Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Tiberius »

Kunnen jullie wat beter quoten, aub?
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door HersteldHervormd »

Excuses, ik bedoelde het niet zo letterlijk, dat zal de schrijver van het stukje ook niet zo letterlijk bedoelen.

Ik weet dat de Heere gelukkig nog werkt. In elk kerkverband. Dat zal ik nooit ontkennen. Maar we mogen toch wel kritisch naar de prediking kijken?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:Excuses, ik bedoelde het niet zo letterlijk, dat zal de schrijver van het stukje ook niet zo letterlijk bedoelen.

Ik weet dat de Heere gelukkig nog werkt. In elk kerkverband. Dat zal ik nooit ontkennen. Maar we mogen toch wel kritisch naar de prediking kijken?
Dank voor je reactie. Dat laatste mag zeker. Als we ook maar kritisch naar onszelf kijken.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:Excuses, ik bedoelde het niet zo letterlijk, dat zal de schrijver van het stukje ook niet zo letterlijk bedoelen.

Ik weet dat de Heere gelukkig nog werkt. In elk kerkverband. Dat zal ik nooit ontkennen. Maar we mogen toch wel kritisch naar de prediking kijken?
Dank voor je reactie. Dat laatste mag zeker. Als we ook maar kritisch naar onszelf kijken.
Geen dank, soms is het lastig om.elkaar goed te begrijpen via een forum.

Klopt, daarom zei ik ook dat een ieder voor zichzelf zou moeten onderzoeken hoe het komt dat de HG uitgeblust word/is.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Amstelodamense »

HersteldHervormd schreef:Excuses, ik bedoelde het niet zo letterlijk, dat zal de schrijver van het stukje ook niet zo letterlijk bedoelen.

Ik weet dat de Heere gelukkig nog werkt. In elk kerkverband. Dat zal ik nooit ontkennen. Maar we mogen toch wel kritisch naar de prediking kijken?
Zeker mogen we kritisch zijn, vooral naar onszelf. Jij stelt echter dat je kritisch mag kijken naar de prediking, maar volgens van der Tang ligt daar niet de oorzaak. Of lees ik de column dan niet goed?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door samanthi »

HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:Excuses, ik bedoelde het niet zo letterlijk, dat zal de schrijver van het stukje ook niet zo letterlijk bedoelen.

Ik weet dat de Heere gelukkig nog werkt. In elk kerkverband. Dat zal ik nooit ontkennen. Maar we mogen toch wel kritisch naar de prediking kijken?
Dank voor je reactie. Dat laatste mag zeker. Als we ook maar kritisch naar onszelf kijken.
Geen dank, soms is het lastig om.elkaar goed te begrijpen via een forum.

Klopt, daarom zei ik ook dat een ieder voor zichzelf zou moeten onderzoeken hoe het komt dat de HG uitgeblust word/is.
De Heilige Geest uitblussen, ik heb het weleens uit horen leggen dat je dat heel snel kan doen, als iemand een preek gehoord heeft, er vol van is, en jij lomt met een bak kritiek, of je haalt alleen je neus op.

Wat me heel erg bezig houdt is het volgende, dat het een eenzijdig Godswerk is geloven we allemaal, maar toch kun je mi de Heere Jezus en Zijn Geest wegjagen, dat zie je on de brieven aan de gemeente on openbaring, maar ook deze geschiedenis Matteüs 13
58 En Hij heeft aldaar niet vele krachten gedaan, vanwege hun ongeloof.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:Wat me heel erg bezig houdt is het volgende, dat het een eenzijdig Godswerk is geloven we allemaal, maar toch kun je mi de Heere Jezus en Zijn Geest wegjagen, dat zie je on de brieven aan de gemeente on openbaring, maar ook deze geschiedenis Matteüs 13
58 En Hij heeft aldaar niet vele krachten gedaan, vanwege hun ongeloof.
Dat is ook zo. Wij weerstaan, bedroeven en blussen de Geest uit. Dat kunnen we niet alleen, maar dat doen we ook. Totdat het Hem behaagd onze weerstand te overwinnen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:Wat me heel erg bezig houdt is het volgende, dat het een eenzijdig Godswerk is geloven we allemaal, maar toch kun je mi de Heere Jezus en Zijn Geest wegjagen, dat zie je on de brieven aan de gemeente on openbaring, maar ook deze geschiedenis Matteüs 13
58 En Hij heeft aldaar niet vele krachten gedaan, vanwege hun ongeloof.
Dat is ook zo. Wij weerstaan, bedroeven en blussen de Geest uit. Dat kunnen we niet alleen, maar dat doen we ook. Totdat het Hem behaagd onze weerstand te overwinnen.
Of weg te gaan, dat is zo ingrijpend.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Nasrani »

samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:Wat me heel erg bezig houdt is het volgende, dat het een eenzijdig Godswerk is geloven we allemaal, maar toch kun je mi de Heere Jezus en Zijn Geest wegjagen, dat zie je on de brieven aan de gemeente on openbaring, maar ook deze geschiedenis Matteüs 13
58 En Hij heeft aldaar niet vele krachten gedaan, vanwege hun ongeloof.
Dat is ook zo. Wij weerstaan, bedroeven en blussen de Geest uit. Dat kunnen we niet alleen, maar dat doen we ook. Totdat het Hem behaagd onze weerstand te overwinnen.
Of weg te gaan, dat is zo ingrijpend.
Voor mij zijn de verzen uit Markus 6 zo aangrijpend:
En Hij kon daar geen kracht doen, maar Hij legde slechts enkele zieken de handen op en genas hen. En Hij verwonderde Zich over hun ongeloof. En Hij trok de dorpen in de omgeving rond en gaf er onderwijs.
Markus 6:5‭-‬6 HSV
https://bible.com/bible/1990/mrk.6.5-6.HSV

Heel voorzichtig gezegd, is dat ook niet wat er onder de prediking veel gebeurd? Het ongeloof van de mensen verhinderd Gods Geest om te werken.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Zeeuw »

Nasrani schreef:
samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:Wat me heel erg bezig houdt is het volgende, dat het een eenzijdig Godswerk is geloven we allemaal, maar toch kun je mi de Heere Jezus en Zijn Geest wegjagen, dat zie je on de brieven aan de gemeente on openbaring, maar ook deze geschiedenis Matteüs 13
58 En Hij heeft aldaar niet vele krachten gedaan, vanwege hun ongeloof.
Dat is ook zo. Wij weerstaan, bedroeven en blussen de Geest uit. Dat kunnen we niet alleen, maar dat doen we ook. Totdat het Hem behaagd onze weerstand te overwinnen.
Of weg te gaan, dat is zo ingrijpend.
Voor mij zijn de verzen uit Markus 6 zo aangrijpend:
En Hij kon daar geen kracht doen, maar Hij legde slechts enkele zieken de handen op en genas hen. En Hij verwonderde Zich over hun ongeloof. En Hij trok de dorpen in de omgeving rond en gaf er onderwijs.
Markus 6:5‭-‬6 HSV
https://bible.com/bible/1990/mrk.6.5-6.HSV

Heel voorzichtig gezegd, is dat ook niet wat er onder de prediking veel gebeurd? Het ongeloof van de mensen verhinderd Gods Geest om te werken.
Ik vind dat een lastige. De Heere is almachtig, dus het ongeloof staat Hem niet in de weg. Tegelijk staan deze teksten wel in de Bijbel. Mensen kunnen niet het werk verhinderen dat Hij van eeuwigheid zo bedacht heeft. Echter, wij zijn wel voor 100% verantwoordelijk voor ons ongeloof.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door samanthi »

@Zeeuw het staat er denk ik omte laten zien dat er met Gods welgemeende nodiging niet te spotten valt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef: Ik vind dat een lastige. De Heere is almachtig, dus het ongeloof staat Hem niet in de weg. Tegelijk staan deze teksten wel in de Bijbel. Mensen kunnen niet het werk verhinderen dat Hij van eeuwigheid zo bedacht heeft. Echter, wij zijn wel voor 100% verantwoordelijk voor ons ongeloof.
Het is zeker lastig. Maar als het ongeloof toen in Nazareth er voor zorgde dat Jezus geen kracht kon doen, zou dat dan nu anders zijn?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Zeeuw »

Nasrani schreef:
Zeeuw schreef: Ik vind dat een lastige. De Heere is almachtig, dus het ongeloof staat Hem niet in de weg. Tegelijk staan deze teksten wel in de Bijbel. Mensen kunnen niet het werk verhinderen dat Hij van eeuwigheid zo bedacht heeft. Echter, wij zijn wel voor 100% verantwoordelijk voor ons ongeloof.
Het is zeker lastig. Maar als het ongeloof toen in Nazareth er voor zorgde dat Jezus geen kracht kon doen, zou dat dan nu anders zijn?
Ik denk dat er ook momenten van ongeloof in de Bijbelse tijd zijn geweest, waar de Heere wel werkte. Zoals ik zei, ik vind het lastig. Voor mij staat buiten kijf dat de Heere dat geloof in Nazareth wel had kunnen werken.
Ongeloof is een grote zonde, maar de Heere kan toch door alle ongeloof heen werken?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Arja »

Zeeuw schreef:
Nasrani schreef:
Zeeuw schreef: Ik vind dat een lastige. De Heere is almachtig, dus het ongeloof staat Hem niet in de weg. Tegelijk staan deze teksten wel in de Bijbel. Mensen kunnen niet het werk verhinderen dat Hij van eeuwigheid zo bedacht heeft. Echter, wij zijn wel voor 100% verantwoordelijk voor ons ongeloof.
Het is zeker lastig. Maar als het ongeloof toen in Nazareth er voor zorgde dat Jezus geen kracht kon doen, zou dat dan nu anders zijn?
Ik denk dat er ook momenten van ongeloof in de Bijbelse tijd zijn geweest, waar de Heere wel werkte. Zoals ik zei, ik vind het lastig. Voor mij staat buiten kijf dat de Heere dat geloof in Nazareth wel had kunnen werken.
Ongeloof is een grote zonde, maar de Heere kan toch door alle ongeloof heen werken?
Als Markus zegt dat Jezus geen machtige werken in Nazareth kon doen, bedoelt Hij niet dat hun ongeloof Zijn macht ondermijnde. Het is meer zo dat Jezus niet veel wonderen kon doen doen omdat de omstandigheden waaronder Hij Zich als de Messias openbaarde niet aanwezig waren. De wonderen van Jezus hadden namelijk één groot doel. Een getuigenis van Zijn identiteit als de Zoon van God, de grote Messias die komen zou. Maar de mensen in Nazareth verwierpen die tekenen bewust en keerden zich van Hem af. Als gevolg daarvan kon Hij geen verdere bevestiging van Zijn identiteit geven die zij zouden accepteren.

Hoe je dat op een hedendaags kerkelijk leven toe zou kunnen passen weet ik niet precies. Er zullen altijd mensen zijn die zich bewust van Jezus afkeren en niets van Hem willen weten als het offer voor de zonden.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Adagio »

Voor mij staat buiten kijf dat de Heere dat geloof in Nazareth wel had kunnen werken. Ongeloof is een grote zonde, maar de Heere kan toch door alle ongeloof heen werken?
Het is meer zo dat Jezus niet veel wonderen kon doen doen omdat de omstandigheden waaronder Hij Zich als de Messias openbaarde niet aanwezig waren.
Op een website van de remonstranten lees ik: "Verantwoordelijkheid is een relevant begrip voor de Remonstranten en dat is niet vreemd in het licht van de geschiedenis van het Remonstrants Genootschap. Het genootschap is immers ontstaan met de verwerping van de predestinatie-leer, die het bestaan van de vrije wil ontkent. De predestinatie-leer houdt in dat God van tevoren heeft vast gelegd wie er al dan niet behouden wordt."


Als het over de tekst gaat "En Hij heeft aldaar niet vele krachten gedaan vanwege hun ongeloof", geeft het vergelijkende gedeelte in Luk. 4 weer, dat de Heere Jezus op dat moment Gods verkiezende liefde preekt (Maar Ik zeg u in der waarheid: Er waren vele weduwen in Israël in de dagen van Elía, toen de hemel drie jaren en zes maanden gesloten was, zodat er grote hongersnood werd over het gehele land. En tot geen van haar werd Elía gezonden dan naar Sarepta Sidonis, tot een vrouw die weduwe was.)
Daarom zou ik ver van remonstrantse gedachten of het bedenken van oplossings-theorieën weg willen blijven en in navolging van Luk. 4 andere Bijbelteksten willen aanhalen.
Plaats reactie