Tot in het vierde geslacht...

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Tot in het vierde geslacht...

Bericht door Avi »

Exodus 20:5) God straft de kinderen van ouders die Hem haten tot in de 4e generatie. Kunnen kinderen het helpen dat hun ouders zondigen? Waar zijn die kinderen schuldig aan.

Is er nog een mogelijkheid voor die kinderen om toch nog Gods genade te ervaren?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Tot in het viere geslacht...

Bericht door memento »

Avi schreef:Exodus 20:5) God straft de kinderen van ouders die Hem haten tot in de 4e generatie. Kunnen kinderen het helpen dat hun ouders zondigen? Waar zijn die kinderen schuldig aan.

Is er nog een mogelijkheid voor die kinderen om toch nog Gods genade te ervaren?
God straft tot in het vierde geslacht dergenen die Mij haten. Gods toorn is dus niet over degenen die zich tot Hem bekeren. Net zoals Gods gunst niet is over de kinderen van Godvrezende ouders, die Hem verwerpen
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Tot in het viere geslacht...

Bericht door Tiberius »

In Israël woonden ze niet zoals wij in eengezinswoningen, maar kinderen trokken bij de ouders in, ook als ze kinderen kregen. Gezien de leeftijden woonden dan vaak drie of vier generaties bij elkaar in een soort enclave.
Als nu het hoofd van zo'n clan, meestal de oudste man, de patriarch, aan afgoderij deed, deed zijn hele huis mee, dus al die inwonende generaties.
Zoiets zeggen de kanttekenaren ook: te weten zodanige die hunner vaderen voetstappen navolgende, ook de zonde der afgoderij begaan.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Tot in het viere geslacht...

Bericht door refo »

Avi schreef:Exodus 20:5) God straft de kinderen van ouders die Hem haten tot in de 4e generatie. Kunnen kinderen het helpen dat hun ouders zondigen? Waar zijn die kinderen schuldig aan.

Is er nog een mogelijkheid voor die kinderen om toch nog Gods genade te ervaren?
6 En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Tot in het viere geslacht...

Bericht door Marnix »

Precies. Het wordt nogal eens uitgelegd als: God straft 3 of 4 generaties als iemand Hem haat. Vader haat God dus God straft kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen ook. . Maar het "wanneer zij mij haten" slaat ook op die kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. Hij bezoekt de zonden van de vaderen aan de kinderen als zij (die kinderen) Hem haten. Maar bewijst zijn gunst in het verst denkbare geslacht als ze Hem liefhebben.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Tot in het vierde geslacht...

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:In Israël woonden ze niet zoals wij in eengezinswoningen, maar kinderen trokken bij de ouders in, ook als ze kinderen kregen. Gezien de leeftijden woonden dan vaak drie of vier generaties bij elkaar in een soort enclave.
Als nu het hoofd van zo'n clan, meestal de oudste man, de patriarch, aan afgoderij deed, deed zijn hele huis mee, dus al die inwonende generaties.
Zoiets zeggen de kanttekenaren ook: te weten zodanige die hunner vaderen voetstappen navolgende, ook de zonde der afgoderij begaan.
je ziet zoiets ook in onze dagen. Vader en moeder gaan onregelmatig naar de kerk, kinderen gaan alleen maar met de kerst en kleinkinderen willen er niets van weten. Wat de ouders doen, heeft invloed op je geslacht. Ik denk dat het meer als waarschuwing voor ons staat, dat we blijven beseffen dat ons gedrag consequenties heeft, ook voor ons nageslacht.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Tot in het vierde geslacht...

Bericht door Lourens »

JolandaOudshoorn schreef: je ziet zoiets ook in onze dagen. Vader en moeder gaan onregelmatig naar de kerk, kinderen gaan alleen maar met de kerst en kleinkinderen willen er niets van weten. Wat de ouders doen, heeft invloed op je geslacht. Ik denk dat het meer als waarschuwing voor ons staat, dat we blijven beseffen dat ons gedrag consequenties heeft, ook voor ons nageslacht.
En wat is het een geweldige genade als de ouders tot bekering komen en dat mag doorwerken in de kinderen.
Dan verlaat Hij niet wat Zijn hand begon en zal Hij Zijn werk voleinden.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Tot in het vierde geslacht...

Bericht door henriët »

fluitje schreef:
JolandaOudshoorn schreef: je ziet zoiets ook in onze dagen. Vader en moeder gaan onregelmatig naar de kerk, kinderen gaan alleen maar met de kerst en kleinkinderen willen er niets van weten. Wat de ouders doen, heeft invloed op je geslacht. Ik denk dat het meer als waarschuwing voor ons staat, dat we blijven beseffen dat ons gedrag consequenties heeft, ook voor ons nageslacht.
En wat is het een geweldige genade als de ouders tot bekering komen en dat mag doorwerken in de kinderen.
Dan verlaat Hij niet wat Zijn hand begon en zal Hij Zijn werk voleinden.
zie ps 33 ..
de raad des Heeren zal bestaan.. van geslacht tot geslacht....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie