Uitleg Johannes 3:16

DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door DDD »

Het is ook maar net of je het bidden en mediteren en boeken lezen meetelt. Als je de exegese en toepassing al in je hoofd hebt, dan kun je wellicht in drie of vier uur een preekschets maken en in vijf uur een preek schrijven, als je hem uitschrijft. Maar het is wel de bedoeling dat je regelmatig iets nieuws te vertellen hebt, en dat vereist toch ook het lezen van boeken en vakliteratuur.

Los daarvan: als ik teksten van 15 jaar geleden lees, vind ik ze vaak nog heel prima. Waarom zou dat voor een dominee niet zo zijn? Natuurlijk is er soms wat actualisatie nodig, maar ik kan mij niet voorstellen dat alle dominees een probleem zouden hebben met het houden van een oude preek.

Soms denk ik wel eens bij dominees die tegen hun emeritaat aan zitten: begon hij maar weer eens met zijn eerste preken. :)
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Mannetje »

Je mag toch hopen dat een predikant in de loop der jaren bijleert, meer levenservaring heeft, enz.

Je laatste opmerking begrijp ik wel. Al zou ik nog liever hebben dat er met dezelfde ijver als eerst gestudeerd werd.

Van wijlen ds. Paul weet ik dat hij tot op hoge leeftijd zo'n zes uur per dag studeerde. En dat had zijn weerslag op zijn preken.
-
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door DDD »

Natuurlijk leer je wat bij. Maar dan hoef je niet de hele preek opnieuw te maken, natuurlijk. Althans, het is geen best teken als dat veel voorkomt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Uitleg Johannes 3:16

Bericht door Mara »

Mara schreef:
CvdW schreef:Bij meerdere predikanten is de Bijbel erg dun geworden. Zou de Heilige Geest niet kunnen leiden in andere tekstgedeelten waar weinig tot nooit over wordt gepreekt. Of kost het teveel inspanning voor betreffende predikant. Ik heb de indruk dat bij oudvaders de Bijbel breder was.
Gisteren heb ik een preek uit Nehemia gehoord. Ik kan me niet herinneren dat ik hier ooit eerder een preek uit heb gehoord. Misschien heel lang geleden.
Ik vond het heel bijzonder.
Gistermorgen preekt diezelfde predikant uit Nahum 1.
De HEERE is goed, Hij is ter sterkte in den dag der benauwdheid, en Hij kent hen, die op Hem betrouwen.
Net zo mooi en bijzonder.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie