Wie beheerst de grondtalen?

Wie beheerst de grondtalen?

niet
52
69%
Hebreeuws
2
3%
Grieks
6
8%
Hebreeuws+Grieks
15
20%

Totaal aantal stemmen: 75

Posthoorn

Re: Wie beheerst de grondtalen?

Berichtdoor Posthoorn » 27 Feb 2021, 11:44

Even een vraagje: weet iemand wat de morphological Greek New Testament is?

Valcke

Berichtdoor Valcke » 27 Feb 2021, 11:59

Posthoorn schreef:Even een vraagje: weet iemand wat de morphological Greek New Testament is?

M.i. het Griekse Nieuwe Testament waarbij van elk woord via noten of links is aangegeven welke vorm gebruikt is (bv. welke werkwoordsvorm, 1e/2e/3e persoon, enkelvoud/meervoud, naamval).
De term zegt nog niets over het teksttype (tekstkritisch, meerderheidstekst of Textus Receptus).

Een vergelijkbaar hulpmiddels is: 'The analytical Grees Lexion revised' door Harold K. Moulton. Daarin vind je iedere vorm die in het NT voorkomt met toelichting van de grammaticale vorm.

Posthoorn

Berichtdoor Posthoorn » 27 Feb 2021, 12:09

Valcke schreef:
Posthoorn schreef:Even een vraagje: weet iemand wat de morphological Greek New Testament is?

M.i. het Griekse Nieuwe Testament waarbij van elk woord via noten of links is aangegeven welke vorm gebruikt is (bv. welke werkwoordsvorm, 1e/2e/3e persoon, enkelvoud/meervoud, naamval).
De term zegt nog niets over het teksttype (tekstkritisch, meerderheidstekst of Textus Receptus).

Een vergelijkbaar hulpmiddels is: 'The analytical Grees Lexion revised' door Harold K. Moulton. Daarin vind je iedere vorm die in het NT voorkomt met toelichting van de grammaticale vorm.
Oké. Dank je. Dan kan ik het plaatsen.
Die Analytical Greeks Lexicon heb ik al jaren. Maar met Blueletter Bible en een Grieks-Nederlands woordenboek gaat het wat gemakkelijker. ;)

Edit> De Hebreeuwse evenknie ervan heb ik ook, maar mijn leraar Hebreeuws vond dat maar niets. Ik vond het reuzehandig.

Valcke

Berichtdoor Valcke » 27 Feb 2021, 12:33

Posthoorn schreef:
Valcke schreef:

Een vergelijkbaar hulpmiddels is: 'The analytical Greek Lexion revised' door Harold K. Moulton. Daarin vind je iedere vorm die in het NT voorkomt met toelichting van de grammaticale vorm.
Oké. Dank je. Dan kan ik het plaatsen.
Die Analytical Greeks Lexicon heb ik al jaren. Maar met Blueletter Bible en een Grieks-Nederlands woordenboek gaat het wat gemakkelijker. ;)

Edit> De Hebreeuwse evenknie ervan heb ik ook, maar mijn leraar Hebreeuws vond dat maar niets. Ik vond het reuzehandig.

Nadeel van de blueletterbible is dat deze de tekstkritische tekst geeft. Ik gebruik liever een combinatie van Meerderheidstekst en Textus Receptus.

Posthoorn

Berichtdoor Posthoorn » 27 Feb 2021, 12:39

Valcke schreef:Nadeel van de blueletterbible is dat deze de tekstkritische tekst geeft. Ik gebruik liever een combinatie van Meerderheidstekst en Textus Receptus.
Ik gebruik Blueletterbible met de KJV en bij Tools geeft hij dan de Textus Receptus. :)

Valcke

Berichtdoor Valcke » 27 Feb 2021, 12:41

Posthoorn schreef:
Valcke schreef:Nadeel van de blueletterbible is dat deze de tekstkritische tekst geeft. Ik gebruik liever een combinatie van Meerderheidstekst en Textus Receptus.
Ik gebruik Blueletterbible met de KJV en bij Tools geeft hij dan de Textus Receptus. :)

O.k. dat klinkt goed. :)

Terug naar “Theologie - Actueel”