Kruisiging morgen herdenken?

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Marnix »

Joannah schreef:
Faramir schreef:
Joannah schreef:
Upquark schreef:Wat is het alternatief? De Juliaanse kalender was gewoon onnauwkeurig, en dat deze maatregel door een paus is ingevoerd doet niets af aan de zin ervan.

Ik heb bij het gebruik van de kalender ook niet het idee me onder een of ander rooms juk te bevinden.

Bovendien was/is de Joodse kalender gebaseerd op de maan, en of dat nu zoveel beter was...? 't Is gewoon praktisch zo.
De Joden hadden deze "kalender" met al haar feesten en sabbatten regelrecht van God gekregen.
Het is dus een bijbelse inzetting, geen menselijke.
Wij daarentegen, de protestanten, de grieken en turken pas een eeuw geleden) hebben ons aan de tijdsindeling van Paus Gregorius aangepast/onderworpen.
Maar goed, dat was voorspeld.
(Dan 7 ;25)
Interessante gedachtengang. Wat zegt je dominee erover? Want ik neem aan dat indien je zo vol van walging zit over de kalender dat je dat besproken hebt. Het lijkt me overigens tamelijk onmogelijk leven voor je indien je er daadwerkelijk zo'n punt van maakt. Hoe doe je dat in het dagelijks leven?
Overigens wil ik wel enig bewijs zien dat de joodse kalender regelrecht van God afkwam en ook niet evengoed een product van traditie is.
Ga de bijbel maar eens (zelf!) lezen en je verdiepen in wat Pascha/Pesach betekent en waarom de RKK het destijds ging verbieden, ja?.hoe kom je er trouwens bij dat ik vol walging zit over een kalender???
Hij betekent gewoon erg weinig voor me :-)
Zo typisch en voorspelbaar dat jij bij de minste kritiek op de RKK gelijk in de gordijnen zit.
Grappig bijna.
Ik denk ook dat jij nogal wat zware tijden tegemoet kan zien, gezien de recente media-aandacht....
Als het zo weinig voor je betekent, waarom maak je er dan zo'n punt van? Voor mij betekent de datum zelf ook niet zo veel... als het een week eerder of later was het me niet eens opgevallen denk ik. Ik vind het handig en fijn dat er een kerkelijk jaar is, waarop Bijbelse zaken herdacht worden... dat is overigens geen Bijbelse opdracht. Maar goed, ik snap niet waarom je er zo moeilijk over doet ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Toeschouwer »

De paasdatum die wij hebben is ingevoerd door keizer Constantijn. Het concilie van Nicéa had doorvoor een anti-semitische rede. Zij wilden niets meer met het Jodendom te maken hebben en daardoor is de paasdatum nooit gelijk met Pesach. Ook niet als ze beiden een keer samenvallen, dan vieren we het nog niet op dezelfde datum.

De RK kerk vindt dat zij de bevoegdheid heeft om dagen enz. te veranderen. Zo is ook de Sabbat verzet naar de eerste dag van de week.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Joannah »

De gregoriaanse kalender betekent weinig voor me. De bijbelse feestdagen zouden door christenen ook op de bijbelse data gehouden horen te worden, denk ik wel eens.En aangezien het bijbelse Pascha wat Jezus Zelf vierde en in feite WAS(!), leek het me zinnig dit eens aan te kaarten, zeker gezien de zondagsheiliging ook om klokslag middernacht wordt nageleefd en geimplementeerd in onze blijkbaar toch redelijk selectief denkende gezindte, terwijl we weten dat God's dagen op een ander moment beginnen en eindigen (zonsondergang, zie genesis 1, maar vooral ook lev 23:32), waarom volgen wij dan toch liever onze menselijke tradities?
Ik vraag het me gewoon wel eens af....(ZONDER te zeggen of te oordelen wat goed of fout is)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Marnix »

Volgens mij is het geen goddelijk voorschrift voor ons dat we de rustdagen en zo van 's avonds tot 's avonds moeten vieren, net zo min als dat je de zondag van middenacht tot middenacht zou moeten houden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Toeschouwer »

Marnix schreef:Volgens mij is het geen goddelijk voorschrift voor ons dat we de rustdagen en zo van 's avonds tot 's avonds moeten vieren, net zo min als dat je de zondag van middenacht tot middenacht zou moeten houden.
Er is wel een Goddelijk voorschrift, dat kun je nagaan in de Tora. Dat wij ons daar niet aanhouden is een andere zaak. Dat de nieuwe dag met de zonsondergang begint is ook heel logisch als je daar wat over nadenkt. Maar zo ik al naar voren heb gebracht, omdat de kerk niets meer met de Joden te maken wilde hebben hebben wij van Bijbelse dagen en tijden afscheid genomen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Marnix »

Ik weet niet of het daar direct mee te maken heeft. De Joden hadden op dit punt volgens mij een andere visie dan bijvoorbeeld de Romeinen. Op het moment dat het evangelie de wereld in gaat en heidenen tot geloof komen, is het logisch dat er op dit punt dingen veranderen. De apostelen gaan in op vragen of men zich aan Joodse wetten, regels en gebruiken moeten houden en geven aan dat dat slechts op een paar vlakken moet... en niet op dit vlak. Logisch dat men de standaarden daar dus niet gaat aanpassen naar Joodse standaarden. Dat heeft volgens mij niet zozeer wat met afkeer van de Joden te maken.

En zoals ik inderdaad al zei: Er is geen goddelijk voorschrift voor ons om ons aan de exacte Joodse tijdstippen te houden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Toeschouwer »

Op het Apostelconvent, is afgesproken dat heidenen die tot het geloof in Jezus als de Messias komen, niet besneden behoefden te worden, alleen aan een een paar 'minimum' eisen moest worden voldaan. Voor Joodse mensen was het vanzelfsprekend dat zij zich aan de Bijbelse regels zouden moeten houden. Paulus zei dat zelf toen ze hem er van beschuldigden dat hij Joodse mensen leerde van Mozes af te vallen (Hand. 21) en hij zou Grieken in de tempel gebracht hebben, dat hij altijd de vaderlijke gewoonten heeft nageleefd.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Joannah »

Marnix schreef:Ik weet niet of het daar direct mee te maken heeft. De Joden hadden op dit punt volgens mij een andere visie dan bijvoorbeeld de Romeinen. Op het moment dat het evangelie de wereld in gaat en heidenen tot geloof komen, is het logisch dat er op dit punt dingen veranderen. De apostelen gaan in op vragen of men zich aan Joodse wetten, regels en gebruiken moeten houden en geven aan dat dat slechts op een paar vlakken moet... en niet op dit vlak. Logisch dat men de standaarden daar dus niet gaat aanpassen naar Joodse standaarden. Dat heeft volgens mij niet zozeer wat met afkeer van de Joden te maken.

En zoals ik inderdaad al zei: Er is geen goddelijk voorschrift voor ons om ons aan de exacte Joodse tijdstippen te houden.
Wel een keizerlijk gebod om het NIET op die datum te vieren.Constantijn dwong van het eerste concilie van Nicaea ook een verbod af tegen het vieren van Pasen op de dag voor het joodse Pesach op 14 Nisan (bron Wikipedia)
Zijn haat tegen Joden en het misplaatste "in hoc signo vinces" (in dit teken zal je overwinnen)" zijn natuurlijk tekenen dat hij op macht uitwas, niet bekering.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11409
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Mister »

Joannah schreef:Zijn haat tegen Joden en het misplaatste "in hoc signo vinces" (in dit teken zal je overwinnen)" zijn natuurlijk tekenen dat hij op macht uitwas, niet bekering.
Waar haal je dit vandaan?
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Joannah »

Mister schreef:
Joannah schreef:Zijn haat tegen Joden en het misplaatste "in hoc signo vinces" (in dit teken zal je overwinnen)" zijn natuurlijk tekenen dat hij op macht uitwas, niet bekering.
Waar haal je dit vandaan?
Hij bracht ook nog zijn vrouw en eigen kind om, lees maar,

http://nl.wikipedia.org/wiki/Constantijn_de_Grote
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11409
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Mister »

Joannah schreef:
Mister schreef:
Joannah schreef:Zijn haat tegen Joden en het misplaatste "in hoc signo vinces" (in dit teken zal je overwinnen)" zijn natuurlijk tekenen dat hij op macht uitwas, niet bekering.
Waar haal je dit vandaan?
Hij bracht ook nog zijn vrouw en eigen kind om, lees maar,

http://nl.wikipedia.org/wiki/Constantijn_de_Grote
Wikipedia is het het einde van alle tegenspraak...? Verder zie ik nog niet het misplaatste in van het teken.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Afgewezen »

Wat doet deze topic in de rubriek 'Boeken'???
Verder is het netjes een topictitel met een hoofdletter te laten beginnen.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Joannah »

Mister schreef:
Joannah schreef:
Mister schreef:
Joannah schreef:Zijn haat tegen Joden en het misplaatste "in hoc signo vinces" (in dit teken zal je overwinnen)" zijn natuurlijk tekenen dat hij op macht uitwas, niet bekering.
Waar haal je dit vandaan?
Hij bracht ook nog zijn vrouw en eigen kind om, lees maar,

http://nl.wikipedia.org/wiki/Constantijn_de_Grote
Wikipedia is het het einde van alle tegenspraak...? Verder zie ik nog niet het misplaatste in van het teken.
Nee, je geweten is het einde van alle tegenspraak. Heeft Constantijn de Grote dan niet vrouw en kind omgebracht?
Als Jezus het oor van de soldaat oppakt en het er weer aanzet, Petrus bestraffende, zou de Heilige Geest dan een strijdteken geven en mensen met geweld territorium laten overwinnen?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Joannah »

Afgewezen schreef:Wat doet deze topic in de rubriek 'Boeken'???
Verder is het netjes een topictitel met een hoofdletter te laten beginnen.
Done :)

ik weet niet hoe het onderwerp in "boeken" terecht gekomen is, de bedoeling was algemeen, misschien kan de mod er iets aan veranderen, anderszijds is de kalender ook een boek :)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Marnix »

Joannah schreef:
Mister schreef:
Joannah schreef:
Mister schreef:
Waar haal je dit vandaan?
Hij bracht ook nog zijn vrouw en eigen kind om, lees maar,

http://nl.wikipedia.org/wiki/Constantijn_de_Grote
Wikipedia is het het einde van alle tegenspraak...? Verder zie ik nog niet het misplaatste in van het teken.
Nee, je geweten is het einde van alle tegenspraak. Heeft Constantijn de Grote dan niet vrouw en kind omgebracht?
Als Jezus het oor van de soldaat oppakt en het er weer aanzet, Petrus bestraffende, zou de Heilige Geest dan een strijdteken geven en mensen met geweld territorium laten overwinnen?
Hij heeft helemaal niets overwonnen. Hij heeft er alleen voor gezorgd dat het op een andere dag wordt gevierd.... maar daarmee heeft hij of de duivel niets bereikt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie