Tale Kanaäns

Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Tale Kanaäns

Bericht door Avi »

Hoe dom ben ik, als ik de tale Kanaäns niet machtig ben. Kan je die leren? Wat voor functie heeft die taal...eh bestaat er al een topic soms?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: tale kanaäns

Bericht door Hendrikus »

Wikipedia schreef:De uitdrukking tale Kanaäns wordt gebruikt voor de aanduiding voor een taaleigen dat in behoudende orthodox-calvinistische kringen (tegenwoordig veelal bij de bevindelijk gereformeerden, vroeger ook bij de Gereformeerde Kerken in Nederland) wordt gebruikt. Het is sterk verwant met de taal van de Statenbijbel. Het draagt een enigszins verouderd karakter en is sterk gestempeld door oorspronkelijk Hebreeuwse uitdrukkingen.

In overdrachtelijke zin wordt de term wel gebruikt voor een speciaal taalgebruik dat door een bepaalde groep wordt gehanteerd, en dat voor buitenstaanders moeilijk te volgen is.

Deze uitdrukkingswijze ontstond door de behoefte die er in kringen van de Nadere Reformatie bestond om de religieuze ervaringen te beschrijven, die als herkenningstekens van de geloofsontwikkeling moesten fungeren. Het gereformeerd piëtisme heeft daartoe allerlei uitdrukkingen ontleend aan de bijbel en de mystiek. Het binnen enkele decennia ontstane eigenaardige jargon werd door hen bij voorkeur als de tale Kanaäns aangeduid.

De benaming tale Kanaäns is ontleend aan Jesaja 19 vers 18: Te dien dage zullen er vijf steden in Egypteland zijn, sprekende de spraak van Kanaän, en zwerende den Heere der heirscharen.

Deze taal werd gebruikt om geestelijke ervaringen te duiden. In dit taaleigen spelen verkleinwoordjes vaak een grote rol (zoals wegje, plaatsje, hoopje, hartje, geloofje, zuchtje, en zo voort).

Enkele typische uitdrukkingen zijn:

* een klein weinig (een klein beetje)
* zien is nog geen hebben (een openbaring van Christus in het Woord is nog geen toe-eigenen van Christus als persoonlijke Zaligmaker)
* een klein almachtigje (een duiding voor de kracht van het ware geloof)
* onderwerpelijk (subjectief)
* verstandelijk (de loutere bijbeltekst; zonder ervaring en beleving)

Naderhand werd de term ook gebruikt als een enigszins spottende benaming voor 'overdreven sentimenteel vrome taal'.

Deze taal is ook wetenschappelijk in kaart gebracht door Dr. C. van de Ketterij in zijn dissertatie De weg in woorden (1972).

In orthodox-gereformeerde kring wordt de uitdrukking 'Tale Kanaäns' gebruikt voor de persoonlijke weergave van het werk van God in de ziel, gewerkt door de Heilige Geest. Dit kan derhalve ook plaatsvinden zonder bovengemelde terminologie. In deze orthodox-gereformeerde kring vindt men de verklaring dat de uitdrukking 'Tale Kanaäns' betrekking zou hebben op een bepaalde terminologie te oppervlakkig.
Nee, je bent niet dom als je deze taal niet kent.
Doe ook geen moeite om hem te leren. Het fungeert alleen als een soort geheimtaal waaraan mensen soortgenoten herkennen, maar het zegt helemaal niets over het wezen van hun geloof.
Je kunt je beter verdiepen in dingen die werkelijk waarde hebben dan in uiterlijkheden die alleen een soort groepscode vormen.
~~Soli Deo Gloria~~
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: tale kanaäns

Bericht door mayflower »

Hendrikus schreef:
Wikipedia schreef:De uitdrukking tale Kanaäns wordt gebruikt voor de aanduiding voor een taaleigen dat in behoudende orthodox-calvinistische kringen (tegenwoordig veelal bij de bevindelijk gereformeerden, vroeger ook bij de Gereformeerde Kerken in Nederland) wordt gebruikt. Het is sterk verwant met de taal van de Statenbijbel. Het draagt een enigszins verouderd karakter en is sterk gestempeld door oorspronkelijk Hebreeuwse uitdrukkingen.

In overdrachtelijke zin wordt de term wel gebruikt voor een speciaal taalgebruik dat door een bepaalde groep wordt gehanteerd, en dat voor buitenstaanders moeilijk te volgen is.

Deze uitdrukkingswijze ontstond door de behoefte die er in kringen van de Nadere Reformatie bestond om de religieuze ervaringen te beschrijven, die als herkenningstekens van de geloofsontwikkeling moesten fungeren. Het gereformeerd piëtisme heeft daartoe allerlei uitdrukkingen ontleend aan de bijbel en de mystiek. Het binnen enkele decennia ontstane eigenaardige jargon werd door hen bij voorkeur als de tale Kanaäns aangeduid.

De benaming tale Kanaäns is ontleend aan Jesaja 19 vers 18: Te dien dage zullen er vijf steden in Egypteland zijn, sprekende de spraak van Kanaän, en zwerende den Heere der heirscharen.

Deze taal werd gebruikt om geestelijke ervaringen te duiden. In dit taaleigen spelen verkleinwoordjes vaak een grote rol (zoals wegje, plaatsje, hoopje, hartje, geloofje, zuchtje, en zo voort).

Enkele typische uitdrukkingen zijn:

* een klein weinig (een klein beetje)
* zien is nog geen hebben (een openbaring van Christus in het Woord is nog geen toe-eigenen van Christus als persoonlijke Zaligmaker)
* een klein almachtigje (een duiding voor de kracht van het ware geloof)
* onderwerpelijk (subjectief)
* verstandelijk (de loutere bijbeltekst; zonder ervaring en beleving)

Naderhand werd de term ook gebruikt als een enigszins spottende benaming voor 'overdreven sentimenteel vrome taal'.

Deze taal is ook wetenschappelijk in kaart gebracht door Dr. C. van de Ketterij in zijn dissertatie De weg in woorden (1972).

In orthodox-gereformeerde kring wordt de uitdrukking 'Tale Kanaäns' gebruikt voor de persoonlijke weergave van het werk van God in de ziel, gewerkt door de Heilige Geest. Dit kan derhalve ook plaatsvinden zonder bovengemelde terminologie. In deze orthodox-gereformeerde kring vindt men de verklaring dat de uitdrukking 'Tale Kanaäns' betrekking zou hebben op een bepaalde terminologie te oppervlakkig.
Nee, je bent niet dom als je deze taal niet kent.
Doe ook geen moeite om hem te leren. Het fungeert alleen als een soort geheimtaal waaraan mensen soortgenoten herkennen, maar het zegt helemaal niets over het wezen van hun geloof.
Je kunt je beter verdiepen in dingen die werkelijk waarde hebben dan in uiterlijkheden die alleen een soort groepscode vormen.
Toen ik de biografieen van Spurgeon and Gadsby las, kwam er duidelijk naar voren toe dat deze grote predikers van Gods Woord een taal spraken die een ieder kon volgen en begrijpen, hierin zie dus een enorme tegenstelling met vele bevindelijke gereformeerde dominee's die het blijkbaar geestelijker vinden om met die tale kanaäns te gebruiken, terwijl ik en vele die niet uit die refo cultuur komen, eerste een cursus tale kanaäns moeten leren om het verstaan.
En het meest verschrikkelijk vind ik, dat als je in een persoonlijkgesprek met hun bent praten ze heel gewoon to jou nivo en als men gaat preken ineens die tale kanaäns. Ben blij dat ik gewoon naar een gemeente ga waar dit soort overdreven religeuze taal niet gesproken wordt. Het zal ook wel typish nederlands zijn, want als ik naar engstalige predikers uit de presbyteriaanse luister dan komt dit (in zover mij bekend is ?) niet voor.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: tale kanaäns

Bericht door Luther »

Avi schreef:Hoe dom ben ik, als ik de tale Kanaäns niet machtig ben. Kan je die leren? Wat voor functie heeft die taal...eh bestaat er al een topic soms?
Geliefde broeder, mocht er nog eens een stondetje komen, in welke ge mocht komen te leren dat deze tale Kanaäns nog immer gesproken wordt. Alzo kunnen geheel onderscheidelijke wegen en gangen verklaard worden, want alles kan zo zeer onderscheiden liggen, broeder.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: tale kanaäns

Bericht door memento »

Veel "Tale Kanaäns" verkondigt onbijbelse ideeën. En zelfs wanneer het dat niet doet, misbruikt het de Bijbeltekst om dingen te zeggen die niet in die Bijbeltekst besloten liggen. Het doet daarmee in wezen niets anders dan de liberale theologen: Het negeert (bewust) de ware betekenis van de Bijbeltekst, en legt er naar eigen believen een nieuwe betekenis in.

Wie beseft dat het de heilige God is die in Zijn woord spreekt, buigt voor wat Hij ons wil zeggen, en heeft genoeg aan het geestelijke karakter van de Schrift zoals het is. Wie niet genoeg heeft aan de "gewone" betekenis van Gods woord, verwijt in wezen God dat Hij zijn woord niet geestelijk genoeg gemaakt heeft...

Sola Scriptura! Luisteren naar wat de Schrift ons te vertellen heeft, in plaats van onze ideeën aan de Schrift opleggen.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: tale kanaäns

Bericht door albion »

Luther schreef:
Avi schreef:Hoe dom ben ik, als ik de tale Kanaäns niet machtig ben. Kan je die leren? Wat voor functie heeft die taal...eh bestaat er al een topic soms?
Geliefde broeder, mocht er nog eens een stondetje komen, in welke ge mocht komen te leren dat deze tale Kanaäns nog immer gesproken wordt. Alzo kunnen geheel onderscheidelijke wegen en gangen verklaard worden, want alles kan zo zeer onderscheiden liggen, broeder.
Ik noem dit niet de tale Kanaäns, eerder een karikatuur daarvan.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: tale kanaäns

Bericht door Avi »

Luther schreef:
Avi schreef:Hoe dom ben ik, als ik de tale Kanaäns niet machtig ben. Kan je die leren? Wat voor functie heeft die taal...eh bestaat er al een topic soms?
Geliefde broeder, mocht er nog eens een stondetje komen, in welke ge mocht komen te leren dat deze tale Kanaäns nog immer gesproken wordt. Alzo kunnen geheel onderscheidelijke wegen en gangen verklaard worden, want alles kan zo zeer onderscheiden liggen, broeder.
Tjoh...ik ben toch echt vrouwelijk. Je mag me aanspreken met zuster. Klinkt niet echt orthodox gereformeerd :haha
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: tale kanaäns

Bericht door Erasmiaan »

De taale Kanaäns wil niet meer en niets minder zegt dat men spreekt overeenkomstig de Bijbel. Men gebruikt teksten die daarin staan om iets uit te duiden van het eigen geestelijke leven. Dat iemand dat niet verstaat betekent dat hij ook niet thuis is in de Bijbel.

Dat er naast de Bijbel ook enkele termen en uitdrukkingen zijn klopt, Drieëenheid komt bijvoorbeeld niet in de Bijbel voor maar is wel een Bijbels begrip.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: tale kanaäns

Bericht door Avi »

Erasmiaan schreef:De taale Kanaäns wil niet meer en niets minder zegt dat men spreekt overeenkomstig de Bijbel. Men gebruikt teksten die daarin staan om iets uit te duiden van het eigen geestelijke leven. Dat iemand dat niet verstaat betekent dat hij ook niet thuis is in de Bijbel.
Nou nou...het kan ook zijn dat je een andere vertaling gebruikt toch, met niet zoveel verouderde teksten? Zonder de tale Kanaäns kun je best thuis zijn in de Bijbel dacht ik.
Is mijn King James gelinkt aan de tale Kanaäns? Of mijn Lutherbijbel?
Het zijn volgens mij niet alleen maar teksten uit de bijbel hoor.
Er komt ook nog eens een mystiek sfeertje bij. En er wordt ook nog eens veel gezucht.
:oO
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: tale kanaäns

Bericht door Marnix »

Het is denk ik gewoon taal met een beetje gevoel. Als je twee smoorverliefde mensen met elkaar ziet praten zie je daar bijvoorbeeld ook wat van terug. Dingen worden dan wat anders gezegd, er worden koosnaampjes gebruikt, er wordt hier en daar gezucht... de taal wordt net wat anders dan normaal. Ik geloof dat de tale Kanaaans ook ziets is, en is ontstaan vanuit liefde voor God, voor zijn Woord en daar een van de vele uitingsvormen van is.

Op zich dus niks mis mee. Zolang de boodschap die we voor anderen hebben er niet moeilijker door de verstaan wordt. Het moet niet onbegrijpelijk en daarom iets te mystieks worden. Aan de andere kant, dat mensen die Hem niet kennen het soms wat vreemd vinden omdat ze die liefde, die band, niet kennen, daar doe je niks aan. Dat zie je overigens niet alleen bij de Tale Kanaaans terug maar bijvoorbeeld ook bij andere zaken, dat mensen niet snappen waarom mensen met ogen dicht, handen in de lucht etc. aanbidden, of soms van blijdschap letterlijk niet stil kunnen blijven staan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: tale kanaäns

Bericht door judith »

Ik heb nooit van tale kanaäns gehoord, behalve hier op het5 forum.
Om eerlijk te zijn, vind ik het een ongewone taal - voor mij dan. Of dat zo is, weet ik niet. Wordt in de Bijbel die taal ook zo gebruikt?
Vaak snap ik het niet als iemand zo praat- en blijf ik maar vragen stellen, wat, wat betekend.

Maar, ik las net hier onder als je het niet verstaat, ben je niet thuis in de Bijbel. Mag ik even eerlijk zijn? Dat snap ik niet. Dus, de mensen die tale Kanaäns niet kennen, zijn niet thuis in de Bijbel? Ik denk van wel, alleen dan misschien zonder die ingewikkelde taal.

::bye
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: tale kanaäns

Bericht door Lourens »

mayflower schreef: En het meest verschrikkelijk vind ik, dat als je in een persoonlijkgesprek met hun bent praten ze heel gewoon to jou nivo en als men gaat preken ineens die tale kanaäns.

Ik vind het erger als je over dagelijkse dingen ze wel gewoon kunnen praten, maar als het om geloofszaken gaater kennelijk een knop omgaat en dan opeens in tale Kanaäns gesproken wordt.
Zal niet de eerste keer zijn dat ik dat meemaak.

Ik denk dat ons ABN inmiddels ook geheel anders is dan in 1618.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: tale kanaäns

Bericht door Hinde »

Toch kan ik me wel voorstellen dat er in religieus opzicht bepaalde emoties, ervaringen zijn die je in ABN niet helemaal met het juiste gevoel/eerbied/nuance kunt verwoorden.

Maar, zo overdreven als je het soms hoort hoeft het voor mij ook niet.
Hoewel dat natuurlijk heel persoonlijk is.

De refoforum-taal kan ik ook niet altijd volgen of plaatsen, en die blijkt toch ook heel gangbaar/algemeen geaccepteerd hier.

Gaat misschien dus ook wel vaak onbewust als je in bepaalde kringen verkeert.
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: tale kanaäns

Bericht door judith »

fluitje schreef:
mayflower schreef: En het meest verschrikkelijk vind ik, dat als je in een persoonlijkgesprek met hun bent praten ze heel gewoon to jou nivo en als men gaat preken ineens die tale kanaäns.

Ik vind het erger als je over dagelijkse dingen ze wel gewoon kunnen praten, maar als het om geloofszaken gaater kennelijk een knop omgaat en dan opeens in tale Kanaäns gesproken wordt.
Zal niet de eerste keer zijn dat ik dat meemaak.

Ik denk dat ons ABN inmiddels ook geheel anders is dan in 1618.
Ja, als iemand opeens tale kanaäns begint te praten, dan vind ik zelf dat ik beter weg kan gaan. Dan voel ik me alleen maar lastig, als ik het niet begrijp....
:tilt
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: tale kanaäns

Bericht door freek »

Er worden hier wel wat karikaturen geschetst hoor. Alsof iemand vanuit gewoon Nederland ineens de tale Kannaans gaat zitten praten en dus volstrekt onbegrijpbaar is :bobo .
Ik weet heus wel van uitwassen en hyperbevindelijke uitspraken die welhaast onbegrijpelijk zijn, maar het is zoals Marnix en Hinde zeggen: de taal van het geloof kan soms wel eens anders verwoord worden, omdat het zoveel meer dan 'aards' is.
Plaats reactie