Stille Zaterdag

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33299
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Tiberius »

Lapressa schreef:Onderzoek eerst maar is waarom er dingen op een bepaalde manier gedaan wordt.
Ik ben opgevoed in een Rooms Katholieke omgeving. Dus ik weet er wel het één en ander van af.

Of ze wat eendracht en gemeente-zijn echt zo goed Paulus begrepen hebben, daar heb ik zo mijn twijfels over. Maar goed, onderzoek het maar rustig. De OKK heeft inderdaad een aantal roomse dwalingen afgeschud.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Lassie »

Mijn schoonouders zijn ook rooms katholiek opgevoed en opgegroeid (tot hun 19e/20e). Maar staan helemaal niet anti tegen de OKK.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33299
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Tiberius »

Lassie schreef:Mijn schoonouders zijn ook rooms katholiek opgevoed en opgegroeid (tot hun 19e/20e). Maar staan helemaal niet anti tegen de OKK.
Ik sta ook niet anti tegen de OKK. Maar wel tegen de sommige van de roomse dwalingen, die ze nog vasthouden (zoals de sacramenten en de betekenis van de eucharistie).
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Erasmiaan »

Lapressa schreef:
Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:Het wordt allemaal wel een beetje erg rooms zo.
Allemaal eigen inzettinkjes, regeltjes en samenkomstjes, waar de mens zo'n goed gevoel bij krijgt als hij zooo dankbaar is en zooo lofprijst, maar die niet op het Woord gegrond zijn.
In plaats van dit ongeestelijk cynisme ten toon te spreiden, had je beter de bijeenkomst van vanavond kunnen bijwonen.
Dan zou je je geschaamd hebben voor wat je vandaag geschreven had.
En je zou écht niet de enige GerGemmer zijn geweest in ons midden!
helemaal mee eens.

Onderzoek eerst maar is waarom er dingen op een bepaalde manier gedaan wordt.

Daarbij kan ik uit ervaring vertellen dat de OKK Paulus beter begrepen heeft aangaande eendracht en gemeente zijn, dan de GerGem. Ik had het graag anders ervaren.
::salut Schoppen doe je maar op refoweb.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Stille Zaterdag

Bericht door freek »

Lapressa schreef: Daarbij kan de reformatorische kerk echt nog wel wat leren van deze kerken. De diensten zijn anders, maar ga alles maar is goed na in de Bijbel. Dan zal je er achter komen dat heel veel vanwat je ziet in een dienst bij de OKK, terug te leiden is naar de tempel. Daar komt de olie vandaan, daar is ook wierook.
Waarschijnlijk is dat nou juist het probleem. Ik zie dat je even verderop Paulus aanvoert als bewijs voor het bijbelse van de praxis in de OKK. Laat nou Paulus juist korte metten gemaakt hebben met de Oudtestamentische rituelen en gebruiken in de eredienst (onder andere wierook en olie). Lees de Hebreeën-brief eens. Met alle schijnwerpers op de schaduwen kan het volle licht wel eens gemist worden, vrees ik.
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Lapressa »

Erasmiaan schreef:
::salut Schoppen doe je maar op refoweb.
Ik schop niet, ik deel mijn persoonlijke ervaring. Dat de jouwe anders is, dat kan. Al vraag ik mij af of je ervaring hebt met de OKK.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Lapressa »

freek schreef:
Lapressa schreef: Daarbij kan de reformatorische kerk echt nog wel wat leren van deze kerken. De diensten zijn anders, maar ga alles maar is goed na in de Bijbel. Dan zal je er achter komen dat heel veel vanwat je ziet in een dienst bij de OKK, terug te leiden is naar de tempel. Daar komt de olie vandaan, daar is ook wierook.
Waarschijnlijk is dat nou juist het probleem. Ik zie dat je even verderop Paulus aanvoert als bewijs voor het bijbelse van de praxis in de OKK. Laat nou Paulus juist korte metten gemaakt hebben met de Oudtestamentische rituelen en gebruiken in de eredienst (onder andere wierook en olie). Lees de Hebreeën-brief eens. Met alle schijnwerpers op de schaduwen kan het volle licht wel eens gemist worden, vrees ik.
Dat de schijnwerpers op de schaduwen staan is nou niet echt mijn ervaring. Daarbij krijgen ze daar de kans niet voor. Als iemand daar toe de neiging krijgt, zijn er gelijk mensendie de persoon wijzen op het volle licht.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Stille Zaterdag

Bericht door freek »

Lapressa schreef:
freek schreef:
Lapressa schreef: Daarbij kan de reformatorische kerk echt nog wel wat leren van deze kerken. De diensten zijn anders, maar ga alles maar is goed na in de Bijbel. Dan zal je er achter komen dat heel veel vanwat je ziet in een dienst bij de OKK, terug te leiden is naar de tempel. Daar komt de olie vandaan, daar is ook wierook.
Waarschijnlijk is dat nou juist het probleem. Ik zie dat je even verderop Paulus aanvoert als bewijs voor het bijbelse van de praxis in de OKK. Laat nou Paulus juist korte metten gemaakt hebben met de Oudtestamentische rituelen en gebruiken in de eredienst (onder andere wierook en olie). Lees de Hebreeën-brief eens. Met alle schijnwerpers op de schaduwen kan het volle licht wel eens gemist worden, vrees ik.
Dat de schijnwerpers op de schaduwen staan is nou niet echt mijn ervaring. Daarbij krijgen ze daar de kans niet voor. Als iemand daar toe de neiging krijgt, zijn er gelijk mensendie de persoon wijzen op het volle licht.
Maar goed, wat heb je dan aan die wierook of olie? Vanwege het lekkere luchtje ofzo?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Erasmiaan »

Lapressa schreef:
Erasmiaan schreef:
::salut Schoppen doe je maar op refoweb.
Ik schop niet, ik deel mijn persoonlijke ervaring. Dat de jouwe anders is, dat kan. Al vraag ik mij af of je ervaring hebt met de OKK.
Even een sneer naar een bepaald kerkgenootschap. Heb je dan in alle gemeentes van dat kerkgenootschap ervaring opgedaan?
Jansenius
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 jul 2008, 12:55

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Jansenius »

Tiberius schreef:
Lassie schreef:Mijn schoonouders zijn ook rooms katholiek opgevoed en opgegroeid (tot hun 19e/20e). Maar staan helemaal niet anti tegen de OKK.
Ik sta ook niet anti tegen de OKK. Maar wel tegen de sommige van de roomse dwalingen, die ze nog vasthouden (zoals de sacramenten en de betekenis van de eucharistie).
Een andere invulling betekent nog niet een dwaalweg.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33299
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Tiberius »

Jansenius schreef:
Tiberius schreef:
Lassie schreef:Mijn schoonouders zijn ook rooms katholiek opgevoed en opgegroeid (tot hun 19e/20e). Maar staan helemaal niet anti tegen de OKK.
Ik sta ook niet anti tegen de OKK. Maar wel tegen de sommige van de roomse dwalingen, die ze nog vasthouden (zoals de sacramenten en de betekenis van de eucharistie).
Een andere invulling betekent nog niet een dwaalweg.
Een eigenwillige godsdienst is altijd een dwaalweg. De Catechismus spreekt in dit geval zelfs terecht over "een vervloekte afgoderij". Of ben je het daar ook niet mee eens?
Jansenius
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 jul 2008, 12:55

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Jansenius »

Het gaat erom wat de Bijbel zegt, niet wat een belijdenisgeschrift - een mening - verkondigt. Daar hebben wij ons al veel te lang op georiënteerd.
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Lapressa »

@ Tiberius, al moet je dan wel uitkijken dat je andere kerken als eigenwillig bestempelt en je eigen kerk niet. Ik denk dat elke kerkgenootschap de neiging heeft zijn eigen weg te bewandelen die zij denken dat de goede is.

@Erasmiaan, ja, ik heb er verschillende binnen die kerkgenootschap bezocht. En niet alleen die, ook andere kerk genootschappen, maar door iemand anders werd de Ger. Gem. er specifiek bij gehaald. Dan wil ik best een verschil opnoemen die mij persoonlijk opgevallen is.

Wat mij het meest op valt is dat elke kerk goede en minder goede kanten heeft. Daarom vind ik het ook moeilijk om ergens ook werkelijk mijn plek te vinden.

We zijn trouwens wel aardig afgedwaald van stille zaterdag.
Ik kijk er in ieder geval naar uit om dan 's avonds weer naar de kerk te gaan.
(ook morgen, vanavond een jongerenavond en zondag) Wat is het toch heerlijk om vrij naar de kerk te mogen gaan.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33299
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Tiberius »

Lapressa schreef:@ Tiberius, al moet je dan wel uitkijken dat je andere kerken als eigenwillig bestempelt en je eigen kerk niet. Ik denk dat elke kerkgenootschap de neiging heeft zijn eigen weg te bewandelen die zij denken dat de goede is.
Daar ben ik het zeker mee eens. Daarom is het goed om elkaar daar in liefde op te wijzen.
Lapressa schreef:Wat mij het meest op valt is dat elke kerk goede en minder goede kanten heeft. Daarom vind ik het ook moeilijk om ergens ook werkelijk mijn plek te vinden.
Een volmaakte kerk ga je hier ook niet vinden.
Ik zou zeggen: blijf in de gemeente waar de Heere je gebracht heeft en probeer daar een lichtend licht (zowel geestlijk als sociaal) te zijn.
Lapressa schreef:We zijn trouwens wel aardig afgedwaald van stille zaterdag.
Ik kijk er in ieder geval naar uit om dan 's avonds weer naar de kerk te gaan.
(ook morgen, vanavond een jongerenavond en zondag) Wat is het toch heerlijk om vrij naar de kerk te mogen gaan.
Volkomen mee eens.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Stille Zaterdag

Bericht door Erasmiaan »

Lapressa schreef:@Erasmiaan, ja, ik heb er verschillende binnen die kerkgenootschap bezocht. En niet alleen die, ook andere kerk genootschappen, maar door iemand anders werd de Ger. Gem. er specifiek bij gehaald. Dan wil ik best een verschil opnoemen die mij persoonlijk opgevallen is.
Het is: een verschil DAT mij opgevallen is.

Er zijn ongeveer 150 gemeentes en jij wilt beweren dat jij door een paar kerken te bezoeken wat kunt zeggen over de doorsnee eendracht en het doorsnee gemeentezijn etc. van het hele kerkverband?
Plaats reactie