Geloof

Posthoorn

Re: Geloof

Berichtdoor Posthoorn » 31 Jul 2021, 17:13

Gian schreef:Deze brief is gericht aan de verstrooiing.
De zaligheid, behoudenis of de redding der zielen is het 'gevolg' van het geloof in Christus Jezus die men niet waarnam, maar toch verwachtte. De redding of behoudenis aangaande de vervulling van de beloften (oprichting van het koningrijk, verwachting van de Koning), ofwel het behoud of verloren gaan wb het komende koningrijk. Dat wordt ook duidelijk omdat het over behoude der zielen gaat. Aardse beloften, aardse zegeningen zoals de profeten voorzegde.

Dat is wel iets anders dan geloven of jezelf gered ben, of probeert te geloven om gered te worden. Dat is niet op God gericht, dat is op jezelf gericht. Maw, als je het Woord van God gelooft, en weet wat het werk van God is ('van welke zaligheid ondervraagd en onderzocht hebben de profeten'), volgt daar de redding uit. Het is bijzonder dat er 13 pagina's wordt gesproken over oa toeeïgening, en wat wie er allemaal over schrijft. Dat lijkt me niet primair de goede focus.
Een hoop woorden om de Bijbel iets anders te laten zeggen dan er staat. :)

KDD

Berichtdoor KDD » 31 Jul 2021, 18:06

Valcke schreef:Dank je wel, KDD voor het citaat van Jan Nupoort!

Zijn boek was een keer aangeraden hier op de forum dus ik heb hem gekocht en over laten brengen. Veel plezier van gehad. Het was (en nog) goed afgeprijsd.

https://www.hertog.nl/artikel/978905551 ... r=Nupoort&

DDD

Berichtdoor DDD » 31 Jul 2021, 18:35

Ik heb het citaat twee keer doorgelezen. Het is moeilijk toegankelijk door het ouderwetse Nederlands. Maar wat staat er nu eigenlijk voor leerzaams in? Dat is mij niet opgevallen.

KDD

Berichtdoor KDD » 31 Jul 2021, 18:45

DDD schreef:Ik heb het citaat twee keer doorgelezen. Het is moeilijk toegankelijk door het ouderwetse Nederlands. Maar wat staat er nu eigenlijk voor leerzaams in? Dat is mij niet opgevallen.

Blijkbaar wist je dat allemaal al dan. Twee belangrijke zaken die ik er uithaal is dat de drie geloofsdelen staan of vallen met elkander. En dat alle drie zaken bovennatuurlijke gaven zijn van God. Het is meer dan natuurlijk verstand en redenering.

DDD

Berichtdoor DDD » 31 Jul 2021, 18:53

Dat is inderdaad een belangrijk inzicht. Dat staat allebei trouwens ook in de Heidelbergse Catechismus. Voor wat betreft het eerste uit mijn hoofd gezegd: "niet alléén, maar óók".

Maar dank voor je reactie.

Terug naar “Theologie - Dogma en Belijdenis”