Kruisiging morgen herdenken?

Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Joannah »

Momenteel is het Pascha begonnen, de avond waarop Jezus Zijn laatste avondmaal vierde met de discipelen.
Morgen zou hij worden gekruisigd.Is het niet vreemd dat we, maar half ge-reformeerd, nog steeds de katholieke (gregoriaanse) kalender aanhouden ipv de bijbelse tijden en inzettingen(wetten) die God zelf gegeven heeft?
We houden ons aan de 10 geboden, maar de tijden waarop God herdacht wil worden laten we zonder problemen veranderen?
De RKK heeft dus eigenlijk gelijk wanneer ze zegt dat wij nog steeds aan haar onderworpen zijn.
Uit het volgende stukje blijkt dat we de Paus van destijds inderdaad volgen, Hij bepaalde wat de datum was, en dat de zon het ritme van ons leven bepaald.
24 februari 2008 - Gewoonlijk zijn eeuwjaren geen schrikkeljaren, tenzij ze deelbaar zijn door 400. Paus Gregorius XIII besloot dat in 1582; om de kalender in de pas te laten lopen met de Zon stelde hij dat jaartallen deelbaar door 100 geen schrikkeljaren zijn, tenzij ze ook deelbaar zijn door 400. Dit betekent dat 1700, 1800 en 1900 geen schrikkeljaren waren, maar 1600 en 2000 waren dat wel! Door dit besluit begint de astromische lente rond 21 maart.
Eigenlijk zijn het kunstmatige ingrepen om de werkelijke duur van een jaar, net iets meer is dan 365 dagen, na verloop van tijd te corrigeren. Een (zonne)jaar is gedefinieerd als de tijd die de aarde nodig heeft om rond de zon te draaien. De aarde draait in 365 dagen, 5 uren, 48 minuten en 45,1814 seconden om de zon. Als we ons van het verschil niets aantrekken en de duur van een jaar op 365 dagen afronden, dan komen we na vier jaar bijna een dag te kort.

In het verre verleden zijn er verschillende methodes gehanteerd voor de kalenderbepaling: sommige volkeren keken naar de omlooptijd van de maan, anderen hadden een kalender gebaseerd op zon en maan. Julius Ceasar voerde de zonnekalender in waarin een jaar 365 dagen en 6 uur telde. Eens in de vier jaar was er een schrikkeldag en telde 24 februari dubbel. Iedere eeuw is volgens de Juliaanse kalender echter 18 uur te lang en zo schoof het astronomische begin van de lente (het moment waarop dag en nacht precies even lang zijn) steeds verder naar voren.

In het jaar 325 had het Concilie van Nicaea besloten dat 21 maart voortaan het vaste lentepunt zou zijn; het Concilie van Trente machtigde de Paus in 1563 de kalender te hervormen. Een vaste datum was nodig voor de bepaling van de paasdatum (Paaszondag valt op de eerste zondag die volgt op de eerste volle maan na het begin van de lente). In 1582 liep men dus flink uit de pas en het lentebegin viel toen tien dagen eerder op 11 maart. Paus Gregorius werkte dat verschil weg door 4 oktober 1582 direct te laten volgen door 15 oktober 1582. Om een nieuwe verschuiving van het lentepunt te voorkomen bepaalde hij dat de jaren 1700, 1800 en 1900 geen schrikkeljaren zouden zijn.

Volgens de Juliaanse kalender, waarin elk jaar 11 minuten te lang duurde, waren dat wel schrikkeljaren en dat leverde in vier eeuwen tijd drie dagen teveel op. De kalenderhervorming van Gregorius, waardoor tien dagen uitvielen, leverde veel protest op onder boeren die heilig geloofden in weerregels die aan bepaalde data waren gebonden. De katholieke streken namen de nieuwe kalender weldra over, de protestantse veel later. Daardoor kende ons land in de 17 e eeuw twee kalenders: als Utrecht nieuwjaar vierde was het in Amsterdam al 11 januari!

Met dank aan Frank Schreutelkamp van de Sterrenwacht Sonnenborgh in Utrecht.
Laatst gewijzigd door Joannah op 02 apr 2010, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door jvdg »

Ik vind het een interessant stuk tekst, maar voor onze leer en keuze van de data van de feestdagen niet echt relevant.
Zoals het kerkelijk jaar nu is ingedeeld, daar ben ik best tevreden over.
Voor mij is relevant dat we die belangrijke heilsfeiten vieren.
De datum is niet van belang.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Upquark »

Wat is het alternatief? De Juliaanse kalender was gewoon onnauwkeurig, en dat deze maatregel door een paus is ingevoerd doet niets af aan de zin ervan.

Ik heb bij het gebruik van de kalender ook niet het idee me onder een of ander rooms juk te bevinden.

Bovendien was/is de Joodse kalender gebaseerd op de maan, en of dat nu zoveel beter was...? 't Is gewoon praktisch zo.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Eppo Gremdaat »

In het laatste nummer van "Woord en Dienst" (veertiendaags opinieblad in de PKN) staat een zeer
lezenswaardg stuk van Ds G. Hette Abma met als titel `Welke dag stierf Jezus?`.
Aanbevolen om dit te lezen. Ik meen dat het ook in het Ref. Dagblad staat.
(Zelf kan ik me er wel in vinden). In dat artikel van Abma dus.
Laatst gewijzigd door Eppo Gremdaat op 29 mar 2010, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Faramir »

Upquark schreef:Wat is het alternatief?
Ik zou het niet weten. Dus ik herdenk Goede Vrijdag aankomende vrijdag met de kruisweg.

Een ieder die het morgen wil herdenken wens ik veel bezinning, evenals de mensen die het vrijdag gaan herdenken.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Joannah »

Upquark schreef:Wat is het alternatief? De Juliaanse kalender was gewoon onnauwkeurig, en dat deze maatregel door een paus is ingevoerd doet niets af aan de zin ervan.

Ik heb bij het gebruik van de kalender ook niet het idee me onder een of ander rooms juk te bevinden.

Bovendien was/is de Joodse kalender gebaseerd op de maan, en of dat nu zoveel beter was...? 't Is gewoon praktisch zo.
De Joden hadden deze "kalender" met al haar feesten en sabbatten regelrecht van God gekregen.
Het is dus een bijbelse inzetting, geen menselijke.
Wij daarentegen, de protestanten, de grieken en turken pas een eeuw geleden) hebben ons aan de tijdsindeling van Paus Gregorius aangepast/onderworpen.
Maar goed, dat was voorspeld.
(Dan 7 ;25)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Luther »

jvdg schreef:Ik vind het een interessant stuk tekst, maar voor onze leer en keuze van de data van de feestdagen niet echt relevant.
Zoals het kerkelijk jaar nu is ingedeeld, daar ben ik best tevreden over.
Voor mij is relevant dat we die belangrijke heilsfeiten vieren.
De datum is niet van belang.
Met dat laatste op zichzelf eens.
Tegelijkertijd zou ik er geen enkele moeite mee hebben als we de Kerst- lijdens- en paasgeschiedenissen ook midden in de zomer zouden overdenken. (a la Calvijn en Koelamn)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door memento »

Christelijke feestdagen zijn menselijke instellingen. De één houdt ze, de ander niet. Het wel of niet houden, maakt je geen beter mens (aldus Paulus, sprekend namens God). Laat staan dat de precieze datum ertoe doet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door huisman »

Luther schreef:
jvdg schreef:Ik vind het een interessant stuk tekst, maar voor onze leer en keuze van de data van de feestdagen niet echt relevant.
Zoals het kerkelijk jaar nu is ingedeeld, daar ben ik best tevreden over.
Voor mij is relevant dat we die belangrijke heilsfeiten vieren.
De datum is niet van belang.
Met dat laatste op zichzelf eens.
Tegelijkertijd zou ik er geen enkele moeite mee hebben als we de Kerst- lijdens- en paasgeschiedenissen ook midden in de zomer zouden overdenken. (a la Calvijn en Koelamn)
Besef best dat het kerkelijke jaar geen echt historische grond heeft , toch ben ik dankbaar voor de adventtijd en de lijdensweken.Zou de indeling van het kerkelijke jaar buiten Gods voorzienigheid zijn gegaan? (Nee toch!)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Faramir »

Joannah schreef:
Upquark schreef:Wat is het alternatief? De Juliaanse kalender was gewoon onnauwkeurig, en dat deze maatregel door een paus is ingevoerd doet niets af aan de zin ervan.

Ik heb bij het gebruik van de kalender ook niet het idee me onder een of ander rooms juk te bevinden.

Bovendien was/is de Joodse kalender gebaseerd op de maan, en of dat nu zoveel beter was...? 't Is gewoon praktisch zo.
De Joden hadden deze "kalender" met al haar feesten en sabbatten regelrecht van God gekregen.
Het is dus een bijbelse inzetting, geen menselijke.
Wij daarentegen, de protestanten, de grieken en turken pas een eeuw geleden) hebben ons aan de tijdsindeling van Paus Gregorius aangepast/onderworpen.
Maar goed, dat was voorspeld.
(Dan 7 ;25)
Interessante gedachtengang. Wat zegt je dominee erover? Want ik neem aan dat indien je zo vol van walging zit over de kalender dat je dat besproken hebt. Het lijkt me overigens tamelijk onmogelijk leven voor je indien je er daadwerkelijk zo'n punt van maakt. Hoe doe je dat in het dagelijks leven?
Overigens wil ik wel enig bewijs zien dat de joodse kalender regelrecht van God afkwam en ook niet evengoed een product van traditie is.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Joannah »

Faramir schreef:
Joannah schreef:
Upquark schreef:Wat is het alternatief? De Juliaanse kalender was gewoon onnauwkeurig, en dat deze maatregel door een paus is ingevoerd doet niets af aan de zin ervan.

Ik heb bij het gebruik van de kalender ook niet het idee me onder een of ander rooms juk te bevinden.

Bovendien was/is de Joodse kalender gebaseerd op de maan, en of dat nu zoveel beter was...? 't Is gewoon praktisch zo.
De Joden hadden deze "kalender" met al haar feesten en sabbatten regelrecht van God gekregen.
Het is dus een bijbelse inzetting, geen menselijke.
Wij daarentegen, de protestanten, de grieken en turken pas een eeuw geleden) hebben ons aan de tijdsindeling van Paus Gregorius aangepast/onderworpen.
Maar goed, dat was voorspeld.
(Dan 7 ;25)
Interessante gedachtengang. Wat zegt je dominee erover? Want ik neem aan dat indien je zo vol van walging zit over de kalender dat je dat besproken hebt. Het lijkt me overigens tamelijk onmogelijk leven voor je indien je er daadwerkelijk zo'n punt van maakt. Hoe doe je dat in het dagelijks leven?
Overigens wil ik wel enig bewijs zien dat de joodse kalender regelrecht van God afkwam en ook niet evengoed een product van traditie is.
Ga de bijbel maar eens (zelf!) lezen en je verdiepen in wat Pascha/Pesach betekent en waarom de RKK het destijds ging verbieden, ja?.hoe kom je er trouwens bij dat ik vol walging zit over een kalender???
Hij betekent gewoon erg weinig voor me :-)
Zo typisch en voorspelbaar dat jij bij de minste kritiek op de RKK gelijk in de gordijnen zit.
Grappig bijna.
Ik denk ook dat jij nogal wat zware tijden tegemoet kan zien, gezien de recente media-aandacht....
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Faramir »

Joannah schreef: Ga de bijbel maar eens (zelf!) lezen en je verdiepen in wat Pascha/Pesach betekent en waarom de RKK het destijds ging verbieden, ja?
Dank voor de tip maar ik lees regelmatig zelf de Bijbel, daarnaast wordt ik er per zondag drie keer uit voorgelezen.
.hoe kom je er trouwens bij dat ik vol walging zit over een kalender???
Hij betekent gewoon erg weinig voor me :-)
Dan heb ik je verwijzing naar het bijbelcitaat verkeerd begrepen.
Zo typisch en voorspelbaar dat jij bij de minste kritiek op de RKK gelijk in de gordijnen zit.
Grappig bijna.
Het gaat mij helemaal niet om de RKK in deze discussie. Jij hebt een 'probleem' met de kalender die bij ons in het dagelijks leven doordrongen is. Of dat nou ingesteld is door een paus of niet dat interesseert me niet zo. Ik ben gewoon benieuwd hoe je er dan mee omgaat in het dagelijks leven. Maar goed, schijnbaar wil je daar geen normaal gesprek over voeren en wil je ook niet je beweringen onderbouwen. Dan houd het op hè.
Ik denk ook dat jij nogal wat zware tijden tegemoet kan zien, gezien de recente media-aandacht....
Maar je daar maar niet druk om.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Joannah »

Faramir schreef:
Joannah schreef: Ga de bijbel maar eens (zelf!) lezen en je verdiepen in wat Pascha/Pesach betekent en waarom de RKK het destijds ging verbieden, ja?
Dank voor de tip maar ik lees regelmatig zelf de Bijbel, daarnaast wordt ik er per zondag drie keer uit voorgelezen.
.hoe kom je er trouwens bij dat ik vol walging zit over een kalender???
Hij betekent gewoon erg weinig voor me :-)
Dan heb ik je verwijzing naar het bijbelcitaat verkeerd begrepen.
Zo typisch en voorspelbaar dat jij bij de minste kritiek op de RKK gelijk in de gordijnen zit.
Grappig bijna.
Het gaat mij helemaal niet om de RKK in deze discussie. Jij hebt een 'probleem' met de kalender die bij ons in het dagelijks leven doordrongen is. Of dat nou ingesteld is door een paus of niet dat interesseert me niet zo. Ik ben gewoon benieuwd hoe je er dan mee omgaat in het dagelijks leven. Maar goed, schijnbaar wil je daar geen normaal gesprek over voeren en wil je ook niet je beweringen onderbouwen. Dan houd het op hè.
Ik denk ook dat jij nogal wat zware tijden tegemoet kan zien, gezien de recente media-aandacht....
Maar je daar maar niet druk om.
Daar maak ik me dus best wel druk om, want dankzij de RK kindermisbruikers krijgen alle christenen het zwaar, net als dat alle moslims het zwaar kregen wanneer er een paar zich opblazen.
Je weet hoe graag en makkelijk mensen generaliseren.Daar worden alle christenen dus de dupe van.
En wat die kalender betreft, ik ben gewoon erg gefascineerd over hoe zaken in het verleden tot stand gekomen zijn, die we nu vanzelfsprekend vinden, de meesten van ons dan.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Auto »

Kunnen we nu eens een keer on topic blijven en niet weer bij het RK misbruik uitkomen ...... on topic dus
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Joannah »

Eppo Gremdaat schreef:In het laatste nummer van "Woord en Dienst" (veertiendaags opinieblad in de PKN) staat een zeer
lezenswaardg stuk van Ds G. Hette Abma met als titel `Welke dag stierf Jezus?`.
Aanbevolen om dit te lezen. Ik meen dat het ook in het Ref. Dagblad staat.
(Zelf kan ik me er wel in vinden). In dat artikel van Abma dus.
Ook in het volgende blog word deze ds Abma aangehaald:http://lc-kortemetten.blogspot.com/2010 ... nsdag.html
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie