkingen van de heilige Geest te verbinden. Het zegt mijns inziens meer over persoonlijke- en groepsvoorkeuren.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Mistig »

DDD schreef:Ik doe niets af van het belang van deze tekst, maar ik vind het toch geen goede zaak dat er in tien jaar vier keer over gepreekt wordt, terwijl heel Amos het moet doen met één preek.
Het is natuurlijk ook wel de kern van het Woord, deze tekst.
En deze preek (van Prof. De Reuver) is aan te bevelen om ook nog een aantal andere redenen. Maar dat moet je maar beluisteren.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door DDD »

Dat is wel waar. Maar er zijn zoveel andere teksten die die kern van het Evangelie ook belichten.

En er zijn weer andere dominees die wel vaak over dit hoofdstuk preken, maar dan juist niet over vers 16. Mijns inziens is het goed als zoveel mogelijk de hele bijbel aan de orde komt. Ik begrijp dat niet iedereen het talent heeft een boeiende preek te houden over geslachtsregisters, maar ik heb het van ds. Kattenberg wel eens gehoord.

Het kan dus wel: de hele bijbel bepreken. Er zijn predikanten die de luisteraars soms toevoegen: span u een weinig in. Maar andersom kan dat ook geen kwaad.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Dat is wel waar. Maar er zijn zoveel andere teksten die die kern van het Evangelie ook belichten.

En er zijn weer andere dominees die wel vaak over dit hoofdstuk preken, maar dan juist niet over vers 16. Mijns inziens is het goed als zoveel mogelijk de hele bijbel aan de orde komt. Ik begrijp dat niet iedereen het talent heeft een boeiende preek te houden over geslachtsregisters, maar ik heb het van ds. Kattenberg wel eens gehoord.

Het kan dus wel: de hele bijbel bepreken. Er zijn predikanten die de luisteraars soms toevoegen: span u een weinig in. Maar andersom kan dat ook geen kwaad.
Ach, er zijn ook voorgangers die over het gehele gedeelte preken en niet alleen vers 16 nemen. Maar ik begrijp je probleem niet goed. Ik heb in mijn leven misschien al wel 75 keer over Lukas 2 horen preken. Er zijn mensen die 'kittelachtig van gehoor' gehoor geworden zijn. Dat iemand daar problemen mee heeft begrijp ik, maar in de zoveelste preek over dezelfde tekst of tekstgedeelte zitten altijd weer nieuwe dingen. Er vanuit gaande dat de Heilige Geest daarin leidt en de voorganger zich in de voorbereiding (niet een weinig) inspant.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door CvdW »

U geeft aan door de Heilige Geest geleid. Bij meerdere predikanten is de Bijbel erg dun geworden. Zou de Heilige Geest niet kunnen leiden in andere tekstgedeelten waar weinig tot nooit over wordt gepreekt. Of kost het teveel inspanning voor betreffende predikant. Ik heb de indruk dat bij oudvaders de Bijbel breder was.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Mara »

CvdW schreef:Bij meerdere predikanten is de Bijbel erg dun geworden. Zou de Heilige Geest niet kunnen leiden in andere tekstgedeelten waar weinig tot nooit over wordt gepreekt. Of kost het teveel inspanning voor betreffende predikant. Ik heb de indruk dat bij oudvaders de Bijbel breder was.
Gisteren heb ik een preek uit Nehemia gehoord. Ik kan me niet herinneren dat ik hier ooit eerder een preek uit heb gehoord. Misschien heel lang geleden.
Ik vond het heel bijzonder.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door refo »

De bijbel is in de kerk erg dun geworden.
Uit sommige boeken wordt nooit gepreekt. En als er uit gepreekt wordt altijd dezelfde teksten.

Gisteren hadden we een leespreek over Jezus en Petrus (Joh 21). Dat komt gemiddeld wel eens per jaar aan de orde.
Plaats reactie