Zeker. Maar dat wordt tegen verbondskinderen gezegd, en niet tegen niet-verbondskinderen.Posthoorn schreef:Juist!Luther schreef:Het genadeverbond kan in essentie niet gebroken worden;Nee, dat waren ze niet. Want het genadeverbond kan in essentie niet verbroken worden, zoals je terecht stelt.toch zijn er verbondsbrekers. Zij waren ín het verbond, niet een beetje, of aan de buitenkant, maar geheel en al.Er zijn tweeërlei kinderen des verbonds, inderdaad: echte en 'onechte'. Zie Rom. 9:6.Kennelijk zijn er toch, zoals ds. I. Kievit ook schreef, tweeërlei kinderen des verbonds. Niet in het wezen en op een erf, maar beide in het verbond. Maar het Koninkrijk van God kent geen automatisme, dat lees je nergens. De openbaring van het verbond wijst altijd aan, dat het houden van het verbond samen gaat met geloof en gebed. Als diegenen in Israël die uiteindelijk Kanaän niet hebben bereikt, niet in het verbond waren geweest, had Paulus hen aan ons in Hebr. 4: 1-2 ook nooit ten voorbeeld kunnen stellen.
Waar het in Hebr. 4 om gaat, is het ongehoorzaam zijn aan het Evangelie, het ongeloof ten opzichte van de belofte.
Verbondsleer
Re: Verbondsleer
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Verbondsleer
Uitwendige verbondskinderen, zeker. Zie de kantt. St.V. bij Hebr. 10:29 (over degenen die door Christus' bloed geheiligd zijn, maar toch verloren gaan): "Namelijk uitwendig, ten aanzien van zijn voorgaande belijdenis, aangaande het gehoor van het Goddelijke woord, gebruik der heilige Sacramenten en afscheiding van andere gemene mensen, namelijk Joden en heidenen. Hoewel de zodanige de ware wedergeboorte niet deelachtig was, gelijk Johannes getuigt, 1 Joh. 2:19, en gelijk zulke, 2 Petr. 2:22, evenwel nog honden en zeugen worden genoemd, al worden zij reeds van hun uitwendig slijk gewassen en de onreinheid van afgoderij en andere onheiligheden hadden verlaten."Luther schreef:Zeker. Maar dat wordt tegen verbondskinderen gezegd, en niet tegen niet-verbondskinderen.
Re: Verbondsleer
Luther, kan je wat nader omschrijven wat je in deze zin precies met 'in essentie' bedoelt?Posthoorn schreef:Want het genadeverbond kan in essentie niet verbroken worden
Hora est!
Re: Verbondsleer
Gods verkiezing is onveranderlijk. De Heere kan van Zijn verbond niet af; wij kunnen het breken door ongeloof.Isala schreef:Luther, kan je wat nader omschrijven wat je in deze zin precies met 'in essentie' bedoelt?Posthoorn schreef:Want het genadeverbond kan in essentie niet verbroken worden
Ik merk in deze discussie altijd dat het kloppend gemaakt moet worden; maar dat is nu net niet de bedoeling. Verbondskinderen in de christelijke gemeente zijn in het verbond. Maar verbondskinderen moeten tevens wederomgeboren worden. Dat doet de Heilige Geest door de kracht van het Evangelie van Christus. In de doop wordt de objectieve genade toegezegd en geschonken. Dat moet echter in het hart van de dopeling worden uitgewerkt.
Maar van Gods kant bezien - ik bedoel dit eerbiedig - is het niet voorstelbaar dat een verbondskind verloren gaat. Dat is ook de klem in de prediking. Maar daarom is prediking, zoals ds. C. Harinck in zijn laatste boekje ook zo duidelijk aangeeft, ook altijd beloftenprediking. De Heilige Geest Die het geloof werkt, wordt ook toegezegd aan de dopeling. Het waarnemen van de genademiddelen zal de Drie-enige God zegenen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Verbondsleer
Luther schreef:
Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn.
Je bent alleen een verbondskind wanneer je wedergeboren bent: Johannes 1:12, 13Maar verbondskinderen moeten tevens wederomgeboren worden.
Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn.
Re: Verbondsleer
En Israël dan? Waren alleen de wedergeboren Israëlieten verbondskinderen?Junia schreef:Luther schreef:Je bent alleen een verbondskind wanneer je wedergeboren bent: Johannes 1:12, 13Maar verbondskinderen moeten tevens wederomgeboren worden.
Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Verbondsleer
Misschien vergeet je dat wij uit de heidenen zijnLuther schreef:En Israël dan? Waren alleen de wedergeboren Israëlieten verbondskinderen?Junia schreef:Luther schreef:Je bent alleen een verbondskind wanneer je wedergeboren bent: Johannes 1:12, 13Maar verbondskinderen moeten tevens wederomgeboren worden.
Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Verbondsleer
Is het genadeverbond dat ons geopenbaard is een ander dat dat aan Israël is geopenbaard?liz boer schreef:Misschien vergeet je dat wij uit de heidenen zijnLuther schreef:En Israël dan? Waren alleen de wedergeboren Israëlieten verbondskinderen?Junia schreef:Luther schreef:Je bent alleen een verbondskind wanneer je wedergeboren bent: Johannes 1:12, 13Maar verbondskinderen moeten tevens wederomgeboren worden.
Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Verbondsleer
@luther
Je maakt een vergelijking met Israel dus vandaar mijn opmerking anders zou je zijn moeten zeggen ipv waren.
Je maakt een vergelijking met Israel dus vandaar mijn opmerking anders zou je zijn moeten zeggen ipv waren.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Verbondsleer
Waarom zou God hetzelfde verbond herhalen? je vindt je antwoord in Jeremia 31:31-34. Ook dit verbond is met Israel gesloten.Is het genadeverbond dat ons geopenbaard is een ander dat dat aan Israël is geopenbaard?
Re: Verbondsleer
Dat waren inderdaad alleen de echte verbondskinderen.Luther schreef:En Israël dan? Waren alleen de wedergeboren Israëlieten verbondskinderen?
Rom. 9:6-8 Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn.
Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden.
Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.
Duidelijk toch?
Re: Verbondsleer
.....kinderen der beloftenis.....dus de kinderen uit Hand 2:39 ( u komt de belofte toe en uw kinderen.)Posthoorn schreef:Dat waren inderdaad alleen de echte verbondskinderen.Luther schreef:En Israël dan? Waren alleen de wedergeboren Israëlieten verbondskinderen?
Rom. 9:6-8 Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn.
Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden.
Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.
Duidelijk toch?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Verbondsleer
Ik begrijp niet zo waarom de tekst uit Handelingen erbij wordt gehaald. Als je het hoofdstuk leest, zie je een paar verzen eerder staan dat net die belofte de Heilige Geest word bedoeld: iedereen die tot geloof komt, ook het nageslacht vd toehoorders, wordt de Heilige Geest beloofd wanneer zij tot geloof komen.huisman schreef:Posthoorn schreef:Dat waren inderdaad alleen de echte verbondskinderen.Luther schreef:En Israël dan? Waren alleen de wedergeboren Israëlieten verbondskinderen?
Rom. 9:6-8 Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn.
Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden.
Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.
Duidelijk toch?
.....kinderen der beloftenis.....dus de kinderen uit Hand 2:39 ( u komt de belofte toe en uw kinderen.)
Re: Verbondsleer
Nee dat zijn de beloften behorende bij het verbond Gods ( lees kanttekening 80).Junia schreef:Ik begrijp niet zo waarom de tekst uit Handelingen erbij wordt gehaald. Als je het hoofdstuk leest, zie je een paar verzen eerder staan dat net die belofte de Heilige Geest word bedoeld: iedereen die tot geloof komt, ook het nageslacht vd toehoorders, wordt de Heilige Geest beloofd wanneer zij tot geloof komen.huisman schreef:Posthoorn schreef:Dat waren inderdaad alleen de echte verbondskinderen.Luther schreef:En Israël dan? Waren alleen de wedergeboren Israëlieten verbondskinderen?
Rom. 9:6-8 Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn.
Noch omdat zij Abrahams zaad zijn, zijn zij allen kinderen; maar: In Izaak zal u het zaad genoemd worden.
Dat is, niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend.
Duidelijk toch?
.....kinderen der beloftenis.....dus de kinderen uit Hand 2:39 ( u komt de belofte toe en uw kinderen.)
@posthoorn maakt een denkfout dat zij een is-gelijk teken zet tussen Gods ware kinderen en verbondskinderen.
Komt allemaal van 1931
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Verbondsleer
@huisman, moet ik hier echt serieus op ingaan? Lees nog eens even Rom. 9:6-8, raadpleeg eventueel de kanttekingen SV, en denk dan nog eens goed na over je antwoorden.