Mattheüs 24

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Mattheüs 24

Bericht door -DIA- »

Mattheüs 24
Een bekend hoofdstuk. Christus voorzegt hier na de verwoesting van Jeruzalem het einde der wereld. We leerden dat deze twee zaken als vanzelf in elkaar over gaan. Het zijn beide oordelen van God. De verwoesting van Jeruzalem moet ons alert maken op het einde der wereld, en doen letten op de tekenen daaraan voorafgaand. Als ik mezelf niet vergis leven we nu in een tijd zoals we vanaf het begin van de wereldgeschiedenis niet gekend hebben. Alleen, ik geloof soms dat veel mensen dit niet zien of, wat misshien temeer te denken geeft: Velen willen het ook niet zien. Dat is, denk ik wel het teken dat het duidelijkst spreekt.

Misschien is het goed als we eens nadenken over Mattheus 24, en wat daaraan gerelateerd is. Een ding: Proberen serieus te blijven, en geen complottheorieën erbij, tenzij men dit als een teken ziet.

Het hoofdstuk is in mijn Bijbel verdeeld in vier stukjes:
1. De tekenen van het einde der wereld
2. De grote verdrukking
3. Christus' wederkomst
4. De uitspruitende vijgenboom
5. Aansporing tot waakzaamheid

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

De tekenen van het einde der wereld
1 EN aJezus ging uit en vertrok van den tempel; en Zijn discipelen kwamen bij Hem om Hem de gebouwen des tempels te tonen.
a Mark. 13:1. Luk. 21:5.
2 En Jezus zeide tot hen: Ziet gij niet al deze dingen? Voorwaar zeg Ik u: bHier zal niet een steen op den anderen steen gelaten worden, die niet afgebroken zal worden.
b 1 Kon. 9:7, 8. Micha 3:12. Luk. 19:44. verwijsteksten
3 cEn als Hij op den Olijfberg gezeten was, gingen de discipelen tot Hem alleen, zeggende: dZeg ons, wanneer zullen deze dingen zijn? En welk zal het teken zijn van Uw toekomst en van de voleinding der wereld?
c Mark. 13:1, 3. Luk. 21:7.
d Hand. 1:6.

4 En Jezus antwoordende zeide tot hen: eZiet toe dat niemand u verleide.
e Jer. 29:8. Ef. 5:6. Kol. 2:18. 2 Thess. 2:3. 1 Joh. 4:1.
5 fWant velen zullen komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus; en zij zullen velen verleiden.
f Jer. 14:14; 23:25. Joh. 5:43.
6 En gij zult horen van oorlogen en geruchten van oorlogen; ziet toe, wordt niet verschrikt; want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet.
7 gWant het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentiën, en aardbevingen in verscheidene plaatsen.
g Jes. 19:2.
8 Doch al die dingen zijn maar een beginsel der smarten.
9 hAlsdan zullen zij u overleveren in verdrukking en zullen u doden, en gij zult gehaat worden van alle volken om Mijns Naams wil.
h Matth. 10:17. Luk. 21:11, 12. Joh. 15:20; 16:2. Openb. 2:10.
10 En dan zullen er velen geërgerd worden en zullen elkander overleveren en elkander haten.
11 iEn vele valse profeten zullen opstaan en zullen er velen verleiden.
i 2 Petr. 2:1.
12 En komdat de ongerechtigheid vermenigvuldigd zal worden, zo zal de liefde van velen verkouden.
k 2 Tim. 3:1, enz.
13 lMaar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.
l Matth. 10:22. Mark. 13:13. Luk. 21:19. Openb. 2:7, 10; 3:10.
14 En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen.

De grote verdrukking
15 mWanneer gij dan zult zien den gruwel der verwoesting, waarvan gesproken is door nDaniël, den profeet, staande in de heilige plaats (die het leest, die merke daarop), alsdan die in Judéa zijn, dat zij vlieden op de bergen.
m Mark. 13:14. Luk. 21:20. n Dan. 9:27.
Maar wanneer gij zien zult dat Jeruzalem van heirlegers omsingeld wordt, zo weet alsdan dat haar verwoesting nabijgekomen is.
n Dan. 9:27
16 Dat alsdan die in Judéa zijn, vlieden op de bergen;
17 Die op het dak is, kome niet af om iets uit zijn huis weg te nemen;
18 En die op den akker is, kere niet weder terug om zijn klederen weg te nemen.
19 Maar wee den bevruchten en den zogenden vrouwen in die dagen.
20 Doch bidt dat uw vlucht niet geschiede des winters, noch oop een sabbat.
o Hand. 1:12.
21 pWant alsdan zal grote verdrukking wezen, hoedanige niet is geweest van het begin der wereld tot nu toe, en ook niet zijn zal.
p Dan. 12:1.
22 En zo die dagen niet verkort werden, geen vlees zou behouden worden; maar om der uitverkorenen wil zullen die dagen verkort worden.

Christus’ wederkomst
23 Alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen: Zie, qhier is de Christus, of daar, gelooft het niet.
q Mark. 13:21. Luk. 21:8.
24 rWant er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.
r Deut. 13:1. 2 Thess. 2:11.
25 Zie, Ik heb het u voorzegd.
26 sZo zij dan tot u zullen zeggen: Zie, Hij is in de woestijn, gaat niet uit; zie, Hij is in de binnenkamers, gelooft het niet.
s Luk. 17:23.
27 Want gelijk de bliksem uitgaat van het oosten en schijnt tot het westen, alzo zal ook de toekomst van den Zoon des mensen wezen.
28 tWant alwaar het dode lichaam zal zijn, daar zullen de arenden vergaderd worden.
t Job 39:33. Luk. 17:37.
29 En vterstond na de verdrukking dier dagen zal de zon verduisterd worden, en de maan zal haar schijnsel niet geven, en de sterren zullen van den hemel vallen, en de krachten der hemelen zullen bewogen worden.
v Jes. 13:10. Ez. 32:7. Joël 2:31; 3:15. Mark. 13:24. Luk. 21:25.
30 xEn alsdan zal in den hemel verschijnen het teken van den Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde ywenen en zullen den Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels met grote kracht en heerlijkheid.
x Dan. 7:10. Matth. 16:27; 25:31; 26:64. Mark. 13:26; 14:62. Luk. 21:27. Hand. 1:11. 2 Thess. 1:10. Openb. 1:7. y Openb. 1:7.
31 En Hij zal Zijn engelen uitzenden met zeen bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste der hemelen tot het andere uiterste derzelve.
z 1 Kor. 15:52. 1 Thess. 4:16.

De uitspruitende vijgenboom
32 aEn leert van den vijgenboom deze gelijkenis: Wanneer zijn tak nu teer wordt en de bladeren uitspruiten, zo weet gij dat de zomer nabij is.
a Mark. 13:28. Luk. 21:29.
33 Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet dat het nabij is, voor de deur.
34 Voorwaar Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.
35 bDe hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
b Ps. 102:27. Jes. 51:6. Mark. 13:31. Hebr. 1:11.

Aansporing tot waakzaamheid
36 cDoch van dien dag en ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen.
c Mark. 13:32. Hand. 1:7.
37 dEn gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.
d Gen. 6:2. Luk. 17:26. 1 Petr. 3:20. 2 Petr. 2:5.
38 Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, etot den dag toe in welken Noach in de ark ging;
e Gen. 7:7.
39 En bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam en hen allen wegnam: alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.
40 fAlsdan zullen er twee op den akker zijn, de een zal aangenomen en de ander zal verlaten worden.
f Luk. 17:34. 1 Thess. 4:17.
41 Er zullen twee vrouwen malen in den molen, de ene zal aangenomen en de andere zal verlaten worden.
42 gWaakt dan, want gij weet niet in welke ure uw Heere komen zal.
g Matth. 25:13. Mark. 13:33. Luk. 12:40; 21:36.
43 hMaar weet dit, dat zo de heer des huizes geweten had in welke nachtwake de dief komen zou, hij zou gewaakt hebben en zou zijn huis niet hebben laten doorgraven.
h Luk. 12:39. 1 Thess. 5:2. 2 Petr. 3:10. Openb. 3:3; 16:15.
44 Daarom, zijt ook gij bereid; want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen.
45 iWie is dan de getrouwe en voorzichtige dienstknecht, denwelken zijn heer over zijn dienstboden gesteld heeft om hunlieden hun voedsel te geven te rechter tijd?
i Matth. 25:21. Luk. 12:42.
46 Zalig is die dienstknecht welken zijn heer, komende, zal vinden alzo doende.
47 Voorwaar Ik zeg u, dat hij hem zal zetten over al zijn goederen.
48 Maar zo die kwade dienstknecht in zijn hart zou zeggen: Mijn heer vertoeft te komen;
49 En zou beginnen zijn mededienstknechten te slaan en te eten en te drinken met de dronkaards;
50 Zo zal de heer van dezen dienstknecht komen ten dage in welken hij hem niet verwacht, en ter ure die hij niet weet;
51 En zal hem afscheiden en zijn deel zetten met de geveinsden. kDaar zal wening zijn en knersing der tanden.
k Matth. 8:12; 13:42; 22:13; 25:30. Luk. 13:28.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Mattheüs 24

Bericht door Hoopvol »

-DIA- schreef:Mattheüs 24

Misschien is het goed als we eens nadenken over Mattheus 24, en wat daaraan gerelateerd is. Een ding: Proberen serieus te blijven, en geen complottheorieën erbij, tenzij men dit als een teken ziet.
Natuurlijk is het goed om over het einde der tijden na te denken. Maar ik denk dat het niet goed is om er te veel mee bezig te zijn.
Als vanmiddag mijn hart stopt is het voor mij persoonlijk het einde van de tijd. En dan gaat het er alleen maar om of ik een bruiloftskleed heb.
Ik denk dat het verkrijgen van het bruiloftskleed belangrijker is dan hoe en op welke wijze de wereld zal vergaan.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Mattheüs 24

Bericht door HersteldHervormd »

Hoopvol schreef:
-DIA- schreef:Mattheüs 24

Misschien is het goed als we eens nadenken over Mattheus 24, en wat daaraan gerelateerd is. Een ding: Proberen serieus te blijven, en geen complottheorieën erbij, tenzij men dit als een teken ziet.
Natuurlijk is het goed om over het einde der tijden na te denken. Maar ik denk dat het niet goed is om er te veel mee bezig te zijn.
Als vanmiddag mijn hart stopt is het voor mij persoonlijk het einde van de tijd. En dan gaat het er alleen maar om of ik een bruiloftskleed heb.
Ik denk dat het verkrijgen van het bruiloftskleed belangrijker is dan hoe en op welke wijze de wereld zal vergaan.
Wat een kernachtige reactie. Zo is het maar net.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Mattheüs 24

Bericht door Nasrani »

Hoopvol schreef:
-DIA- schreef:Mattheüs 24

Misschien is het goed als we eens nadenken over Mattheus 24, en wat daaraan gerelateerd is. Een ding: Proberen serieus te blijven, en geen complottheorieën erbij, tenzij men dit als een teken ziet.
Natuurlijk is het goed om over het einde der tijden na te denken. Maar ik denk dat het niet goed is om er te veel mee bezig te zijn.
Als vanmiddag mijn hart stopt is het voor mij persoonlijk het einde van de tijd. En dan gaat het er alleen maar om of ik een bruiloftskleed heb.
Ik denk dat het verkrijgen van het bruiloftskleed belangrijker is dan hoe en op welke wijze de wereld zal vergaan.
Maar als je het bruiloftskleed gekregen hebt dan is het je opdracht om uit te zien naar de komst van je redder en Zaligmaker, om waakzaam te zijn.
Dat uitzien en verlangen leeft bij velen niet of nauwelijks.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mattheüs 24

Bericht door -DIA- »

Zullen we het hoofstuk integraal lezen en ook de kanttekening of bv. Matthew Henry, of Dächsel erbij?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Mattheüs 24

Bericht door Hoopvol »

Nasrani schreef: Maar als je het bruiloftskleed gekregen hebt dan is het je opdracht om uit te zien naar de komst van je redder en Zaligmaker, om waakzaam te zijn.
Dat uitzien en verlangen leeft bij velen niet of nauwelijks.
Hier heb je een punt. O Heer, wanneer komt die dag, dat ik toch bij U zal wezen, en zien Uw aanschijn geprezen.
Guido de Bres schrijft zijn verlangen ook in de Nederlandse geloofsbelijdenis: Daarom verwachten wij dien groten dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus, onze Heere.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mattheüs 24

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef:
Nasrani schreef: Maar als je het bruiloftskleed gekregen hebt dan is het je opdracht om uit te zien naar de komst van je redder en Zaligmaker, om waakzaam te zijn.
Dat uitzien en verlangen leeft bij velen niet of nauwelijks.
Hier heb je een punt. O Heer, wanneer komt die dag, dat ik toch bij U zal wezen, en zien Uw aanschijn geprezen.
Guido de Bres schrijft zijn verlangen ook in de Nederlandse geloofsbelijdenis: Daarom verwachten wij dien groten dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus, onze Heere.
Denkt u dat elke kerkganger, of het merendeel van de kerkgangers, dat met recht en met een groot verlangen kan zingen? We zijn niet voor niets gewaarschuwd als we lezen van de 10 maagden die allen zeker verwachtten dat ze binnen zouden komen. Een bespreking of gezamenlijke overdenking gaat nooit werken als we een ander zicht op de Bijbel en de Kerk hebben. Dan is zoiets nooit te bespreken. Er zijn mensen die hier heel anders tegenaan kijken.
Toch lijkt me dat niet verkeerd om een hoofdstuk, je de hele Bijbel alle teksten uit te spitten, Want dit, het Woord van God, dat is het middel waardoor de Heere wil werken, nooit buiten dat Woord om.


ARTIKEL 37 zegt ook veel over de dag van de wederkomst, ofwel de dag van de Godsontmoeting.

Het laatste oordeel
Ten laatste, geloven wij, volgens het Woord Gods, dat, als de tijd,
van den Heere verordend (die allen schepselen onbekend is), gekomen,
en het getal der uitverkorenen vervuld zal zijn,
onze Heere Jezus Christus uit den hemel zal komen,
lichamelijk en zienlijk, gelijk Hij opgevaren is,
met grote heerlijkheid en majesteit,
om Zich te verklaren een Rechter te zijn over levenden en doden;
deze oude wereld in vuur en vlam stellende om haar te zuiveren.

En alsdan zullen persoonlijk voor dezen groten Rechter verschijnen
alle mensen, zowel mannen als vrouwen en kinderen,
die van het begin der wereld af tot den einde toe geweest zullen zijn,
gedagvaard zijnde door de stem des archangels
en door het geklank der Goddelijke bazuin, 1 Thess. 4:16.
Want al degenen, die gestorven zullen wezen, zullen uit de aarde verrijzen,
de zielen tezamen gevoegd en verenigd zijnde met haar eigen lichaam,
in hetwelk zij zullen geleefd hebben.
En aangaande degenen die alsdan nog leven zullen,
die zullen niet sterven gelijk de anderen,
maar zullen in een ogenblik veranderd
en uit verderfelijk onverderfelijk worden.
Alsdan zullen de boeken (dat is consciënties) geopend,
en de doden geoordeeld worden, naar hetgeen zij in deze wereld gedaan zullen hebben,
hetzij goed of kwaad.
Ja, de mensen zullen rekenschap geven van alle ijdele woorden,
die zij gesproken zullen hebben, Math. 12:36,
die de wereld niet dan voor kinderspel en voor tijdverdrijf acht;
en dan zullen de verborgenheden en geveinsdheden der mensen
openbaarlijk voor allen ontdekt worden.

En daarom is de gedachtenis van dit oordeel
met recht schrikkelijk en vervaarlijk voor de bozen en goddelozen,
en zeer wenselijk en troostelijk voor de vromen en uitverkorenen;
dewijl alsdan hun volle verlossing volbracht zal worden,
en zij aldaar zullen ontvangen de vruchten des arbeids en der moeite,
die zij zullen gedragen hebben;
hun onnozelheid zal door allen bekend worden;
en zij zullen de schrikkelijke wraak zien, die God tegen de goddelozen doen zal,
die hen getiranniseerd, verdrukt en gekweld zullen hebben in deze wereld.
Dewelke overwonnen zullen worden door het getuigenis hunner eigen consciënties,
en zullen onsterfelijk worden, doch in zulker voege,
dat het zal zijn om gepijnigd te worden in het eeuwige vuur,
hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is, Math. 25:41.

En daarentegen, de gelovigen en uitverkorenen
zullen gekroond worden met heerlijkheid en eer.
De Zoon Gods zal hun naam belijden voor God, Zijn Vader, en Zijn uitverkoren engelen;
alle tranen zullen van hun ogen afgewist worden;
hun zaak, die nu tegenwoordig door vele rechters en overheden
als ketters en goddeloos verdoemd wordt,
zal bekend worden de zaak des Zoons Gods te zijn.
En tot een genadige vergelding zal hen de Heere zulk een heerlijkheid doen bezitten,
als het hart eens mensen nimmermeer zou kunnen bedenken.
Daarom verwachten wij dien groten dag met een groot verlangen,
om ten volle te genieten de beloften Gods,
in Jezus Christus, onzen Heere.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Mattheüs 24

Bericht door CvdW »

Ik maak op de zaterdagavond toch even een grapje tussendoor. In welke taal is Mattheüs 24 oorspronkelijk geschreven?
Mag ik nu Mattheüs 24 in mijn eigen taal lezen? Bijvoorbeeld NBG vertaling.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mattheüs 24

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Ik maak op de zaterdagavond toch even een grapje tussendoor. In welke taal is Mattheüs 24 oorspronkelijk geschreven?
Mag ik nu Mattheüs 24 in mijn eigen taal lezen? Bijvoorbeeld NBG vertaling.
Als er helemaal hetzelfde staat... Er zijn soms synoniemen die goed kunnen. Maar dan raadpleeg ik wel de kanttekeningen of Matthew Henry.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Mattheüs 24

Bericht door CvdW »

Is er alleen nog plaats voor een enkele Nederlander bij de Heere?
Waarom stel ik deze vraag? Omdat het grootst gedeelte van de wereld geen SV-Bijbel heeft.
Komt de Heere alleen aan Zijn eer door het kleine clubje mensen in Nederland met SV-vertaling? Of werkt zijn Geest breder?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Mattheüs 24

Bericht door J.C. Philpot »

CvdW schreef:Is er alleen nog plaats voor een enkele Nederlander bij de Heere?
Waarom stel ik deze vraag? Omdat het grootst gedeelte van de wereld geen SV-Bijbel heeft.
Komt de Heere alleen aan Zijn eer door het kleine clubje mensen in Nederland met SV-vertaling? Of werkt zijn Geest breder?
Uiteraard werkt Gods Geest breder. En dat wil tegelijkertijd niet zeggen dat we niet gewoon de SV mogen (blijven) gebruiken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Mattheüs 24

Bericht door Herman »

on topic graag
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Mattheüs 24

Bericht door Susan »

De plaats van Israël in het tijdsplan van God is bepalend voor de waardering van de ‘tekenen der tijden'. Heb je daar een juist begrip van?

Dächsel
Op de tweede vraag van de discipelen: "Wat zal het teken zijn van Uw toekomt; " waarmee zij blijkbaar op de wederoprichting van het rijk van Israël doelden, geeft de Heere nu in dit middelste gedeelte van Zijn profetie antwoord en verkondigt Zijn komst tot verzameling van Zijn uitverkorenen in het rijk van God, dat toen in het openbaar optrad (Joodse gelovigen in de Messias). Hij spreekt echter daarmee nog niet van Zijn laatste verschijning aan het einde van de wereld, evenals Hij ook nog niet de eeuwige pijn noemt, maar slechts verlaten worden, uitwerpen en buiten blijven.

Na de verdrukking*, met het beëindigen van de tijd van de heidenen, zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar schijnsel niet geven en de sterren zullen van de hemel vallen, waaraan zij tot hiertoe schitterden en de krachten van de hemelen, de krachten, die de hemel dragen en in stand houden, zullen bewogen worden, zodat de orde van de dingen, die tot hiertoe bestond, in
elkaar stort.
* En zij zullen vallen door de scherpte des zwaards, en gevankelijk weggevoerd worden onder alle volken; en Jeruzalem zal van de heidenen vertreden worden, totdat de tijden der heidenen vervuld zullen zijn. Lukas 12:24

* Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn. Romeinen 11:25

---

Met het bijbelse begrip “tijden der heidenen” wordt bedoeld een periode waarin de God van Israel Zich tot de heidenen wendt om hun de zaligheid aan te bieden, terwijl Gods eigen volk Israel (het Joodse volk) in een periode van ballingschap verkeert.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mattheüs 24

Bericht door -DIA- »

Zo wordt ook gesproken van de 'volheid des tijds'
Met de geboorte van de Messias was die volheid des tijds bereikt, en werd vervuld wat geschreven stond aangaande Zijn komen in de wereld.
Dit aangaande Zijn eerste komst. Weinigen die Hem verwachtten, en opmerkelijk komen de wijzen uit het oosten. Zij komen als een voorbode. De Joden, vooral de godsdienstige Joden, zagen niet wat de wijzen gezien hadden in het teken: de ster.
Heidenen gaan hier voor de godsdienstige Joden, die uiteindelijk Hem verwierpen.
Dan is er ondanks dat, de belofte: Ik zal niet feilen in mijn trouw: De Joden, als de volheid der heidenen zal zijn ingegaan zullen tot de erkenning van de Christus komen. Hoe massaal dat weren we niet, maar ze komen, en algemeen wordt wel gedacht, dat dit onder grote benauwdheid en verdrukking gebeuren zal. Eerstelingen zijn er al. We kennen verschillende bekeerde Joden.
Maar dan, als de volheid der heidenen is ingegaan moeten de heidenen (wij dus) wel vrezen dat wij dan de Christus verworpen hebben, zoals in die eerste volheid de Joden.
Er is veel gaande, Israël is (reken nu even vanaf de oprichting van de staat Israël) een steen des aanstoots. In hun land heerste nog nooit een bestendige vrede, maar de vijanden van dit volk zullen niet aflaten om, zo dat mogelijk ware, Israël geheel te vernietigen. We zien de gebeurtenissen in die Regio, met name het broedervolk, bestrijdt het volk hevig, en zal daarmee niet rusten. Die strijd zien we al de hele schrift door: Kaïn--> Abel, Ezau--> Jakob, en de gehele geschiedenis door heeft de mens (die de wil van satan in feite uitvoert) het gemunt om de Godsbeloften te torpederen.
Als we ons nu niet vergissen zien we de tekenen, o.a. genoemd in Mattheus 24, waaruit we kunnen weten dat de tijd nabij is. Opvallend is wel dat we hetzelfde zien als bij de volheid des tijds: De kerk verwerpt Hem, maar tot het einde toe zal er een volk zijn dat Hem belijdt.
Zomaar wat gedachten die zo boven kwamen. Misschien DV later nog eens verder.
De eerste dagen zal ik niet aanwezig zijn i.v.m. met een ziekenhuisopname. De uitslag is ons niet bekend. Daarom zeggen we ook altijd Deo Volente.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Mattheüs 24

Bericht door Susan »

Sterkte DIA met je ziekenhuisopname.
Plaats reactie