Geloof

Susanna

Re: Geloof

Berichtdoor Susanna » 28 Mei 2021, 16:19

-DIA- schreef:
Karlstad1970 schreef:Dat recht heb je gelijk in maar dat word voor de wedergeboorte dat is hetzelfde als rechtvaardigmaking beslist als een mens in zijn ellende loopt word hij voor Gods recht gedraagt en komt Christus tussenbeide als Borg en Middelaar, dan sterft de mens aan de wet en leeft hij in Christus dat is wat de Bijbel leert en niks anders. Alle andere manieren zijn verzonnen door mensen.

Nu stel je de wedergeboorte en de rechtvaardigmaking als een daad. Zo hoor ik het niet. Wedergeboorte en rechtvaardigmaking zijn zaken die eenmalig zijn. Maar dat is niet een en dezelfde zaak. En hier wens ik het voorlopig bij te laten.

Rechtvaardiging en wedergeboorte lijken vaak vrijwel tegelijkertijd plaats te vinden ( onder een evenwichtige prediking van het Woord ) maar ze verschillen wel van elkaar. Het resultaat (vrucht) van onze wedergeboorte is allereerst geloof, dat vervolgens resulteert in rechtvaardiging en aanneming in het gezin van God. De rechtvaardigmaking uit of door het geloof in Jezus Christus is de eerste weldaad van het genadeverbond, dat God in de Heere Jezus Christus met Zijn uitverkorene opricht en daarna volgen al de andere weldaden.

Vergelijk kanttekening 30 bij Kolossenzen 1:14 en kanttekening 23 bij Efeze 1:7.

Mistig

Re: Geloof

Berichtdoor Mistig » 28 Mei 2021, 22:29

Karlstad1970 schreef:
Mistig schreef:Ds. Visscher raadt zelfs aan om ds. Paauwe te lezen. Hij heeft er zelf veel aan gehad.
Al was ds. Paauwe inderdaad een vreemde vogel.

Wat maakt dat je hem een vreemde vogel noemt? Je hebt het over een knecht van God, ik sta ook niet achter zijn kerkelijk standpunt maar dan mag je hem nog niet zo uitschelden.

Ik bedoelde het niet lelijk eigenlijk. Dus ook niet als uitschelden. Ik neem het graag terug.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)

Terug naar “Theologie - Dogma en Belijdenis”