Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Ander »

Er is, ook op dit forum, veel gesproken over Schriftuurlijk bevindelijke prediking. In de laatste editie van de Saambinder werd daar een artikel aan gewijd, van de hand van ds. Schot. Ik plaats het hier om erover van gedachten te wisselen.
Saambinder van 17 februari schreef:Schriftuurlijk en bevindelijk.
De prediking binnen ons kerkverband heeft de achterliggende jaren van buitenaf nogal eens onder vuur gelegen. Ook van binnenuit wordt wel eens kritiek geuit op termen als ‘het plaatsmakende werk voor Christus’ en ‘de openbaring van de Middelaar.

De achterliggende weken mocht ik in eigen gemeente stilstaan bij de geschiedenis van de blindgeborene, Johannes 9 dus. Wat ligt er in deze geschiedenis veel onderwijs. Wie moeite heeft met de standen in het genadeleven zal zich toch wel in bochten moeten wringen om deze geschiedenis te kunnen verklaren. Het staat er allemaal zo heel eenvoudig. En het is Gods Woord! Niet een bekeringsgeschiedenis van die of gene, maar dit is geschreven ‘opdat ook gij geloven moogt’. Het is ook vandaag nog tot onderwijs hoe de Heere werkt. Ik wil zomaar enkele punten benoemen.

In de eerste plaats: ‘Het begin niet met Jezus’. Deze uitdrukking behoeft wel enige uitleg. Ten diepste begint het natuurlijk wel met Jezus. De genezing van de blindgeborene gaat immers geheel van Jezus uit. Maar het begint niet met de geloofskennis of de geloofsomhelzing van Christus. Velen laten daar het geestelijk leven beginnen en ontkennen min of meer de toeleidende weg.
Het eerste wat Christus doet, is slijk leggen op de ogen van deze blindgeborene. Dit is echt geen overbodige handeling. Christus maakt het eerst nood in zijn leven. Hij ontdekt de blindgeborene op zon wijze aan zijn blindheid als hij nimmer had ervaren. Jarenlang kon de blindgeborene ermee leven, maar nu wordt zijn toestand onhoudbaar. Bovendien is zijn blindheid niet ineens geheel ge- weken, maar hij gevoelt juist dat het zicht hem belemmerd wordt.

In de tweede plaats: ‘De noodzaak van het plaatsmakende werk’. Christus maakt door profetisch onderwijs eerst plaats voor Zichzelf. Bij de blindgeborene gaat er heel duidelijk onderwijs aan de openbaring van de Middelaar vooraf. Niet voor niets moet hij de les leren van de Siloam-bron. Christus leert hem daarmee dat het Licht alleen van Hem kan komen. Eerder zal de blindheid van hem niet wijken. En gedurende dat onderwijs blijft de Persoon van de Middelaar altijd nog voor hem verborgen.

In de derde plaats: ‘Geen rust buiten Christus’. De blindgeborene krijgt aan de andere kant geen rust buiten Christus. Hij mag niet rusten op het feit dat hij ziende is geworden. Die rust wordt hem in dit hoofdstuk echt niet vergund. Het is wel groot dat er een wonder aan hem is gebeurd, maar dat is de grond helemaal niet. Er is maar één grond, en dat is Christus Zelf. In de weg van Gods voorzienigheid moeten alle dingen medewerken ten goede, zodat hij later in dit hoofdstuk tot de kennis van de Middelaar wordt gebracht. Door de wagen van de Joden; het onderzoek van de farizeeën en de opstelling van zijn ouders wordt hij van alles afgedreven.

In de vierde plaats: ‘Christus openbaart Zich trapsgewijze’. Er is een heel duidelijke opklimming merkbaar in dit hoofdstuk. Eerst noemt de blindgeborene Christus ‘de Mens genaamd Jezus’. Later zegt hij: ‘Hij is een Profeet’. Daarna komt hij tot de belijdenis: ‘Indien Deze van God niet ware, Hij zou niets kunnen doen’. Het is of hij met christen uit de Christenreis het lichtschijnsel bij het poortje ziet. En toch, hij kent Christus nog niet! Dat zijn straks zijn eigen woorden. De pijnlijke vragen van de schare en de leidslieden moesten dienen om hem telkens aan dat gemis te ontdekken. Hij kan hun vragen over Jezus niet beantwoorden en dat was pijnlijk voor hem.

In de vijfde plaats: ‘Het gaat door het onmogelijke’. Christus werkt door de onmogelijkheid heen. Hij keert niet terug tot de blindgeborene eer zijn toestand opnieuw hopeloos is. De blindgeborene wist Hem nergens meer te vinden. Zeer smartelijk is het woord van de farizeeën dat hem als een zwaard getroffen moet hebben:
Gij zijt geheel in zonden geboren’. Hij wordt zelfs buiten de synagoge geworpen. Nog nooit heeft hij zich zo ellendig gevoeld als toen. Het is opvallend dat Christus hem dan weer opzoekt. Hij komt precies op tijd.

In de zesde plaats: ‘Doorgaande ontdekking’. Het valt op dat Christus het gemis in het leven van de blindgeborene nog eens heel duidelijk openlegt:
‘Jezus hoorde, dat zij hem uitgeworpen hadden, en hem vindende, zeide Hij tot hem: Gelooft gij in den Zone Gods? Hij antwoordde en zeide: Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven?’ Als Christus Zich als de Zone Gods openbaart is dat niet zomaar toevallig.
In de zevende plaats: ‘De openbaring van de Middelaar’. Voor de kennis van Christus is echt een openbaring nodig in het leven van Zijn kinderen. Als Hij Zich niet openbaart, kennen zij Hem nog niet, ook niet al zijn ze ziende geworden. De blindgeborene kende wel het werk van Jezus, maar niet de Persoon van Jezus. Dat verandert als Jezus tot hem zegt: ‘En gij hebt Hem gezien, en Die met u spreekt, Dezelve is het’.

In de achtste plaats: ‘Een scharnierpunt’. De openbaring van de Middelaar is als het ware een scharnierpunt in het leven van Gods kinderen. Dan valt er pas helder licht over het al voorgaande. Christus zegt: ‘En gij hebt Hem gezien’. Nu wordt alles waar.

In de negende plaats: ‘De vrucht van ootmoed’. Er staat: ‘En hij zeide: Ik geloof Heere. En hij aanbad Hem’. Een zondaar die tot de kennis van Christus mag komen, verdwijnt in het stof. Christuskennis gaat altijd samen met grote verwondering. De ware gelovigen komen tot het Licht in de weg van het wonder Dat blijkt in de vrucht. En tenslotte; dat het onderwijs aan de blindgeborene hiermee niet ten einde is zal een ieder begrijpen. Maar het aangrijpende is dat juist de geestelijk blinden geen besef hebben van hun blindheid. De farizeeën wagen aan het slot van dit hoofdstuk: Zijn wij dan ook blind? Ze meenden juist zo scherp te zien, omdat ze aan hun blindheid nooit waren ontdekt. Jezus is gekomen ‘opdat degenen die niet zien, zien mogen, en die zien, blind worden’.

U begrijpt dat we hier en elders duidelijk grond in de Schrift vinden om u deze dingen ook in de prediking voor te (blijven!) houden. Waarom? ‘Opdat ook gij geloven moogt’.

Nunspeet, Ds. A. Schot
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door refo »

Wel jammer dat er zo weinig bewijs wordt aangevoerd voor de stellingen.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Germanicus »

Waar ik bang voor ben is dat dergelijk 'geestelijk stappenplan' gaat fungeren (en al fungeert?!?) als geestelijke graadmeter. Die en die is bij stap 4, die nog maar bij 2 en vroeger waren er meer die bij stap 9 uit kwamen..

Met name bij deze quote heb ik mijn vraagtekens:
Wie moeite heeft met de standen in het genadeleven zal zich toch wel in bochten moeten wringen om deze geschiedenis te kunnen verklaren. Het staat er allemaal zo heel eenvoudig. En het is Gods Woord!
Ik denk ook dat je je in veel bochten moet wringen om het geestelijk stappenplan op elke bekeerling of gelovige uit de Bijbel te leggen, zonder gekunsteld te werk te moeten gaan. Hoewel ik hiermee absoluut niet wil ontkennen dat ellende-verlossing-dankbaarheid een essentiele trits is in het geestelijk leven.
Hier beneden is het niet.
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Mister »

Schriftuurlijk-bevindelijk staat m.i. niet gelijk aan het volgen van een stappenplan van een x aantal punten.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Germanicus »

Mister schreef:Schriftuurlijk-bevindelijk staat m.i. niet gelijk aan het volgen van een stappenplan van een x aantal punten.
Inderdaad. Ik denk dat het een vorm van determinisme oplevert dat juist afleidt van het uiteindelijke doel 'zodat ook u geloven zult'.
Hier beneden is het niet.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Ander »

Germanicus schreef:Waar ik bang voor ben is dat dergelijk 'geestelijk stappenplan' gaat fungeren (en al fungeert?!?) als geestelijke graadmeter. Die en die is bij stap 4, die nog maar bij 2 en vroeger waren er meer die bij stap 9 uit kwamen..
Waar baseer je deze angst op? Ik zie in dit artikel in ieder geval geen stappenplan. Ds. Schot noemt geen punten die in volgorde 'afgewerkt' dienen te worden. Wel heeft hij aandacht voor het plaatsmakende werk en voor de openbaring van de Middelaar en toont dit aan door deze geschiedenis.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door memento »

Ik denk, dat ds. Schot hier te kort door de bocht gaat. Als ik Calvijn, Matthew Henry, en de Kanttekenaren lees, dan hoeven zij zich helemaal niet in moeilijke bochten te wringen. En toch komen ze niet uit op de 9 punten die ds. Schot noemt. En ik denk, dat de exegese van Calvijn daarin veel verantwoorder is, dan wat ds. Schot hier als "uitleg" noemt.

Wel moeten we vasthouden, dat de Schrift bevindelijk is. De Heere Jezus zelf gebruikt het beeld van de blindheid, om aan te wijzen dat wij geestelijk blind zijn, en Hem als onze dokter nodig hebben. Dat wordt bevindelijk doorleefd. Maar om dat in stadia vast te gaan leggen, en doen alsof Gods Woord in bv Joh. 9 dit leert, is m.i. meer eiegese (inlegkunde) dan exegese. De Schrift is welzeker bevindelijk (zie bv de psalmen, Romeinen, etc), maar laten we dan díe teksten gebruiken voor ons bevindelijke spreken, en niet bevinding gaan inlezen waar het niet staat.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Ander »

Mister schreef:Schriftuurlijk-bevindelijk staat m.i. niet gelijk aan het volgen van een stappenplan van een x aantal punten.
Ook aan jou de vraag: waar lees je in dit artikel van een stappenplan? En, waar staat schriftuurlijk-bevindelijk wel voor dan, volgens jou?
Cantate
Berichten: 227
Lid geworden op: 04 jul 2009, 12:03

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Cantate »

Mister schreef:Schriftuurlijk-bevindelijk staat m.i. niet gelijk aan het volgen van een stappenplan van een x aantal punten.
En zeker niet vanuit een geschiedenis van een wonderteken van Christus. Daarop past maar één etiket en dat is: inlegkunde.
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Mister »

Ander schreef:
Mister schreef:Schriftuurlijk-bevindelijk staat m.i. niet gelijk aan het volgen van een stappenplan van een x aantal punten.
Ook aan jou de vraag: waar lees je in dit artikel van een stappenplan? En, waar staat schriftuurlijk-bevindelijk wel voor dan, volgens jou?
Ik reageerde op een bijdrage van Germanicus.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Germanicus »

Mister schreef:
Ander schreef:
Mister schreef:Schriftuurlijk-bevindelijk staat m.i. niet gelijk aan het volgen van een stappenplan van een x aantal punten.
Ook aan jou de vraag: waar lees je in dit artikel van een stappenplan? En, waar staat schriftuurlijk-bevindelijk wel voor dan, volgens jou?
Ik reageerde op een bijdrage van Germanicus.
Sorry, ik zag in jouw posting een bevestiging van de mijne. Inderdaad vind ik niet dat schriftuurlijk-bevindelijk hetzelfde is als een stappenplan van negen punten. Maar zo wordt het in de openingsposting wel gepresenteerd. Er zijn negen stappen te gaan om bij ootmoed uit te komen (kennis van Christus). En dat die negen punten wel degelijk een soort stappen zijn bewijst de 'doorgaande lijn' die er in aan te wijzen is. Ze worden tenslotte gepresenteerd als 'standen in het genadeleven'.
Hier beneden is het niet.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Germanicus »

Ander schreef:
Germanicus schreef:Waar ik bang voor ben is dat dergelijk 'geestelijk stappenplan' gaat fungeren (en al fungeert?!?) als geestelijke graadmeter. Die en die is bij stap 4, die nog maar bij 2 en vroeger waren er meer die bij stap 9 uit kwamen..
Waar baseer je deze angst op? Ik zie in dit artikel in ieder geval geen stappenplan. Ds. Schot noemt geen punten die in volgorde 'afgewerkt' dienen te worden. Wel heeft hij aandacht voor het plaatsmakende werk en voor de openbaring van de Middelaar en toont dit aan door deze geschiedenis.
Zie mijn posting hier direct boven. Ik zie wel degelijk een stappenplan. En ik vraag me - nogmaals - af of het de bedoeling is om zo determinerend om te gaan met 'het plaatsmakende werk en de openbaring van de Middelaar'. Al die punten leiden af van waar het om gaat: Jezus Christus en Die gekruisigd. Leven met en vanuit Hem. Dat is bevinding.
Hier beneden is het niet.
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Mister »

Germanicus schreef:
Mister schreef:
Ander schreef:
Mister schreef:Schriftuurlijk-bevindelijk staat m.i. niet gelijk aan het volgen van een stappenplan van een x aantal punten.
Ook aan jou de vraag: waar lees je in dit artikel van een stappenplan? En, waar staat schriftuurlijk-bevindelijk wel voor dan, volgens jou?
Ik reageerde op een bijdrage van Germanicus.
Sorry, ik zag in jouw posting een bevestiging van de mijne. Inderdaad vind ik niet dat schriftuurlijk-bevindelijk hetzelfde is als een stappenplan van negen punten. Maar zo wordt het in de openingsposting wel gepresenteerd. Er zijn negen stappen te gaan om bij ootmoed uit te komen (kennis van Christus). En dat die negen punten wel degelijk een soort stappen zijn bewijst de 'doorgaande lijn' die er in aan te wijzen is. Ze worden tenslotte gepresenteerd als 'standen in het genadeleven'.
Als je het zo uitlegt, eens. Maar na het artikel nogmaals gelezen te hebben zie ik niet direct staan dat die 9 punten verplicht in die volgorde langs moeten komen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door memento »

Ik denk dat bij alle bevindelijke stappen die iemand noemt de vraag geldt: Komen ze uit de Schrift. En dan vind ik de exegese van ds. Schot niet echt overtuigend. Geen van de grote uitleggers, zoals Calvijn, Matthew Henry, etc, komt op zo'n soort vergeestelijkende uitleg.

Ik denk dat het beter is, om bevinding te laten opkomen uit de Schrift. Niet in allerlei standen of stappenplannen. Maar wel bevindelijk. Want de Schrift staat vol met bevindingen. Ellende, verlossing en dankbaarheid komen we veelvuldig tegen. Het sterven aan de zonde en het leven uit Christus. De strijd van de oude en de nieuwe mens, die doet uitroepen: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods. Ik denk dat van de prediking van die eenvoudige Bijbelse bevinding heel veel uitgaat. Omdat het uit Gods Woord komt!

Kortom, we kunnen kritiek hebben op het artikel van ds. Schot, maar dan is wel de vraag: Wat zie je voor je als het alternatief? Een arme, lege, bevindingloze prediking? Ik zou dus de reageerders in deze topic willen vragen: Als je kritiek hebt, kun je dan uitleggen op welke manier een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking dan wél vorm moet krijgen? Ik denk dat daarmee de topic echt inhoud krijgt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door refo »

58 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Eer Abraham was, ben Ik.
59 Zij namen dan stenen op, dat zij ze op Hem wierpen. Maar Jezus verborg Zich, en ging uit den tempel, gaande door het midden van hen; en ging alzo voorbij.
De discipelen hebben echter de schrik nog in de benen en proberen Jezus' aandacht op een ander onderwerp te brengen.
Ah, een bedelaar:
1 En voorbijgaande, zag Hij een mens, blind van de geboorte af.
2 En Zijn discipelen vraagden Hem, zeggende: Rabbi, wie heeft er gezondigd, deze, of zijn ouders, dat hij blind zou geboren worden?
3 Jezus antwoordde: Noch deze heeft gezondigd, noch zijn ouders, maar dit is geschied, opdat de werken Gods in hem zouden geopenbaard worden.
4 Ik moet werken de werken Desgenen, Die Mij gezonden heeft, zolang het dag is; de nacht komt, wanneer niemand werken kan.
5 Zolang Ik in de wereld ben, zo ben Ik het Licht der wereld.
6 Dit gezegd hebbende, spoog Hij op de aarde, en maakte slijk uit dat speeksel, en streek dat slijk op de ogen des blinden;
7 En zeide tot hem: Ga heen, was u in het badwater Siloam (hetwelk overgezet wordt: uitgezonden). Hij dan ging heen en wies zich, en kwam ziende.
Tot zover het wonderteken.
Dan gaat iedereen twijfelen
En de genezen man kan ook geen duidelijkheid geven. Hij had alleen Zijn stem gehoord. Maar genezen was hij.
8 De geburen dan, en die hem te voren gezien hadden, dat hij blind was, zeiden: Is deze niet, die zat en bedelde?
9 Anderen zeiden: Hij is het; en anderen: Hij is hem gelijk. Hij zeide: Ik ben het.
10 Zij dan zeiden tot hem: Hoe zijn u de ogen geopend?
11 Hij antwoordde en zeide: De Mens, genaamd Jezus, maakte slijk, en bestreek mijn ogen, en zeide tot mij: Ga heen naar het badwater Siloam, en was u. En ik ging heen, en wies mij, en ik werd ziende.
12 Zij dan zeiden tot hem: Waar is Die? Hij zeide: Ik weet het niet.
Dan gaan we naar de kerkenraad, maar daar hebben ze ook niet veel aan.
13 Zij brachten hem tot de Farizeen, hem namelijk, die te voren blind geweest was.
14 En het was sabbat, als Jezus het slijk maakte, en zijn ogen opende.
15 De Farizeen dan vraagden hem ook wederom, hoe hij ziende geworden was. En hij zeide tot hen: Hij legde slijk op mijn ogen, en ik wies mij, en ik zie.
16 Sommigen dan uit de Farizeen zeiden: Deze Mens is van God niet, want Hij houdt den sabbat niet. Anderen zeiden: Hoe kan een mens, die een zondaar is, zulke tekenen doen? En er was tweedracht onder hen.
Onduidelijkheid, daarom maar naar de genezen man. later zijn ouders:
17 Zij zeiden wederom tot den blinde: Gij, wat zegt gij van Hem; dewijl Hij uw ogen geopend heeft? En hij zeide: Hij is een Profeet.
18 De Joden dan geloofden van hem niet, dat hij blind geweest was, en ziende was geworden, totdat zij geroepen hadden de ouders desgenen, die ziende geworden was.
19 En zij vraagden hun, zeggende: Is deze uw zoon, welken gij zegt, dat blind geboren is? Hoe ziet hij dan nu?
20 Zijn ouders antwoordden hun en zeiden: Wij weten, dat deze onze zoon is, en dat hij blind geboren is;
21 Maar hoe hij nu ziet, weten wij niet; of wie zijn ogen geopend heeft, weten wij niet; hij heeft zijn ouderdom, vraagt hemzelven; hij zal van zichzelven spreken.
22 Dit zeiden zijn ouders, omdat zij de Joden vreesden; want de Joden hadden alrede te zamen een besluit gemaakt, zo iemand Hem beleed Christus te zijn, dat die uit de synagoge zou geworpen worden.
23 Daarom zeiden zijn ouders: Hij heeft zijn ouderdom, vraagt hemzelven.
Heel verstandig. Blijf erbuiten.
24 Zij dan riepen voor de tweede maal den mens, die blind geweest was, en zeiden tot hem: Geef God de eer; wij weten, dat deze Mens een zondaar is.
25 Hij dan antwoordde en zeide: Of Hij een zondaar is, weet ik niet; een ding weet ik, dat ik blind was, en nu zie.
26 En zij zeiden wederom tot hem: Wat heeft Hij u gedaan? Hoe heeft Hij uw ogen geopend?
27 Hij antwoordde hun: Ik heb het u alrede gezegd, en gij hebt het niet gehoord; wat wilt gij het wederom horen? Wilt gijlieden ook Zijn discipelen worden?
28 Zij gaven hem dan scheldwoorden, en zeiden: Gij zijt Zijn discipel; maar wij zijn discipelen van Mozes.
29 Wij weten, dat God tot Mozes gesproken heeft; maar Dezen weten wij niet, van waar Hij is.
30 De mens antwoordde, en zeide tot hen: Hierin is immers wat wonders, dat gij niet weet, van waar Hij is, en nochtans heeft Hij mijn ogen geopend.
31 En wij weten, dat God de zondaars niet hoort; maar zo iemand godvruchtig is, en Zijn wil doet, dien hoort Hij.
32 Van alle eeuw is het niet gehoord, dat iemand eens blindgeborenen ogen geopend heeft.
33 Indien Deze van God niet ware, Hij zou niets kunnen doen.
34 Zij antwoordden, en zeiden tot hem: Gij zijt geheel in zonden geboren, en leert gij ons? En zij wierpen hem uit.
Opgelost
Tot zover de genezing. Over bekering of wedergeboorte geen woord tot zover.
Dat komt nu:
35 Jezus hoorde, dat zij hem uitgeworpen hadden, en hem vindende, zeide Hij tot hem: Gelooft gij in den Zoon van God?
Daar gaat het om. Antwoord:
36 Hij antwoordde en zeide: Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven?
Of: Die ken ik niet. De man geeft weinig blijk van ellendekennis. We lezen er althans niets van.
Dan gaat Jezus Zich aan Hem openbaren.
37 En Jezus zeide tot Hem: En gij hebt Hem gezien, en Die met u spreekt, Dezelve is het.
Dan volgt terstond geloof.
38 En hij zeide: Ik geloof, Heere! En hij aanbad Hem.
39 En Jezus zeide: Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat degenen, die niet zien, zien mogen, en die zien, blind worden.
De Farizeeën stonder er nog met hun neus bovenop. Ook aan hen heeft Jezus Zich dus geopenbaard.
Maar hier geen geloof:
40 En dit hoorden enigen uit de Farizeen, die bij Hem waren, en zeiden tot Hem: Zijn wij dan ook blind?
Antwoord:
41 Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; zo blijft dan uw zonde.
Afsluitend: de geschiedenis gaat over een wonderteken dat Jezus deed aan een blindgeborene, die, direct nadat Jezus Zich aan Hem bekendmaakte als de Zoon van God, in Hem geloofde. Hoewel Jezus Zich legitimeerde als de Zoon van God door NB een blindgeborene te genezen, geloofde de Farizeeën toch niet.

De nadruk ligt hier op geloof-ongeloof onder hetzelfde onderwijs. Niet op bepaalde kenmerken van de blindgeborene.
En er wordt ook niets over de eeuwige bestemming van de verschillende mensen gezegd. Misschien was Paulus er ook wel bij.
Plaats reactie