Kruisiging morgen herdenken?

Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Joannah »

Marnix schreef:
huisman schreef:
Marnix schreef:Als jij dat persoonlijk zo doet, vind ik dat prima... en geef ik je daar graag alle ruimte voor Joannah.

Ja individueel christendom...je eigen kerk zijn ....Gemeenschap der heiligen niet belangrijk toch,mijn eigen mening is onfeilbaar en daar houden wij ons aan :bobo :bobo :bobo :bobo Ik geef graag alle ruimte om Christus lijden en sterven en opstanding te gedenken en ben dankbaar voor het kerkelijke jaar.
tja, aan de andere kant, als iemand gewetensbezwaren heeft moet je elkaar een beetje vrijlaten en niet veroordelen op het hoe vieren van feestdagen. Wel hoop ik idd dat joannah wel met de gemeente viert en niet alleen. Dat is ook niet zoals God het bedoeld heeft
Dat vraag ik me af.
de "gemeente" is voor mij een onzichtbare keten van mensen die allen leden van 1 Lichaam zijn.
Die niet oordelen, en liefde boven alles verkiezen.
De Kruisiging (of de dag na Joods Pesach, om het wat bijbelser te houden) zou voor de christen een heel wat heiligere dag horen zijn dan kerst-mis.Op een door diezelfde kerk verzonnen geboortedag van Jezus mogen van mij de meubelboulevards en winkels gerust open zijn.De Kruisiging/Pesach/Pasen zijn veel heiligere dagen met bijbelse fundamenten,imo.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Marnix »

God heeft de kerk niet bedoeld als verzameling individualisten. Verder ben je vrij in het vieren van dagen, ik veroordeel het niet. Als jij het heiliger vindt en zo God de eer geeft, wie ben ik dan om er over te oordelen!
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Joannah »

Marnix schreef:God heeft de kerk niet bedoeld als verzameling individualisten. Verder ben je vrij in het vieren van dagen, ik veroordeel het niet. Als jij het heiliger vindt en zo God de eer geeft, wie ben ik dan om er over te oordelen!
Ik maak misschien een groter onderscheid tussen "gemeente" en "kerk" dan jij, Marnix.Fijn dat je me begrijpt .
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Fjodor »

Joannah, wat zal God belangrijker vinden, dat we ons precies aan de door ons uitgerekende dagen en jaren houden of dat we als gemeente zoveel mogelijk één zijn? De rustdag is trouwens één dag waarop men verantwoordelijk is voor diegenen die in haar poorten zijn. Als de kerk en hogere synoden etc verantwoordelijk zijn over ons dan zullen we ons daarin ook hebben aan te passen. En hebben we niet eigenzinnig andere dagen te houden.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Joannah »

Fjodor schreef:Joannah, wat zal God belangrijker vinden, dat we ons precies aan de door ons uitgerekende dagen en jaren houden of dat we als gemeente zoveel mogelijk één zijn? De rustdag is trouwens één dag waarop men verantwoordelijk is voor diegenen die in haar poorten zijn. Als de kerk en hogere synoden etc verantwoordelijk zijn over ons dan zullen we ons daarin ook hebben aan te passen. En hebben we niet eigenzinnig andere dagen te houden.
Je draaft door in (selectief)oudtestamentisch wetticisme.Het hoogste gezag ligt voor mij in de Schrift waarin de apostelen zeggen,met instemming van de heilige Geest, dat wij heidenen ons niet aan de ceremoniele wetten hoeven te houden, en niet geoordeeld mogen worden op het punt van een (feest-)dag.Doe dat dan ook niet.
De stichter van de RKK (als algemene Moederkerk) en leider van het Concilie van Nicea was Keizer Constantinus.
Zou ik deze moordenaar van vrouw en kind als authoriteit boven God stellen?
De keizer wilde eenheid in zijn rijk, dat was de bedoeling van het concilie, niets anders.Het draaide alles om zijn macht, hij wilde eenheid.
Hoe dan ook, als je het over "eigenzinnig eigen dagen houden" hebt, denk dan vooral eens na over de eigenzinnige tijdstippen waarop we onze dagen houden, ook niet rond zonsondergang, zoals het in de Schrift werd gehouden, voor "allen die in uw poorten zijn".
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Fjodor »

Rom 13:1 Alle ziel zij1 den machten,2 over haar gesteld3, onderworpen;4 want er is geen macht5 dan van God,6 en de machten, die er zijn,7 die zijn van God geordineerd.8
2 Alzo dat die zich tegen de macht stelt,9 de ordinantie van God wederstaat; en die ze wederstaan, zullen over zichzelven een oordeel10 halen.11

Rom 14:4 Wie zijt gij,14 die eens anderen huisknecht15 oordeelt?16 Hij staat,17 of hij valt18 zijn eigen heer;19 doch hij zal vastgesteld worden,20 want God is machtig hem vast te stellen.21
5 De een22 acht wel den enen dag boven den anderen dag;23 maar de ander24 acht al de dagen gelijk.25 Een iegelijk zij26 in zijn eigen gemoed27 ten volle verzekerd.28
6 Die den dag waarneemt,29 die neemt hem waar den Heere; en die30 den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet,31 die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet,32 die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.33

Volgens mij is dit hier wel van toepassing..
De macht die de Heere boven mij gesteld heeft, namelijk de kerkenraad, heeft besloten om gisteren goede vrijdag te herdenken. Dan ga ik me daar niet aan onttrekken. Als ik het zelf zou moeten bepalen voor de gehele kerk zou ik het misschien anders doen, maar laten we er toch niet zo'n halszaak van maken.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Joannah »

Fjodor schreef:Rom 13:1 Alle ziel zij1 den machten,2 over haar gesteld3, onderworpen;4 want er is geen macht5 dan van God,6 en de machten, die er zijn,7 die zijn van God geordineerd.8
2 Alzo dat die zich tegen de macht stelt,9 de ordinantie van God wederstaat; en die ze wederstaan, zullen over zichzelven een oordeel10 halen.11

Rom 14:4 Wie zijt gij,14 die eens anderen huisknecht15 oordeelt?16 Hij staat,17 of hij valt18 zijn eigen heer;19 doch hij zal vastgesteld worden,20 want God is machtig hem vast te stellen.21
5 De een22 acht wel den enen dag boven den anderen dag;23 maar de ander24 acht al de dagen gelijk.25 Een iegelijk zij26 in zijn eigen gemoed27 ten volle verzekerd.28
6 Die den dag waarneemt,29 die neemt hem waar den Heere; en die30 den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet,31 die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet,32 die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.33

Volgens mij is dit hier wel van toepassing..
De macht die de Heere boven mij gesteld heeft, namelijk de kerkenraad, heeft besloten om gisteren goede vrijdag te herdenken. Dan ga ik me daar niet aan onttrekken. Als ik het zelf zou moeten bepalen voor de gehele kerk zou ik het misschien anders doen, maar laten we er toch niet zo'n halszaak van maken.
Ik maak er ook geen halszaak van, het zijn alleen van die dingen die in mijn hoofd rond blijven spoken en mijn geweten tergen.
Ik blijf nl met een sterke overtuiging zitten, dat we leven in de "tijd, tijden en een halve tijd", die volgens de profetie van Daniel, volgt op de verandering van tijden en wet, wat in zijn hand gegeven wordt....
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kruisiging morgen herdenken?

Bericht door huisman »

Joannah schreef:
Fjodor schreef:Rom 13:1 Alle ziel zij1 den machten,2 over haar gesteld3, onderworpen;4 want er is geen macht5 dan van God,6 en de machten, die er zijn,7 die zijn van God geordineerd.8
2 Alzo dat die zich tegen de macht stelt,9 de ordinantie van God wederstaat; en die ze wederstaan, zullen over zichzelven een oordeel10 halen.11

Rom 14:4 Wie zijt gij,14 die eens anderen huisknecht15 oordeelt?16 Hij staat,17 of hij valt18 zijn eigen heer;19 doch hij zal vastgesteld worden,20 want God is machtig hem vast te stellen.21
5 De een22 acht wel den enen dag boven den anderen dag;23 maar de ander24 acht al de dagen gelijk.25 Een iegelijk zij26 in zijn eigen gemoed27 ten volle verzekerd.28
6 Die den dag waarneemt,29 die neemt hem waar den Heere; en die30 den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet,31 die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet,32 die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.33

Volgens mij is dit hier wel van toepassing..
De macht die de Heere boven mij gesteld heeft, namelijk de kerkenraad, heeft besloten om gisteren goede vrijdag te herdenken. Dan ga ik me daar niet aan onttrekken. Als ik het zelf zou moeten bepalen voor de gehele kerk zou ik het misschien anders doen, maar laten we er toch niet zo'n halszaak van maken.
Ik maak er ook geen halszaak van, het zijn alleen van die dingen die in mijn hoofd rond blijven spoken en mijn geweten tergen.
Ik blijf nl met een sterke overtuiging zitten, dat we leven in de "tijd, tijden en een halve tijd", die volgens de profetie van Daniel, volgt op de verandering van tijden en wet, wat in zijn hand gegeven wordt....
Minder puzzelen en meer dankbaar leven vanuit wat de HEERE ons in het kerkelijk jaar heeft gegeven. En idd dat is niet volmaakt en met zonden besmeurd, maar dat houdt de HEERE niet tegen om gisteren op de Goede Vrijdag te spreken en te vertroosten. De Naam des HEEREN zij geprezen!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Joannah »

Dat is geen puzzelen, maar voortdurend blijven onderzoeken, want niet mensen, maar God is de bron der Waarheid.
Alleen de Schrift heeft alle authoriteit.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Auto »

Joannah schreef:Dat is geen puzzelen, maar voortdurend blijven onderzoeken, want niet mensen, maar God is de bron der Waarheid.
Alleen de Schrift heeft alle authoriteit.
Dat is heel mooi gezegd, maar die authoriteit interpreteer jij weer anders dan anderen dat doen (en die merken hetzelfde op).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kruisiging morgen herdenken?

Bericht door refo »

Joannah schreef:Dat is geen puzzelen, maar voortdurend blijven onderzoeken, want niet mensen, maar God is de bron der Waarheid.
Alleen de Schrift heeft alle authoriteit.
Dat is zo. Maar de Joods schriftgeleerde Paulus heeft toch nergens allerlei preciese data enzo nog steeds gehouden moeten worden. Hij zegt zelfs het omgekeerde. En als iemand thuis was in het OT en de vervullingen ervan in het NT dan was Paulus dat wel.
Van mij mag je je aan de dagen houden, het maakt in wezen niet uit, maar ik denk niet dat een herdenkingsDATUM van belang is. Wel het herdenken zelf en dat moet iedere dag.

Persoonlijk denk ik ook dat de drie dagen en drie nachten letterlijk genomen moeten worden. In genesis moeten het dagen van 24 uur zijn, waarom in dit verband dan niet? Zeker omdat van deze uitspraken oog(lees:oor)-getuigen zijn. Zlefs de schriftgeleerden hadden er erg in gehad. Jezus heeft rond 72 uur in het graf gelegen. Of is 72 uur gestorven geweest. De opstanding maken we eigenlijk niet mee. Het graf wordt leeg aangetroffen, ook door de engelen. We lezen niet dat Jezus het graf verlaat. Dat zou dus heel goed aan het eind van de sabbath geweest kunnen zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Joannah »

refo schreef:
Joannah schreef:Dat is geen puzzelen, maar voortdurend blijven onderzoeken, want niet mensen, maar God is de bron der Waarheid.
Alleen de Schrift heeft alle authoriteit.
Dat is zo. Maar de Joods schriftgeleerde Paulus heeft toch nergens allerlei preciese data enzo nog steeds gehouden moeten worden. Hij zegt zelfs het omgekeerde. En als iemand thuis was in het OT en de vervullingen ervan in het NT dan was Paulus dat wel.
Van mij mag je je aan de dagen houden, het maakt in wezen niet uit, maar ik denk niet dat een herdenkingsDATUM van belang is. Wel het herdenken zelf en dat moet iedere dag.

Persoonlijk denk ik ook dat de drie dagen en drie nachten letterlijk genomen moeten worden. In genesis moeten het dagen van 24 uur zijn, waarom in dit verband dan niet? Zeker omdat van deze uitspraken oog(lees:oor)-getuigen zijn. Zlefs de schriftgeleerden hadden er erg in gehad. Jezus heeft rond 72 uur in het graf gelegen. Of is 72 uur gestorven geweest. De opstanding maken we eigenlijk niet mee. Het graf wordt leeg aangetroffen, ook door de engelen. We lezen niet dat Jezus het graf verlaat. Dat zou dus heel goed aan het eind van de sabbath geweest kunnen zijn.
3 dagen en 3 nachten is inderdaad wat het zegt.
De vergelijking door Jezus Zelf met de 3 dagen en 3 nachten in de buik van de vis van Jona is het enige teken wat Hij de schriftgeleerden gaf.
En zelfs dat moest het Concilie (?)zo nodig veranderen in een nieuw verhaal wat nog maar de helft van die tijdsduur in beslag nam.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kruisiging morgen herdenken?

Bericht door huisman »

Joannah schreef:
refo schreef:
Joannah schreef:Dat is geen puzzelen, maar voortdurend blijven onderzoeken, want niet mensen, maar God is de bron der Waarheid.
Alleen de Schrift heeft alle authoriteit.
Dat is zo. Maar de Joods schriftgeleerde Paulus heeft toch nergens allerlei preciese data enzo nog steeds gehouden moeten worden. Hij zegt zelfs het omgekeerde. En als iemand thuis was in het OT en de vervullingen ervan in het NT dan was Paulus dat wel.
Van mij mag je je aan de dagen houden, het maakt in wezen niet uit, maar ik denk niet dat een herdenkingsDATUM van belang is. Wel het herdenken zelf en dat moet iedere dag.

Persoonlijk denk ik ook dat de drie dagen en drie nachten letterlijk genomen moeten worden. In genesis moeten het dagen van 24 uur zijn, waarom in dit verband dan niet? Zeker omdat van deze uitspraken oog(lees:oor)-getuigen zijn. Zlefs de schriftgeleerden hadden er erg in gehad. Jezus heeft rond 72 uur in het graf gelegen. Of is 72 uur gestorven geweest. De opstanding maken we eigenlijk niet mee. Het graf wordt leeg aangetroffen, ook door de engelen. We lezen niet dat Jezus het graf verlaat. Dat zou dus heel goed aan het eind van de sabbath geweest kunnen zijn.
3 dagen en 3 nachten is inderdaad wat het zegt.
De vergelijking door Jezus Zelf met de 3 dagen en 3 nachten in de buik van de vis van Jona is het enige teken wat Hij de schriftgeleerden gaf.
En zelfs dat moest het Concilie (?)zo nodig veranderen in een nieuw verhaal wat nog maar de helft van die tijdsduur in beslag nam.
Triest Joannah als je zo Pasen moet ingaan..de Heer is waarlijk opgestaan Halleluja.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Kruisiging morgen herdenken?

Bericht door Joannah »

huisman schreef:
Joannah schreef:
refo schreef:
Joannah schreef:Dat is geen puzzelen, maar voortdurend blijven onderzoeken, want niet mensen, maar God is de bron der Waarheid.
Alleen de Schrift heeft alle authoriteit.
Dat is zo. Maar de Joods schriftgeleerde Paulus heeft toch nergens allerlei preciese data enzo nog steeds gehouden moeten worden. Hij zegt zelfs het omgekeerde. En als iemand thuis was in het OT en de vervullingen ervan in het NT dan was Paulus dat wel.
Van mij mag je je aan de dagen houden, het maakt in wezen niet uit, maar ik denk niet dat een herdenkingsDATUM van belang is. Wel het herdenken zelf en dat moet iedere dag.

Persoonlijk denk ik ook dat de drie dagen en drie nachten letterlijk genomen moeten worden. In genesis moeten het dagen van 24 uur zijn, waarom in dit verband dan niet? Zeker omdat van deze uitspraken oog(lees:oor)-getuigen zijn. Zlefs de schriftgeleerden hadden er erg in gehad. Jezus heeft rond 72 uur in het graf gelegen. Of is 72 uur gestorven geweest. De opstanding maken we eigenlijk niet mee. Het graf wordt leeg aangetroffen, ook door de engelen. We lezen niet dat Jezus het graf verlaat. Dat zou dus heel goed aan het eind van de sabbath geweest kunnen zijn.
3 dagen en 3 nachten is inderdaad wat het zegt.
De vergelijking door Jezus Zelf met de 3 dagen en 3 nachten in de buik van de vis van Jona is het enige teken wat Hij de schriftgeleerden gaf.
En zelfs dat moest het Concilie (?)zo nodig veranderen in een nieuw verhaal wat nog maar de helft van die tijdsduur in beslag nam.
Triest Joannah als je zo Pasen moet ingaan..de Heer is waarlijk opgestaan Halleluja.
Dat is Hij gewis en zeker.
Daarom zie ik niet in wat je met triest bedoeld?
Een gezegend Pasen!
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie