Goede Vrijdag

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Marnix »

Wat ik zou doen, als het gesprek een vervolg krijgt, is niet proberen uit te leggen maar te vragen. En gelijkenissen gebruiken.

Iemand is je een grote som geld schuldig. Hij belooft het telkens terug te betalen maar doet het niet, hij heeft het geld niet. Op een gegeven moment zegt iemand die van je schuldenaar houdt: Ik hou van hem dus ik wil dat bedrag voor hem betalen. En zo krijg jij het geld en is hij zijn schuld kwijt. Is die dag waarop dat gebeurt dan een goede dag voor beiden zowel jou als de schuldenaar? Of een slechte dag? En wat nou als jij die schuldenaar bent? Is het dan een fijne dag of een vreselijke dag?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Goede Vrijdag

Bericht door refo »

Ik val graag in herhalingen, zeker als het in de bijbel staat. Jezus Zelf wilde niet dat om Hem geweend werd. Hij wilde dat men om zichzelf weende en om hun kinderen. Laten we dat dan ook doen. En daarbij wijzen op de Overwinnaar. Hij heeft het graf alleen kunnen overwinnen door vrijwillig te sterven. Hij heeft steeds Zelf gezegd: het duurt maar even. Ik ga sterven, maar Ik sta op.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Goede Vrijdag

Bericht door henriët »

Marnix schreef:Wat ik zou doen, als het gesprek een vervolg krijgt, is niet proberen uit te leggen maar te vragen. En gelijkenissen gebruiken.

Iemand is je een grote som geld schuldig. Hij belooft het telkens terug te betalen maar doet het niet, hij heeft het geld niet. Op een gegeven moment zegt iemand die van je schuldenaar houdt: Ik hou van hem dus ik wil dat bedrag voor hem betalen. En zo krijg jij het geld en is hij zijn schuld kwijt. Is die dag waarop dat gebeurt dan een goede dag voor beiden zowel jou als de schuldenaar? Of een slechte dag? En wat nou als jij die schuldenaar bent? Is het dan een fijne dag of een vreselijke dag?
ja dat vind ik wel een goed voorbeeld richting deze dames ja..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Goede Vrijdag

Bericht door refo »

Ik meen dat het vooral de manier waarop Jezus stierf datgene is wat weerzin wekt. Wij vertalen het dan zo dat de toorn van God zo groot was dat het wel zo moest en dat het daarom allemaal zo erg was. Ik vraag het me af. Niet dat het voor een mens niet erg was, maar het kwam vaker voor in die tijd. De weerzin van de 20e en 21e eeuw wordt veroorzaakt door 'fijngevoeligheid', weer een nieuwe manieer om Gods heilsplan in twijfel te trekken.

De grondtoon van de Bijbel is: Jezus betaalde door te sterven. Maar wat een ieder dan wel duidelijk moet zijn: Hij is gestorven. Niet op bed, niet in het verborgene door moordenaarshanden. Niemand kan het in twijfel trekken: Hij is gestorven geweest. Zelfs de Joden konden in hun bedrog niet ontkennen dat Hij dood was: het enige wat restte was het verhaal verbreiden dat zijn discipelen het lichaam gestolen hadden. En zelfs daarvoor was een grote som geld nodig: want een slapende Romeinse soldaat was een kind des doods.
Juist door het hele schijnproces hebben de Joden meegeholpen aan het geven van een onweerlegbaar bewijs: Hij is gestoreven. Achteraf zullen ze dat vast wel beseft hebben.

Daarom is het een Goede Vrijdag. Hij is gestorven als betaling voor de zonden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jansenius
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 jul 2008, 12:55

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Jansenius »

In andere talen heeft Goede Vrijdag andere namen: Heilige Vrijdag, Karfreitag, Jeudi Saint... enz. enz.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Tiberius »

Jansenius schreef:In andere talen heeft Goede Vrijdag andere namen: Heilige Vrijdag, Karfreitag, Jeudi Saint... enz. enz.
uit Wikipedia: Andere bronnen noemen echter dat een verbastering van "God's vrijdag" heeft geleid tot de naam zoals wij hem nu kennen (=Goede Vrijdag).

Als je toch in andere talen gaat kijken: witte donderdag heet in het Duits: Gründonnerstag.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Het beste is vaak om het gesprek t.a.v. zonde en genade alleen op jezelf te betrekken, ...
Dat ben ik niet met je eens.
Ik denk, dat je in zo'n geval het beste objectief kan uitleggen, zoals Paulus dat in Athene (Handelingen 17) ook deed. Heel eenvoudig vertellen van het doel van de schepping van de mensen, en dat mensen niet aan dat doel voldoen (maar wel overeenkomstig dat doel geoordeeld zullen worden); dat dat doelmissen in het christelijk geloof zonde wordt genoemd, overtreding van de Goddelijke wet. En dat Christus gekomen is om Zich tot een offer te stellen, waarmee Hij voor de zonden betaald heeft en de satan overwonnen. Goede Vrijdag is dus daarom goed, omdat het de betaaldag is van Gods Kerk.
Ik snap je wel, Tib, maar dan loop je het gevaar erg voorwerpelijk te worden. Men zich er dan makkelijk vanaf maken, door te zeggen: Ja, maar dat is jullie invulling.
Mijn ervaring is dat mensen juist afhaken als je objectief 'het belijden' uitlegt. Door het in een inleiding vooral op jezelf te betrekken, blijven mensen luisteren omdat ze zelf nog even buiten schot blijven. (Listig als de slangen...;) )
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Gijs83 »

refdag.nl schreef: Europa vult Goede Vrijdag divers in
09-04-2009 23:07 | Buitenlandredactie

De Via Dolorosa in Jeruzalem.

APELDOORN – Goede Vrijdag wordt in Europa op zeer verschillende wijze doorgebracht. Terwijl in Duitsland alle winkels dicht zijn en er zelfs een rijverbod voor vrachtverkeer geldt, gaat het leven in landen als Frankrijk en België gewoon door. In zes Zwitserse kantons geldt nog altijd de regel dat er op Goede Vrijdag niet gedanst mag worden.

Over het algemeen heeft Goede Vrijdag in overwegend protestantse landen een gewijder karakter dan in de rooms-katholieke Europese naties. In landen met grote groepen protestanten, zoals de Scandinavische landen, Duitsland en Groot-Brittannië, is Goede Vrijdag een officiële feestdag. In ieder geval zijn de overheidsinstellingen dicht, maar ook veel winkels houden de deuren gesloten. In rooms-katholieke landen als Frankrijk, Oostenrijk en België is dat nooit de gewoonte geweest.

Voor de protestanten in Duitsland geldt Goede Vrijdag (Kar­freitag, van het oud-Duitse ”chara”, rouw) als een van de belangrijkste feesten van het jaar. In de ochtend gaan Duitse protestantse families gezamenlijk naar de kerk, waarna de rest van de dag ook bij elkaar wordt doorgebracht. Ook in de Franse Elzas, die lange tijd bij Duitsland hoorde, is dit gebruik nog in zwang. Mensen die vrijwel nooit naar de kerk gaan, proberen de dienst op Goede Vrijdag in ieder geval wel mee te maken: de ‘Goede Vrijdagchristenen’.

In de Scandinavische landen is de traditionele invulling er een van stilte en rust. Ook hier zijn veel winkels dicht en ligt het openbaar vervoer stil. Traditionele protestanten kleden zich vanwege het lijden en sterven van Christus in het zwart.

In de protestantse kantons van Zwitserland ligt het accent eveneens op ingetogenheid. In zes kantons (Appenzellerland, Uri, Basel-Landschaft, Solothurn, Obwald en Schaffhouse) is het al vijf eeuwen de regel dat er op Goede Vrijdag niet gedanst mag worden. In Appenzellerland geldt de restrictie ook nog voor stille zaterdag. Vorige maand besloot het kanton Luzern overigens de regel af te schaffen. Luzern had zich sinds 1428 aan de regel gehouden, maar het parlement van de overwegend rooms-katholieke regio heeft de traditie nu met een uiterst krappe meerderheid van 51 tegen 50 laten vallen.

In rooms-katholieke landen wordt Goede Vrijdag met meer uitbundigheid doorgebracht. In Spanje, Portugal en Italië zijn er de traditionele processies, die soms gepaard gaan met veel theater, muziek, bloemen en emotionele betrokkenheid van de omstanders. Vaak hebben landen een specifieke traditie rond de processies. Op Sicilië spelen rouwende vrouwen een prominente rol in de herdenkingen. De eigenlijke processie wordt gevolgd door een optocht van wenende vrouwen.

In Spanje en Portugal geldt Goede Vrijdag overigens wel als een officiële feestdag. In Oostbloklanden (Polen, Roemenië, Litouwen et cetera) heeft de dag vanwege het communistische verleden geen officieel karakter. In België houden de banken zaterdag de deuren gesloten, maar zijn de meeste winkels gewoon open.

De rooms-katholieken in Frankijk en Duitsland laten Goede Vrijdag niet ongemerkt voorbijgaan, maar ze leggen meer nadruk op Pasen. Wat de Goede Vrijdagdienst voor de protestantse Duitser is, is de paasdienst voor zijn roomse landgenoot.

De overwegend Oosters-orthodoxe Europese landen, zoals Griekenland, Rusland, Cyprus en Macedonië, houden de juliaanse kalender aan en vieren deze vrijdag dus geen Goede Vrijdag. Zij herdenken het lijden en de kruisdood van Christus in de week voorafgaand aan het orthodox Paasfeest, dat dit jaar op 19 en 20 april valt.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Zita »

Gijs83 schreef:
refdag.nl schreef: Europa vult Goede Vrijdag divers in
09-04-2009 23:07 | Buitenlandredactie

De Via Dolorosa in Jeruzalem.

APELDOORN – Goede Vrijdag wordt in Europa op zeer verschillende wijze doorgebracht. Terwijl in Duitsland alle winkels dicht zijn en er zelfs een rijverbod voor vrachtverkeer geldt, gaat het leven in landen als Frankrijk en België gewoon door. In zes Zwitserse kantons geldt nog altijd de regel dat er op Goede Vrijdag niet gedanst mag worden.

Over het algemeen heeft Goede Vrijdag in overwegend protestantse landen een gewijder karakter dan in de rooms-katholieke Europese naties. In landen met grote groepen protestanten, zoals de Scandinavische landen, Duitsland en Groot-Brittannië, is Goede Vrijdag een officiële feestdag. In ieder geval zijn de overheidsinstellingen dicht, maar ook veel winkels houden de deuren gesloten. In rooms-katholieke landen als Frankrijk, Oostenrijk en België is dat nooit de gewoonte geweest.

Voor de protestanten in Duitsland geldt Goede Vrijdag (Kar­freitag, van het oud-Duitse ”chara”, rouw) als een van de belangrijkste feesten van het jaar. In de ochtend gaan Duitse protestantse families gezamenlijk naar de kerk, waarna de rest van de dag ook bij elkaar wordt doorgebracht. Ook in de Franse Elzas, die lange tijd bij Duitsland hoorde, is dit gebruik nog in zwang. Mensen die vrijwel nooit naar de kerk gaan, proberen de dienst op Goede Vrijdag in ieder geval wel mee te maken: de ‘Goede Vrijdagchristenen’.

In de Scandinavische landen is de traditionele invulling er een van stilte en rust. Ook hier zijn veel winkels dicht en ligt het openbaar vervoer stil. Traditionele protestanten kleden zich vanwege het lijden en sterven van Christus in het zwart.

In de protestantse kantons van Zwitserland ligt het accent eveneens op ingetogenheid. In zes kantons (Appenzellerland, Uri, Basel-Landschaft, Solothurn, Obwald en Schaffhouse) is het al vijf eeuwen de regel dat er op Goede Vrijdag niet gedanst mag worden. In Appenzellerland geldt de restrictie ook nog voor stille zaterdag. Vorige maand besloot het kanton Luzern overigens de regel af te schaffen. Luzern had zich sinds 1428 aan de regel gehouden, maar het parlement van de overwegend rooms-katholieke regio heeft de traditie nu met een uiterst krappe meerderheid van 51 tegen 50 laten vallen.

In rooms-katholieke landen wordt Goede Vrijdag met meer uitbundigheid doorgebracht. In Spanje, Portugal en Italië zijn er de traditionele processies, die soms gepaard gaan met veel theater, muziek, bloemen en emotionele betrokkenheid van de omstanders. Vaak hebben landen een specifieke traditie rond de processies. Op Sicilië spelen rouwende vrouwen een prominente rol in de herdenkingen. De eigenlijke processie wordt gevolgd door een optocht van wenende vrouwen.

In Spanje en Portugal geldt Goede Vrijdag overigens wel als een officiële feestdag. In Oostbloklanden (Polen, Roemenië, Litouwen et cetera) heeft de dag vanwege het communistische verleden geen officieel karakter. In België houden de banken zaterdag de deuren gesloten, maar zijn de meeste winkels gewoon open.

De rooms-katholieken in Frankijk en Duitsland laten Goede Vrijdag niet ongemerkt voorbijgaan, maar ze leggen meer nadruk op Pasen. Wat de Goede Vrijdagdienst voor de protestantse Duitser is, is de paasdienst voor zijn roomse landgenoot.

De overwegend Oosters-orthodoxe Europese landen, zoals Griekenland, Rusland, Cyprus en Macedonië, houden de juliaanse kalender aan en vieren deze vrijdag dus geen Goede Vrijdag. Zij herdenken het lijden en de kruisdood van Christus in de week voorafgaand aan het orthodox Paasfeest, dat dit jaar op 19 en 20 april valt.
In landen als Costa Rica is deze week de heilige week. Er wordt nauwelijks gewerkt, en zeker op Goede Vrijdag is iedereen vrij. Bedrijven zijn vrijwel de hele week onbereikbaar, en ze vinden het behoorlijk heidens als je daar je verbazing over uitspreekt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Jongere »

Nu.nl schreef:Zoals elk jaar hebben tientallen Filipijnen zich op Goede Vrijdag laten kruisigen. Anderen geselden zich tot bloedens toe. Ze spelen het lijdensverhaal van Jezus na.
:cry
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Gijs83 »

Een oud gereformeerde ouderling zegt dat feestdagen en een stille week helemaal niet Bijbels zijn(als ik het goed verwoord). Is daar wat voor te zeggen?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Goede Vrijdag

Bericht door jvdg »

Gijs83 schreef:Een oud gereformeerde ouderling zegt dat feestdagen en een stille week helemaal niet Bijbels zijn(als ik het goed verwoord). Is daar wat voor te zeggen?
Jazeker, maar daar is her en der in diverse topics al over gesproken.
Met name Zonderling heeft hier veel over geschreven.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Luther »

Jongere schreef:
Nu.nl schreef:Zoals elk jaar hebben tientallen Filipijnen zich op Goede Vrijdag laten kruisigen. Anderen geselden zich tot bloedens toe. Ze spelen het lijdensverhaal van Jezus na.
:cry
Ja vreselijk. Ik zag het net op http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... ijdag.html
Zou er nog één zijn, die daar bij staat en de diepte van Christus' lijden verstaat?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Gijs83 »

Luther schreef:
Jongere schreef:
Nu.nl schreef:Zoals elk jaar hebben tientallen Filipijnen zich op Goede Vrijdag laten kruisigen. Anderen geselden zich tot bloedens toe. Ze spelen het lijdensverhaal van Jezus na.
:cry
Ja vreselijk. Ik zag het net op http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... ijdag.html
Zou er nog één zijn, die daar bij staat en de diepte van Christus' lijden verstaat?
Ik denk het niet, net zoals veel mensen in onze dagen die hun mond vol van Jezus hebben, maar wil natuurlijk niet zeggen dat ikzelf het wel versta. Tijdens het paasconcert vanavond werd ook gezongen: "Aan het ruw houten kruis". Daar komen de regels: 'Klem mij daarom aan Golgotha's kruis en Help mij Heer aan dat kruis. Het lijkt daar of ik mij zelf(een mens) aan het kruis moet binden, dat lijkt me niet echt Bijbels of hoe zou dat hier bedoeld worden? Weet iemand dat?
Gebruikersavatar
Ichtus
Berichten: 2162
Lid geworden op: 26 jul 2007, 22:37

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Ichtus »

Misschien moet je die zin in het verband lezen in het laatste couplet. Daar gaat het meer om het trouw te zijn, aan dat kruis.

Op die heuvel daarginds, stond een ruwhouten kruis,
het symbool van vervloeking en schuld.
Maar dat kruis is voor ons, toch het kostbaarst kleinood,
daar Gods wet aan dat hout werd vervuld.

Refrein:
'k Klem mij daarom aan Golgotha's kruis,
tot de Heer' komt en met Hem het loon,
als die grote dag aanbreekt en Hij ons dat kruis
dan verwisselt voor d' eeuwigheidskroon.

O, dat ruwhouten kruis, door de wereld gesmaad,
heeft een wond're bekoring en macht.
Want Gods Zoon liet Zijn troon, Hij droeg smaadheid en hoon,
om de vreugd' die dat kruis voor ons bracht.
Refrein.

Van dat ruwhouten kruis, met het bloed van Gods Zoon,
straalt een licht dat door niets wordt gedoofd.
Vol van schoonheid en pracht, vol van reddende kracht,
voor een ieder die in Hem gelooft.
Refrein.

Help mij Heer', aan dat kruis, trouw te zijn tot de dood,
ook als hier smaad en spot is mijn loon.
Want dat kruis droeg de straf, nam de schuld van mij af,
't werd de toegang voor mij tot Gods troon.
Refrein.
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Plaats reactie