Goede Vrijdag

Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Gijs83 »

Ichtus schreef:Misschien moet je die zin in het verband lezen in het laatste couplet. Daar gaat het meer om het trouw te zijn, aan dat kruis.
Maar wat moet ik dan precies verstaan onder: 'trouw zijn aan het kruis'?
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Lassie »

Trouw te zijn wat Jezus aan je vraagt.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Gijs83 »

Lassie schreef:Trouw te zijn wat Jezus aan je vraagt.
Heeft daar nog een andere of nadere omschrijving van :quoi
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Alexander CD »

Gijs83 schreef:
Lassie schreef:Trouw te zijn wat Jezus aan je vraagt.
Heeft daar nog een andere of nadere omschrijving van :quoi
Trouw te zijn aan de Heere Jezus, is allereerst Zijn geboden te bewaren en daarna ook Zijn Naam te belijden voor de mensen.
In oprechtheid wie Hij is en waarvoor Hij kwam. Verder Hem verheerlijken. Ook de Heere lief te hebben en daaraan direkt verbonden de naaste lief te hebben. Dat is ook de kern het het gebod.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Marnix »

Ik vraag me sowieso af of dat laatste couplet zo Bijbels correct is.

Er staat dat we trouw moeten zijn aan dat kruis want dat kruis droeg de straf. Ik denk dat beter gezongen kon worden dat we trouw moeten zijn aan Hem die de straf droeg. Het kruis droeg geen straf, het was onderdeel van het straf... en we moeten Hem vereren en niet een voorwerp, het kruis in dit geval.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Geborenomvrijtezijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 feb 2009, 20:33

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Geborenomvrijtezijn »

jvdg schreef:Vandaag werd ik geconfronteerd met de vraag , van twee personen op mijn werk, waarom a.s. vrijdag Goede Vrijdag wordt genoemd, terwijl op die dag Jezus werd gemarteld en gedood (hun woorden). Ik durf hier niet te citeren wat ze van die benaming vonden.

De dames in kwestie konden, gelet op het antwoord wat ik gaf, en wat ze nazochten middels Wikipedia, niet met mij instemmen.
Ze begrepen echt niet dat het volbrachte werk van Jezus juist voor de verlosten van zo'n grote waarde is, dat dit lijden en sterven "goed" te noemen is, en daardoor ook die dag een Goede (vrij-)dag wordt genoemd.

Er was geen sprake van vijandschap, maar ze konden mij niet begrijpen.
Begrippen als zonde en schuld, vergeving, verlossing zijn hun ten enemale vreemd.

En daar stond ik dan......met lege handen.

Behalve het belijden, dat ik wel "geloof" had ik eigenlijk niets te bieden.

Herkennen jullie deze ervaring in onze seculiere maatschappij?

Als ik het zelf al niet kan bevatten, hoe kan ik het dan aan anderen overbrengen?
Ik wil je graag een heel mooi boek aanraden.

Het heet "het wonder van het kruis". Het is geschreven door Wilkin vd Kamp
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Luther »

Geborenomvrijtezijn schreef:
jvdg schreef:Vandaag werd ik geconfronteerd met de vraag , van twee personen op mijn werk, waarom a.s. vrijdag Goede Vrijdag wordt genoemd, terwijl op die dag Jezus werd gemarteld en gedood (hun woorden). Ik durf hier niet te citeren wat ze van die benaming vonden.

De dames in kwestie konden, gelet op het antwoord wat ik gaf, en wat ze nazochten middels Wikipedia, niet met mij instemmen.
Ze begrepen echt niet dat het volbrachte werk van Jezus juist voor de verlosten van zo'n grote waarde is, dat dit lijden en sterven "goed" te noemen is, en daardoor ook die dag een Goede (vrij-)dag wordt genoemd.

Er was geen sprake van vijandschap, maar ze konden mij niet begrijpen.
Begrippen als zonde en schuld, vergeving, verlossing zijn hun ten enemale vreemd.

En daar stond ik dan......met lege handen.

Behalve het belijden, dat ik wel "geloof" had ik eigenlijk niets te bieden.

Herkennen jullie deze ervaring in onze seculiere maatschappij?

Als ik het zelf al niet kan bevatten, hoe kan ik het dan aan anderen overbrengen?
Ik wil je graag een heel mooi boek aanraden.

Het heet "het wonder van het kruis". Het is geschreven door Wilkin vd Kamp
Of: Jezus van Nazareth, door ds. C. Harinck; of van dezelfde auteur: Ik geloof.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Neutrophil
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 sep 2009, 21:42
Locatie: De Bilt

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Neutrophil »

Om terug te keren op de originele kwestie: het zou goed zijn eerst met ze mee te voelen want ze hebben in hun "naïeve ervaring" (in dit verband zeker geen negatieve term) volledig gelijk. Vanuit de mensheid gesproken: zo goed was goede vrijdag niet (zwaar understatement)! Laat me dit even verhelderen: God heeft eerst tot de aartsvaders, en later door profeten tot het volk gesproken. En wat is in Gods openbaringsgeschiedenis steeds het refrein?! Dat de mens zich van God afkeert, zijn eigen goden maakt, liever zijn leven naar eigen inzichten inricht. Komt het je dan vreemd voor dat het God berouwde dat Hij de mens gemaakt had? Toch gaat God door, en zendt Hij "ten laatste" ook zijn Zoon, die ons vlees en bloed aanneemt. Je kunt dat allemaal precies incalculeren, een wiskundige vergelijking maken, waarvan de uitkomst is dat God toch nergens 'tegen' Zijn eigenschappen ingaat, maar wees nou eens eerlijk: dit is toch al een enorm wonder!? Die menswording opzich is alhaast het ultieme gebaar van verzoening van Gods kant te noemen. Over "over je eigen schaduw heenstappen" gesproken... Maar wat gebeurt er dan...? De mensheid stoot Hem uit, hangt Hem aan het kruis, tussen twee moordenaars (letterlijk en figuurlijk doders van Zijn beeld, van anderen en in henzelf). Dit is de "titanenstrijd" tussen God en mens. Dit is het laatste antwoord van de (gevallen) mens aan God: wij hebben en willen geen andere koning dan de keizer, kruisigt Hem, Hij is de dood schuldig!
Begrijp je dan die duisternis over de gehele aarde, alsof de hele schepping haar adem inhoudt... Begrijp je de angst van de discipelen, drie dagen niets horen...
Dat bedoel ik dus met dat goed vrijdag vanuit de mens gezien, helemaal geen goede vrijdag is.
Juist en alleen maar vanwege pasen is goede vrijdag ook echt goede vrijdag te noemen! Omdat God op de eerste paasdag laat zien de dood te hebben overwonnen, en dat niet alleen, maar ook terugkomt op deze aarde die goddeloos wilde zijn! En omdat God juist in deze weg, ondanks de mens, zonder dat de "Gode vijandige" mens het doorhad, Zijn verzoeningswerk volmaakte. Eenzijdig, geheel zonder ons, "onwederstandelijk" (als zelfs de kruisdood Hem niet tegenhoudt!).

Omdat wij niet meer in die tijd leven kunnen (en gedeeltelijk: denken) we de dingen beter te overzien. Maar als we er goed over nadenken blijkt de heilsgeschiedenis in zekere zin het tegenovergestelde van "logisch" te zijn.

Ik denk dus dat je in zo'n gesprek niet teveel uit het "verlossingsschema" moet spreken, als zou het allemaal logisch en correct zijn. Dan zal dat voor de buitenwereld inderdaad luguber overkomen (weet niet welke bewoording je collega's gebruikten). Zeg maar gerust dat "Goede vrijdag" een geloofsuitspraak is, en dat deze dingen nooit door mensen gesnapt of bedacht kunnen worden.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Orchidee »

Het is deze week weer Goede Vrijdag...
Ik las net een lezenswaardig artikel...
http://www.refdag.nl/artikel/1470525/Br ... ig%3F.html
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Goede Vrijdag

Bericht door JolandaOudshoorn »

Leer mij, o Heer, uw lijden recht betrachten,
in deze zee verzinken mijn gedachten:
o Liefde, die, om zondaars te bevrijden,
zo zwaar woudt lijden!

2
'k Zie U, God zelf, in eeuwigheid geprezen,
tot in de dood als mens gehoorzaam wezen,
in onze plaats gemarteld en geslagen.
de zonde dragen.

3
Ons hart bezwijkt, het beeft en doet ons deinzen,
ontzagg'lijk kruis, als w' aan uw wond'ren peinzen:
o Liefde, 'k zie en voel in uwe wonden
de vloek der zonden.

4
Dit slaat mijn trots, al mijn verdienste neder,
't verlaagt mij diep, maar o, 't verhoogt mij weder!
't Meldt mij mijn heil, die van Gods tegenstander
in vriend verander.

5
Mijn Heiland, laat uw Geest mij telkens leren,
hoe 'k in geloof uw kruisdood moet vereren,
om in mijn hart de liefdevlam t' ontsteken
en aan te kweken.

6
Daar G' U voor mij hebt in de dood gegeven,
hoe zou ik dan naar mijne wil nog leven?
Zou 'k U, o Heer, die voor mijn schuld woudt lijden,
mijn hart niet wijden?

Dit lied hebben we gisteren gezongen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Marnix »

Prachtig lied. Wat bestaan er toch rijke gezangen! Ook al is de tekst bij ons, (hoe kan het ook anders :D) weer net wat anders :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Goede Vrijdag

Bericht door jvdg »

Toch nog maar dat oude rijm:
Eens was ik een vreemd'ling voor God en mijn hart;
Ik kende geen schuld en gevoelde geen smart.
Ik vroeg niet: "Mijn ziele, doorziet gij uw lot?
Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?"

Al sprak daar een stem uit de Heilige Blaân
Van 't Lam, met de zonden der wereld belaân,
Ik zocht bij de kruispaal geen veilige wijk:
'k Stond blind, en van verre, in mij zelven zo rijk.
Ik deed als Jeruzalems dochters weleer;
Ik weende om de pijn van mijn lijdende Heer',
En dacht er niet aan, dat ik zelf door mijn schuld
Zijn kroon had gevlochten, Zijn beker gevuld.

Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt,
Toen werd in mijn ziele de vreze gewekt,
Toen voelde ik wat eisen Gods heiligheid deed;
Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!

Toen vluchtte ik tot Jezus! Hij heeft mij gered;
Hij heeft mij verlost van het vonnis der wet;
Mijn heil en mijn vrede en mijn leven werd Hij:
Ik boog me, en geloofde, en - mijn God sprak mij vrij.

Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis,
Dat Christus alleen mijn gerechtigheid is:
Nu tart ik de dood, nu verwin ik het graf,
Nu neemt mij geen satan de zegekroon af!

Nu reis ik getroost onder 't heiligend kruis
Naar 't erfgoed daarboven, in 't Vaderlijk huis.
Mijn Jezus geleidt mij door de aardse woestijn,
"Gestorven voor mij!" zal mijn zwanenlied zijn.

R.M. M'Cheyne 1813-1843
Een gedicht als preek voor alle heilsfeiten, en in het bijzonder voor de Goede Vrijdag en het Paasfeest.

Zijn Zegen en toepassing aan allen toegewenst!!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Goede Vrijdag

Bericht door huisman »

Goede Vrijdag..........betaaldag voor de Kerk....betaald ook voor mij?? Gezegende dagen namens de familie huisman.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Marnix »

Ook voor jou.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Goede Vrijdag

Bericht door Gijs83 »

In een ander topic al aangehaald. Men wilde gezien het karakter van de dag er geen feestdag van maken, daarom is het een werkdag geworden. Daarin kun je dus zien hoe weinig het meer leeft(dat geld net zo goed voor mij, want ik werk net zo goed). In sommige kerken is vandaag wel 2 keer kerk. Hoe komt het dat bv.bij ons niet meer zo is. Biddag/Dankdag zijn toch ook geen feestdagen en dan zijn er wel meerdere diensten.
Plaats reactie