Verbondsleer

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verbondsleer

Bericht door Mara »

pierre27 schreef: Zit je niet op het verkeerde forum beste forummer met de naam Eenpaargedachten?
Ik vermoed dat dit een slapende oude bekende is. :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Verbondsleer

Bericht door Valcke »

Isala, ik reageerde op een andere poster, maar ik wil natuurlijk je vraag beantwoorden.

Allereerst wil ik duidelijk stellen dat de gereformeerde belijdenis leert dat de geestelijke betekenis van de sacramenten van besnijdenis en doop overeenkomen. Daarom mogen we ook zeggen dat wat de besnijdenis in geestelijk opzicht betekende en verzegelde als sacrament voor de Joden hetzelfde is als wat nu verzegeld wordt door de doop. In dit opzicht is het dus een en hetzelfde sacrament,

Omstandigheden zijn verschillend:
A het teken zelf
B onder welke verbondsbedeling
C de personen: onder het OT de gelovige Abraham en zijn zaad (jongetjes), onder het NT de gelovigen en hun jonge kinderen.

Over het laatste zullen we het wel niet eens zijn, maar daarover wil ik hier geen discussie voeren. Het ging nu slechts om de verhouding van besnijdenis en doop: in zijn geestelijke betekenis één en hetzelfde sacrament.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verbondsleer

Bericht door Luther »

Valcke schreef:Isala, ik reageerde op een andere poster, maar ik wil natuurlijk je vraag beantwoorden.

Allereerst wil ik duidelijk stellen dat de gereformeerde belijdenis leert dat de geestelijke betekenis van de sacramenten van besnijdenis en doop overeenkomen. Daarom mogen we ook zeggen dat wat de besnijdenis in geestelijk opzicht betekende en verzegelde als sacrament voor de Joden hetzelfde is als wat nu verzegeld wordt door de doop. In dit opzicht is het dus een en hetzelfde sacrament,

Omstandigheden zijn verschillend:
A het teken zelf
B onder welke verbondsbedeling
C de personen: onder het OT de gelovige Abraham en zijn zaad (jongetjes), onder het NT de gelovigen en hun jonge kinderen.

Over het laatste zullen we het wel niet eens zijn, maar daarover wil ik hier geen discussie voeren. Het ging nu slechts om de verhouding van besnijdenis en doop: in zijn geestelijke betekenis één en hetzelfde sacrament.
Mooie post, ook die waarin je Kolossenzen 2 aanhaalde!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Verbondsleer

Bericht door Isala »

Valcke schreef:Allereerst wil ik duidelijk stellen dat de gereformeerde belijdenis leert dat de geestelijke betekenis van de sacramenten van besnijdenis en doop overeenkomen. Daarom mogen we ook zeggen dat wat de besnijdenis in geestelijk opzicht betekende en verzegelde als sacrament voor de Joden hetzelfde is als wat nu verzegeld wordt door de doop. In dit opzicht is het dus een en hetzelfde sacrament,
Mee eens, de doop is een teken van de besnijdenis van het hart.
Valcke schreef:Omstandigheden zijn verschillend:
A het teken zelf
B onder welke verbondsbedeling
C de personen: onder het OT de gelovige Abraham en zijn zaad (jongetjes), onder het NT de gelovigen en hun jonge kinderen.
Als de doop een teken is van de besnijdenis van het hart (dus geloof, waar we het beiden over eens waren),
dan kan je het niet vervolgens weer terugplaatsen onder het verbond.
Als je zegt: nee, het is wel onder het verbond, welk verbond bedoel je dan precies?
De fysieke besnijdenis hoort bij het Joodse volk, als instelling van het Abrahamitisch verbond, en dit gebeurt nog steeds.
De geestelijke besnijdenis voltrekt zich alleen in allen die geloven. Daar is de doop een teken van, zegt Paulus in Galaten 3 vers 27.
En hij zegt het niet alleen daar, maar in nog meer brieven. De doopteksten in het NT, laten zien dat het altijd gaat over geloof, zich met Christus bekleden, met Hem begraven worden en opstaan in een nieuw leven, wedergeboorte.

HC, vraag 73 zegt het heel mooi:

Waarom noemt dan de Heilige Geest den Doop het bad der wedergeboorte en de afwassing der zonden?
God spreekt alzo niet zonder grote oorzaak; namelijk, niet alleen om ons daarmede te leren, dat, gelijk de onzuiverheid des lichaams met water, alzo ook onze zonden door het bloed en den Geest van Jezus Christus weggenomen worden , maar veelmeer, omdat Hij ons door dit Goddelijk pand en waarteken wil verzekeren, dat wij zo waarachtiglijk van onze zonden geestelijk gewassen zijn, als wij uitwendig met het water gewassen worden.

Het is dus een teken van wat er daadwerkelijk gebeurd is.


Dat het alleen door het geloof is, dat heidenen Abrahams (geestelijke) kinderen kunnen zijn, legt Paulus heel mooi uit in de Galatenbrief:

Galaten 3:
7 Begrijp dan toch dat zij die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn.
8 En de Schrift, die voorzag dat God uit het geloof de heidenen zou rechtvaardigen, verkondigde eertijds aan Abraham het Evangelie: In u zullen al de volken gezegend worden.
9 Daarom worden zij die uit het geloof zijn, gezegend samen met de gelovige Abraham
14 opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, en opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof.
27 Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed.
29 En als u van Christus bent, dan bent u Abrahams nageslacht en overeenkomstig de belofte erfgenamen.

Alleen door geloof delen we in de zegeningen van het verbond met Abraham. Eerder niet.
Hora est!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verbondsleer

Bericht door Luther »

Isala schreef:Alleen door geloof delen we in de zegeningen van het verbond met Abraham. Eerder niet.
Zeker! En het verbondsteken, waarmee de Heere toezegt die zegening te zullen geven, is de (kinder)doop! Dat is nu juist de rijkdom van de kinderdoop. Niet wij moeten beginnen met geloven, maar God begint vanuit de eeuwige trouw van ZIjn verbond. Hij trekt de heilige linie door. Israël heeft niet afgedaan, maar de heidenen mogen nu ook delen in het verbond met Abraham en zijn zaad! Zo zijn de beloften voor Abraham en zijn zaad nu ook voor de gelovigen en hun kinderen, voor hen die leven onder de koepel van Gods beloften.
Alleen door ongeloof zullen we onszelf kunnen buitensluiten; niet omdat God Zijn beloften niet betekende en verzegelde en ons opnam in de gemeente van Zijn verbond, waaraan de woorden Gods zijn toebetrouwd. Vanaf het doopvont loopt daarom een lijn naar de preekstoel: daar wordt via de stem van de prediker de beloften Gods aan het hart gelegd, met bevel van bekering en geloof. Ook met de ernstige waarschwuing dat een ieder die zich niet bekeert en niet gelooft in de Zoon van God, voor eeuwig verloren zal gaan. Het zal een hel in de hel uitmaken als we daar zullen zijn met een gedoopt voorhoofd, met de toegezeggingen Gods. Dan zal terecht klinken: Gijlieden hebt niet gewild!

Ik ben weleens bang dat de veranderende visie op de doop en het verbond behoorlijk samenhangt met een vertroebeld zicht om de leer van de zonde, de diepte van de zondeval, en de ernst van de erf- en dadelijke zonde in ons. (Lees daartoe dit boek eens: https://www.debanier.nl/theologie/op-leven-en-dood/) Als de Heere onze ogen daarvoor opent, dan is het niet anders dan totaal verloren. Onmogelijk om ooit nog zalig te worden. Wat is het op zo'n moment een wonder om met de doop tot God te gaan, met het teken van het allesreinigende bloed van de Zaligmaker! Totaal onverdiend, maar toch zonder brutaliteit: Drie-enige Heere, U hebt het toch beloofd: Ik zal u een nieuw hart geven, en een nieuwe geest geven, in het binnenste van af. Ja, U hebt Uw naam er toch aan verbonden. O, doe dan wat U hebt belooft. Werk met Uw Geest in mijn hart: want toen ik werd gedoopt, is mij toegezegd dat de Geest zou toeëigenen hetgeen we in Christus hebben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verbondsleer

Bericht door Posthoorn »

Luther schreef:Niet wij moeten beginnen met geloven, maar God begint vanuit de eeuwige trouw van ZIjn verbond.
Dit zal een rechtzinnige baptist geheel met je eens zijn. Alleen niet met jouw gevolgtrekking.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verbondsleer

Bericht door Luther »

Posthoorn schreef:
Luther schreef:Niet wij moeten beginnen met geloven, maar God begint vanuit de eeuwige trouw van ZIjn verbond.
Dit zal een rechtzinnige baptist geheel met je eens zijn. Alleen niet met jouw gevolgtrekking.
Dat weet ik. Daarom ben ik geen rechtzinnige baptist; evenmin een onrechtzinnige.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Verbondsleer

Bericht door Isala »

Luther schreef:Ik ben weleens bang dat de veranderende visie op de doop en het verbond behoorlijk samenhangt met een vertroebeld zicht om de leer van de zonde, de diepte van de zondeval, en de ernst van de erf- en dadelijke zonde in ons.

Het vertroebelde beeld van het zicht op de zonde, komt doordat de Heilige Geest weerstaan wordt.
Het komt door een losse levensstijl, de hang naar de wereld het toegeven aan verleidingen.
Dit komt in alle kerken voor, en onder jong en oud. Het is tevens de geest van deze tijd, die geen enkele denominatie overslaat, ook de jouwe niet.
Dat kan je niet aan een baptistische visie toeschrijven.
Hora est!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verbondsleer

Bericht door Posthoorn »

Luther schreef:
Posthoorn schreef:
Luther schreef:Niet wij moeten beginnen met geloven, maar God begint vanuit de eeuwige trouw van ZIjn verbond.
Dit zal een rechtzinnige baptist geheel met je eens zijn. Alleen niet met jouw gevolgtrekking.
Dat weet ik. Daarom ben ik geen rechtzinnige baptist; evenmin een onrechtzinnige.
Nee, daarom snijdt dit argument geen hout.
Plaats reactie